Gå til innhold

Bellyboat - tips og anbefalinger?


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig aldri vurdert å kjøpe bellyboat. Helt til før forrige helg. Jeg "oppdaget" et lokalt skogsvann for et par år siden, med bra fisk, og som jeg holder på å bli kjent med. Utpå sommeren vokser det opp vannliljer, som dere ser på bildet nedenfor. Hvis det vaker i vannet, er det gjerne utenfor disse. Før helga bestemte jeg meg for å fiske på en fin ørret (6-7 hekto), som gikk og vaket her. Jeg visste det var bingo, og fare for å miste fisken. Og riktig nok, etter noen kast tok ørreten ismopuppan med et fint "rullehopp" helt ut av vannet, før den snart gikk seg fast i vannliljene (man kan ikke vade helt ut til kanten av vannliljene). Jeg fikk den dessverre ikke løs, og slet både flua og fisken, beklageligvis.

Etter dette begynte tankene å kverne om bellyboat... I dag var jeg tilbake ved vannet, i 24 grader, sol og med nok en vakende ørret på samme sted. Godt mulig samme fisken. Jeg valgte å ikke kaste på den. Men du verden hvor herlig det måtte ha vært, å plaske rundt utpå der i godværet i en bellyboat, liggende et stykke utenfor vannliljene. I den andre retningen er det mye siv, som også hadde vært fint å bruke bellyboat utenfor. Må si dette fristet veldig, jo mer jeg lekte med tanken.

Ok, nok pjatt. Jeg ser Skitt Fiske selger Berkley TEC Pulse XCD til 1 800 kroner, nedsatt fra 2 850. Jeg aner ingenting om bellyboat, men ser den har OK anmeldelser. Er dette et godt kjøp? Jeg tenker ikke å bruke særlig mer penger enn dette. Hvilke svømmeføtter bør jeg kjøpe, og hvor handler jeg disse? Jeg bare oppgir størrelsen på vadestøvelen, så får jeg kjøpt noe som passer? Noe mer jeg bør tenke på? Trenger jeg noe mer? Og hvor lett er det å frakte en slik med seg? Til skogsvannet er det ikke langt, men jeg tenker evt. til andre vann jeg vet om.

20220725_132725.jpg

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belly er ofte et must, ja.

Kjenner ikke til den du henviser til, er sikkert helt ålreit. Har Guideline selv, en sånn med årer, men kommer nok ikke til å bruke årene spesielt mye da vesten er i veien for effektiv roing. Svømmeføttene jeg har heter Force Fins, og er korte men gir god fart veldig manøvrerbar og ikke så mye styr med. De er dyre, men jeg kjøpte brukt på Finn for mange år siden. Ser Skittfiske har svømmeføtter til kun 300 bøkks. Kommer deg frem med de og :) (uten at jeg vet noe om dem)

Over korte avstander er det helt greit å gå med oppblåst belly på ryggen, og kortere sykleturer går også. Men det er et herk å ha den på, det er ingen lett sak (i alle fall den jeg har) og er jo litt stor. Som regel har jeg jo sekk også, så om jeg hadde pakket litt smart kunne jeg latt sekken ligge, men jeg har jo alt der :)

Det finnes jo svært lette bellyer også, de er kanskje bedre for å dra langt på. Man kan jo pakke bellyen helt ned og bære den i sekken som den kommer med, men da må man blåse opp så jæskla mye ved vannet. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg antar alle belly boater har vann i rommet bak ryggen? Vil tro det hjelper på stabiliteten. Litt irriterende å se det fine rommet for lagring fullt av vann. Men er vel bare å ha ting i en vanntett pose da. Hvordan organiserer dere tilbehør som dere frakter med i bellyboaten? En super investering, for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (11 minutter siden):

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg antar alle belly boater har vann i rommet bak ryggen? Vil tro det hjelper på stabiliteten. Litt irriterende å se det fine rommet for lagring fullt av vann. Men er vel bare å ha ting i en vanntett pose da. Hvordan organiserer dere tilbehør som dere frakter med i bellyboaten? En super investering, for øvrig.

Det blir litt skvulping av vann bak der, men ikke mye, stort sett så er det tørt. Jeg har savagegear highrider 170. Det er et nettingtrekk bak som gjør at jeg kan legge sekk osv på det om jeg bærer den inn i marka, eller setter batteriet oppi der når jeg bruker motor når jeg bruker den i sjøen eller i litt større gjeddevann.

Går vel uansett greit med en vanntett sekk eller bag ala det man bruker til kajakk f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (18 timer siden):

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg antar alle belly boater har vann i rommet bak ryggen? Vil tro det hjelper på stabiliteten. Litt irriterende å se det fine rommet for lagring fullt av vann. Men er vel bare å ha ting i en vanntett pose da. Hvordan organiserer dere tilbehør som dere frakter med i bellyboaten? En super investering, for øvrig.

Har ikke mye stæsj med, egentlig. Ei drikkeflaske, ekstra fluebokser og lignende. Kanskje vadejakken stappet inni der en plass. Ei litta matpakke kanskje. Sekken ligger enten i bilen eller på land. Trenger ikke så mye med utpå, blir jo ikke der i dagevis liksom :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (17 timer siden):

Hm, OK. Min har et hull lengst fremme i baugen, så rommet er ganske fullt av vann hele tiden. Antok dette var standard.

Skal du ha med deg en del, så tror jeg det er greit å sjekke litt padleutstyr, de har mye vanntett og bra greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...