Gå til innhold

Hvor langt kaster du?


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Jeg har det motsatt:

Når jeg ikke får fisk, men har gjort alt riktig, og det er kun fisken sin feil.

Så går jeg på kastedammen, legger ut lange liner, og tenker; Jeg får faen meg ikke fisk, men så kaster jeg ihvertfall langt! :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Jeg har det motsatt:

Når jeg ikke får fisk, men har gjort alt riktig, og det er kun fisken sin feil.

Så går jeg på kastedammen, legger ut lange liner, og tenker; Jeg får faen meg ikke fisk, men så kaster jeg ihvertfall langt! :-[

 

Når du ikke får fisk, så gjør du ikke alt riktig Bjarte... ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Jeg har det motsatt:

Når jeg ikke får fisk, men har gjort alt riktig, og det er kun fisken sin feil.

Så går jeg på kastedammen, legger ut lange liner, og tenker; Jeg får faen meg ikke fisk, men så kaster jeg ihvertfall langt! :-[

 

Når du ikke får fisk, så gjør du ikke alt riktig Bjarte... ;);D

 

Jeg gjør også alt alltid riktig, men jeg får ikke alltid fisk. Fisken er kjip!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg fått en kjip fornemmelse av at jo bedre jeg blir til å fiske jo dårligere blir jeg til å kaste langt... :'(

 

Er det andre som sliter med det samme? :rolleyes:

 

Jeg har det motsatt:

Når jeg ikke får fisk, men har gjort alt riktig, og det er kun fisken sin feil.

Så går jeg på kastedammen, legger ut lange liner, og tenker; Jeg får faen meg ikke fisk, men så kaster jeg ihvertfall langt! :-[

 

Når du ikke får fisk, så gjør du ikke alt riktig Bjarte... ;);D

 

Da er det bare å trene mer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest FlueJimFlue

Jeg kaster veldig langt, men som regel er det ALT for langt ;D

alle tror at fisken ligger på den andre siden av vannet eller elva

men en god regel er å fiske i det området som ligger nærmest deg ;)

 

Enig med deg Eline_92 det er viktiger med presisjon og det kan en bare glemme

med lange kast uansett hvordan man snur og vender på det ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lange kast handler ikke først og fremst om å nå den ytterste fisken.  Den står uansett alltid for langt ut.  Lange kast handler om snørekontroll og teknikk, og gir en fin indikasjon på om kastetreningen gir utvikling og forbedring.  Jo lenger man kaster jo bedre behersker men også kortere lengder.  Dessuten - lengden på kastet setter grensen for hvor stort område man kan dekke.  Jo større område jo større sjanse for fisk.  Det er enkel matematikk.  En forutsetning er imidlertid at man "fisker seg utover" og ikke skremmer all fisk innenfor maksimal kastesektor på de første kastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forutsetning er imidlertid at man "fisker seg utover" og ikke skremmer all fisk innenfor maksimal kastesektor på de første kastene.

 

Tuché!!!!

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt: fisken vaket akkurat utenfor kastehold....

 

Dersom man setter seg ned, venter og ser ann fiskens vakbane etc, og venter til fisken er på kastehold, så er ofte ETT kast nok. Noe å tenke på når man står der ved vannkanten i et skogsvann.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker ofte i grunne røyevann. Når det er skikkelig fjærmyggføre på slike vann går ofte røya langt utpå.

Hvis ikke en har trent på lange kast kan man enten dra fram slukstanga eller pakke seg hjemover.

I slike vann drar jeg konsekvent fram #6 eller #7'er-stanga uansett hvor tynne fortommer eller små fluer jeg skal bruke. Jeg har ikke tålmodighet til å sitte i timesvis å vente til ei røye kommer ut av kurs.

