Gå til innhold

Lange klumper på wf-snører..


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

Vel...kanskje ...jeg uttaler meg bare på vegne av mine egne erfaringer med den lina(i samarbeide med noen andre kastenerder)

At du  har "manglende forståelse" for at man kan få problemer med den lina som er såpass lang og tung i forhold til klassifisering synes jeg er litt rart. ;)

 

Da er vi kanskje ikke så uenige allikevel, når det gjelder bruken av disse linene til praktisk fiske.

 

Det jeg hengte meg opp i, var din påstand om at "normalstenger" kollapser ved bruk av XXD/Expert Distance, det er jeg fremdeles helt uenig i. Jeg legger også merke til at du behendig har unngått å gjenta påstanden, selv om jeg har presisert at det var det utsagnet jeg var uenig i!  ;)

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei Jan.

Ser at ordvalget møkkasnøre ble litt galt, men for meg er det helt ubrukelig...selvfølgelig henger det sammen med kastegenskapene mine eller rettere sagt mangel på disse :) Men jeg er ihvertfall ekstremt fornøyd med carron siden jeg føler det funker med en gang og at det går langt. Som du sier er det jo mye smak og behag som avgjør hva vi liker, har brukt noen lønninger på å finne riktig snøre for meg og er nå endelig fornøyd :)

 

God påske til alle :)

 

Ja, men d er d viktigste, Larsen, at du er fornøyd med det du nå har valgt. Neida, jeg skjønte godt hva du mente  ;)

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg få legge til at jeg støtter Tom Larsen 100% i hans innlegg ovenfor. All respekt for øvrige kommentarer, men de som kan fortelle den virkelige sannheten om disse snørene, er de som virkelig har kastet med dem over en periode, og ikke minst, som har kastet noen år. Kjenner jeg Tom rett, så har han disse snørene så langt innunder huden som de kan komme.

 

XXD og Expert Distance er laget for å holde mye snøre. De er laget for å kaste langt. I tillegg er de også flotte å underhåndskaste med, og du kaster langt der også. Men teknikken må selvsagt følge med. Dette er ikke snører for nybegynnere, og jeg anbefaler dem heller aldri til nybegynnere.

 

Ingen moderne stang kneler av et Expert Distance!

 

Jeg forstår den andre Larsen her meget godt jeg, likevel. Han opplever det slik, og det er det mange som gjør. Smak er en ting, med dette har svært mye med kasteferdighet å gjøre. Sånn er det bare  :).

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Det jeg hengte meg opp i, var din påstand om at "normalstenger" kollapser ved bruk av XXD/Expert Distance, det er jeg fremdeles helt uenig i. Jeg legger også merke til at du behendig har unngått å gjenta påstanden, selv om jeg har presisert at det var det utsagnet jeg var uenig i!  ;)

Mvh

Tom

Vel da har du jo kun lest halve påstanden min. :rolleyes:...jeg gav vel uttryk for dette tidligere at det gjalt de som bruker lina for første gang eller er mindre erfarne.Det har heller ikke vært min mening å fremstille det slik at "normalstenger" alene kolapser, det er jo tross alt den som holder i stanga som er hovedproblemet.Men du kan jo ikke se helt bort i fra at jo bløtere/mykere en stang er jo lettere/større er sjansen for at en middelmådig kaster overspenner stanga med et slikt snøre.

 

Du mener vel ikke det at det totalt umulig overspenne en stang i den grad at den kolapser....eller kall det hva du vil :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da har du jo kun lest halve påstanden min. :rolleyes:...jeg gav vel uttryk for dette tidligere at det gjalt de som bruker lina for første gang eller er mindre erfarne.Det har heller ikke vært min mening å fremstille det slik at "normalstenger" alene kolapser, det er jo tross alt den som holder i stanga som er hovedproblemet.Men du kan jo ikke se helt bort i fra at jo bløtere/mykere en stang er jo lettere/større er sjansen for at en middelmådig kaster overspenner stanga med et slikt snøre.

