Gå til innhold

Debutant Femmer -cup!!


Lth

Anbefalte innlegg

Ble "hekta" på fluefiske for 3 år siden ,og elsker å fiske og kaste !!!

Fikk lyst til å måle ferdigheter mot de "antatt" beste i Norge.

Dette var artig men jeg satt igjen med en "bismak" i munnen i forhold til reglene som er opplest og vedtatt!!

Noen av stengene som ble brukt var nærmere # 7-8 enn # 5 ,noen hadde tapet og bygd på "butt"......

Hvis Cupen skal ha noen troverdighet og om man ønsker flere ferskinger velkommen må man ta affære...

Man må klare å følge de reglene som settes og hvis dette ikke skjer må arrangørene ta å diske de som ikke følger reglene..

Det var litt av det jeg hadde på hjertet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene i 5'ercupen sier at stengene kan være inntil 9 fot lange, og beregnet for AFTM #5, m.a.o. at de fra produsentens side er merket med #5. Det er mange som mener at man heller burde legger CCS-målinger til grunn, ettersom det i dag faktisk ikke er noe annet som objektivt definerer hva en "5'erstang" er. Det tallet som står trykt på stangen er derfor ikke noe annet enn konstruktørens egen anbefaling av snøre. Jeg antar at det er Streamstix T5 du sikter til, når du snakker om #7-8. Jeg har selv vært med på å måle et eksemplar til ERN = 9,0, og er enig i at det er langt stivere enn det vi gjerne forbinder med "5'erstenger".

 

I dag er det mange som har hørt om CCS, men det er ingen konsensus blant utstyrprodusentene om at man skal gå over til dette systemet. Årsaken til at regelkomiteen (NCF, Tønsberg og Kristiansand) ikke har satt et ERN-krav til stengene, vil jeg tro er hensynet til de som skal delta for første gang. Man har ønsket et regelverk der man kan stille med den ørretstanga man har i skapet, uten inngående kjennskap til Common Cents Systemet og Effective Rod Number.

 

Er du helt sikker på at du har sett noen med egenkonstruert butt? Det er ganske streng internjustis i dette miljøet, så jeg tror ikke noen ville slippe unne med å forandre stengene. Jeg var ikke selv i Kristiansand, så jeg kan ikke uttale meg om hva du har sett der. I Tønsberg så jeg derimot at en deltager hadde lagt tape rundt den skarpe biten på snellefestet til en LTS X-1 slik at den ikke skulle gnage mot underarmen, mens andre deltagere hadde lagt "sportsgrep" rundt korkhåndtaker, slik vi ofte gjør i casting. Dette kan kanskje se ut som en forandring, men jeg synes ikke dette kan klassifiseres som en endring av stengene.

 

Just my 0,02$.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av stengene som ble brukt var nærmere # 7-8 enn # 5 ' date='noen hadde tapet og bygd på "butt"......

Hvis Cupen skal ha noen troverdighet og om man ønsker flere ferskinger velkommen må man ta affære..

Man må klare å følge de reglene som settes og hvis dette ikke skjer må arrangørene ta å diske de som ikke følger reglene..

Det var litt av det jeg hadde på hjertet...[/quote']

 

Hvis det er den siste konkurranse i Kristiansand du sikter til så var det meg bekjent kun lov å ha på tape på håndtaket ,ikke noen form for påbyggninger (forandre håntakets form)eller forlengelser av stanga.Tape på håndtak som følger det originale håndtakets form er også brukt innen for casting og det er ikke noe regelbrudd i seg selv å benytte dette.Problemet ble tatt opp av en av deltagerene selv og tatt til etterretning.

registrerer man selv at noen bryter regelverket må det taes opp der og da, på konkurransen.

 

Jeg kan trøste deg med at eventuelle 5'er stenger som "betegnes" som 7-8'er stenger av enkelte ikke nødvendigvis er enklere å kaste langt med.

Dessuten er det like viktig ,hvis ikke mere, å hente poeng på presisjon og bonuskastet , noe du ikke trenger slike underklassifiserte stenger til.

