Gå til innhold

SLUKKASTING MED FLUESTANG


yardbird

Anbefalte innlegg

Rune Lillevik har skrevet en bok om jakten på de store fjellørretene, hvor han bl.a. anbefaler å kaste sluk med fluestang ved å feste haspelsnelle e.l. til snellefestet.  Noen med erfaring om dette?  Skjønner jo at 20 grams stingsild på treerstang er plundrete, men lett sluk eller spinner på femmer eller sekser? Har det på sikt noe å si for aksjon/spenst?

 

Man kan selvsagt spørre hvorfor ikke bruke slukstang til sluk, men her er det snakk om å spare plass/vekt ved ekspedisjoner til ukjente vann langt unna allfarvei. Man kan også spørre hvorfor fiske med isenkram i det hele tatt,  men hans utgangspunkt er variert fiske for å sjekke ut om det i det hele tatt er fisk i et ukjent vann - og han bruker både sluk, mark, flue og garn.

 

Boka har forøvrig en del interessante poenger, og er verdt å lese, selv om forlagets språk-konsulenter tydeligvis hadde fellesferie da den ble antatt og produsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Lillevik har skrevet en bok om jakten på de store fjellørretene, hvor han bl.a. anbefaler å kaste sluk med fluestang ved å feste haspelsnelle e.l. til snellefestet.  Noen med erfaring om dette?  Skjønner jo at 20 grams stingsild på treerstang er plundrete, men lett sluk eller spinner på femmer eller sekser? Har det på sikt noe å si for aksjon/spenst?

 

Man kan selvsagt spørre hvorfor ikke bruke slukstang til sluk, men her er det snakk om å spare plass/vekt ved ekspedisjoner til ukjente vann langt unna allfarvei. Man kan også spørre hvorfor fiske med isenkram i det hele tatt,  men hans utgangspunkt er variert fiske for å sjekke ut om det i det hele tatt er fisk i et ukjent vann - og han bruker både sluk, mark, flue og garn.

 

Boka har forøvrig en del interessante poenger, og er verdt å lese, selv om forlagets språk-konsulenter tydeligvis hadde fellesferie da den ble antatt og produsert.

 

 

Sett bort påskespriten...

 

Den er for drøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok mildt sagt ganske urotodoks, men sikkert helt greit i praksis.

 

Personlig foretrekker jeg da en tohånds shimano Exage STC Mini Telespin 270M, som pakkes ned til 30 cm i lengde. Kjekkt å ha om forholdene skulle forlange slikt.

post-1420-13949849166487_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Lillevik har skrevet en bok om jakten på de store fjellørretene, hvor han bl.a. anbefaler å kaste sluk med fluestang ved å feste haspelsnelle e.l. til snellefestet.  Noen med erfaring om dette? 

 

*host*  :-[  Ja, i "overgangsfasen" da jeg nettopp hadde begynt med fluefiske, men enda ikke oppgitt slukfisket, så hadde jeg ofte bare med haspelsnella, og festet denne til fluestanga dersom det var for mye vind e.l....

 

Dette var en kraftig fluestang i #7, så det lot seg gjøre å kaste mindre sluker, spinnere etc. Ikke noe problem....  ;)

Men ta nå heller utfordringen, og hold deg til fluestanga...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Andre Brun refererer i sin film til noe han kaller for "Streamere" ;D ;D ;D knyt på en slik en eller noe annet som synker (finnes noe som heter tjekkiske nymfer som kommer i mange spennende pastell farger) og du har et hyggelig slukfiske med fluestanga ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Tsjekkisk nymfeteknikk er en bedre imitasjonsfiske enn simple tørrfluer. Så dere med fiske emotologisk riktig påstander bla..bla osv tar fullstendig feil.

 

Grillpartyet har startet Terje.

 

Har ikke noe med tråden å gjøre, men måtte bare ut med det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsjekkisk nymfeteknikk er en bedre imitasjonsfiske enn simple tørrfluer. Så dere med fiske emotologisk riktig påstander bla..bla osv tar fullstendig feil.

 

Grillpartyet har startet Terje.

 

Har ikke noe med tråden å gjøre, men måtte bare ut med det ;D

 

Dette blir morro :)

 

Hvorfor er Tjekksisk en bedre/mer fullverdig form for imitasjonsfiske enn tørrfluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sett bort påskespriten...

 

Den er for drøy ;)

 

 

Hikk.......den er borte for lengst.

 

Men - alvorlig - på side 102 i Lilleviks bok under kapitlet om ustyr beskriver han det jeg refererer til.

