Gå til innhold

Inspirasjonstråd --> Hva binder du?


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Sitter her i førjulstia og stresser ned .

Dette er en av fluene til Rune .

Fikk en orginal av denne flua før jeg dro inn i børgefjell i sommer . Fisket med det meste samt SC og fikk da noen , men så husket jeg at jeg hadde en svær sak i flueboksen. Satte på den og fikk flua på vannet .... PANG sa det og den første kilosen satt.

Det ble fler og fisket med flua til den var helt ødelagt .

Sinnsykt morro var det. Bindebeskrivelsen finnes her på siden ett sted ( er for lat til å lete opp linken ) .

Har brukt substitutter da orginalmaterialene er utgått. Må ha ett lass av disse til sommeren .

post-404-13949847159849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jedicaster

Hej Lars M.

 

Fluen er ganske nem at binde, her er materiale-liste og beskrivelse:

Krog: Tiemco 109 BL str. 13-19 (laves desværre ikke længere).

Abdomen: Lys oliven eller grå FlyRite.

Palmerhackle: Dark Dun genetisk hanehackle, som klippes på undersiden og oversiden.

Vinge: Mottled Web Wing eller Stalcup's Medallion Sheeting.

Ben: 4 eller 6 tynde gummiben.

Thorax: Hareøre, som børstes ud og klippes fladt på undersiden og ovesiden.

 

Benene kan kinkes med en Flytyer's Hotpoint, hvis man ønsker det.

Fluen behandles let med Tiemco Magic Dry.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Stemmeli er en kar det er moro å gi fluer til. Rapportene kom løpende, ble litt misunnelig da... Men jeg har også hatt mye moro med den flua. Orginalt var den slik:

 

Krok: Tmc 2312 str. 8 og 10.

Kropp: 70% oppklippet brunt hjortehår blandet med brun dubbing. Spunnet i løkke.

Vinge: TMC Shimazaki Flywing II i mørk grå. Eller vagwing farget mørk gråbrun etc.

Thorax: Dubbbing som i kropp.

Hackle: Brystfjær fra Tiur surret et par runder, skal ha lange bein.

Antenner: Kroppshår fra elg.

 

Tanken var å ha en litt mer naturtro Grandisimitasjon. Og jada den har funket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Siden jeg har kommet inn i hekle humøret, går nå i hekla døgnflueklekkere med cdc thorax.

På disse to som jeg bruker veldig ofte når døgnfluene klekker, varierer jeg med vanlig fallskjermhackle og sekk av cdc. De bindes som ofte i krokstørrelse 12 - 16, på rundkrok.

 

Jeg legger alltid inn en glittertråd sammen med antrongarnet, da blinker det litt som illuderer luftbobler.

 

Terje!

post-0-13949847160578_thumb.jpg

post-0-13949847161068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Stemmeli er en kar det er moro å gi fluer til. Rapportene kom løpende' date=' ble litt misunnelig da... Men jeg har også hatt mye moro med den flua. Orginalt var den slik:

 

Krok: Tmc 2312 str. 8 og 10.

Kropp: 70% oppklippet brunt hjortehår blandet med brun dubbing. Spunnet i løkke.

Vinge: TMC Shimazaki Flywing II i mørk grå. Eller vagwing farget mørk gråbrun etc.

Thorax: Dubbbing som i kropp.

Hackle: Brystfjær fra Tiur surret et par runder, skal ha lange bein.

Antenner: Kroppshår fra elg.

 

Tanken var å ha en litt mer naturtro Grandisimitasjon. Og jada den har funket bra.[/quote']

 

 

Ja det var .... styggarti ... som vi sier her oppe .

Må legge til ett bilde av flua di Rune sammen med orginalen som flyr : )

Det var denne som ble brukt.

post-404-13949847165002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som er ganske brukbart til å lage slike vårfluevinger er å bruke tape. Enten vanlig blank hvor du limer på en fjær og fromklipper. Eller dobbeltsidig og legger på undervingen først av f.eks en cdcfjær, deretter yttervingen av brystfjær fra tiur. Og formklipper. Blir fint som bare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

cdc no hackle døgnfluer står på menyen.

