Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Hei. Brun's Tipula bruker jeg mest i elv og den er jo uten tvil meget god på både stille vann og i rifflestrøm. Under vindfulle forhold på stille vann kan en Bumble- aktig effektiv sak (om det er i en daddy- variant eller ei) også fungere godt. Noen ganger det ene, og av og til det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt med gummibein er så vellykka!

 

Rubberdubber corkscrew'er, eller Hoppalong rubberleg's.....eller Yellow rubberlegged cork-crawler...?

Kort sagt....en skikkelig diffus ide som tryna rett i "Neija-boksen"!:D

Meninga var at kreaturet skulle pirre ørett med agresjonsnivå langt over normalen, men....det eneste vannet den har sett var i oppvaskkummen.

Litt mer arbeiskrevende enn en gul øreplugg, og det ville ikke forandra meg om den var like bra!:D

16564_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en artig skapning Tore! Minnet meg litt om sånne pinnedyr som er flinke til å kamuflere seg :D

 

Jeg har bindt meg et par fluer i kveld også. Jeg satt her å mimret litt, så på bilder i fra Irland. Flua på bildet ble til for 3 år siden under en tur til Irland. Den lurte jeg fisk på når ikke mye annet funket. I fjor var den også god når fisken vaket en skjelden gang i mellom vindkulene.

 

Denne flua er en stor mygg, forbildet er i krok 12/14. Jeg har bindt min på en tmc 102y str. 17. Kropp av polychenille, cdc vinge og bein av hjortehår som er most litt for å få rett look. Tynn razor foam splitter og sprer beina. Litt sort superfine i thorax. Det går fint ann å lage andre fluer med denne teknikken som gir et realistisk avtrykk.

RS Duckfly.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Har aldri fått helt tak i begrepet "polychenille". Er f.eks microchenille det samme?

Har gjort søk på både "Floatant chenille" og "polychenille", men har ikke funnet en dritt før jeg oppdaget Andre's produkt.

HVOR får jeg tak i polychenille??????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei. Felles for disse produktene, for det er noen nesten like på markedet, er at de er av Polyamid (de fleste) eller Polypropylene, spunnet rundt en trådkord. Microchenille er på langt nær det samme som AB's Polychenille. Jeg har aldri prøvd Floatant Chenille, men jeg vil tro at microchenille ikke på langt nær er det samme som dette heller.

- Floatant Chenille får du tak i gjennom butikker som har ting fra Nordic Outdoor.

- AB's Polychenille får du tak i gjennom butikker som har ring fra Tundra Outdoor.

 

Mer spesifik enn dette tjener det vel ingen å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polychenille og floatant chenille er det samme. Microchenille er heller ikke langt unna. Men en del av microchenillen er slik at den er hardere å klippe, ikke så tykk og smelter sammen mer. Ikke flyter den så godt heller... Polychenille var det Staffan som kom med og solgte i en årrekke. Første gangen jeg fikk tak i det var i 95 hvis jeg ikke husker feil, i 96 kom boken Skandinaviske fluefiskere. I den boken viser Staffan fram noen av sine fluer med polychenille. Boka er forøvrig vel verdt å ha. Den portretterer Skandinavias dyktigste fluefiskere og bindere igjennom en mannsalder.

 

Vet ikke om Staffan selger det det nå. Andre selger det jo. Floatant chenille er i fra Giorgio Benecchi og selges via Nordic Outdoor. Sånn da har du oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg prøvd ut noe som er litt nytt, i alle fall for meg. Latex og cdc.

 

020120071411uqqwLgXMyLFjJ9VudA.jpg

 

Kjapp bindebeskrivelse:

 

Steg 1. Legg sammen to-tre cdc fjær og stryk på litt latex slik at de holder sammen.

 

0201200715376i7u155HzPYOY3jlfH.jpg

 

Steg 2. Ribb to fjær og legg stammene inntil bunten med cdc fjær...

 

020120071521CyeXCEdzw2bDs3Juxv.jpg

 

Steg 3. ... for så å stryke over med latex, og rulle det hele sammen.

 

020120071506MnCyZbbiEs9GHnP5rZ.jpg

 

Steg 4. Bind inn bakkroppen.

 

020120071549sxfcIxGps4N4yxniKf.jpg

 

Steg 5. Og deretter en cdc ving.

020120071517CP1IIO7cTGLPgAmaPz.jpg

 

Steg 6. Så binder du inn hackelet og dubber fremkroppen med cdc.

 

0201200715064eSvzuiCI8p2A4NqEL.jpg

 

Steg 7. Hackle og avslutt.

 

020120071534h62sIcKySyXD3XJG6c.jpg

 

020120071516QXYStjcvrnQfP3CuN7.jpg

 

 

 

... eller man kan feks legge inn en passe lengde med kobbertråd i stedenfor hackle stammer, og surre det rundt -så har man en bakkropp som kan passe på nymfer eller evt flymfer.

 

020120071400MauDTXUEEZGFV4pNQc.jpg

 

020120071443s9AsunDcHqzijckVKR.jpg

 

020120071512hmT51b2wGd9KlBNEi2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg prøvd ut noe som er litt nytt' date=' i alle fall for meg. Latex og cdc.[/quote']

 

Blir kroppene stive eller er de bevegelige. Kan de sammenlignes med tekstillim kropper eller polychenill kropper?