 

Skulle du eventuelt ønske å stille med like "tøff" stang som enkelte konkurrenter har,finnes jo T5'erstanga til Streamstix som er å få kjøpt for en "rimelig" penge.Verre er det ikke. ;)

 

De som har startet Cup,en er selvfølgelig interessert i at den skal være troverdig i den grad at folk gidder å delta.man bruker ikke en masse av fritiden sin til å starte eller holde i gang en slik Cup bare for å rote det til for seg selv eller for det miljøet som man er blitt kjent med gjennom konkurransen.

Det vil alltid være noe uenighet om reglene både blant de mest erfarne og også nykommere, forståelig nok.For det første er Cup'en av ny dato og slik sett er den nok åpen for en og annen forandring om ønskelig.

 

Vel..lykke til om du satser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir helt feil å tillate å bruke T-5 modellen, mulig man da må gå over til CCS for beregning av stengene.....

Uansett ser jeg på Femmer-Cup som en fin konkurranse hvor spesielt presisjondelen er veldig relevant for fiskesituasjoner....

Hva er arrangørens ambision....

Følger man reglene vil hele konkurransen sannsynlig få en helt annen "atmosfære" ,blant de som allerede er med og ikke minst for eventuelle nye "fjes".

 

Han som kom med påmontert butt gjorde dette kun for å "erte" opp konkurrentene...

Uansett ble det en del diskusjoner om dette og tape på stanga ..mm!!

 

Jeg må bare presisere at disse synspunktene kommer ikke for de jeg havnet langt nede på lista, men for de jeg brenner veldig for at flest mulig mennesker skal få oppleve at fluefiske er for folk flest!!

 

Troverdighet,forenkling,oppklarenede informasjon om utstyr er viktige stikkord!

 

Mvh Lth :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir helt feil å tillate å bruke T-5 modellen' date=' mulig man da må gå over til CCS for beregning av stengene.....

Uansett ser jeg på Femmer-Cup som en fin konkurranse hvor spesielt presisjondelen er veldig relevant for fiskesituasjoner....

Hva er arrangørens ambision....

Følger man reglene vil hele konkurransen sannsynlig få en helt annen "atmosfære" ,blant de som allerede er med og ikke minst for eventuelle nye "fjes".

 

Han som kom med påmontert butt gjorde dette kun for å "erte" opp konkurrentene...

Uansett ble det en del diskusjoner om dette og tape på stanga ..mm!!

 

Jeg må bare presisere at disse synspunktene kommer ikke for de jeg havnet langt nede på lista, men for de jeg brenner veldig for at flest mulig mennesker skal få oppleve at fluefiske er for folk flest!!

 

Troverdighet,forenkling,oppklarenede informasjon om utstyr er viktige stikkord!

 

Mvh Lth :)[/quote']

 

Jaha så du mener det er lettere å kaste et femmer snøre med en åtter stang? neppe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at man kaster samme snøret lenger med en stivere stang. Testen i AoF konkluderte (forsiktig) med det motsatte, men den konklusjonen ble trukket på en sammenlikning av stenger fra ulike fabrikanter som i utgangspunktet skulle være 5'er stenger. Jeg har (veldig subjektivt og hobbyprega) testet flere stenger av samme merke (orvis t3) i ulike snøreklasser med samme line (5xxd), og jeg kastet klart lengre med en nierstang i forhold til en femmerstang. Jeg er ingen kasteguru, men min opplevelse tydet på at det var mye enklere å holde mye snøre i lufta med stang i tyngre snøreklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett og derfor blir dette negativt for bransjen.... :cry:

Man oppsøker en butikk å investerer i en slik stang fordi man skal fikse ørret og ønsker noen ganger å kaste litt lengre....

 

Det er dette som er det viktigste poenget mitt...

Mvh Lth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Ja, vel!

 

Men hvis den personen kjøper en T5 i butikk der de har kompetanse så er det vel ingen problem.

 

Den er jo laget for å ha ca 24-27 meter i bakkastet med XXD, da først virker den til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det blir helt feil å tillate å bruke T-5 modellen' date=' mulig man da må gå over til CCS for beregning av stengene.....[/quote']

Den diskusjonen er gammel og det har allerede vært gjort noen forandringer i konkurransen i den korte tiden som den har vært , noe som burde tilsi at man ikke ignorere behovet for å ha "fornuftige regler".

