Gå til innhold

Oppbevaring av snører.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

På snella :) Med LA-sneller og moderne snører så er dette ikke noe problem. Skulle det bli litt minne så er det bare å strekke de til vår'n :)

 

Bjørnar

 

Tar dem av snella og kveiler dem noen runder i passende størelse, ferdig imprignert på en kleshenger.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem også lagret på snella, og div spoler !

Tror det var disse gamle silkesnørene som helst skulle kveiles opp når de ikke var i bruk !

Snørene vi kjøper er jo oppbevart på spoler de også !

Skulle gjerne hatt tips om evt tusj til å merke coatingen på snørene med, om det finnes tusj som er så vannfast at det ikke vaskes av med en gang !

Nå har jeg en tape-bit på innsiden av snellefoten, hvor jeg noterer snøreklasse som sitter på, men det hadde vært enklere å hatt det på selve coatingen !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt tips om evt tusj til å merke coatingen på snørene med, om det finnes tusj som er så vannfast at det ikke vaskes av med en gang !

Nå har jeg en tape-bit på innsiden av snellefoten, hvor jeg noterer snøreklasse som sitter på, men det hadde vært enklere å hatt det på selve coatingen !

 

Før merket jeg ikke snørene mine, og jeg har sikkert 50 snører hengende i klesskapet på kontoret, til min samboers forargelse..  ;D Nå bruker jeg vanlig "Staedler Lumocolor Permanent (waterproof)". Denne er vanntett, og hvis du merker snøret helt inne mot backingen blir det mindre slitasje på merkingen..

Jeg merker f.eks et #5 snøre med 5 streker eller 5 prikker. Et #12 snøre kan f.eks merkes med ---- ' '

 

Når dette er sagt så blir alle disse merkede snørene nå liggende på snella til våren, for så å bli erstattet med et nyinnkjøpt snøre når sesongen begynner. Snører har blitt en forbruksvare for meg, og jeg synes det er ekstremt deilig å unne seg et nytt snøre når en ny sesong er i gang. Jeg hadde ikke råd til dette da jeg begynte med fluefiske, men i dag tar jeg meg råd til dette. Er jo bare 5 halvlitere på Aker Brygge...  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Flemming sier: "Er jo bare 5 halvlitere på Aker Brygge..."  8)

 

Sant, og de varer bare en halvtime  :)

 

Jan.

 

5 halvlitere på en halvtime? Det står det respekt av, spør du meg.  ;)

 

Jeg har et par snører som har overvintret på snellene i tre sesonger og før første turen smører jeg dem opp og strekker dem. Funker helt greit.

 

- erlend

erlend.nilssen@gmail.com

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra "gammelt av" da man fisket utelukkende med hele snører, fikk jeg den vanen at snørene ble rengjort og smurt opp etter endt sesong. Så ble de kveilet opp i løse store kveiler og lagt i plastposer (merket selvsagt). Deretter ble de lagt i klesskap under klær osv for å ligge mørkt for at ikke coatingen skulle ta skade av lys.

Etterhvert som skyteklumper har gjort sitt inntog, har jeg beholdt denne vanen. Syns det er koselig å stelle pent med utstyret, så vet jeg liksom at det er i orden. Men jeg tror ikke de nye moderne snørene tar skade av å ligge oppkveilet på snella, iallefall ikke i noen særlig grad. Minnet som måtte oppstå, strekker man raskt vekk. Men jeg tror at det er viktig at utstyret oppbevares mørkt så ikke lyset "tar" overflaten og gjør slik at den sprekker opp.

Da er løpet kjørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Jeg har tre såkalte snøre-"wallet'er" med netting og glidelås, en for hver av klassene jeg bruker mest, kveiler klumpene rundt hånda uten å lage tvinn og holder dem i "lommeboka" vinteren over. De som ikke sitter på snellene. Men snører begynner å koste så det virkelig holder, så jeg vasker dem i mildt zalovann, tørker godt og setter dem inn med smøremiddel hver høst, en gang i blant om sommeren også. Da holder snørene i årevis, men før eller siden begynner de mest brukte å sprekke opp, og da er slutten nær. Snører som brukes sjelden spoler jeg tilbake på holderne de ble levert med, godt merket.

 

Møtte en av de mest innbitte laksepsykopatene nordpå som fisket med et snøre der det omtrent bare var kjernen igjen, og ingen tok mer laks enn ham, men så var han dreven og lommekjent, og trengte ikke kaste inn i skogen på den andre siden av elva heller. 

 

Det er vel ikke så viktig at de opbevares direkte kaldt, men det bør være mørkt og kjølig, etter det jeg har skjønt. Men fortomsnylon har fast plass i kjøleskapet når det ikke er i bruk - om sommeren også. Syns i grunnen nylon holder bra på bruddstyrken etc. over flere sesonger om det oppbevares slik. Sist sommer tok jeg flere tokilos ørreter på 0.14 som er (var) tre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange myteomspunnde synsinger  ;) For dere som ikke bytter snører minst en gang i året (enten av bekvemmelighet, fordi dere kjøper dårlig vare eller fisker litt i overkant) er det ingen nødvendighet å henge snører på kveiler i en mørk og kjølig kjeller. Det eneste moderne snører ikke liker er svært varmt Florida-føre med direkte sollys. (seriøse snøretilvirkere som Scientific Angeler og Rio anbelarer til og med at snøret kan oppbevares der du bruker det - på snella di').

 

Når det gjelder fortomsmateriale (ferdigtaperte fortommer) og spissmateriale (monofilament på spole) er dette ferskvare som bør byttes før hver sesong, spesielt i de mindre dimmensjonene! Har du imidlertid tillitt til at din "hovedleverandør" har såpass stor rullering i lageret er det tilstrekkelig at materialet lagres i kjøleskapet (mørkt og kjølig) til neste sesong. (monofilament svekkes ved oppbevaring og lagring i omgivelser som er utsatt for varme og direkte sollys og da kan du bare gjette hva som skjer når drømmefisken din over 300g høgger til...)

 

Når det gjelder fluorokarbon snakker vi om helt andre prestanda. Fluorokarkbon som fortomsmateriale tåler lagring og uv-stråling (sol lys) på en helt annen måte enn monofilament, men så er det også viktig at dette materialet taes med hjem og ikke deponeres ute i naturen! (det forsvinner nemlig ikke av seg selv!)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...