Gå til innhold

FlueSneller og greier


Viggo_Flueboms

Anbefalte innlegg

Moderne sneller er blitt alt for lette i vekt.

Det irriterer meg at det er blitt sånn at bransjen konkurrerer om å lage lettest mulig sneller. Hvem i all verden fant på det
en gang i tida at sneller ikke skulle veie noe? Tenker man fysikk så er jo det helt på tryne!

Jeg vil ha motvekt på stanga. Dersom stanga er for-over-lent så vil det jo gå utover kastinga, håndledd, muskulatur, og tommel etter lang tids kasting.
Dessuten er det mye lettere å kaste riktig og med 'rett line' når du har en motvekt bak håndleddet. Er det noen som ikke ser den logikken?

Kjøpte meg ny snelle her om dagen til en av femmer-linene mine og jeg valgte snella i klasse 7-9 for å få litt tyngde. Selv den er ikke tung nok, men grei.
Må nesten vurdere å henge på noen bly-lodd for å få nok vekt.... 😁
En annen fordel du får ved å kjøpe snelle et par NR for stor er at du får en større spole, så ti meter line ute er tilbake på snella etter noen få inn-sveivinger.

Tenke over dette neste gang du kjøper ny snelle for lette lineklasser...

Her ser du størrelsesforholdet på femmer-stang og 7-9 snelle. Rett og slett veldig lekkert, ikke sant? Og ikke minst praktisk😊

20230821_092918.jpg

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vekt og balanse veldig subjektivt. Og hva vi selv foretrekker kan være så mangt, jeg vil også si det har mye med selve oppsettet man bruker. Går man med glassfiber eller stenger på 10 fot + eller en stang i klasse3 på 9fot så er det greit å ha litt ekstra vekt i bånn i form av ei tung snelle. Men generelt så er ikke ekstra vekt tilført en god ting.

Jeg klarer ikke å se at dette er et problem, nyere stenger har blitt lettere, og det samme har snellene.

Nå bygger jeg selv stengene mine og alle oppsettene balanserer fint omtrent midt i hånda, en liten tanke frem. Nå foretrekker jeg lette stenger og gjerne noe kortere stenger enn mange. 7,6 fot klasse 3 er ypperlig, 8 fot klasse 4 og 9 fot klasse 5 og 6. Men jeg har laget noen, f.eks en 8,6 for klasse 6 og du verden så mye lettere hele oppsettet ble. Må bruke en veldig lett snelle og totalvekten blir såpass mye lavere at følelsen både ved kasting, og ikke minst kjøring av fisk blir mye bedre.

Så jeg er ikke enig med deg. 

På enkelte oppsett kan en tyngre være ok, men for det aller meste, gi meg et oppsett som er så lett som mulig.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (20 timer siden):

Blir ikke pent da, med en diger havfiskesnelle montert på den lette ørretstanga mi… 😛 

Neeei...😀 Veeel... Vi er da menn og klarer nok å holde i sjampanjeglasset uten å skvulpe? 😁 Men serr, det er faktisk et problem at sneller i rett linevekt ikke matcher som motvekt på stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (22 timer siden):

Blir ikke pent da, med en diger havfiskesnelle montert på den lette ørretstanga mi… 😛 

Men helt ærlig gutta... Er det ikke driiitstiiilig og sexy med en overdimma storspole-snelle på femmer-stanga da? Det er litt 'baller' i det 🤣

20230821_084723.jpg

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (11 minutter siden):

Men helt ærlig gutta... Er det ikke driiitstiiilig og sexy med en overdimma storspole-snelle på femmer-stanga da? Det er litt 'baller' i det 🤣

20230821_084723.jpg

Dere må jo innrømme at det er ganske så sexy, ikke sant? 😁 Ti meter med line ute trenger kun 8 sveiv inn. Mere HARRY blir det ikke🤣

20230821_090012.jpg

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viggo_Flueboms skrev (7 timer siden):

 

Helt klart en individuell greie dette. 