 

Du mener vel ikke det at det totalt umulig overspenne en stang i den grad at den kolapser....eller kall det hva du vil :-\

 

Da må nok jeg også hevde at du ikke har lest mer enn halve innlegget mitt!  ;D

 

En mindre erfaren kaster vil kunne holde en kortere snørelengde i luften enn en svært erfaren og dyktig fluekaster! Enig?

En kortere snørelengde belaster stangen mindre enn en lengre! D.v.s. 20 meter XXD utenfor toppringen belaster stangen mindre enn 10 meter! Enig?

Når svært erfarne fluekastere bedriver ekstremdæljing (= holder så mye XXD de kan i luften og skyter maksimalt) og ikke opplever at normalstenger (= ERN som passer AFTM-klassen på snøret) kollapser, så er det mindre sannsynlig at en uerfaren fluekaster skal oppleve at stangen kollapser! Enig?

 

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Teton, jeg tror jeg forstår hva du mener;

 

en uerfaren kaster setter stanga lettere i for mye spenn, som følge av at han mest trolig ikke behersker overslag med drift, som er en meget anvendelig metode å benytte seg av på noe mjukere og/eller lavere klassede stenger, dette for å starte fremkastet med ei stang som er mer i horisontalplanet, og du derved presser snøret opp igjen i sin ideelle bane. Faren for overbelastning i den forstand at stanga ikke vil jobbe ideellt er der dersom stanga går i altfor mye spenn, kanskje også med tailing loop som resultat. Dessuten trekkes typisk snøret ut av sin rette linje pga. presset på toppen, og det med mulighet for hekt av snøre og flue i selve stangtuppen.

 

Men... en nybegynner/uerfaren kaster mener jeg bestemt ikke vil KLARE å overbelaste stanga noe mer enn det han/hun eventuelt ville gjøre med et normalklumpsnøre, snarere tvert imot. Behersker man overslag/drift så er det uansett ikke noe problem. Personlig holder jeg disse snørene med enorm lengde i lufta. Stengene roper bare hurra!

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Men... en nybegynner/uerfaren kaster mener jeg bestemt ikke vil KLARE å overbelaste stanga noe mer enn det han/hun eventuelt ville gjøre med et normalklumpsnøre, snarere tvert imot.

 

Jan.

Hva gjør en slik person eventuellt når en 15-20 meter baksleng begynner å "ta i bakken"....drar til noe så inn i svarte.Jeg har da sett mengder av folk som overspenner stanga si fordi "ryggmargsrefleksen" tilsier at: oi her må jeg gi på for at det skal gå bedre... :-\

Selvfølgelig vil det være en sammenheng mellom type line og faren for å gjøre feil eller ikke kunne beherske det.Ellers ville det jo ikke være noen vits i å bruke korte klumper og skyteliner eller andre lettkastet snører.

 

 

Har veid og målt begge linene mine:(ja vekta mi er kalibrert og virker som den skal)

det grønne XXD. har en tapering/klump på 19'5 meter og den alene veier 17 gram.(virker ok .men jeg har mistanke om at det er noe galt med fronttaperinge)

Det oransje E.D. har en tapering på 21 meter og den alene. veier 20 gram

 

Det grønne fungerer greit til T3'en...men det oransje >:(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men. Nå har jeg vært ute å kastet i 7 timer med expert distance og carron lina :)...carron klarer jeg faktisk lett å holde 20 meter i lufta(målt), med ed har jeg ikke tjans, snøret føles som hyssing i forhold til carron.

 

Nettopp.

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... en nybegynner/uerfaren kaster mener jeg bestemt ikke vil KLARE å overbelaste stanga noe mer enn det han/hun eventuelt ville gjøre med et normalklumpsnøre, snarere tvert imot.

 

Jan.

