Gå til innhold

Canon-kamerater! (og Nikonvenner..)


Anbefalte innlegg

Julenissen slepte i hus nytt SLR kamera av type 400 D(iesl?).

Ser det finnes noen anbefalinger av optikk i ulike tråder her, men jeg kunne tenke meg å få samlet noe i èn tråd og samtidig få noen gode råd. Det er jo dere som kjenner mine behov ( :D )

Fint om dere skriver litt om hvilke objektiv (gjerne både originaloptikk og annet) dere bruker og hvilke bruksområder dere ser for de ulike objektivene. Dårlige erfaringer er like verdifulle som gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Julenissen slepte i hus nytt SLR kamera av type 400 D(iesl?).

Ser det finnes noen anbefalinger av optikk i ulike tråder her' date=' men jeg kunne tenke meg å få samlet noe i èn tråd og samtidig få noen gode råd. Det er jo dere som kjenner mine behov ( :D )

Fint om dere skriver litt om hvilke objektiv (gjerne både originaloptikk og annet) dere bruker og hvilke bruksområder dere ser for de ulike objektivene. Dårlige erfaringer er like verdifulle som gode.[/quote']

 

Hei Tore!

Som du vet har jeg et Nikon 60mm f 2,8 macro objektiv som du også fikk se litt på på Skogmuseet. Dette objektivet er jeg veldig godt fornøyd med, og det egner seg også meget godt til portrett foto i tillegg til f. eks fluebilder. Veldig skarpt og lyssterkt.

Jeg registrerer at Canon har et tilsvarende objektiv - 60mm macro f 2,8 og jeg ser ikke bort ifra at det har omtrent samme bruksområde. Dessuten er det også rimeligere.

Men som jeg sa på Skogmuseet: Glass er dyrt, og en tur innom f.eks bruktmarkedet på www.foto.no kan spare deg for tusenvis av kroner.

De to siste objektivene jeg har kjøpt er begge kjøpt derfra. Det har spart meg for ca 10-12000 kroner og objektivene har vært helt strøkne.

 

Her er litt om Canon 60mm f 2,8 priser og spec.:

 

http://produkt.akam.no/product.php?productId=26916

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. 60mm Macro så er det et EF-S objektiv. Det er tilpasset APS-C formatet og kan ikke brukes på fullformat kameraer. Kjøper du deg et dyrt canon kamera en gang er det objektivet ubrukelig. Du får også 50mm macro F2,5 i EF-serien.

 

Jeg har 4 objektiver til min 350:

 

EF-S 18-55: Fulgte med, liker det ikke. Bruker det ikke. Synes at det er litt svakt på optisk ytelse.

 

EF 100mm USM Macro F2,8: Knallbra til macro og andre bilder. Meget bra optisk og en fryd å bruke. Førstevalg til allround macro.

 

EF 50mm compact Macro F2,5: Nytt og lovende for min del. Har tatt noen bilder. Virker meget bra optisk. Kjøpte det for innebruk med twinblitzen og taking av fluebilder og fluebinding steg for steg.

 

EF 28-135mm IS USM: Dette er allrounderen min. Jeg er godt fornøyd med denne. Litt uskarp i kantene på maks "zoom", ellers bra. Går for å være et meget godt kjøp.

 

Står et par til på ønskelista :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Sigma 18-50mm EX DG 2.8 som jeg ikke er fornøyd med. (350D). Det bommer for ofte på fokus, så jeg har begynt å ta 3 bilder av alt, med fokusering i mellom. Skulle ønske dette objektivet funket bedre, fordi det er glimrende brennvidde, forholdsvis lett og forholdsvis lyssterkt (2.8 hele veien).

 

Skal forsøke å bytte det inn, blir i tilfelle 3. gang, så nå blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore,

 

Jeg har fem objektiver til mitt (1d mkII N):

 

EF14mm f2,8L USM, EF24-70 f2,8L USM, EF70-200 f2,8L IS USM, Sigma 105mm f2,8 Macro og EF28mm f1,8 USM (alle EF originale Canon)

 

14mm til nærbilder hvor jeg vil vise mye (stort utsnitt).

24-70 som standard objektiv

70-200 for avstandsfotografering, tettere utsnitt etc

28mm til kveldsfoto (dårlig lys)

105mm macro til, ja, makrofotografering.

 

Fordelen med 24-70 og 70-200 i denne serien er at de har lik diameter slik at jeg kan bruke filtre omhverandre. Har et polafilter og et regulærfilter til disse to.

