Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg synes vi bør ha en ny "Hva binder du nå" tråd for denne vinteren.

Skriv litt om hva du binder og kom gjerne med litt artige påfunn. Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg binder så mye fluer om dagen. Kanskje noen av dere kan få tuppet meg og andre i gang.

 

Her får du en urokråke for dager da vinden bestemmer. Du ser sikkert hva det er? Ja, en Streaking Daddy ;)

 

Krok: Tiemco 2302 str. 12.

Tråd: Gsp.

Ribbing: Pearl Krystal Flash.

Kropp: Gråbrun cdc dubbing.

Bein: Fasanhalefibre.

Hode/Vinge: Rådyrhår.

Streaking Daddy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har lekt meg litt og prøvd å finne ut om det lot seg gjøre å lage en forlenget bakkropp av foam og deretter hekle over foamen med tanke på å lage en Danica/Vulgata bakkropp.

 

Etter en masse rot og meningsløs bruk av tid, så gikk det på sett og vis.

 

Normalt hekler jeg rellativt raskt, det kan definitivt ikke sies her. Dette tok alt for lang tid. Blir nødt til å finne en raskerer måte å gjøre dette på hvis det skal være noe poeng.

Uansett gøy å teste forskjellige ting.

 

PS. Er det noen som vet om det finnes en type rund foam????????

 

Terje:

post-0-13949847157288_thumb.jpg

post-0-13949847157627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester noen pupper med forlenget latexkropp..

 

Den var jævlig tøff' date=' Øyvind.

Skikkelig bra gjort.

 

Terje![/quote']

 

Desverre har jeg ikke funnet den på selv. Mønsteret fant jeg her på fluefiskesiden (selvfølgelig), i en artikkel av Zeljko Babic.

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Tester noen pupper med forlenget latexkropp..

 

Den var jævlig tøff' date=' Øyvind.

Skikkelig bra gjort.

 

Terje![/quote']

 

Desverre har jeg ikke funnet den på selv. Mønsteret fant jeg her på fluefiskesiden (selvfølgelig), i en artikkel av Zeljko Babic.

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=125

 

Spiller ingen rolle. Det var flua di jeg refererte til. Skikkelig bra bundet og et veldig flott bilde.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Får du tatt et nærbilde av kroppen på Vulgataen Terje? De ser bra ut:)

 

Hei Are!

 

Har gjort et raskt forsøk her.

Husk at disse ble bundet først og frems som et eksperiment og derfor har jeg ikke vært veldig nøye med knutene, og jeg slet litt med "underlaget"...

Fordelen slik jeg ser det er at man kan få meget solide kropper her hvis man finner den rette teknikken og bakkroppen kan bli skikkelig segmentert.

 

Terje!

post-0-13949847158_thumb.jpg

post-0-13949847158357_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...snip...]

PS. Er det noen som vet om det finnes en type rund foam????????

 

Terje:

 

Vel, jeg vet i hvertfall om to typer:

1) Rainy's FLOAT Foam. Denne kommer i noen farger (hvit,svart, orange, ...flere?...)

Kjøpt på Nordisk (www.nfisk.no). Den kommer som en lengre remse. Usikker på hvor lang, tipper ca 50 cm.

 

2) Foam Cylinders, ser ut som det kommer fra Wapsi, det står også aktiv fritid på pakka mi. Den kommer øyensynlig i 4 forskjellige tykkelser. Sylindrene er ganske korte, ca 3 cm, 10 stk i pakka. (tror jeg har kjøpt på Jesting Sport i Oslo)

 

I tillegg mener jeg at jeg har sett (i et eller annet fluefiske blad) at de har brukt noen rør til å "stanse" ut foam sylindere av Foam blokker, men har ikke sett noe sånt her hjemme. (hvis noen vet hvor man får tak i dette, vil jeg gjerne vite det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
[...snip...]

PS. Er det noen som vet om det finnes en type rund foam????????

 

Terje:

 

Vel' date=' jeg vet i hvertfall om to typer:

1) Rainy's FLOAT Foam. Denne kommer i noen farger (hvit,svart, orange, ...flere?...)

Kjøpt på Nordisk (www.nfisk.no). Den kommer som en lengre remse. Usikker på hvor lang, tipper ca 50 cm.

 

2) Foam Cylinders, ser ut som det kommer fra Wapsi, det står også aktiv fritid på pakka mi. Den kommer øyensynlig i 4 forskjellige tykkelser. Sylindrene er ganske korte, ca 3 cm, 10 stk i pakka. (tror jeg har kjøpt på Jesting Sport i Oslo)

 

I tillegg mener jeg at jeg har sett (i et eller annet fluefiske blad) at de har brukt noen rør til å "stanse" ut foam sylindere av Foam blokker, men har ikke sett noe sånt her hjemme. (hvis noen vet hvor man får tak i dette, vil jeg gjerne vite det :-)[/quote']

 

Takk for tipset, Joro. :D

Det er notert. Jeg skal sjekke litt rundt.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort et raskt forsøk her.