 

Og jeg beklager selvsagt hvis noen føler seg plaget dersom mitt innlegg skulle provosere fram nok en debatt om imitasjonsfiske, tørrflue, streamere, tsjekkernymfer og andre herligheter.  Det var ikke meningen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tsjekkisk nymfeteknikk er en bedre imitasjonsfiske enn simple tørrfluer. Så dere med fiske emotologisk riktig påstander bla..bla osv tar fullstendig feil.

 

Hehe.. Skal du provosere Terje nå... ;D

 

Uansett, hva mener du med "bedre imitasjonsfiske"?  ???

Ingen teknikk (vått eller tørt) er ALLTID "bedre imitasjonsfiske" enn det andre. Det er hva som p.t. skjer under eller på overflaten (insektene) som bestemmer hva det lønner seg å imitere akkurat der og da...

 

Man kommer f.eks ikke langt med nymfer hvis ørretten vaker på eggleggende Grandiser, eller under et spinnerfall... ;)

 

Men generelt sett så vil man garantert få mer fisk hvis man bruker mer tid med fluer UNDER vann, ja. Ingen tvil om det! ;D

 

Beklager at jeg er med på å spore av tråden her....  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ja, litt påskemoro er kanskje ikke av veien - her er det iallefall så elendig vær at fluestanga har fått stå i fred både i går og i dag - fiksa såvidt en kjapp skitur i marka mellom snøstormperiodene i formiddag.  Men det er selvsagt mulig det hadde gått an å få ut en tjuegrams Møresild med haspel i sjøen eller et av de lavtliggende vatna. 

 

Boka til Lillevik kunne imidlertid avstedkomme mere påskemoro på forumet hvis flere hadde lest den.  Her er massevis av bilder av kjempefangster av stooooore fjellørreter som ser veldig døde ut, beskrivelser av garnfiske etter femkilos fjellørreter i høytliggende småtjønn m.m.  Ikke mye C&R her, nei - og fintfølende

imitasjonsfiskere med C&R-tendenser vil nok miste nattesøvnen bare ved å bla gjennom boka.  Selv om jeg ikke er noen C&R-fundamentalist, synes jeg  nok en del av fangstbeskrivelsene i boka beveger seg rundt grensen av det forsvarlige - som reinjegerne som over natta med ei garnfille stenger av en høytliggende liten tjønnpytt på Hardangervidda og neste dag drar opp tre megaørreter på flerfoldige kilo.

 

Det som ER interessant i boka er Lilleviks beskrivelse av og teorier om hvordan finne fram til vann som inneholder stor ørret ved hjelp av kart i ulik målestokk, geologiske kart, vassdrags-studier etc etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Hei

 

Det blåser noe jevlig i Trondheim i dag og de fridagene mine etter sø er lagt på is. Da er det bedre å diskutere igjen.

 

Bedre imitasjonsfiske kan være mye, men har dere sett vårfluelarver i strøm?

Og kan dere teknikken tsjekkisk nymfeteknikk? Nei! Det trur jeg ikke og da blir deres argumenter smålige.

 

Er edru ja og har et eget fora, men skal man lage liv er nok fluefiskesiden den riktige plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det blåser noe jevlig i Trondheim i dag og de fridagene mine etter sø er lagt på is. Da er det bedre å diskutere igjen.

 

Bedre imitasjonsfiske kan være mye, men har dere sett vårfluelarver i strøm?

Og kan dere teknikken tsjekkisk nymfeteknikk? Nei! Det trur jeg ikke og da blir deres argumenter smålige.

 

Er edru ja og har et eget fora, men skal man lage liv er nok fluefiskesiden den riktige plassen.

 

 

Er parachute duns dårlige imitasjoner da mener du? Skjønner ikke helt hvor du vil med dette utsagnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Andre Brun refererer i sin film til noe han kaller for "Streamere" ;D ;D ;D knyt på en slik en eller noe annet som synker (finnes noe som heter tjekkiske nymfer som kommer i mange spennende pastell farger) og du har et hyggelig slukfiske med fluestanga ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Terje!

 

He he, Terje.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

OJJ:):)

Denne var kjekk:):) Eg mener at i et spinnerfall der fiskene vaker som galne og spiser døde døgniser, er det MYE bedre i fiske med tjekkisk etter vårfluer.....................Eg nei.....Her inne er det ingen som kan tjekkist/nymfefiske...........Er ikke så mangen medlemmer her, og representanter fra landslaget i fluefiske kan GARANTERT ikke fiske med nymfer og anna styggeskap.......:) Entomologisk riktig er vel å fiske etter den situasjonen som du er i der og da :) er det lite vak, og mangen nymfer og larver flyter i strømmen, er det ikke entomologisk riktig å fiske med noe som flyter...........fisker vi når det ikke vaker?.............nope.....Slikt gjør man berre ikke..huff....styggeskap :)................ps...ja eg drikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Rune Lillevik har skrevet en bok om jakten på de store fjellørretene, hvor han bl.a. anbefaler å kaste sluk med fluestang ved å feste haspelsnelle e.l. til snellefestet.  Noen med erfaring om dette?  Skjønner jo at 20 grams stingsild på treerstang er plundrete, men lett sluk eller spinner på femmer eller sekser? Har det på sikt noe å si for aksjon/spenst?

