Gå til innhold

Stillevannsfiske 2018


Jan Ingvar

Anbefalte innlegg

Jeg var en liten tur ute sjæl, hadde fått nytt håp og tro etter mye lesing en periode nå. Fruen var på jobb med lekker skiftordning, 12 lange timer for henne, 12 timer med perfekt vær og frihet for meg. 

Jeg avtale med en kamerat, samme som alltid er med. Lå ute melding om vær av typen klasse. Belly ble pakket og jeg dundret av gårde. Ved ankomst til vannet var det 1-2 sekundmeter vind, det var stille partier, som viste sporadisk vaking. Mygg og daddy i lufta med ett par. Kom oss utpå og på første kastet hadde jeg på en ålreit fisk men ikke noe svært. Tok på daddy, glapp 10cm fra hoven. Smerten var ekte. Mye fordi vi hadde satt en Jafs burger til den som skulle få første i håven. Kameraten tok en like etter jeg mistet min... 

Tok en liten stund før jeg fikk på neste, men en veeldig pent vakende ørret tok på en 12 Caddis. Veide den, 700g satt meget pent i håven. Forøveig ny ørret-pers for unge lovende. Det klekket ikke caddis, men har altfor stor tro på den flua. Fikk ytterligere en til på samme caddis, dog en del mindre den. 

Vi endte opp med 2 ørreter hver, største signert av undertegnede. Alt i alt en meget vellykket fisketur og fornyet tro på at tørrflue faktisk er moro etter ett langt tørke. 

9117ABD7-91FE-4AA5-A7F4-6FD8E3F141C1.jpeg

C2A233A8-ECFD-41BF-B999-B30A7E27F8C0.jpeg

 

 

Endret av Roaas
  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 grader og sol måtte bare utnyttes. Dro på skauen i 11tia og var hjemme rett før 5. Det var litt mye vind til å fiske på halvstore vann men de små funket ganske bra. I et par av dem var det bra med micromygg og fisken plukket. Jeg lurte et halvt dusin i dag fra 300-900g. Flesteparten på liten cdc mygg, den største tok på en svær daddy, var litt bris der.
I det ene vannet så jeg no artig, mens jeg spiste matpakka så posterte jeg nært land bak et kratt. Plutselig vaker det 4m til høyre, forsiktig vak, umulig å si størrelsen. Så etter 20sek så kommer det en fin fisk på ca. kiloen tenker jeg og hakk i hjel følger en større på kanskje 1,2/1,3. Den store var tydelig en hannfisk, og gled opp på siden av hunnen å gjorde tydelige "gytemoves". Så forsvant de.. og jeg så dem ikke på lenge. Gikk til en annen plass. Før jeg skulle forlate det vannet så stakk jeg borti vika med masse vegetasjon og plutselig var det et vak, der var de jaggu igjen. Jeg la ut flua og venta vel i 10sek så var en oppe og tok.. jeg bomdro den som F! Lina/fortom hang igjen i gress og vannliljer.. Ble sikkert stukket før de fikk sagt a.

kilos.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss ingen flere rapporter siden jeg la inn sist helg! Skjerpings!!
Yr lovet lite vind i dag og sånn ble det, +2, tåke og småkaldt når jeg pakka sakene inn i bilen kl. 10.50 og satte kursen til skogs. Kom meg opp endel høydemeter og møtte lettskyet pent vær og speilblanke vann. Kort etter ankomst første vannet så var det vak å se også. Det var veldig sporadisk vaking, men en og annen mygg samt disse små pjuskete stankelbeinene som kommer med frosten gjorde at fisken var litt småinteressert. Ble mye glaning, så nemlig en flott halefinne bryte overflaten, ble stående lenge på sammen plassen. Gomla opp matpakka, så bort i en vik der en annen fisk hadde vist seg et par ganger. Når klokka nærmet seg 2 så ble det litt mer aktivitet og jeg fikk meg en fin fisk på drøye 600gr. på en cdc minidaddy., hadde tenkt å ta bilde av den for den var veldig fin og kompakt men den pila avgårde før jeg rakk å knipse. Pakket sammen kort tid etter og satte kursen mot et annet vann som jeg vet har bra med mygg og her var det mer action. Jeg og kompisen fikk vel tilsammen 8-10 fisk som var hovedsaklig mellom 250 og 450gram. Gøy når de vaker jevnt og trutt, i dette vannet var det mer insekter og det kom stadig svarte mygg i str. 18 flyvende. Pakka sammen rundt 16.30 og satte meg på sykkelen i retning bilen.  Ikke så værst en lørdag seint i oktober. God Helg!

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sesongen siste dag; lørdag 17.11.2018. (siste dag i ferskvann iallefall...)

Det åpnet seg en mulighet for å stikke fra kone og 3 barn, og den grep jeg med enkelthet, til tross for at gradstokken kun viste 1 plussgrad... 

Det ble en meget spesiell og inntrykksrik siste dag. Det var noen ekstreme lokale tåkebanker i området jeg fisket i. Øverste bildet er tatt under 1km fra de øvrige bildene. Kjørte fra knallblå himmel og sol, og ned i dalen og rett i en vegg av tåke! Tåka lå som et lokk over alle lavereliggende steder... Når jeg kom fra høyden og krystallklart vær, føltes det som å stå på toppen av et høyt fjell og skue utover et tåkehav, til tross for at høydeforskjellen kun va rett over 100 meter. For et syn!

Siste lille tassen for i år ble tatt i tåka på en liten nymfe... 3 vak ble også observert innenfor den radiusen tåka tillot å se.

Etterhvert trakk tåka seg bortover vannet og åpnet opp horisonten min igjen (siste bildet)

Det var en jævlig kald fornøyelse, men fytti for en opplevelse!!! :) 

IMG_5003.JPG

IMG_5004.JPG

IMG_5009.JPG

IMG_5008.JPG

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...