Gå til innhold

Er det noen ølbryggere her?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Ruff har masse penger. Han brygger fordi det er dyrt.

Hehe jo man kunne nok kjøpt mye øl for de pengene man har brukt på på utstyr.

Du er velkommen til litt smaking når som helst.

Det faktisk veldig morro å brygge. Bra blir det og hvis man gidder.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg klarer i grunnen å leve et verdig liv uten pultost.

Surøl derimot er slett ikke å forakte.

Skal fillern meg ned i kjelleren å hente meg meg en gladsak. En saison med brett. Den var jeg heldig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken øl-type er Saison? Jeg har ikke så greie på det så jeg bare spør altså. Jeg hadde lyst til å begynne å brygge jeg også, men jeg synes det virka litt komplisert.

Saison er faktisk et belgisk slotteøl. Det ble brygget opprinnelig med ganske lav alkoholprosent som en tørsteslukker for gårdsarbeiderene.

Det mest spesielle med dette ølet er at det har ( gjæren har) en veldig mye høyere gjæringstempratur en det som er normalt. Det etterlater en ganske særegen smak. Disse gjærkulturene tåler det. Det har lite humle og smaken er såkaldt gjærdrevet. Dvs at gjæren dominerer smaken i langt større grad en vanlig øl.

Nå om dagen har gjerne dette ølet ganske høy alkoholprosent.

Mitt øl her er tilsatt brettanomyces. Det går under en litt annen kategori som kalles surøl.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saison er faktisk et belgisk slotteøl. Det ble brygget opprinnelig med ganske lav alkoholprosent som en tørsteslukker for gårdsarbeiderene.

Det mest spesielle med dette ølet er at det har ( gjæren har) en veldig mye høyere gjæringstempratur en det som er normalt. Det etterlater en ganske særegen smak. Disse gjærkulturene tåler det. Det har lite humle og smaken er såkaldt gjærdrevet. Dvs at gjæren dominerer smaken i langt større grad en vanlig øl.

Nå om dagen har gjerne dette ølet ganske høy alkoholprosent.

Mitt øl her er tilsatt brettanomyces. Det går under en litt annen kategori som kalles surøl.

Takk for godt svar, Frode (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...