Hvor foretrekker du at balansepunktet i stanga er? Selv foretrekker jeg å ha det mellom langfinger og pekefinger når jeg holder i håndtaket for kasting. Sjelden jeg havner utenfor dette når jeg bygger stenger og parer det med en snelle i rett klasse i forhold til stanga. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (14 timer siden):

" Helt klart en individuell greie dette. "

Det går på følelse av motvekt, men hvor fingeren er når man lissom....? Nei, jeg vurderer ikke sånn. Jeg liker enkelt og greit motvekt, og vi snakker om få gram i forskjell på en femmer og 7-9 snelle. Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at en litt tyngre snelle gir en bedrebalansert bakvekt, og dermed mindre slitasje på tommel og håndledd? En annen fordel er at man får en langt større spole. Og en ting man må tenke over er at den likevekta er helt urealistisk når du ikke har lina på stanga, lina er jo også vekt.  For det er sånn du fisker, ikke sant?😊 Altså, dette er så jævla individuelt og personlig smak at det kan ikke diskuteres. Men gøy å høre andres betraktinger og erfaringer 😊

 

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må tenke over en ting. Det er en udiskutabel fysisk lov at dersom stanga ikke har god nok motvekt-bakvekt, vil du nødvendigvis slite mer på håndledd og tommel under linepælming i flere timer. Det er enkelt å forstå ja? Og man har får mye bedre kontroll på 'rett line' med motvekt, de få grammene det gir med overvektig snelle 😊

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste for håndledd, hender og armer vil være en kombinasjon av lav vekt og god balanse. 

Dette er noe jeg oppnår med mine stenger når jeg monterer en moderne lett snelle i rett snøreklasse på stengene mine. 

Både høy vekt og ubalansert oppsett vil begge deler bidra til økt slitasje. Å tilføre ekstra vekt til oppsettet er en 'No go' for min del. Men nå har jeg veldig godt balansert utstyr så det er uansett ikke et aktuelt tema for meg. 

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle sneller i dag er laget av støpt ALU er det nesten umerkelig forskjell i vekt mellom en 4-5 og en 7-9 snelle av samme merke. 

Jeg har en ca 30 år gammel knall snelle i klasse fem som er tyngre enn min nye 7-9.

Nå må snelle-bransjen snart begynne å tenke litt nytt og ta motvekt på alvor. Vi er da menn med håndledd som klarer å balansere et vinglass uten å skvulpe vel?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motvekt eller ikke, jeg liker litt tyngde på sneller fra klasse  åtte og oppover  av personlig årsåker som motvekt mot store fluer og tungt snøre. Stang lengden har også endel å si. Bruker mye 7,6- 8 foter klasse tre. Den snella jeg bruker der er veldig lett. Har er en treer på 10 fot som kan forlenges til 11 fot og der blir kasteopplevelsen helt annen især hvis jeg går for 11 fot  med den lette snella.  En annen sak , især hvis en bygger selv og føler  for motvekt er  et tyngre snellefeste eller "down locking" snellefeste. Så finne utstyr som er tilpasset ens personlige preferanser , kastestil,ferdigheter og fintune det er litt av morroa.  For min del har preferanser når det gjelder vekt, utstyr og hvilket fiske jeg bruker det til forandret seg opp i gjennom årene.  En liten korreksjon det er vel bare de billigste snellene som er støpt aluminium, resten er CNC frest . Forskjellen er at de freste er seigere i godset og kan være tynnere  i metallet  og ha en bedre overflate finish. 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (På 21.8.2023 den 17.18):

Helt klart en individuell greie dette. 

Hvor foretrekker du at balansepunktet i stanga er? Selv foretrekker jeg å ha det mellom langfinger og pekefinger når jeg holder i håndtaket for kasting. Sjelden jeg havner utenfor dette når jeg bygger stenger og parer det med en snelle i rett klasse i forhold til stanga. 

Jeg er veldig enig med deg Truls, hvor balansen bør ligge.
Men TS har et poeng, mange av de moderne lette snellene gir ofte balansepunktet rett i forkant av håndtaket.  Jeg har bla flere Lamson-sneller som blir for lette, også på moderne lette stenger for å få balansepunktet der det bør ligge, iallfall for meg.  Når du fisker og har snøre liggende ute i stedet for på snella forsterkes denne ubalansen.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Bendiksby skrev (På 23.8.2023 den 8.42):

En liten korreksjon det er vel bare de billigste snellene som er støpt aluminium, resten er CNC frest . Forskjellen er at de freste er seigere i godset og kan være tynnere  i metallet  og ha en bedre overflate finish. 

Ja det har du nok rett i, og jeg har ikke så peiling 😀 Og det du skriver om sneller og vekt er fornuftig. Og ingenting er rett eller feil for alt er personlige prefs...😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forskjellen i vekt på denne snella i klasse 5-6 VS 7-9 er 12 gram, hallooo lissom? Who can tell the diff under bruk? Fordelen med 7-9 er en større spole også perfekt til tyngre liner😎 Problemet med akkurat denne snella er at det ikke leveres spoler til den. Men som den lojale GL kunden jeg er fikk jeg en ny snelle av de til halv pris så da løste vi problemet 😁

image.png.020d55a630149474368db3eab893ea6b.png

Endret av Viggo_Flueboms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...