Husk at disse ble bundet først og frems som et eksperiment og derfor har jeg ikke vært veldig nøye med knutene' date=' og jeg slet litt med "underlaget"...

Fordelen slik jeg ser det er at man kan få meget solide kropper her hvis man finner den rette teknikken og bakkroppen kan bli skikkelig segmentert.

 

Terje![/quote']

 

Takker:)

 

Syntes de så veldig fine ut jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der funker nok utmerket Øyvind!

På dager med solsteik og mye vind havner ofte slike krabater på vannet. Ørreten lar seg sjelden be to ganger for å ta disse.

Har selv god erfaring med imitasjoner med balsakropp (geting tror jeg den heter..).

Flott flue, i likhet med mye annet du binder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jeg må bare komme med en solskinnshistorie ang. hva jeg bandt i dag, for en fluefisker jeg ikke engang kjenner. Men en god bror og fiskekompis må han nå uansett være:

 

Han sendte meg en e-post som gikk ut på at han og kompisen hans konkurrerte mye når de var på kompistur. Den gikk slik:

 

" (...)Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg med noe nå som det nærmer seg jul. Jeg har en bror som er nesten like ivrig på fluefiske som meg sjøl og med et noe større konkurranse-instinkt!

Når vi er på fisketur, blir det fort en duell. Det tar ikke lang tid før han (Lars X. XXXXXXX) refererer til seg selv som Lars Brun, hehe. Hvertfall hvis han er fornøyd med sine prestasjoner og får fisk:-) Jeg har holdt på i kanskje 8 år mer enn han med fluefiske og det er kanskje derfor han synes det er ekstra artig å slå meg. Jeg vinner duellene vår stort sett, men det jevna seg litt ut etter at jeg gav han en boks med fluer sist jul. Han syns fortsatt at det er urettferdig at jeg reiser på tur med 8 fulle fluebokser og han har bare èn. Jeg vil derfor prøve å snu alt på hodet i år. Hvis Lars hadde hatt et liten boks med fluer fra sin store helt, kan vel jeg få drasse fritt rundt på mine 8 uten noe jammen.

 

Så det jeg lurte på var om jeg kunne fått kjøpt av deg noen fluer som du har lagd sjøl (kanskje 6-8 stk) og et signert foto (bildet fra ørretboms coveret eller noe) hvor det hadde stått noe som "Noen hemmelige våpen til fiskeduellen med Tor. Hilsen Andrè Brun". Eller noe i den dur:-) Så kunne jeg laminert bildet, tatt ut foamen på øvre del av en flueboks, limt det inn der og så satt in fluene i nedre del av boksen. Det hadde vært en alle tiders julegave det! Så hvis du hadde hatt tid og lyst til å hjelpe meg, ville jeg blitt kjempeglad! Jeg vil betale alt av kostnader i så fall:-)

 

Beste fiskehilsener fra XXX XXX XXXXXXX

 

Jeg binder aldri fluer på bestilling mot betaling fra alle som spør, men denne falt jeg for, så jeg satte meg ned og bandt fluer for mannen. Og det helt gratis. Fordi jeg syntes det var en så god bror til bror- julegaveidé. Tenk deg å få fluer til jul?? :D Hadde vært noe det. Kanskje vi andre skal ønske oss en slik bror til jul... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jedicaster

Ja, den var jeg også faldet for, Andre!

 

Jeg binder ikke så mange fluer lige nu, men den anden aften fik jeg bundet nogle hvilende slørvinger til vårfisket i Danmark. Fluen har jeg bundet i et par år, og den fisker rigtigt fint - især på lidt lansomt og roligt vand, hvir fisken har god tid til at inspicere fluen.

 

Ikke verdens bedste billede, men det går vel endda?

 

Lars

post-416-13949847159594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' den var jeg også faldet for, Andre!

 

Jeg binder ikke så mange fluer lige nu, men den anden aften fik jeg bundet nogle hvilende slørvinger til vårfisket i Danmark. Fluen har jeg bundet i et par år, og den fisker rigtigt fint - især på lidt lansomt og roligt vand, hvir fisken har god tid til at inspicere fluen.

 

Ikke verdens bedste billede, men det går vel endda?

 

Lars[/quote']

 

Tar gjerne imot bindebeskrivelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og kjedet meg da jeg plutselig fant på denne kreasjonen' date=' som da skal imitere en veps. Har uansett aldri fisket med veps, så om denne fungerer gjenstår jo å se..[/quote']

 

Må prøve veps serru, mistet en diger ørret på veps i elva i sommer :? Også er det ei grei finne fisk flue.. Flott flue var det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...