Hva gjør en slik person eventuellt når en 15-20 meter baksleng begynner å "ta i bakken"....drar til noe så inn i svarte.Jeg har da sett mengder av folk som overspenner stanga si fordi "ryggmargsrefleksen" tilsier at: oi her må jeg gi på for at det skal gå bedre... :-\

Selvfølgelig vil det være en sammenheng mellom type line og faren for å gjøre feil eller ikke kunne beherske det.Ellers ville det jo ikke være noen vits i å bruke korte klumper og skyteliner eller andre lettkastet snører.

 

 

Har veid og målt begge linene mine:(ja vekta mi er kalibrert og virker som den skal)

det grønne XXD. har en tapering/klump på 19'5 meter og den alene veier 17 gram.(virker ok .men jeg har mistanke om at det er noe galt med fronttaperinge)

Det oransje E.D. har en tapering på 21 meter og den alene. veier 20 gram

 

Det grønne fungerer greit til T3'en...men det oransje >:(

 

 

Så er vi litt uenige. Gjør ikke noe det  ;)

 

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

En mindre erfaren kaster vil kunne holde en kortere snørelengde i luften enn en svært erfaren og dyktig fluekaster! Enig?

En kortere snørelengde belaster stangen mindre enn en lengre! D.v.s. 20 meter XXD utenfor toppringen belaster stangen mindre enn 10 meter! Enig?

ja ..greit nok ...men det hjelper da ikke når halve klumpen med dens vekt er på innsiden og med sin tykkelse og vekt hemmer en i å skyte snøret.så glem nå det ....jeg er ferdig med den delen for lengst.

Når svært erfarne fluekastere bedriver ekstremdæljing (= holder så mye XXD de kan i luften og skyter maksimalt) og ikke opplever at normalstenger (= ERN som passer AFTM-klassen på snøret) kollapser,

 

ERN som passer AFTM-klassen på snøret..????...det er mulig at en 21 meters klump på 20 gram er rett klassifisert snøre til T3...ikke vet jeg .Jeg vet i alle fall så mye at jeg er ikke alene om å merke den vekt/lengdeforskjellen som er på XXD og E.D. og når en da føler at stanga ikke orker og andre sier det samme så tar jeg det for god fisk , siden jeg har grunn til det,.Hvordan du og dine Ekstremdæljere opplever dette er så en annen sak .Er vi ueige så er vi uenige.Skal man dele erfaringerog meninger så bør det vel også taes høyde for det nivået man er på.

 

Bare husk på en ting Tom .Testen "din" i AOF tok ikke høyde for middelmådige kastere, ei heller hvordan de opplever slike langliner og stenger under forsøk på "ekstremdæljing". :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mindre erfaren kaster vil kunne holde en kortere snørelengde i luften enn en svært erfaren og dyktig fluekaster! Enig?

En kortere snørelengde belaster stangen mindre enn en lengre! D.v.s. 20 meter XXD utenfor toppringen belaster stangen mindre enn 10 meter! Enig?

ja ..greit nok ...men det hjelper da ikke når halve klumpen med dens vekt er på innsiden og med sin tykkelse og vekt hemmer en i å skyte snøret.så glem nå det ....jeg er ferdig med den delen for lengst.

Når svært erfarne fluekastere bedriver ekstremdæljing (= holder så mye XXD de kan i luften og skyter maksimalt) og ikke opplever at normalstenger (= ERN som passer AFTM-klassen på snøret) kollapser,

 

ERN som passer AFTM-klassen på snøret..????...det er mulig at en 21 meters klump på 20 gram er rett klassifisert snøre til T3...ikke vet jeg .Jeg vet i alle fall så mye at jeg er ikke alene om å merke den vekt/lengdeforskjellen som er på XXD og E.D. og når en da føler at stanga ikke orker og andre sier det samme så tar jeg det for god fisk , siden jeg har grunn til det,.Hvordan du og dine Ekstremdæljere opplever dette er så en annen sak .Er vi ueige så er vi uenige.Skal man dele erfaringerog meninger så bør det vel også taes høyde for det nivået man er på.