Interesang teknikk det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg prøvd ut noe som er litt nytt' date=' i alle fall for meg. Latex og cdc.[/quote']

 

Blir kroppene stive eller er de bevegelige. Kan de sammenlignes med tekstillim kropper eller polychenill kropper?

Interesang teknikk det der.

 

Det blir fast men bevegelig. Om man vil forme dem så bør det gjøres før det stivner helt. Det blir noe mellom det du skriver.

 

Jeg har ikke prøvd fluene i praksis så jeg veit ikke hvor mange ørret-kjefter de kan tåle, men latex skal jo være forholdsvis fast og slitesterkt med tanke på hva det blir brukt til ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i tiemco's nye materialer : Hollow body og shimazaki flywing 3. Funker knall begge 2. Lager skikkelig realistiske kropper på 123, og får veldig pene vinger.

 

Lager noen slike i forskjellige farver og størrelser så kan jeg vel hvertfall ikke skylde på flua om jeg ikke får fisk(?) :roll:

 

Hva sier du Rune. Godkjent eller?

post-0-13949847252191_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegsu,

Fikk tak i tiemco's nye materialer : Hollow body og shimazaki flywing 3. Funker knall begge 2. Lager skikkelig realistiske kropper på 123, og får veldig pene vinger.

 

Lager noen slike i forskjellige farver og størrelser så kan jeg vel hvertfall ikke skylde på flua om jeg ikke får fisk(?)

 

Hva sier du Rune. Godkjent eller?

Vingene ser bra ut. Jeg ville hatt mer cdc og tynnere kropp. Bruk den nest minste sylinderen. Eller nest størst bruker du nest størst bør du legge på minimalt med kapok. Bare et tips. Kroppen er litt blank har du lakket den eller er det tusjen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Rune Stokkebekk,

F18

ISO 400 (mørt inne..)

Lukkertid 1/80

Målemetode= mønster.

Makroblitser på 1/2 guffe snudd bakfram og mot isoporplater som sender lys mot flua... Folie under.

 

 

Hva er F18 :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingene ser bra ut. Jeg ville hatt mer cdc og tynnere kropp. Bruk den nest minste sylinderen. Eller nest størst bruker du nest størst bør du legge på minimalt med kapok. Bare et tips. Kroppen er litt blank har du lakket den eller er det tusjen?

 

Brukte den nest største sylinderen ja. Surret vanlig dubbing på (Fine&Dry) og tok et lite lag lynlim på slik at den ikke skulle falle av når den ble komprimert. Flyter fortsatt godt, men ble ørlite granne stivere, så kommer nok til å holde meg til den vanlige metoden. Skal prøve med mer CDC neste gang, takker for tipsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hva er F18 :oops:

 

Hei, Henning. f/18 refererer som sagt her til blenderåpningen som du styrer opp eller ned ettersom hva du ønsker å oppnå:

- liten blenderåpning (dvs. høyt tall) betyr at dybdeskarpheten i bildet blir stor, slik som er ønskelig ved fluebilder.

- stor blenderåpning (dvs ned mot f/2,8, 1,8 eller noe) betyr at dybdeskarpheten blir ekstremt liten. Dette er jo noe å bruke når du vil framheve én ting ved et motiv, og gjøre alt annet dust. Såkalt selektiv fokus.

 

Ofte har linser et "sprang" fra f.eks. f/2,8 og oppover til f.eks. f/32.

Linser hvor det står f/1,4 , 1,8 eller 2,8 er mest lyssterke og gir et lysere søkerbilde når du skal ta bilder, enn f/4,5-5,6, samtidig som de gjør bruk av selektiv fokus enda klarere. Men drawbacket er at lyssterke linsene er dyrere og tyngre.

 

Ok? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Takk Andrè.

Eg forstår akkuratt ka du meiner, for fra eg la inn det innlegget til nå har eg lest, og forska litt. Fant ut ein del ja.

Er så ny på dette at eg tørr neste ikke spørre om noe, da det som oftest blir idiotiske spørsmål :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Takk Andrè.

Eg forstår akkuratt ka du meiner' date=' for fra eg la inn det innlegget til nå har eg lest, og forska litt. Fant ut ein del ja.

Er så ny på dette at eg tørr neste ikke spørre om noe, da det som oftest blir idiotiske spørsmål :) :)[/quote']

 

Tull og tøys, Henning.

Hvordan skal du ellers finne ut av ting. Dessuten er det mange kompetente mennesker her inne på forumet som gladelig deler av sine erfaringer, det er iallefall min erfaring.

Fortsett å spør, det er slik vi lærer. :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er på dette nivået nå så kansje jeg kunne komme med et spørsmål. Hva er blender åpning på engelsk? Hva er lukke tid på engelsk? Er det shutter lmt.?

Hva er målemetode=mønster?

 

Beklager så masse men dette er jeg rimelig "tykk" på.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Nå klarer eg iallefall å fokusere på flua, så nå er det ikke lenge til eg kan ta bilder av fluene mine og på samme tid vite hvilken flue det er :)

post-0-13949847253839_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Av og til får eg det for meg at det er morro å binde knøtsmå fluer. Måtte prøve meg på ein micromaur idag :) Str24

 

Du verden Henning. Så små fluer tror jeg at jeg aldri har bundet før. Den var virkelig knøtt liten. Stiiilig.

Lurte forresten på hva du har brukt som kropp på den myggklekkeren i str. 16.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...