Du "roper" blant annet om forenkling.Hvorfor tror du CCS metoden ikke blir benyttet som grunnlag for klassifisering av stenger som brukes i Cup'en.Det er foreløpig for komlisert og tidkrevende å innføre.Desverre er det noen som har litt vanskelig for å forstå dette.

Hva er arrangørens ambision....

muligens ikke den samme som din...:)

Følger man reglene vil hele konkurransen sannsynlig få en helt annen "atmosfære" ,blant de som allerede er med og ikke minst for eventuelle nye "fjes".

Følger man ikke reglene da?..hva slags paranoide beskyldninger er dette.

Er du misfornøy med atmosfære så er det nok deg selv som er problemet ,for jeg vet ikke om noen som klager over fluekastermiljøet , uten om deg.

Han som kom med påmontert butt gjorde dette kun for å "erte" opp konkurrentene...

Siden du virker så sikker i din sak ..kan jeg tenke meg at det var deg.

Ærlig talt ! man trenger ikke være spesielt intelligent for å kunne tøye ("erte") et evntuellt regelverk hvis en ønsker det.Det beviser nødvendigvis heller ikke at regelverker er dårlig eller mangelfullt.

 

Jeg må bare presisere at disse synspunktene kommer ikke for de jeg havnet langt nede på lista, men for de jeg brenner veldig for at flest mulig mennesker skal få oppleve at fluefiske er for folk flest!!

Vel ...normenn er født med ski på beina....følgelig er skigåing for folk flest...men det betyr ikke at når de konkurrerer i Holmenbakken så setter de utfor med skipakke fra COOP PRIX. Konkurranse er konkurranse og det blir aldrig hundre 100% realistisk i forhold til fiske og man må nok bare basere seg på en hvis "investering" i utstyr, men det er nok kun småtteri i forhold til andre typer konkurranser.

Troverdighet,forenkling,oppklarenede informasjon om utstyr er viktige stikkord!

 

Mvh Lth :)

 

Greit at man kan være uenig i regelverk o.l...men å komme med tåkete antydninger av at regelverket ikke følges ,er etter min mening for drøyt på et slikt tyndt grunnlag . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nesten alt som blir skrevet, og skjønner også at det er mange der ute som brenner for denne herlige hobbyen!!

 

Regelverket ble fulgt til punkt å prikke-ingen er i tvil om det,og "tonen" blant deltagerene var god ,ihvertfall de jeg snakket med!!

 

Men at når det er kjent at en modell stang er så mye stivere enn normen for 5 stenger blir det feil-spørr du meg-men jeg erkjenner at jeg er fersk på dette området... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du syntes dette var dårlige greier, det er altid hyggelig med nye fjes, men etter den surmaga krittikken din så regner jeg ikke med at du stiller igjen og det er synd for jeg syntes du gjorde en god figur.

Den stanga som var teipa opp i bakkant var ei LTS 9 fot #4 og det er ei rein 4er stang han hadde ikke en 5er stang og den blei målt til å være 9 fot på stedet da noen reagerte på det.

Jeg syns også det er synd at det er blitt lagd ei stang som i utgangspunktet er lagd som ei ekstreem konkuranse stang for å sprenge grenser, men det er jo ikke der det avgjøres alikevel =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at når det er kjent at en modell stang er så mye stivere enn normen for 5 stenger blir det feil-spørr du meg-men jeg erkjenner at jeg er fersk på dette området... :)

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg ' date=' men du må huske på at det dreier seg ikke bare om [u']en[/u] stang.Det finnes mange 5'er stenger som er noe stivere enn det klassen skulle tilsi.Spørsmålet blir til eksempel hvor skal man i følge CCS systemet sette grensa.Hvilket "tilsyn" skal påta seg den jobben det måtte bli å måle alle disse stengene som finnes på markedet.