 

Bare husk på en ting Tom .Testen "din" i AOF tok ikke høyde for middelmådige kastere, ei heller hvordan de opplever slike langliner og stenger under forsøk på "ekstremdæljing". :-\

 

 

Jeg gir opp!  :)  :)  :)

 

Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Jeg gir opp!  :)  :)  :)

 

Ha en fortsatt fin lørdagskveld!

 

Mvh

Tom

 

 

hehe...du få heller tenke på meg når du skal ha en stangtest for "annenrangskastere".kanskje jeg har noe å bidra med  :D

 

lykke til med resten av kvelden du også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men. Nå har jeg vært ute å kastet i 7 timer med expert distance og carron lina :)...carron klarer jeg faktisk lett å holde 20 meter i lufta(målt), med ed har jeg ikke tjans, snøret føles som hyssing i forhold til carron. Kan noen forklare hvorfor?

 

Kanskje dette kan forklare noe:

 

Den gamle oransje XXD’en var verdens beste snøre for de som liker å kaste langt. Det var ingen problem å holde bortimot 30 meter i lufta (målt fra snørehånden), og heller ingen problemer med å legge ut hele snøret på 36,5 m innendørs.

 

Flere kastere opplever det nye ED-snøret som langt dårligere enn XXD. Det disse kasterne sier er at snøret har en tendens til å ”stoppe opp i bakslengen” når man holder over 20 meter utenfor stangtoppen. ED føles også lettere på stanga selv om klumpen veier like mye som den gamle XXD. Dette kan skyldes at de har flyttet tyngdepunktet på snøret. På ED kan det også være stor forskjell fra snøre til snøre!

Synd at Bruce R. har ødelagt "verdens beste" snøre! >:(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle oransje XXD’en var verdens beste snøre for de som liker å kaste langt. Det var ingen problem å holde bortimot 30 meter i lufta (målt fra snørehånden), og heller ingen problemer med å legge ut hele snøret på 36,5 m innendørs.

 

Flere kastere opplever det nye ED-snøret som langt dårligere enn XXD. Det disse kasterne sier er at snøret har en tendens til å ”stoppe opp i bakslengen” når man holder over 20 meter utenfor stangtoppen. ED føles også lettere på stanga selv om klumpen veier like mye som den gamle XXD. Dette kan skyldes at de har flyttet tyngdepunktet på snøret. På ED kan det også være stor forskjell fra snøre til snøre!

Synd at Bruce R. har ødelagt "verdens beste" snøre! >:(

 

 

Med frykt for å høres litt sutrete ut, ettersom jeg selv ikke er i nærheten av å lett legge ut hele snøret innendørs.  ;)

 

Tok du litt i, eller mener du virkelig at det ikke er noen problemer å legge ut hele snøret på 36,5 meter + fortom?

 

Harald Økern Jensen har det lengste registrerte kastet i den norske 5'ercupen med 36,1 meter. Jeg har også sett Mathias Lilleheim, som er blant de beste i verden (ref. bl.a. EWM resultatene i fjor),  kaste litt over 37 meter innendørs under trening - og da traff han godt! Dersom du uten problemer kaster ut hele dette snøret + fortom, vil jeg si at du grisebanker disse gutta, og garantert Steve Rajeff, Rick Hartmann, Jim Gundersen og de andre internasjonale kanonene også!

 

 

Mvh

Tom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd snører med klumper som er opp mot 15 meter?

 

Mathias Lilleheim har konstruert et snøre for LTS, jeg tror klumplengden er på rundt 14,5 meter. Dette kom omtrent midt i fjorårssesongen, så det er ikke med i 2006-katalogen. Snøret er tofarget, hvitt og rosa/oransje, og er ikke så stivt som mange av konkurrentene. Jeg har testet det i #5 og #7 til overhode kasting, og synes det fungerte helt prima. Det kan være verdt å sjekke ut.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med frykt for å høres litt sutrete ut, ettersom jeg selv ikke er i nærheten av å lett legge ut hele snøret innendørs.  ;)

 

Tok du litt i, eller mener du virkelig at det ikke er noen problemer å legge ut hele snøret på 36,5 meter + fortom?

