Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Det har du laget deg en fin Siphlonurusspinner Tom Adrian, vet disse funker i Skoelvbukta i August på kveldstid...da går fisken å slurper dem i seg, både røye og ørret! Du får nok en sværing på denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du laget deg en fin Siphlonurusspinner Tom Adrian, vet disse funker i Skoelvbukta i August på kveldstid...da går fisken å slurper dem i seg, både røye og ørret! Du får nok en sværing på denne!

 

ja det får vi da håpe:D vet kristen bruker mye spent spinner i rustbrun farge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sotte å lekt meg litt på fluebinderommet..

lagde en spent spinner med spunnet antrongarn som bakkropp :) :)

fikk litt for dålig plass forran så det må jeg endre på i morgen ;D ;D

 

tilbakemelding motas med stor glede ;D ;D ;)

 

 

 

Den var flott du. Enkelt og funksjonelt, slik fluebindingens skal  være i mine øyne ;)

 

Mvh

Rolf Jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Några Danicor har det blivit idag.

Min upside down modell på mustads swimming nymph hook.

 

Mårten

 

Kanonbra, mårten ;D ;D

Rett og slett vanvittig flott Danica :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Disse krokene i størrelser som 11,13,15 osv er de annerledes i forhold til 10,12,14,16 osv?

Har de forskjellige former og slikt?

 

Hvis vi tar utgangspunkt i tmc sine i 11, 13 15 etc så er dette vanlige tørrfluekroker med såkallt wide gape. De er sorte og personlig finner jeg krok 13 perfekt for Aurivilli og krok 15 perfekt for Rhodani. Finner krokstørelsen til disse døgnfluene bedre tilpasset de nevnte døgnfluene enn 12 og 14, men det er i grunn kunn en smaksak. I tillegg liker jeg at kroken er sort, og jeg vet at den er veldig solid selv om den er slank og tynn i godset.

De er i prinsippet likt utformet som andre vanlige tørrfluekroker i 12,14,16 osv. så det er ikke veldig stor forskjell fra de tradisjonelle tørrfluekrokene annet enn farge, størelse........

Til syvende å sist, en smaksak :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse krokene i størrelser som 11,13,15 osv er de annerledes i forhold til 10,12,14,16 osv?

Har de forskjellige former og slikt?

 

Hvis vi tar utgangspunkt i tmc sine i 11, 13 15 etc så er dette vanlige tørrfluekroker med såkallt wide gape. De er sorte og personlig finner jeg krok 13 perfekt for Aurivilli og krok 15 perfekt for Rhodani. Finner krokstørelsen til disse døgnfluene bedre tilpasset de nevnte døgnfluene enn 12 og 14, men det er i grunn kunn en smaksak. I tillegg liker jeg at kroken er sort, og jeg vet at den er veldig solid selv om den er slang og tynn i godset.

De er i prinsippet likt utformet som andre vanlige tørrfluekroker i 12,14,16 osv. så det er ikke veldig stor forskjell fra de tradisjonelle tørrfluekrokene annet enn farge, størelse........

Til syvende å sist, en smaksak :D

 

Terje!

 

Enig med Terje i at det i utgangspunktet  en smaksak.  Smaken min forandret seg i alle fall etter at jeg begynte å bruke disse krokene. Nå bruker jeg ikke annet og har nettop begynt med TMC 212Y serien også for mygg, klekkere etc. Denne går også i størrelsene 13, 15, 17 og 19.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej alle gutter.

Kom hem från jobb och jag har inte sätt responsen på min Danica upside down förrän nu.

Måste tacka alla som tyckte om den. Den fiskas som Robin beskrev. Det blir en fin balans på flugan när den ligger på vattnet och den landar alltid rätt.

Lägger till en vårflue (nattslända)

 

Mårten

 

post-638-13949855763738_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Mårten. Din ephemera var veldig vakker? Jeg stiller meg endel spørsmål rundt Up side down fluer....dette har vært gjort veldug lenge, over 100 år....fennes uttalelser er at ørretns fysiologi er annerledes i overkjeften enn underkjeften. Brian Clarke skrev både en bok og laget en BBC  film om fortrefligheten om usd fluer, i 2.utgave av boken  kom de med konklusjonen at ordinære imitasjoner med kroken ned får kroken til å feste seg bedre. det rettod slett fordi kroken fester seg bedre i underkjven...jeg vet ikke helt om dette gjelder modernere kroker enn det til vanlig gjeller....men det er en spennende tanke og studere nærmere, en ting er helt klart,,,,mye bedre enn "svenska serien" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Staffan!

Jag är med på ditt spörsmål och jag har läst boken. Jag kan hålla med om att man kan missa en hel del fiskar med upside down flugor. Men dock så är det kul att binda och prova lite annorlunda typer av flugor. Jag har fiskat mycket med den här varianten och vist har jag missat en del fiskar, men om det är flugan eller den mänskliga faktorn som felar vet jag ej:) 

 

Tom på vårfluens sida så är det stickel hår från Sibirisk ekorre dubbat i en dubbing loop.

 

Mårten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høne òg hanehackle sammen.. det har jeg aldri sett før :D

Det blir vel kylling hackle av dette da ;D ;D

Høne hackle skal vist etterligne noe av nymfeskallet og gi litt liv i emergeren.

 

Trygve ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Høne òg hanehackle sammen.. det har jeg aldri sett før :D

Det bør du prøve!

Erik Eikre har ei flue kalt "Vera". Der kombineres hanehacklets spenst med hønehacklets livlige bevegelser.

Utrolig effektiv flue både i og på vannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Nå går det mest i helt enkle cdc døgnfluer.

Har forøvrig kjøpt mitt første SLR-kamera (EOS 400 kit). Sliter en smule med å få klare bilder, så bildekritikk er hjertlig velkommen ;-)

post-0-1394985581626_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Siden mor er i Roma kan vi strekke kveldene litt ekstra....

Minstepia på snart 6 år elsker å binde fluer!

Det har far overhodet ingen problemer med  8)

post-0-13949855823539_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...