Gå til innhold

Foldehov


Trond Kjærstad

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en foldehov som kan pakkes sammen og stappes ned i et hylster festet til beltet. Greit å ha når man bakser i vierkratt og dvergbjørk for å komme fram til elva.

 

Finnes det flere produsenter av dette og i så fall hvilke holder mål og hvilke faller igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de behov banditten uttrykker, er håven god. Den er ikke å anbefale som standardutstyr, dersom du er purist mht c & r. Dette fordi ramma er en stålfjær som ikke akkurat kjærtegner sarte ørretflanker. Du bør derfor være ekstra forsiktig, hvis du har planer om å sette fisken ut igjen. En annen ting; Håvnettet er alt for grunt og laget av stivt, ufyselig nylonaktig materiale. Skift det! Det lønner seg også å forsterke håndtaket med isolasjonstape eller liknende, slik at det ikke vrir seg når du folder håven. Min siste anbefaling er at du fester den delen av nettet som er nærmest håndtaket til håndtaket, så slipper du å oppleve at nettet henger i en vase i den ytterste delen av stålfjæra når du folder den ut. Du skjønner hva jeg mener, når du titter nærmere på håven.

Håven er ikke av de største. Produsenten påstår, såvidt jeg kan huske, at den er laget for fisk inntill 3 kg. Jeg har benyttet den på 2-kilos-ørret, og tror du skal slite med den siste kiloen.

 

Jeg har brukt slik håv i 10-12 år, og vil ikke skilles fra den før jeg finner en variant som er litt mer forseggjort. Gjerne med et håndtak i tre.

Noen som vet om slikt finnes?

 

Rocha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg har brukt slik håv i 10-12 år' date=' og vil ikke skilles fra den før jeg finner en variant som er litt mer forseggjort. Gjerne med et håndtak i tre. Noen som vet om slikt finnes? Rocha[/quote']

 

Originalen gikk ut av produksjon for flere år siden og så langt er det kun denne dårlige etterligningen som eksisterer. Snowbee har også en foldehov som leveres i futteral. Denne er imidlertid nokså lang og mer i veien enn til nytte. En aktuell løsning kan være å feste en hovutløser til selve hovbuen og kroken denne til en ring på fiskervesten/jakka/sekken din med håndtaket ned (og ikke motsatt) sånn at hoven ikke fanger vegetasjon på din vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok fremdeles bare en dårlig kopi av originalen "Insta-Net" som ble produsert i to utgaver: En med plasthåndtak i plastslire og en med trehåndtak i skinnfutteral. Hovnettet var forøvrig av god kvalitet (egnet for C&R)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt ut to slike (begge som er beskrevet over), og bruker de stort sett i belly for å slippe å ha en stor håv "hengende og dingle" rundt bellyen..

 

Nettet er dårlig på begge modellene. Det ene nettet er for stivt, og det andre myke nettet er av for dårlig kvalitet (har sydd igjen hull flere ganger)..

 

Ikke den beste håven til c&r, men den med mykt nett tar fint en regnbueørret på 4,5kg (har testet 8) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...