 

Harald Økern Jensen har det lengste registrerte kastet i den norske 5'ercupen med 36,1 meter. Jeg har også sett Mathias Lilleheim, som er blant de beste i verden (ref. bl.a. EWM resultatene i fjor),  kaste litt over 37 meter innendørs under trening - og da traff han godt! Dersom du uten problemer kaster ut hele dette snøret + fortom, vil jeg si at du grisebanker disse gutta, og garantert Steve Rajeff, Rick Hartmann, Jim Gundersen og de andre internasjonale kanonene også!

 

Mvh

Tom

 

Nå var det vel ikke mine kasteferdigheter som skulle diskuteres, men jeg skal svare deg siden du bruker retorikken på den der måten. ;)

Med den gamle XXD’en har jeg ingen problemer å legge ut hele snøret. Lengden er jo litt avhengig av hvor god strekk man får, men på trening ligger jeg på ca 35 meter innendørs. Med det nye ED-snøret sliter jeg som mange andre.(ref mitt forrige innlegg) Her ligger kastelengdene mine på mellom 32-34 meter. 

Grisebanke Rajeff & co er vel å ta litt hardt i ;D, men de må nok jobbe litt for å slå meg.

Det jeg egentlig håpet å få høre noe om, var om noen andre hadde liknende erfaringer med XXD vs ED?  ;)

 

P.s Neida du høres ikke sutrende ut, bare tvilende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig håpet å få høre noe om, var om noen andre hadde liknende erfaringer med XXD vs ED?  ;)

 

P.s Neida du høres ikke sutrende ut, bare tvilende! :)

 

Kanskje litt.......  ;)

 

Jeg klarer ikke å merke så stor forskjell mellom den nye ED og den gamle XXD'en. Mikael Blomberg fortalte meg at han synes den nye ED var bedre enn den gamle XXD'en for lengdekasting, ettersom klumpen var litt lengre (3 fot) og skytelinen litt tynnere. I konkurransekastemiljøet kan jeg ikke huske at jeg har hørt at det skal være så stor forskjell mellom linene. Nå har jeg heller ikke spurt noen om det, men det har ikke kommet opp i noen av samtalene. Det er jo heller ikke rart om det er forskjellige preferanser ute og går, ettersom vi har forskjellig teknikk, bruksområde og bruker forskjellige stenger.

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Det var ingen problem å holde bortimot 30 meter i lufta (målt fra snørehånden), og heller ingen problemer med å legge ut hele snøret på 36,5 m innendørs.

 

Det er 1.april i dag ja... ;D

 

Jeg klarer ikke å merke så stor forskjell mellom den nye ED og den gamle XXD'en. Mikael Blomberg fortalte meg at han synes den nye ED var bedre enn den gamle XXD'en for lengdekasting, ettersom klumpen var litt lengre (3 fot) og skytelinen litt tynnere. I konkurransekastemiljøet kan jeg ikke huske at jeg har hørt at det skal være så stor forskjell mellom linene. Nå har jeg heller ikke spurt noen om det, men det har ikke kommet opp i noen av samtalene. Det er jo heller ikke rart om det er forskjellige preferanser ute og går, ettersom vi har forskjellig teknikk, bruksområde og bruker forskjellige stenger.

 

 

Mvh

Tom

 

hva synes du om det at jeg har målt mine liner , henholdsvis XXD og E.D. til å ha en forskjell på 3 gram.er det lite eller mye.???Det skulle vel sån ca bli 10-15% minimum i vektforskjell. :)...jeg har nemlig fått en del andre S.A. liner som det har vært feil på og som kan tyde på at ikke kvalitetskontrollen deres er god nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere snakker om det oransje XXD-snøret ! Jeg har XXD i grønn utgave, og lurer på om det er andre forskjeller enn fargen på disse utgavene ?

Har et uåpnet XXD i #7 og et i #5 som kun er prøvekastet en dag !

