Gå til innhold
  • 0

Får ikke lina ut "smooth"


Snorre Brundtland Sæveraas

Spørsmål

Hei!

Jeg har kjøpt en fin stang på finn og en ok snelle tror jeg. Fikk vite av selger at lina var veldig slitt. 

Jeg har tidligere hatt en biltemastang (Gud forby!) men har hatt samme problemet med begge oppsett:

Jeg opplever at når jeg slipper ut snøre for å kaste, eller false caste, så henger snøret seg opp slik at jeg ikke får lagt det ut smooth. Dette skjer ikke hver gang men ganske ofte. Føler liksom jeg må "dytte ut" snøret og det gir ikke noe godt resultat.

Kan det være lina som er problemet? Bør jeg bytte line? Er dette et kjent problem? Er det eventuelt min teknikk det er noe galt med?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hmmm. Har du renset lina? Er du god til å kaste?

Jeg har opplevd at hvis jeg tar for mye i når jeg kaster så blir tuppen av stangen overbelastet og begyner å "slå" på en måte som hindrer kraftoverføring til lina. Dette gjør at lina da ikke klarer å dra med seg mer line. 

Samtidig har jeg sett at gode kastere får fine presentasjoner med skistav og hyssing. Så alltid mulig å få bedre teknikk også. 

  • Lik 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (27 minutter siden):

Hmmm. Har du renset lina? Er du god til å kaste?

Jeg har opplevd at hvis jeg tar for mye i når jeg kaster så blir tuppen av stangen overbelastet og begyner å "slå" på en måte som hindrer kraftoverføring til lina. Dette gjør at lina da ikke klarer å dra med seg mer line. 

Samtidig har jeg sett at gode kastere får fine presentasjoner med skistav og hyssing. Så alltid mulig å få bedre teknikk også. 

Hei!

takk for svar. Kan absolutt hende jeg kaster for hardt! Det var et kjempegodt tips.

Hvordan renser man en line, rent praktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen putter hele lina i lunkent vann med en dråpe Milo, har jeg lest.

Selv har jeg latt meg lure av markedskreftene og kjøpt meg rensemiddel og klutt/kloss. Dryppe rnoen dråper på "filten" inni klossen. Legger lina inni og drar igjennom. Det skal visst smøre litt også.

Må slå et slag for kastekurs, om du ikke har prøvd det. Jeg er inne i min tredje sesong som fluefisker og har startet hver sesong med kurs. Det angrer jeg ikke på. Et godt kast følger deg uamsett hvilken stang du har. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som andre sier. Det er nok kraft bruken som er det største problemet.  Vi har alle vært der engang. Få noen til å vise  og instruere deg.  Rengjør lina med en mikrofiber klut for glass med litt vann. Smør den opp eventuelt. Bruk den til trening ( under kyndig hjelp)  og kjøp en ny til fiske når teknikken sitter og du vet hvilke behov du har. Av ren nysgjerrighet, hvilke stang og klasse er det snakk om? Og hva skal du fiske?

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Terje Bendiksby skrev (17 timer siden):

Som andre sier. Det er nok kraft bruken som er det største problemet.  Vi har alle vært der engang. Få noen til å vise  og instruere deg.  Rengjør lina med en mikrofiber klut for glass med litt vann. Smør den opp eventuelt. Bruk den til trening ( under kyndig hjelp)  og kjøp en ny til fiske når teknikken sitter og du vet hvilke behov du har. Av ren nysgjerrighet, hvilke stang og klasse er det snakk om? Og hva skal du fiske?

Takk for gode svar!

Stangen kjøpte jeg på Finn nylig, det er en Guideline Lpxe 9' kl 5 med snelle Reelmaster klasse 5/6. Og snøret er visstnok et slitt SA GPX flytesnøre på den + backing. 

Skal prøve å rengjøre lina og ev smøre opp. Og bli bevisst på kraftbruken.

Vil gjerne på kastekurs (!!), men jeg bor i Lofoten og ifølge jakt-og fiskeforeningen i Svolvær arrangerer de ikke kastekurs her. Men hvis noen vet om noe i nærheten, er jeg veldig interessert!

Mest fiske i ferskvannsfiske; ørret. Men jeg har veldig lyst til å prøve elver, har bare ikke kommet dit ennå. Og gjerne sjøørret i sjøen.

Det er bare så sykt mye å lære seg! Men det er jo kjempegøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Antar at sesongen der opp for tørt er kort og sårbar. De dagene med steady vaking som en gjerne ønsker seg, blir det fort litt lenger mellom. Det å da fiske med fluer som kan lokke opp ørreten kan være et triks. Da snakker vi gjerne vårfluer, f.eks i form av streaking caddis eller elk hair caddis. Men chernobyl ant og slikt kan også brukes. 

Hadde jeg bodd der opp hadde jeg brukt google maps og sett nøye over alle vann som ligger litt i le fordi de er i en trang dal eller bak fjell. funnet marbakker og andre formasjoner som fisken liker. Og så fisket dem av med flue, slik du ville gjort med slukstang. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Anbefaler youtube når det ikke er andre muligheter. Den avdøde Lefty Kreh som kastet 25m  med kosteskaft har en fin tilnærming til det. Det ustyret du har kjøpt skulle holde i massevis. Få noen til å filme deg når du kaster og sammenlign med hva han sier.

https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&search_query=lefty+kreh+fly+casting

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Snorre Brundtland Sæveraas skrev (30 minutter siden):

Takk for gode svar!

Stangen kjøpte jeg på Finn nylig, det er en Guideline Lpxe 9' kl 5 med snelle Reelmaster klasse 5/6. Og snøret er visstnok et slitt SA GPX flytesnøre på den + backing. 

Skal prøve å rengjøre lina og ev smøre opp. Og bli bevisst på kraftbruken.

Vil gjerne på kastekurs (!!), men jeg bor i Lofoten og ifølge jakt-og fiskeforeningen i Svolvær arrangerer de ikke kastekurs her. Men hvis noen vet om noe i nærheten, er jeg veldig interessert!

Mest fiske i ferskvannsfiske; ørret. Men jeg har veldig lyst til å prøve elver, har bare ikke kommet dit ennå. Og gjerne sjøørret i sjøen.

Det er bare så sykt mye å lære seg! Men det er jo kjempegøy

Du har jo noen vanvittige muligheter der oppe. Enorme kystområder med mulighet for sjøørret og ikke minst stor lyr, storsei og kveite. Da bør du ha kraftigere utstyr, men for noen opplevelser og ville fighter du kan ha på fluestang om man ikke er så opptatt av at fangsten må ha prikker på seg.

Mye å lære seg, men teorien er en ting. Ta med notatblokk ut i felten og dokumenter hva du opplever så får du relativt raskt et bra system på det. Man blir riktignok aldri utlært, men relativt trygg på det blir man gjerne i løpet av et par tre sesonger.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...