Gå til innhold

Semperfli Kapok dubbing teknikk


Martin AV

Anbefalte innlegg

Hei, 

Dette blir min første post her, men jeg har fulgt med en liten stund på dette fantastisk kunnskapsrike forumet.

Når jeg kjøpte mine første materialer for godt over ett år siden gikk jeg for Semperfli Kapok dry fly full selection. Siden har jeg kjøpt litt diverse dubbing, og Superfine er min absolutte favoritt av de jeg har prøvd. Kapok dubbing virker for meg å bestå av svært tynne fibre, og jeg sliter med å få jevne kropper på fluene når jeg dubber rett på tråden med normal teknikk. Dubbingen blir alt for kompakt på tråden, og det ser ut som en uryddig segmentert kropp. Om jeg er svært forsiktig når jeg dubber på blir det bedre, men fortsatt ikke bra. Jeg har ikke problemer med dette når jeg bruker Superfine. 

Jeg har også forsøkt å legge dubbingen i løkke, men syntes ikke dette ga spesielt godt resultat heller. Jeg har lest noen gamle poster der  touch-dubbing blir nevnt, er dette teknikken jeg bør bruke for å få gode resultater med Kapok dubbing? Eller er det bare å innse at Kapok kommer til å bli liggende i nederste skuff?

Takk for oppmerksomheten!

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin AV skrev (På 10.8.2023 den 9.54):

Kapok kommer til å bli liggende i nederste skuff?

Der har du svaret 🙂

Neida, det er flere som er begeistret for kapokdubbing. Jeg har testet Staffan sin og Semperfli sin kapok, men har samme erfaring som deg. Har til nød blandet litt kapok i ulike dubbingblandinger for øke flyteegenskapene til kroppen på flua. Ren kapok synes jeg er noe herk å få jevnt.

En flue jeg virkelig kunne tenkt meg kapok-bakkropp på er spent spinner. Men jeg faller stort sett tilbake på Superfine (eller FlyRite om det er litt størrelse på flua) i fluekroppene.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapok er noe kronglete synes jeg, så du er ikke alene om å føle at den jobber litt i mot deg. Min endte jeg opp med å selge til slutt, og noe ga jeg bort. Så, jeg bruker ikke Kapok lenger etter jeg startet med micro fine fra Hareline. Den gir egentlig alt jeg ønsker meg og har veldig "riktige" farger. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dette har kun med teknikk og gjøre

Jeg bruker for det meste Staffan sin KAPOK. Helt klart min fav selv om jeg også har annen dubbing.
Fanken, den flyter jo selv om du prøver å drukne den med vilje.  Beste dubbing som finnes for flytefluer 😊

Det tok meg litt tid til å bli vant til den for den klomper seg når du tar ut det du vil bruke.
Hemmeligheten er at du må jobbe litt med den og dra ut alle klomper og strekke den ut 
med fingrene før du dubber og deretter ingen problemer.

Jeg gjør det enkelt for meg selv så av og til da jeg streamer en driiitdårlig film eller
ser på nyheter sitter jeg med noen klyper kapok og strekker ut, legger i poser
Da har jeg ferdig og klar KAPOK-dubbing for 100 fluer til bruk når jeg skal binde.

Jeg veit også at mange bruker alt for mye dubbing på tråden, og det blir alltid feil.
Selv på en 18-krok må du finne deg i å legge til dubbing et par ganger underveis.
Jo tynnere dubbing på tråden, desto bedre og mer solid blir den.
Veldig mange, også noen erfarne, gjør den feilen med å kline på for mye dubb av gangen.

Når du dubber så MÅ du fukte tommel og pekefinger og klemme HARDT under dubbingen
på tråden. Sånne puse-klemminger funker dårlig. Og tvinne tommelen fra deg, ikke mot deg.
Ta deg tid når du dubber, noe mange ikke gjør

Og husk; Less is more her...

En test du kan gjøre for å sjekke om du bruker passe med dubbing er å slippe den i høyde over bordet.
Faller den rett ned er det for mye dubb. Dersom den svever lett og du må fange den er det akkurat passe.

Good binding and dubbing.... 😁

 

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...