Gå til innhold

Døgnflueklekkere for elv


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg omrokerer litt i flueboksene om dagen. Medium store og små døgnfluer for elv er i fokus og særlig ett spørsmål vender stadig tilbake i seleksjonsprosessen; hvilke varianter av døgnflueklekkere skal jeg prioritere?

I mange år har klassiske klekkere på kurvet krok (TMC 2488/87) med cdc boble over thorax vært standarden, sammen med noen Princeps og Shuttlecock-varianter. Fokuset nå fremover blir å synliggjøre så mye som mulig av profilen til den klekkende døgnflua som mulig. Klekkere med cdc-boble er en fin løsning som har fungert tilfredsstillende for meg, men jeg misstenker at boblen ødelegger en del av siluetten mot himmelen i forhold til eks en shuttlecock emerger.

Foreløpig så går jeg for tre ulike mønstre for klekkere som i større grad fremhever det klekkende insektet denne sesongen:

  • Shuttlecock emerger på rett krok med cdc-flottør pekende skrått opp foran krokøyet
  • Princeps med foam-post og hackle for medum store døgnfluer som Aurivilli og B.Rhodani
  • Biot Dun (Rene Harrop) med Stokkebekk-vri på hackle fra fluedatabasen (fungerer også som dun)

 

Dette betyr at jeg forkaster stort sett alt av døgnflueklekkere på kurvet krok med cdc-boble over thorax. Hva er deres favoritter for varianter på døgnflueklekkere? Her snakker vi døgnfluer i størrelse 12-20, altså ikke Aestivalis, Danica eller Vulgata. Det ligger utrolig mange flotte mønstere i fluedatabasen, men hvilke varianter er det som til slutt knytes på fortommen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle,

Her er noen av de jeg skal bruke, typ harrop med litt antron og noen med tvunnet struts i halen... 
Generelt så trenger jeg veldig lite klekkere, er jevnt over såpass dårlige klekkinger at duns fanger stort sett alltid i elva.
Og blir det vrient så setter jeg heller på en lett vektet nymfe under en og presenterer denne typ 10-30cm under overflaten.
Jeg har dog brune og olivne flytenymfer med en slik loop på men det er lenge siden de ble brukt. Joda, fått bra med fisk på sånne før.

Sånne harrop med lyse brune vinger (beige) tipper jeg fisken tar for å være nymfer ganske ofte, vil tro at den bleke fargen på vingen brenner ut ganske mye mot himmelen for fisken slik at det blir mye sterkere karikatur av bare kropp enn med mørke vinger... Liker tanken og jeg ser de lett på vannet... har ofte 2 farger på vingene.

image.png

Her er en "ny" stygg jævel som er allround som skal testes. Hareøre og struts:

image.png

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (2 timer siden):

Her er noen av de jeg skal bruke, typ harrop med litt antron og noen med tvunnet struts i halen... 

Takk for nydelig inspirasjon! Jeg legger til litt flere dedikerte Harrop-type-klekkere i diverse størrelser. Liker resonnementet med lys/dus vinge for fremheving av den klekkende nymfen under! Oliven og mørkebrun er tilstrekkelig fargeutvalg for meg. Bruker stort sett brune/mørkebrune.

 

Eirik Rusten skrev (1 time siden):

men det er ikke mange som brukes, sånn egentlig

Enig med deg Eirik, og som også Rune er inne på. Behovet for klekkere er synkende. For 10-15 år siden brukte jeg dem mye mer aktivt, med de klekkingene som var. Jeg har også en egen boks for klekkere, men det er stort sett duns som settes på når det er døgnfluer på elva. Duns fungerer stort sett i utmerket i mitt fiske også, men må liksom ha med noen klekkere for de særeste ørretene eller hvis man skulle være heldig å komme over en superklekking hvor ørreten blir selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (22 minutter siden):

Duns fungerer stort sett i utmerket i mitt fiske også, men må liksom ha med noen klekkere for de særeste ørretene eller hvis man skulle være heldig å komme over en superklekking hvor ørreten blir selektiv.

Joa, jeg bruker klekkere hvert år når jeg fisker i elv. Men det er stort sett de tre jeg nevnte. Jeg har andre typer, men av de jeg har er de nok de eneste jeg egentlig prøver :)

Det er sjelden jeg starter med klekkere altså, men de kan jo fort komme på når duns ikke blir tatt ja.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...