 

Et alternativ er at alle bruker samme stang.hvor godt blir en slik regel eventuelt mottat når det kan være individuelt hvilke typer aksjoner de enkelte trives med.Det ville også være et problem for nye deltagere som mest sansynlig ville ha mest glede av å stille med det utstyret dem er vant med fra før. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som debutant i den omtalte konkuransen må jeg si at jeg finner reglene litt rigide. Dette ettersom jeg ikke tilates å delta med min 9'3'' #5 loop yellowline. For meg er det lite viktig hva de andre kaster med, og om jeg taper for dem. Poenget er at konkuransen ansporer meg til å øve meg frem imot en slik konkuranse og dermed blir en bedre fluekaster.

 

Jeg tror problemet ligger i at noen først og fremst ser på dette som konkuranse og ønsker regler mens andre ser på det som en sosial happening og et høve til å øve seg. Dersom sporten i fremtiden skal kunne rekrutere i noen grad bør man, som i alle andre idretter, skille eliten fra mosjonisten. Mosjonistene er ofte fornøyde uten de hardeste reglene og tilfredse uten overdådig premiering.

 

En ting er sikkert... jeg hadde aldri deltatt om det ikke var for at kretsen rundt Stein Grønnberg gjentatte ganger oppfordret meg, og tilbød seg å låne meg stang. Helst ville jeg brukt min gule styggedom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Femmercupen er etter min mening, laget som en konkuranse hvor utstyret skulle ha mindre å si og kasteren skulle være den avgjørende faktoren.

Dette skulle da bli en konkuranse som hevet nivået til fiskere og var en sosial happening. At produsenter fatter interesse er bare naturlig og sikkert bare bra hvis reglene blir bedre.

 

Den berømte og omtalte T5 stanga er etter det jeg har forstått konstruert av en som ofte deltar i 5 cupen. Ikke nok med det, han og andre brukere av T5 dominerer hele konkuransen. Det fremheves i reklamen for stanga at den er spesialkonstruert for et av de godkjente snørene i konkuransen, som krever 24-25 meter ute før stanga fungerer.

Da har det desverre etter min mening allerede sluttet å være sosial happening, kunskapshevende for fiskere, og blitt ett showsted for utstyrsleverandører.

Utviklingen for andre leverandører da, vil bli å levere stenger som matcher T5. Da er jo utviklingen av stenger virkelig på villspor, da de fleste nok er enig om at T5 ikke er en fiskestang.

Dette betyr desverre at det kreves noe mere regler for stanga enn det er idag, eller at dette blir nok en konkuranse som har lite med fiske kast og gjøre.

Jeg vil samtidig si at det ser ut som miljøet er topp og at det er mange virkelig gode kastere der. Dette kan lettere fortsette med nye regler for stenger. At happeninger som dette vil være interessant for leverandører er bare bra så lenge reglene er gode.

 

Stå på Lth, du blir nok enda bedre til å kaste uansett om konkuransen er litt skev, eller skal vi si stiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei t-erini!

 

Det er Sven Kalmar som har konstruert T5 og han har aldri deltatt i noen kastekonkurranse. Din påstand om at det er T5-brukerne som dominerer kastekonkurransen er feil. Hvis man ser på det sammenlagte resultatet for 2006, så var det en person (kanskje to) blant de 10 beste som brukte T5. De som er øverst på resultatlistene er der fordi de er gode fluekastere, og der vil de være, uansett hvilken stang de bruker.

 

Jeg synes 5# cupen er et flott tilbud, og alle fluefiskere som har interesse av dette kan være med. I kjølvannet av 5# cup og Guidelinecup har flere byer i Norge nå endelig et tilbud om innendørs kastetrening i vinterhalvåret. Det er disse klubbene, i samarbeid med Norges Castingforbund, som arrangerer konkurransene, så påstanden din om at 5# cupen har blitt et showsted for utstyrsleverandører er jo helt bak mål. Utstyrsleverandørene glimrer forresten med sitt fravær! :D

 

Mange mennesker har brukt av sin  dyrebare fritid, slik at du og jeg har fått et tilbud om både innendørs kastetrening og konkurranser. Om du velger å benytte deg av tilbudet eller la være får være opp til deg t-erini, og hvis du skal komme med kritikk, kan du ikke prøve å la den være konstruktiv?