 

L objektivene har panserkvalitet, og leverer utrolig skarpe og fint saturerte bilder, ulempen er selvfølgelig prisen. Men den kan forsvares ut fra kvaliteten på objektivene, og det faktum at disse objektivene har du lenge, sannsynligvis mye lenger enn kamerahuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silseth: you got to be rich, ellers så jobber du med foto, eller er langt over gjennomsnittet interessert i foto, for du har rundet av noen titusentalls kroner med det utstyret :)

 

Det hadde ikke så mye med saken å gjøre, men over til saken... har du penger til flere av disse objektivene som han nevner; så kan du ikke ta feil av disse, da alle disse tar supre fotos. 24-70 til canon er et av de beste objektiver som finnes innen den rammen zoom. Andre jeg kan nevne i samme klassen er sigma 24-70 f2,8 og tamron 28-75 mm f2,8. Sigma'en har jeg selv og er greit fornøyd med denne, minusene er vekt/størrelse og åpningen på 82 mm med dyre filtere. Tamron sitt har fått eisa award, det veier lite og har et mer standard filter størrelse, ville vært mitt valg for allround objektiv om jeg hadde valgt igjen, da canon sitt objektiv blir for eksklusivt for meg.

 

Skal du ha et objektiv for avstand er igjen canon sitt 70-200 f2,8 helt øverst i sin klasse da særlig med IS, minuset i mine øyner er at det blir for tungt. Skulle jeg valgt et objektiv her ville jeg tatt canon sitt 70-200 f4, men der kommer det jo ann på bruksområdet.

 

Makroobjektiv til kamera, for insektsbilder og åpningen til en ny og spennende verden starter med denne rangeringen for meg med de "beste" til venstre i rett brennvidde:

150/180mm : Sigma 150mm - canon 180mm - tamron 180mm - sigma 180mm

90-105mm : Tamron 90mm - Canon 100mm - sigma 105mm

60-70mm : Canon mp-e65mm - sigma 70mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robin, er nok ikke så ufattelig rik, men som du påpeker så lever jeg av å bruke dette ustyret.

 

Kan forresten lønne seg å lete etter brukte objektiver, det finnes faktisk et og annet godt tilbud der. Forgjengeren til 24-70, 28-70 f2,8L USM vet jeg er et populært objektiv, men den er etter min mening for svak på vidvinkel på kameraer med APS-C sensor. Sjekk bruktmarkedet på foto.no for eksempel.

 

Optisk er nok både tamron og sigmaene i området 24-70mm brukbare, og til hobbybruk vil jeg tro de holder i massevis. Det gjelder vel å kjøpe litt etter bruk her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

EF-S 18-55 som følger med 400D er et bedre objektiv enn mange skal ha det til. Har brukt det mye, i proffsammenheng også, men kjøpte et EF-S 17-85 som absolutt kan anbefales. Det har bedre optisk kvalitet og stabilisator, men kostet til gjengjeld snaut 7000,- på nett med UV-filter og solblender som må kjøpes i tillegg.

En svakhet er fortegning som gir buede linjer på sterk vidvinkel, men på de fleste motiver har det liten eller ingen betydning, og objektivet dekker et zoomområde som holder til det aller meste. Men det har ikke macro for foto av f.eks fluer, der er EF-S 60 mm Macro et objektiv som får det aller beste skussmål i tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej !

Har en Canon 5D med 6 olika "gluggar"

Canon 50mm/1,4 usm använder jag mest i studion, är en bra optik till ett bra pris

Canon 100mm/2 usm En favoritoptik i studion och ute, ger väldigt bra bilder

Canon 100/2,8 macro använder jag till produktfoto och macro

Canon 35/1,4L usm denna vill jag inte vara utan, kan knappast bli bättre sitter nästan alltid på kameran

Canon 70-200/4L Fantastisk optik som jag använder till det mesta, har jag inte "35mm" på sitter denna på huset

Tamron 28-75/2,8 Min enda piratoptik, och ett "klipp" i pris/bildkvalite kanske lite plastig och något seg AF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Dette går på Nikon da, men jeg gleder meg til å ta insektsbilder til sommeren håndholdt, med den nye macrolinsa mi. Med VR (Eller IS som Canon har) og AF-S (USM på Canon-språk). Med VR og AF-S kjørt på kontinuerlig fokus blir jo dette reine 3D- stabilisering :)

Den heter vel helt eksakt (trekker pusten...) Nikon AF-S Micro 105mm f/2,8G VRII N, med et B+W MRC pola, altså rundt 157mm med crop 1,5 som det er på huset mitt.

 

Det virker som man får høy treffprosent på håndholdte insektsbilder med denne. På stativ skrur jeg imidlertid av VRen, men det er ikke ofte jeg bruker stativ ved elva. Det blir omtrent bare ved fluebilder inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...