 

Man kan selvsagt spørre hvorfor ikke bruke slukstang til sluk, men her er det snakk om å spare plass/vekt ved ekspedisjoner til ukjente vann langt unna allfarvei. Man kan også spørre hvorfor fiske med isenkram i det hele tatt,  men hans utgangspunkt er variert fiske for å sjekke ut om det i det hele tatt er fisk i et ukjent vann - og han bruker både sluk, mark, flue og garn.

 

Boka har forøvrig en del interessante poenger, og er verdt å lese, selv om forlagets språk-konsulenter tydeligvis hadde fellesferie da den ble antatt og produsert.

 

Hei Yardbird.

Mente ikke å ødlegge tråden din, innlegget mitt var kun ment som en liten påskespøk. Derfor bør ikke denne tråden bli en diskusjon om hva som er entomologisk rikitig fiske. Ber om unskylding for å ha tatt innlegget ditt ut på ville veier, og håper vi kan fortsette en eventuell diskusjon om tjekkiske nymfer vs tørrfluer i en annen tråd. Er gjerne med på det da det er gøy med innlegg med høyt testosteron nivå ;D ;D ;D ;D

 

Du fortjener et saklig svar på innlegget ditt.

Slik jeg ser det skjønner jeg ikke helt vitsen med å bruke fluestanga som slukstang. Det må da være bedre med en liten lettspinnstang eller noe sånt. Finnes helt sikkert små og snertene lettspinn stenger som er greie å ha med seg på lengre turer, uten at jeg kan si meg helt sikker på den saken.

Når det er sagt så går det helt sikkert an å bruke fluestanga til slukfiske også, og det må være helt greit å gjøre et forsøk for de som måtte ha lyst til å prøve dette.

Noe bedre svar enn dette har jeg desverre ikke, men det var da iallefall et forsøk. :) :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen til at jeg begynte å lure litt på dette er følgende scenario:  Tur til høytliggende fjellområde 1300 - 1500 moh ultimo juli - området inneholder en del vann av ulik størrelse - etter to dager ikke et napp, ikke et vak - plutselig ser jeg fra en knaus like over et vann to flotte ørreter på godt over kiloen som kruser laaaangsomt langs bunnen anslagsvis tre meter under overflaten.  Hektisk virksomhet for å finne det tyngste jeg har i boksen, knyte på med skjelvende fingre og kaste noen få meter ut og vente mens tungstennymfa synker uendelig (iallefall tilsynelatende for den utålmodige) sakte mot bunnen, når den kommer dypt nok, vrikker faktisk den ene fisken seg i posisjon mot nymfa og betrakter den (ser det ut som), men uten at jeg ser den åpner kjeften eller viser spesiell interesse på annen måte.  Jeg gir et lite løft, men fisken bare snur 180 grader og inntar posisjon ved siden av kameraten sin igjen.  Jeg drar forsiktig opp, skifter til beaded wollybugger fra sjø-ørretboksen som eg glemte å ta ut av fiskesekken, nytt kast - og mens buggeren også beveger seg sakte mot bunnen, vifter mine to venner i dypet grasiøst med halen mens de begynner å cruise mot andre siden av vannet.

 

I teltet satt dama og var sulten, for jeg hadde selvsagt skrytt av at det ikke var nødvendig å ha med så mye middagsmat - det skulle jeg fikse.  (Jada, jeg vet....men dette er noen år siden, jeg er klokere i dag). Men akkurat der og da skulle jeg ønske jeg hadde to/tre 5 grams mepps eller lignende, uten å måtte drasse med en hel isenkramforretning og en ekstra stang som ville bli veldig lite brukt (det er mange år siden jeg fant ut at kasteslukfiske i grunnen er svært kjedelig).

 

 

 

Jojo, egg og bacon er grei middag det og, men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne diskusjonen har tatt en 13-14 vendinger, for den har ikke stort til felles med det yardbird startet med. Måtte bare inn å se hva denne tittelen innebar.... Dette har da ingen ting med fluefiske å gjøre. Siden du søker etter må være "slukens.side.com" eller "panter-martin.party.no......eller noe sånt no. Fluefiske fiskes med flue. Du argumenterer med besparelse av plass og vekt for å få lurt med slukstanga til fjells. Nå har ikke jeg store peilingen på vektforholdene fluestang kontra slukstang, men tviler på at det er snakk om mange gram. De eneste som tenker på +/- 7-8 gram når de drar på sine "ekspedisjoner" (dine ord), er folk som Ousland & Kagge......de tar heller med seg pilkestikka. At den ene type stang tar mer plass enn den andre er også vissvass. Stanga fester du utenpå sekken uansett!