Tilslutt vil jeg benytte anledningen til å takke alle som er med og arrangerer disse kastekonkurransene. Dere gjør en fremragende jobb. ;D

 

Vennlig hilsen

 

T5-bruker 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Femmercupen er etter min mening, laget som en konkuranse hvor utstyret skulle ha mindre å si og kasteren skulle være den avgjørende faktoren.

Dette skulle da bli en konkuranse som hevet nivået til fiskere og var en sosial happening. At produsenter fatter interesse er bare naturlig og sikkert bare bra hvis reglene blir bedre.

 

Den berømte og omtalte T5 stanga er etter det jeg har forstått konstruert av en som ofte deltar i 5 cupen. Ikke nok med det, han og andre brukere av T5 dominerer hele konkuransen. Det fremheves i reklamen for stanga at den er spesialkonstruert for et av de godkjente snørene i konkuransen, som krever 24-25 meter ute før stanga fungerer.

Da har det desverre etter min mening allerede sluttet å være sosial happening, kunskapshevende for fiskere, og blitt ett showsted for utstyrsleverandører.

Utviklingen for andre leverandører da, vil bli å levere stenger som matcher T5. Da er jo utviklingen av stenger virkelig på villspor, da de fleste nok er enig om at T5 ikke er en fiskestang.

Dette betyr desverre at det kreves noe mere regler for stanga enn det er idag, eller at dette blir nok en konkuranse som har lite med fiske kast og gjøre.

Jeg vil samtidig si at det ser ut som miljøet er topp og at det er mange virkelig gode kastere der. Dette kan lettere fortsette med nye regler for stenger. At happeninger som dette vil være interessant for leverandører er bare bra så lenge reglene er gode.

 

Stå på Lth, du blir nok enda bedre til å kaste uansett om konkuransen er litt skev, eller skal vi si stiv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Helt enig med "osmort",femmercupen er med på å gjøre vinteren kortere og alle deltagere sannsynligvis litt bedre som fluekastere.

Det gjøres en god jobb av alle de som er med å arrangerer disse stevnene .

 

Hva med å ha med stilkarakterer-mener ikke det seriøst.Men jeg må bare skryte av de herlige kastene til Martin Nøkleberg. Når han kaster har han full kontroll på line - bruker lite kraft -utrolig flott å se på  :D

Og alle kastene er like kontrollerte !!

 

Så det er nok bare å legge seg i trening......

Mvh Lth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Osmort ;)

Jeg kritiserer ikke arangører eller brukere av stanga vi nevner. Jeg kritiserer ikke heller på noen måte dyktigheten til de kasterene som deltar. Det er et meget flott tiltak med femmercupen. Jeg er grønn av misunnelse når det gjelder kasterenes dyktighet. (Jeg trener som rakker'n og drømmer om å være med en gang i fremtiden)

I bunn og grunn er det eneste jeg kritiserer manglende regler for stenger. T5, og som du nevner, andre like stenger er ikke til å fiske med, og min påstand er at de er bygget til kun å kaste med. Jeg er ikke like kjent i bransjen som deg angående navn, men jeg snakket med og prøvde stanga på messa på Lillestrøm 2006. De som stod bak stanga (etter eget utsagn, jeg vet ikke navnene på disse) inrømmet at det var en stang til å kaste langt med i konkuranse. 5-cupen ble også da spesielt nevnt av de som lånte ut stanga til demonstrasjon. Derfor er fortsatt min påstand at T5 ikke er fiske stang men.... :rolleyes:

 

Følgene av innføringen av nevnte cup'er med voksende innetrening er flotter's. Jeg trener selv innendørs i år.