Om noen har Vision Presentation 2 , SA GPX eller Rio Grand i tilsvarende tilstand i #3-5, og kunne tenke seg å bytte, er jeg åpen for det  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMMM... Ja tanken har slått meg. Det ser ut som det muligens må bli et the dry snøre også... Men hva er de konkrete forskjellene på the dry og accellerator. Er det noen som har sammenlignet disse?

 

Og!! Hørte en som sa at jeg måtte kjøpe et the dry 4 til ei femmerstang, stemmer dette? Håper det er vissvass...

 

Siden ingen har svart deg på det siste så gjør jeg det. Nå er det ikke så mange som har vært borti det snøret ennå, naturlig nok. Vi i (nordic) fikk et tyvetalls ferdig produserte snører som vi har testet ut i noen måneder nå. Flesteparten av de som har prøvd det holder til på østlandet. Noen få har faktisk brukt det en sesong, de er de som har laget snøret fra scratch ved å rett og slett klippe, lime skjøte osv.. En prosess som nå er i mål.

 

Noen vil nok påstå at det er riktigere med et 4 på 5 fordi de rett og slett ikke er vant til denne typen snører. Når klumpen blir lang sier folk fort underklassifisering osv... Videre er det en del som ikke takler at snøret faktisk veier litt eller spenner opp stanga godt.

 

Jeg har testet dette snøret mange timer på vann, gressfiske og innendørs. Stanga jeg bruker er nok dypere enn det de fleste går med. Det er ikke noe behov for å gå ned en klasse, da er hele vitsen borte. Det eneste man oppnår med det er å gjøre det mer vindutsatt i de lettere klassene og dårligere oppspenning på kortere hold.

 

Snøret er ikke noe nybegynnersnøre. Det er en forutsetning at man kan kaste for å ha full glede av det. Det er ikke vanskelig å kaste med. Men man skal være vant til å holde litt snøre i lufta for å få full glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at flere snakker om det oransje XXD-snøret ! Jeg har XXD i grønn utgave, og lurer på om det er andre forskjeller enn fargen på disse utgavene ?

 

Det oransje snøret er konkurranseutgaven, den eneste forskjellen består i at den har en lengre skyteline - omtrent 4 meter.

 

Teton:

Det var overraskende stor variasjon, og skuffende av en så velrenomert produsent som SA!  >:(  

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teton

Det oransje snøret er konkurranseutgaven, den eneste forskjellen består i at den har en lengre skyteline - omtrent 4 meter.Mvh

Tom

 

Jepp..samme har jeg hørt fra impotøren. men stemmer det???.Det grønne var ca 29 meter langt mens det oransje var 36 meter.Klumdelen var heller ikke like på snørene, der var det ca 2. meters forskjell.

En kamerat av meg har også det grønne ,det igjen er litt tyngre enn mitt og har omtrent riktig lengde.

har fått et par andre liner/klumper til,  fra S.A. som det har vært feil på.Blant annet en SSD supreme flyt 11/12 som var en meter for kort og 5 gram for tung.

Det var rene anakondaen å kaste med :rolleyes: .Tror aldrig jeg har sett så tykt snøre før.. :D

Vel jeg skal ikke henge ut S.A. for mye her, de har tross alt en god del gode liner.Men samtidig sitter jeg med følelsen av at de er såpass store i markedet at de kan selge "feilvare" uten at folk egentlig "tør" å sette spørsmål ved kvaliteten eller kontrollsjekke linene dems.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har testen den nye The Dry lina med en G. Loomis StreamDance GLX #5 (HLS)?

Vurderer sterkt å gå til innkjøp av dette, både stang og line. Så hvis noen har noen synspunkter på det, så tar jeg gjerne imot det. Både positive og negative innspill er velkomne.

(Kommenter gjerne også denne kombinasjonen i forholdt til Spey kasting)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har stanga i #4, og det er ikke no mer å si en at den er fantastisk :) både finish, kasteegenskaper og fiskeegenskaper. Den kan du kjøpe, og er du ikke fornøyd............ja da er det deg det er noe galt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...