Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt å tenke meg frem til et mest mulig fleksibelt oppsett som gjør det enklest mulig å bytte mellom ulike fluer/poppere, hale/ikke hale, tuber og krokfluer og mener jeg har funnet en løsning som er fleksibelt og raskt mht bytte. Og kominasjonsmulighetene blir mange.

Fortom : 1-1,5 m 0,70 med perfection loop i en ende og en hurtigkobling i den andre. Løkke mot fluesnøret, hurtigkobling mot stålfortom.

Stålfortom :  løkke i en ende, og hurtigkobling mot flua.

Ta en tube og tre på popperhodet, og svi litt på plasten i begge ender. Dette kan enkelt tres på fortomen i begge retninger og man veksler mellom popper, diver eller bruker det under vann som en boobie-flue med synkesnøre.

Krokflue bundet med en liten snap i en wire i krokbøyen. Da kan man bruke det med en wiggletail, eller en ny flue for en leddet variant.

Jeg tror dette er en løsning som gir variasjonmuligheter og det blir lett å skifte fortom om f.eks denne blir slitt.

20181231_141010.jpg

20181231_141046.jpg

20181231_141916.jpg

20181231_142017.jpg

• Lik 1
Skrevet

Usikker på hvor mye den tåler, men snapene man bruker som hurtigkobling til å skifte fluer fort er faktisk rimelig solide, har brukt de en del til andre ting.

Vurderte også å bruke en splittring for styrkens del, men hovedsaklig så vil jeg tro at det kommer til å sitte en hale i den, ikke en ekstra flue. 

Skrevet (endret)

Jeg har for en stund siden kjøpt inn samme ting for kjapt fluebytte. Har brukt slike hemper siden tusenårsskiftet, kjøpt i USA og  og de fungerer.Det som ikke er fungerer er hemper med svivel.  Det vil si den ryker etter en stund  i svivelen, pga at den blir bøyd for mange ganger under kastingen .

Endret av Terje Bendiksby
  • Opprett ny...