RolvS Posted February 15 Report Posted February 15 (edited) Jeg visste regnskapet for små kraftverk egentlig ser dårlig ut, men denne artikkelen hvor NRK fortsetter de. fantastiske jobben med å dokumentere ukontrollert naturnedbygging gjør det ekstremt tydelig: https://www.nrk.no/klima/xl/unik-kartlegging_-sma-kraftverk-legger-mer-km-elv-i-ror-enn-store-for-a-lage-like-mye-strom-1.16982097 Man blir litt matt. Hvordan kan man mest effektivt engasjere seg for å bidra til en endring? Edited February 15 by RolvS 1
Tørrflua Posted February 19 Report Posted February 19 Problemet oppstår når de tar alt vann i bekk og elv i rør over en strekning uten at en skikkelig minstevannføring er bestemt. Jeg tror det kan være bedre tall dersom de ikke hadde vært så grådige. Kan jo nevne Nittelva som har ekstremt lite vann (lekkasje ?)gjennom Rotnesfossen hovedløp og jeg gjetter på at gyteområder blir bunnfrosset da vannet går i rør ved siden av. 2
knut Posted February 23 Report Posted February 23 (edited) Hvis man skal få en endring på dette må folk engasjere seg. Vi kan snakke med politikere vi kjenner å støtte Naturvernforbundet, Sabima og andre organisasjoner som jobber aktivt med temaet. Det er også opprettet Elveforum i mange kommuner som eksempelvis Nittedal, hvor Tørrflua og undertegnede startet i 2019 sammen med andre interesserte. Vi har en sak meldt inn til miljøtilsynet i NVE om krav om minstevannføring forbi de 3 konsesjonsfrie kraftverkene i Nitelva, samt ventil som sørger for vann nedstrøms kraftverket ved utfall av stasjonen. Det tar tid å få gjennomslag da det er flere års ventetid hos NVE grunnet mange saker , bl.a. nye småkraftverk og vindkraftanlegg som må behandles. Her må det vises tålmodighet, men mange foreninger lykkes godt i å få på plass positive endringer for fisk, elvemusling, edelkreps og annet biologisk mangfold i vassdragene. Problemet er at vi er veldig trege i Norge og vi reagerer snart ikke på noen ting dessverre. Engasjement er i så måte et nøkkelord! Edited February 24 by knut 3
RolvS Posted February 24 Author Report Posted February 24 (edited) Enige i at engasjement behøves. Jeg ser dog ikke en tidslinje hvor Natuvernforbundet eller Sabima kan ha effektiv påvirkning på nedbygging av eksisterende vassdrag, og situasjonen du beskriver rundt NVE er bare nitrist, særlig når vi leser øyenvitneskildringene til nå pensjonerte Jan Henrik L’abbee Lund publisert for litt siden. Jeg skulle likt å se litt mer slagkraftig aktivisme (innemfor lovens rammer selvsagt.) Edited February 24 by RolvS 2
knut Posted February 24 Report Posted February 24 (edited) Ja, vi får håpe at det finnes litt engasjement tilbake slik at aksjoner a la Mardøla og Alta kan oppstå igjen. Dog så er vi i en spesiell situasjon med krig, økt polarisering i samfunnet, og andre saker som oppdrettsnæringens herjinger, gruvedumping i fjordene og en totalt mislykket energipolitikk som kun fører med seg mer elendighet og tap av mer natur. Det er ikke mange lyspunkter i horisonten for å si det mildt. En quick fix finnes ikke så her må det jobbes langsiktig på bred front. Oppi det hele har vi ikke politiske partier som kan gjøre vei i vellinga så man blir rimelig oppgitt. Vi får engasjere oss mer å håpe det endrer seg før elvene og fisken er borte. Edited February 25 by knut korrigere tekst 1 1
RolvS Posted February 25 Author Report Posted February 25 15 hours ago, knut said: Det er ikke mange lyspunkter i horisonten for å si det mildt. Et korrekt og bedrøvelig sammendrag som ikke oppmuntrer til noen stor grad av positiv respons 😕 Jeg leste litt om en svensk organisasjon for litt siden, Älverädderna. De jobber generelt for vern av vassdrag, og har som én av aksjonsformene å kjøpe kraftverk og legge dem ned. En slik organisasjon trengs i Norge. 1
knut Posted February 26 Report Posted February 26 Helt enig RolvS, de har bidratt veldig positivt med å holde trykket oppe med hensyn til Vanndirektivets implementering i Sverige. Sverige har jo i tillegg også en egen sportsfiske organisasjon Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund | Sportfiskarna, så de ligger langt foran oss her på berget. 1
Recommended Posts