 

Men jeg spør deg nå "osmort og andre". Ser Dere ikke noe problem med intensjonene for 5-cupen og fremtiden for cup'en for nykomlinger/rekrutering, hvis det ikke kommer bedre regler for stengene? Er det ikke en cup som skal være med fiskeutstyr? Ville det ikke vært bra med regler som gjorde risikoen for utvikling av "lite fiske-venlige stenger" mindre? Hadde det ikke vært flott hvis det kun var kasteren som telte? :)

 

Jeg har nok råd til investeringen i en slik stang og vil nok selvfølgelig selv skaffe meg en liknende stang, skulle jeg etterhvert føle meg god nok til å stille, selv om det er en stund til enda. Og den tanken bekymrer meg litt, for jeg mener samtidig at det er litt feil å ha behov for en stang jeg ikke ville ha fisket med, men kun skal konkurere med ??????????? Jeg tror ikke jeg er helt alene med slike tanker. Det har nok flere av deltagerene også, og da mener jeg at det er kanskje ikke sånn det bør være.

 

Sånn til slutt. Jeg kommer og ser på i Mars, og vil fortsatt drømme om å være med. Håper 5-cupen får en fin fremtid og fortsett å trene alle mann. Man kan vel bare bli bedre med trening, eller hva? 8)

 

t-erini

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kunne jo gjort det enkelt som i USA, der konseptet med 5'er cup er hentet fra. Cupen heter der Orvis Cup og det er kun en stang/snelle/line som er tillatt brukt. Da ville man sluppet unna alle diskusjoner om utstyr og alle kunne konsentrert seg om kastingen. Men når det er sagt så synes jeg diskusjonene som har kommet i kjølvannet av 5'er cupene har vært svært nyttige. De har nok gjort mange fluefiskere mer bevisst på dette med underklassifiserte stenger, CSS systemet osv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn er det eneste jeg kritiserer manglende regler for stenger. T5, og som du nevner, andre like stenger er ikke til å fiske med, og min påstand er at de er bygget til kun å kaste med. Jeg er ikke like kjent i bransjen som deg angående navn, men jeg snakket med og prøvde stanga på messa på Lillestrøm 2006. De som stod bak stanga (etter eget utsagn, jeg vet ikke navnene på disse) inrømmet at det var en stang til å kaste langt med i konkuranse. 5-cupen ble også da spesielt nevnt av de som lånte ut stanga til demonstrasjon. Derfor er fortsatt min påstand at T5 ikke er fiske stang men.... :rolleyes:

 

Hei t-erini!

 

Det er på ingen måte noen hemmelighet at den nevnte T5-stangen er konstruert av Sven Kalmar med tanke på kasting med XXd-lina: "Sven Kalmar fikk frie tøyler til å konstruer en stang i # 5. Her er resultatet.Dette er en rask progresiv stang med toppaksjon. En meget lett stang, konstruert for langkasting med SA sitt XXD snøre i # 5. Stanga er overraskende presis når det gjelder presisjonskasting. Det er en fordel på tørrfluekast og teknisk kasting." (Sakset fra hjemmesiden til Streamstix: http://www.streamstix.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=50&category_id=20&option=com_virtuemart&Itemid=1 )

 

Om jeg har forstått deg riktig, er din store bekymring at man er nødt til å benytte en svært stiv stang, en stang som du aldri kunne tenke deg å bruke til å fiske med et WF5, for å kunne hevde deg i 5'ercupen? Jeg tror ikke det er noen grunn til å bekymre seg!  ;) Det er enkelte som nok tjener på å bruke denne stangen, mens andre kaster betydelig lengre med andre stenger. Mikael Blomberg og Harald Økern Jensen, som har kastet stygglangt i 5'ercupen med T5'en, jobber for Streamstix. Et "bevis" på at stangen ikke er avgjørende, er at Mikael Blomberg hevdet seg like godt i 5'ercupen i de konkurransene i fjor der han ikke brukte T5'en, men andre og mykere Streamstixstenger. Dette er heller ikke noen hemmelighet, i likhet med at Mathias lilleheim jobber for Loop/LTS og bruker LTS X-1 i konkurransene. Med fare for å bli beskyldt for å komme med sterk egenreklame, her er en artikkel (du finner den grundig diskutert et annet sted i kasteforumet her) med en lengdetest av de mest brukte stengene i 5'ercupen ( NOTyloops.com/articles/8rod.shtml ). I denne testen var det kun en av testkasterne som oppnådde lengstekast med T5'en. Det denne testen i klartekst sier, er at det er ikke en stang som alle deltakere vil kaste lengst med, du må selv prøve flere stenger og finne den som passer deg best. Det kan være T5'en, eller en helt annen stang, men det finner du ikke ut før du selv prøver de aktuelle stengene opp mot hverandre.

