Jump to content

Recommended Posts

Posted

Litt nysgjerrig på å høre hva dere bruker av stang til laksefiske! 

Tenker å se om det kommer noe tilbud på stang utover vinteren, så begynner allerede å lufte tanken litt om hva jeg skal se etter:-)

Kommer man f.eks langt med en enhånds i 10 fot klasse 8, og finnes det noe som er bra som en allround? Eller burde jeg se på spey, switch, to-håndsstenger?

Her kommer det vel litt ann på elven og, men i mitt tilfelle vil jeg fiske både i store (Namsen blant annet) og mindre elver:-)

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jeg fisket litt i Gaula på slutten av 90-tallet, med slukstang (sluk + flue og dupp) og en selvbygd NorStar fluestang på 14 fot. Sistnevnte var et samarbeid mellom Hardy (fibatube) og butikken NorSport i Trondheim, eller noe sånt. Stanga så ikke ut etter jeg var ferdig, men artig med selvbygd da :). Fikk noen få lakser, landet en på 8,7 kilo på den, etter en fight for historiebøkene.

I dag fisker jeg bare i smålakselver, stort sett bare en. Har gått i enhånds 9 fot i klasse 6, helt til for et par år siden. Da kjøpte jeg ei lett sjuerstang, Guideline ULS Hybrid på 10 fot. Bruker den sammen med ULS 3d + skyteline, samt skyteklumper i 16 gram.

Det er, som du vet, veldig stor forskjell på Namsen og ei smålakselv. ULS Hybrid-stanga mi kan helt sikkert takle stor fisk, og det passer fint, siden min "smålakselv nummer 2" kan gi lakser på godt over 10 kilo. I tillegg er stanga fin på kun smålaks, selv om jeg godt kunne brukt lettere utstyr der. Til mitt laksefiske "slipper jeg derfor unna" med kun en stang, som passer meg fint.

Namsen derimot, kan gi lakser på 20 kilo pluss. Da ville jeg ikke hatt ULS-stanga, men heller noe kraftigere. Men skulle jeg hatt noe kraftigere, som du ser på, vil det trolig bli overkill til smålaksen. Og trolig litt lett for stor Namsen-laks. Dette kommer jo også an på når du fisker. Tidligfiske med synkesnører og stor laks krever kraftigere utstyr,

Jeg er ingen ekspert, men ut fra min erfaring og kunnskap anbefaler jeg to stenger. Så fremt du skal fiske i både Namsen og i smålakselv. En tohånds på 14 fot for Namsen, og en enhånds for smålakselva, evt. en hybrid-stang, hvis det kan smelle på større laks også.

Hvis du lander på to stenger, er det jo mye å velge blant. Jeg vet ikke hva som er best, med tanke på priser, forskjeller og kvalitet. Men Guideline har iallfall mye bra, i så måte. Du må nesten bare sjekke litt på nett, og høre i en butikk. Da får du de beste rådene, med tanke på spesifikt utstyr i ulike klasser, og for ulikt fiske. Der er jeg ikke helt oppdatert på hva som finnes av utstyr. Evt. får du kjøpe bare en hybrid-stang på rundt 10 fot. Men jeg ville ikke brukt den på tidligfiske i Namsen, for å si det sånn. Har du råd, er nok to stenger det beste. Fisker du utelukkende smålaks i noen elver, kan du bruke f.eks. en enhånds sekser til både ørret og laks. Og det har du kanskje fra før? I så fall trenger du bare en tohånds. Så alt kommer an på typer elver, størrelse på fisken og forholdene du vil fiske under.

Edited by Kim Roger
Posted

I mange år klarte jeg meg fint med en 9,5 # 8 light salmon fra orvis og en 14 Norway fra Bruce and Walker. Skulle jeg fiske lett brukte jeg den tidens ørretstang, som var en 8,6 # 6 Orvis limestone. Dette var alle stengene jeg hadde og jeg fikk fisk….både i mindre elver og Driva som jeg fisket i etter kladden..Nå er det 2 tohånds fra cnd ( 15 #10 og 12,7 # 9) + en Winston 9,6 # 7. (Rauma) 

Så får vi se hva som skjer med laksefisket neste år og om man må pusse støvet av ørret stengene…

• 1 month later...
Posted

Jeg fisket i mange år med enhånds etter ørret, og gjedde. For noen år siden så ble jeg med invitert på laksetur, valgte å kjøpe en tohånds på tilbud. 4 laks første sesong (jevnet seg noe ut etter dette 😅) førte til at mye ørretustyr ble solgt, har kun en 9ft 4 igjen.

Min anbefaling; gå for tohånds. Du trenger ikke alle lengder/ klasser, men en 14ft 9/10 eller en 13-13,6 kl 8/9 er en fin allround innstegstang. Har du i tillegg en 9-10 ft klasse 7 eller 8r enhånds så har du to gode stenger til din første sesong. 

Resten kommer av seg selv, får du din første laks er det gjort 😁👍

• 2 weeks later...
Posted
On 11/1/2024 at 10:40 PM, David A. said:

mye ørretustyr ble solgt, har kun en 9ft 4 igjen

Kjempeeksempel på hva som kan være konsekvensene om man blir lurt med på laksetur. Et sorgens kapittel, dette 😛 

• Haha 1
  • Create New...