Gå til innhold

Har du hund?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Dramatikk i kveld for vår del. Alle har hørt at sjokolade ikke er bra for hunder. Samtidig tror jeg ikke alle er helt klar over hvor alvorlig dette er. Vi fikk en skikkelig aha opplevelse i kveld. Bikkja klarte å stjele en plate på 100 g kokesjokolade som den satte til livs. Vi var heldige takket være guttungen som oppdaget det. Ringte dyrlegen og fikk beskjed om komme STRAKS! Heldigvis gikk det fort i fra hunden hadde spist til vi var hos veterinær. Dette var over dobbel dødelig dose for en hund på litt under fem kilo.

Den fikk sprøyte med brekningsmiddel så den kastet opp mageinnholdet. Jeg fikk en haug med kulltabletter som skal i bikkja med få timers mellomrom. Pluss en regning på nesten 5000,-

Så nå er det våkenatt med våres yngste familiemedlem.

Så dette er en advarsel til folk her som har hund. Det tror jeg er en del.

Mørk sjokolade er livsfarlig for hunder.

Oskar er sliten nå.

PS: bikkja er ikke rosa selv om det ser slik ut på bilde.

post-2078-0-31623800-1461462689_thumb.jpeg

Endret av Ruffen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk greit! Dyrlegen mente 50g på 5kilon var en slags grense? Grei huskeregel isåfall. Min bedre halvdel er jo glad i sånn 70% ++ kakaovarianter av sjokolade, og det blir jo som rene rottegiften å regne.

Alt av sjokolade ligger i kjøkkenskuffer hos oss og vi kjører en adgang forbudt-ordning på kjøkkenet(ikke pga sjokolade i utgangspunktet, men det er jo også et poeng). Med åpen løsning krever det en viss kustus på bikkja og noe arbeid i børjan, men du verden så kjekt. Sparer oss for mye mas og tjas. Nå kan jo sjokkis befinne seg andre steder i huset selvfølgelig, men mange potensielle tyveri avverges med en slik ordning :)

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at hunden er på bedringens vei. Og god bedring.  <<l

Men hva i helvete er det veterinæren hadde i den sprøyta? 5.000,- for å sette ei dose med brekkmiddel og en boks med kulltabletter.

Et ormebitt, og et par betente flott bitt utover våren nå Ruffen, så snakker vi motgift og antibiotika et par runder..

(Og et mindre husbanklån) Helt sykt.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund spiste også ei plate med mørk sjokolade for en stund tilbake. Jeg ga den ei spiseskje med salt for at den skulle kaste opp - det lærte for 10 år siden da vi hadde en annen hund at vi skulle gjøre. Vi ringe veterinær og sa at hunden hadde spist sjokolade. Da sa hun at vi for guds skyld ikke måtte gi salt, for det var og farlig. Litt sent råd der. Dobbel dum reiste vi inn og fikk brekningsmiddel der og slikt, men vi var ikke i nærheten av å betale så mye. Gikk bra med hunden.

 

Naboens Berner Sennen (du vet, disse svære hundene) spiste ett kilo kakao fra en sånn pakke med bakekakao. Det gikk ikke bra. Etter en stund (dager eller uker) fikk den epilepsi, og litt etterpå var den død.

 

Eirik

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i salget igjen nå. Han har fått hundre! (Ja du leser riktig) kulltabletter i løpet av natten og morgenen.

Når jeg ringte veterinær vakten så fikk jeg beskjed om det kom til å bli dyrt siden hun måtte ned å åpne på en lørdagskveld.

Så jeg var klar over det. Hadde kanskje ikke trodd det var så galt men men. Det måtte jo til.

Lurer på om det ikke var kakaoen i sjokoladen de regnet ut i fra. Denne hadde 70% og da fant hun ut at han hadde fått i seg over 200 milligram pr kilo hund. Jeg tror det var det hun sa. Dødelig grense var 80 milligram på kg hund.

Uansett. Det er fort gjort at dette skjer så tenk over dette dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen.

De 5000 betyr egentlig ingen ting.De glemmer du fort.

Enig det da. Hadde også betalt det om jeg måtte, eller mer. Han er jo et familiemedlem og en bestevenn.

Når det er sagt er det smart med forsikring. Det er ikke alle som har 5000,- til enhver tid eller til noen tid..

Selv måtte jeg skaffe en kreditt avtale og sånn sett ta et lite lån til blodrente for å redde kompisen

post-5107-14615108451695_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen.

Jeg er så glad for at det gikk bra.

De 5000 betyr egentlig ingen ting.De glemmer du fort.

Den lille tassen betyr så mye mye mer.

100 kulltabletter?Hvordan fikk du dem i han?

Ja det var jo et styr. Han skulle ha 40 stk med en gang vi kom hjem og så 20stk hver sjette time.

Fikk truet de første ned i halsen på han og holdt igjen munnen til han svelget. Men etter vært svelget han ikke og spyttet de ut når jeg slapp.

Til slutt knuste jeg de og blandet med litt smøreost. Da gikk det ned for jeg ga han ikke mat så han skulle bli sulten.

Vet ikke om det var helt riktig men da fikk jeg det i alle fall i han.

Dyrlegen ringte nå nettopp for å høre hvordan dette hadde gått. Det var nok det at vi merket dette med gang og vi fikk tømt magen hans ganske fort som berget han. Han står nå her å tripper og vil på tur så han er i form.

Man hører jo så mye om hva man skal gjøre og ikke gjøre i forhold til hund men at det var så farlig med kakao for hund visste ikke jeg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen.

De 5000 betyr egentlig ingen ting.De glemmer du fort.

Enig det da. Hadde også betalt det om jeg måtte, eller mer. Han er jo et familiemedlem og en bestevenn.

Når det er sagt er det smart med forsikring. Det er ikke alle som har 5000,- til enhver tid eller til noen tid..

Selv måtte jeg skaffe en kreditt avtale og sånn sett ta et lite lån til blodrente for å redde kompisen

attachicon.gifImage1461510844.456000.jpg

Ja det var ikke noe tema det med pengene. Jeg bare nevnte det. Det er ikke akkurat det jeg helst ville bruke så mye penger på men det måtte til og de pengene driter jeg i.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, godt det gikk fint med den flotte, vrengte, rosa ullvotten din, Ruff!! Penger koster det nå uansett om man vil prate om det eller ei - skikkelig mye penger også.Har aldri hatt problemer før, men i vinter har jeg nok brukt minst 8-10000 tusen i dyrlegeregninger... Røntgen, sprøyter, medfødte skader koster på ei bikkje som ikke har blitt forsikra - og så må jeg vurdere ca hundre tusen til... Hjelp. Men bare det at man vurderer det meget sterkt, forteller jo litt om hvor mye dem betyr for oss - menneskets beste venn. Legger ved et bilde av min meget trofaste kompis, seff ikke for å kuppe tråden, men med div medfødte auer og patellaproblemer. Kongen av marka, Buhunden - still going strong. 

 

post-1215-0-65549900-1461881875_thumb.jpg

Endret av Olav Haug
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...