Gå til innhold

Fritt garnfiske for EU-borgere i Finnmark???


Gjest Lars M

Anbefalte innlegg

Dette skjønner jeg ikke helt - mener han at alle skal få fiske med garn i vann som er overbefolket (av småfisk) som ledd i en kultiveringsprosess? Dersom dette gjøres forsvarlig, kan det vel være en lur måte å tjene penger på kultivering i stedet for å slite med jobben selv.

 

Men, jeg er kanskje redd for at det i praksis ikke vil være slik det funker? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ingen ting om dette KUN gjelder de vannene som er overbefolket, eller om det gjelder ALLE vann i Finnmark. Dersom det gjelder ALLE vann, så blir jeg mer eller mindre sjokkert!! Enda et eksempel på elendigheten som følger av at lokale krefter får styre egne naturressurser... :mad:

 

Tviler vel egentlig litt på at veldig mange søreuropeere gidder å reise til Finnmark for å sette garn, de har tross alt bare lov til å ta med seg noen få kilo ut fra Norges grenser, og de har heller ikke den samme grådigheten som nordmenn når det gjelder fangst under fiske..

 

Veldig mange samer har i dag rett til å sette 7 garn pr. familiemedlem i vann på vidda. Hvorfor kan ikke heller disse pålegges å sette garn der dette trengs...? I stedet for å stadig ødelegge nye vann...? :shock:

 

Jeg tror hele vidda må ødelegges før noen får opp øynene, og de er på god vei... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen av dere som er overasket over dette forslaget? Dette er akkurat sånne ting jeg fryktet da jeg hørte om Finnmarksloven første gang. Greit nok med tanke på kultivering i overbefolkede vann, men jeg tviler på at det er gjennomførbart. De fleste som eier garn her i landet fisker for maten og ikke med tanke på kultivering. 200 grammere er vel ikke ansett som grom matfisk i de kretsene der. Kan tenke meg at dette bare er starten på det helvete som kan komme etterhvert når de der oppe får bestemme sjøl. Finnmarksloven my ass!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ser alt dette, forsøkte å være ironisk i forrige innlegg. Men hva er Finnmarkseiendom som denne Olli er styreleder for? De kan vel ikke disponere alle vassdrag i fylket?

 

Generelt virker det som en noe underlig forretningside. Mataukere fra kontinentet vil ha det enklere enn dette, de sliter seg ikke innover vidda, setter garn og sover i telt for deretter å slepe med seg evt fangst tilbake til sivilisasjonen. De leier båt eller plass på båt, og hiver ut harpe o.l., trekker opp torsk og sei som legges i frysen, hvoretter de går på puben eller kryper i køya i bobilen eller utleierorbua.

 

Tror jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Dette er i prinsippet en syk beslutning. Konsekvensene vil først bli store dersom man begynner å frakte folk innover vidda med 4-hjuling, helikopter etc., altså organisert virksomhet.

 

Hvis dette ikke skjer er spørsmålet: Hvor mange italienere, franskmenn eller tyskere tror dere gidder å dra på 4-5 eller forsåvidt 1 garn flere mil inn på vidda? Det er jo også en begrensning på å bringe med seg 15 kilo fisk pr. hode ut av Norge.

 

På rypejakt i Sverige har vi av og til truffet på italienere og dansker som jeg vil betegne som amatører i høgfjellet. (Beklager hvis noen følte seg truffet, men det er min oppfatning). Kanskje skyter de 1 fugl om dagen på et helt følge. Mao helt ufarlige. Guidene de har hatt med seg har vært tømmerhuggere oa. som kun har vært interessert i å tjene penger. Fugl?? Nei det har guidene ikke jaktet før og klarte heller ikke å lede de inn i terreng som inneholdt fugl.

 

Forøvrig er nok ikke Finnmarksloven det beste som har skjedd jakt og fiske.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den menige EU-borger som skremmer meg! Her snakker vi i særdeleshet om nordmenn og finnlendere. Kan allerede se konturene av retningen FE ønsker å gå. Fri disp av oppkjørte traséer, leie ut deler av vassdrag inne på vidda, med dertil egnet frakt.. osv. I Porsanger er det nylig gitt permanent disp for landing av microfly på flere vassdrag. Søknadene er nok mye begrunnet med muligheter for å ha dette som binæring.

Må ærlig innrømme at jeg får gåsehud hver gang jeg åpner ei lokalavis, til tross for at jeg tar mye med ei klype salt.

Hvis enkelte av disse reglene innføres ser jeg mørkt på F.viddas storørretbestand.

I dag er tilgjengeligheten så liten at enkelte stammer har en reproduksjon som dekker uttaket, men heller ikke mere.

For de som måtte tro at det er mye storøøret i vannene på F.vidda, -tro om igjen..... De er få, men griske, godt regulert av gjedde og annen rovfisk (snakker da om vassdragene som huser ørret fra 4- 8 kilo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarkseiendommen (FeFo) som Olli leder er det nye forvaltningsorganet for det som tidligere var statens grunn i fylket, og som vi alle nok må forholde oss til.

 

Hvordan er det, skal FeFo holde fast ved den gode gamle regelen om at utlendinger må holde seg innenfor en fem kilometer bred sone langs hovedveiene dersom de da ikke er i lag med noen fra fylket? Fortsetter FeFo med dette er faren for en invasjon av finske garnfiskerhorder på vidda liten. Og de finske petri brødre er faktisk sjokkert over dette forslaget de også (sjekk www.perhokalastajat.net)

 

Men dersom femkilometersregelen ryker, ja da kan det jo bli riktig artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren er nok en gradvis liberalisering.I utgangspunktet kan det allerede nå opprettes permanente hytte/lavvo/telt-boplasser etter mønster av Kola. Da ligger garn, mat og utstyr klart, så man kan gå inn med lett sekk. Så kommer disp nr 1.: Fangsten må kjøres ut av området. Deretter disp 2: Kundene kjøres ut og inn.

Disp 3: nei, forresten, da er det kanskje tomt?

 

Det er jo mye av det samme som skjer ved private vann i sør, som f.eks. Russvatnet i Jotunheimen. Der begrenser det imidlertid seg selv pga totalt relativt lite fisketrykk, (forbudt for almenheten), og at det såvidt jeg skjønner er begrenset hvor mange som får anledning til å leie fiske (stang og garn) der.

 

Allikevel har jeg blitt fortalt at de har klussa med vatnet og supplert med utsetting av "fremmed" fisk, helt utrolig når man vet hvilken fantastisk ørretstamme vatnet huser.

 

 

Så kanskje det er håp for fisketurismen i Finnmark også på sikt; først tømme vatna og så sette ut ny fisk? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...