Flua til venstre har cdc bakkropp (tvunnet cdc fjær), cdc thorax og cdc ving.

Flua til høyre har biots bakkropp, cdc thorax og cdc ving.

Begge fluene har hale av coq de leon.

 

Terje!

post-0-13949847169228_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Fluefisker´n.

Under hvilke forhold fisker du din Klinkhammer Variant med pearl tinsel' date='- og hvad skal den imitere???

Hvis jeg var en ørred laugh.png' alt=':lol:'>

MvH Torben[/quote']

 

Hei Torben!

 

Faktisk så har jeg ikke testet ut den ennå på ørreten, men vet bare at klekkervarianter med peartinsel funker bra på harrfisket i mitt område. Og myggklekkere i små str med pearltinsel funker bra på ørreten. Skal se om jeg kan legge ut en myggklekker etterhver. Uansett så er det spennende og ha noen nye mønstere i boksen for uttesting, det har gitt meg mange a-ha opplevevelser.

 

Ser vel i ettertid at jeg kanskje skulle kalt den noe annet en klinkhammervariant, men shit-au la gå laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Terje.....Irriterende gode bilder.....og self fine fluer :)

 

Takk skal du ha Henning. :)

Da skal jeg irritere deg en siste gang på denne sida av nyttår. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Dette er cdc utgaven av smeltelim aurivilli, sammen med lillebroren ignita. Har spunnet cdc i serafil bindetråd og surret den som et fallskjermhackle rundt vingen og under smeltelimet.

 

Nå er det på tide å legge bort bindestikka og finne frem julepynten.

 

Terje!

post-0-13949847168518_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder nok ein gang.

Er det mulig å ta eit bilde av "studioet".....og ka innstilling bruker du/dere på fotoapparatet for å få så klare gode bilder.

Dette vil eg og få til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd dette. Mye fint, og moro og se hva andre sitter og binder, mens de drømmer om å sette seg på flyet til NZ eller Patagonia..

 

Men Terje, burde du ikke bruke litt kortere krok på de smeltelimene der? Kjempefine fluer altså, men forvinner ikke litt av hensikten med forlenga kropp når kroken er lengre enn kroppen?

 

Og til Henning. Jeg bruker et Ricoh kompaktkamera (Caplio R2 http://www.akam.no/artikkel/16394) med vidvinkellinse, med en nærgrense på 1 cm. Kjøpte den med spesielt med tanke på fluer, og synes den fungerer rimelig ok. Ikke det minste kameraet i klassen, men relativt ok optikk med f.eks. 5x optisk zoom og somsagt vidvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Bra tråd dette. Mye fint' date=' og moro og se hva andre sitter og binder, mens de drømmer om å sette seg på flyet til NZ eller Patagonia..

 

Men Terje, burde du ikke bruke litt kortere krok på de smeltelimene der? Kjempefine fluer altså, men forvinner ikke litt av hensikten med forlenga kropp når kroken er lengre enn kroppen?

 

Og til Henning. Jeg bruker et Ricoh kompaktkamera (Caplio R2 http://www.akam.no/artikkel/16394) med vidvinkellinse, med en nærgrense på 1 cm. Kjøpte den med spesielt med tanke på fluer, og synes den fungerer rimelig ok. Ikke det minste kameraet i klassen, men relativt ok optikk med f.eks. 5x optisk zoom og somsagt vidvinkel.[/quote']

 

Hei Øyvind!

Bakkroppen på disse fluene er ikke ment å være forlenget. Faktum er at chenillen skal gjøres rellativt kort, og forholdet mellom kroken og bakkroppen blir da slik. Jeg fulgte bare rådene til opphavsmannen i sommer og da ble flua slik, og du verden som den fungerte. Kroken vil jo også bli liggende under vann og selve konturen av flua blir fremtredende for fisken.

Jeg kommer i allefall ikke til å endre det forholdet. laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...