Nei, du får gjøre akkurat som du vil.... Jeg for min del leker ikke fluefisking. Viel Glück!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre Brun refererer i sin film til noe han kaller for "Streamere" ;D ;D ;D knyt på en slik en eller noe annet som synker (finnes noe som heter tjekkiske nymfer som kommer i mange spennende pastell farger) og du har et hyggelig slukfiske med fluestanga ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;

 

Terje!

Det er bare noe du tror fordi du ikke vet bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, dette er ei fluefisker side, men man må bare innse at det er mange anonyme haspelfiskere her ;D Noen får tilbakefall og vil betro seg, og da er det i overkant å komme med usakelig vissvas om hva som er riktig og feil. Jo, vi bedriver imitasjonsfiske der insekter etterlignes, der ikke alle nødvendigvis er fluer. Jeg har sågar lest om noen som fisker med fluer som minner om små fisk, og ryktene sier at man fanger fisk med dem også. Huff for noe svineri. Det som er enda værre er når imitasjonene er av metall, og ikke av pels eller fjær utspjåket med kunstige stilkøyne. At noen kan synke så dypt er ufattelig. Man kan jo risikere å få mer fisk.  :rolleyes: For ikke å snakke om hvor stygg stanga blir med ei snelle som ikke er helt rund. Mye billigere er den og som regel.

 

Om dere lover å ikke si det til noen så kan jeg fortelle at jeg selv har brukt ei lukket haspelsnelle på fluestanga på fjellet i ruskevær. Det fungerte ypperlig både med tanke på kast, og senføring gjennom de slankere stangringene. Men jeg har fryktelig dårlig samvittighet for hendelsene. Om jeg blir katolikk noen gang, er dette noe av det første jeg vil skrifte om. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror denne diskusjonen har tatt en 13-14 vendinger, for den har ikke stort til felles med det yardbird startet med. Måtte bare inn å se hva denne tittelen innebar.... Dette har da ingen ting med fluefiske å gjøre. Siden du søker etter må være "slukens.side.com" eller "panter-martin.party.no......eller noe sånt no. Fluefiske fiskes med flue. Du argumenterer med besparelse av plass og vekt for å få lurt med slukstanga til fjells. Nå har ikke jeg store peilingen på vektforholdene fluestang kontra slukstang, men tviler på at det er snakk om mange gram. De eneste som tenker på +/- 7-8 gram når de drar på sine "ekspedisjoner" (dine ord), er folk som Ousland & Kagge......de tar heller med seg pilkestikka. At den ene type stang tar mer plass enn den andre er også vissvass. Stanga fester du utenpå sekken uansett!

Nei, du får gjøre akkurat som du vil.... Jeg for min del leker ikke fluefisking. Viel Glück!!! 8)

 

Bevare min munn - jeg trodde ikke det var nærmest blasfemisk å nevne ordet haspel her på forumet.  Selv om jeg faktisk kun REFERERTE fra en bok, og ba om reaksjoner - jeg MISJONERTE ikke for å bytte ut Griffits gnat str 26 med Stingsild 40 gram.

 

Og mht vekt og volum - der er folk som går langt i fjellet ofte ganske ekstreme, her er det snakk om f.eks. å kappe av skaftet på tannbørsten - og i den sammenheng vil en ekstra stang utgjøre ganske mye.  Det det ofte kan være snakk om, er å optimalisere muligheten for fangst for å få mat (det har bl.a. også med vekt å gjøre - man drar ikke med seg mer mat enn nødvendig, men regner med å skaffe dette selv) - og selv om man er fluefisker og synes haspelfiske er kjedelig,  kan et par spinnere og en haspelsnelle i sekken i noen tilfeller være avgjørende for ikke å gå sulten i soveposen - selv om man ikke er ute på ekstrem-ekspedisjoner a la Lars Monsen. 

 

Men vi snakker ikke om golf- og fisketur til Hemsedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noen svar! hehe.. Det er vel samme om man fester en haspelsnelle på en slukstang vel?. det fungerer jo helt greit det. man er ikke mindreverdig selv om man fisker med sluk og haspel. fisket selv laks for noen år siden og fikk ikke laksen til å ta på noen flue og da satt jeg på en liten spinner i enden på fluestanga og vippet den ut i strømmen og fikk fisk. der er nok mange som går med nesa høyt i været og føler seg som engelske lorder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...