 

 

Mvh

Tom

 

Edit: Vi får tydeligvis ikke skrive ord som s_e_x_y her, adressen til artikkelen er http://s_e_x_yloops.com/articles/8rod.shtml hvor du fjerner de lave bindestrekene først i det skumle ordet.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; du antyder noe i retning av det ikke nødvendigvis hjelper å ha en stivere stang for å kaste langt. Dette er basert på resultatene fra AoF testen som viste at ulike stenger med veldig forskjellig CSS resultater grovt sett kastet like langt. Det var faktisk noen av de stengene lå nærmest en riktig klassifisering (5) som i snitt kastet lengst.

Men jeg lurer på; mener du at man på bakgrunn av dette kan si at man ikke kaster lenger med stivere stang og samme line? Dette stikker i så fall hull på en gammel myte og kullkaster mine erfaringer. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom; du antyder noe i retning av det ikke nødvendigvis hjelper å ha en stivere stang for å kaste langt. Dette er basert på resultatene fra AoF testen som viste at ulike stenger med veldig forskjellig CSS resultater grovt sett kastet like langt. Det var faktisk noen av de stengene lå nærmest en riktig klassifisering (5) som i snitt kastet lengst.

Men jeg lurer på; mener du at man på bakgrunn av dette kan si at man ikke kaster lenger med stivere stang og samme line? Dette stikker i så fall hull på en gammel myte og kullkaster mine erfaringer. ;-)

 

Jeg skal ikke være for påståelig, for jeg har ikke så veldig mye tallmateriale på dette, men jeg tror det.

 

I 2005 skrev jeg en tilsvarende test for AoF der vi testet stenger klassifisert for #7 med en relativt tung skyteklump. I den testen var det med enda flere testkastere, men færre stenger. Dessverre har vi ikke CCS-data fra den testen, men jeg tror de fleste vil være enige i at en G.Loomis GLX Distance er stivere enn den tilsvarende vanlige GLX. I denne testen ble det overraskende nok kastet lengre med den klassiske GLX'en enn med distancen. Her er begge stengene i samme karbonvalitet og designet av samme mann, men med svært ulig stivhet. Allikevel ble det for 11 kastere som kastet med begge stengene, kastet signifikant lengre med den mykeste G. Loomis stanga. Med de testkasterne som deltok, tror jeg vi kan utelukke som feilkilde at de ikke skulle være dyktige nok til å beherske den noe stivere GLX Distance stanga. Dette var forøvrig det resultatet i den testen som overrasket oss mest også!

 

I 5'ertesten i AoF i fjor ble det kastet med XXD-lina. Her veier klumpen omtrent 18 gram i #5, noe som er langt mer enn det man vanligvis belaster en stang klassifisert for #5 med. Allikevel plasserte G. Loomis Streamdance MLS med en ERN på 5,2 seg helt i toppen og Orvis T3 med en ERN på 5,6 gikk gjennomsnittlig lengst av alle.

 

Jeg vet også fra castingmiljøet at Steve Rajeff, som er sterk som en bjørn, ikke benytter spesielt stiv stang (38 g) i flue lengde enhånds, sammenliknet med flere av de vasseste konkurrentene.

 

Det virker veldig naturlig å tenke seg at en stivere stang kaster lengre, men de tallene jeg sitter på, tyder i alle fall ikke på at så er tilfelle. Selvfølgelig snakker vi om personlige variasjoner og preferanser, og det vil alltid være noen i en stor gruppe som kaster lengst med den stiveste troda, men jeg tror ikke at stivhet i seg selv gir lengre kast.

 

Edit:

Jeg forutsetter at vi snakker om stenger som alle sammen bærer snører det kastes med. Om man i 5'ertesten hadde tatt med en 2'erstang (ERN = 2,5) på 9 fot tror jeg den sannsynligvis ville kollapset under belastningen av 20 meter XXD #5, og fallt helt gjennom i sammenlikningen (men nå er jeg over på gjetting!  ;)  )

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...