I ørretelver derimot har jeg vel sjelden vært NØDT til å kaste mer en 15-20 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man setter seg ned, venter og ser ann fiskens vakbane etc, og venter til fisken er på kastehold, så er ofte ETT kast nok. Noe å tenke på når man står der ved vannkanten i et skogsvann.... ;D

 

Når det vaker er det forholdsvis greit, tross alt, da har man noen holdepunkter.  Jeg tenkte mest på blindfiske når jeg nevnte at man bør begynne med korte kast og øke etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lange kast handler ikke først og fremst om å nå den ytterste fisken.  Den står uansett alltid for langt ut.  Lange kast handler om snørekontroll og teknikk, og gir en fin indikasjon på om kastetreningen gir utvikling og forbedring.  Jo lenger man kaster jo bedre behersker men også kortere lengder.  Dessuten - lengden på kastet setter grensen for hvor stort område man kan dekke.  Jo større område jo større sjanse for fisk.  Det er enkel matematikk.  En forutsetning er imidlertid at man "fisker seg utover" og ikke skremmer all fisk innenfor maksimal kastesektor på de første kastene.

 

Hei

 

Musikk i mine ører :) Godt skrevet!!!!

 

 

Mvh

Torgeir

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mest relevant er det å spørre om hvor langt man kaster uten baksleng :)

Når jeg (med ujevne mellomrom ;D) får timing og alt til å stemme ved vannkast/underhåndskast så kaster jeg faktisk minst like langt som jeg makter å kaste over hodet !

Så enten er jeg en jævel på underhåndskast, eller så er jeg begredelig på over hodet kast (mest det siste)  ;)

Men faktum er at sesongen sett under ett så kaster jeg mer fra vannet enn noe annet, så jeg går ut ifra at man blir best på det man gjør mest  ;D

Tar sjansen på at det er vannkast Staffan sikter til når han nevner kast uten baksleng, selv om han sikkert kan noen kast jeg ikke engang har hørt om  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt mener jeg vannkast, det er det viktigste å  beherske, dette re fiskekastene!

Enig med du  ;)

Sjelden jeg fisker på steder der det er særlig plass til baksleng, samt at man selvfølgelig har flua mer i kontakt med vann enn om man går å kyler flua frem og tilbake i lufta halve fisketuren  ;D

Lot meg fascinere av en fluefisker ved elva i sommer :

Han sto og gjorde så ufattelig mange luftkast at jeg etterhvert begynte å lure på om han fisket i det hele tatt !

Jeg begynte etterhvert å telle luftkastene hans, og kom til at han gjenomsnittelig lå på rundt 20 kast før han lot lina gå !

Når han omsider la ut snøret lot han tørrflua flyte ca 5 sekunder før det var på'n igjen !

Det artige var at på de første kastene hadde han skikkelig fine snørebukter, men innen han kom til at kastet skulle gå var det bare en vase !

Han fikk ihvertfall tørket flua si mellom kastene  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vannkast er utrolig praktisk ved ikke bakslengs-muligheter. Dette supplert med overhånds så er man et godt stykke på vei. Alt til sin bruk. Hadde jeg bodd ved en flott elv uten form for bakslengs muligheter så hadde jeg nok vært betydelig bedre på dette, men jobber med saken med min "trenings coach" Micke.

 

All honnør til han :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en litt håpløs diskusjon da, etter som det er fiskesituasjonen som avgjør hvor langt man skal kaste? Kaster man på vak, sier det seg selv hvor langt man skal kaste og i store vann, vaker alltid de største fiskene utenfor rekkevidde. Fisker man i ei lita elv kan man ofte ikke kaste kort nok og står man å blindkaster i sjøen kaster man aldri langt nok igjen. Selv om det ikke så ofte skjer at sjøøreten hugger med det samme man skal til å løfte flue opp av vannet, men det betyr ikke nødvendigvis av det var der den stod. For å skrive om litt fra en helt annen diskusjon, så er det ikke lengden det kommer an på, men hvor god man er til å kaste. Alt dreier seg vel egentlig om PRESENTASJON, PRESENTASJON.

Når dette er sagt, fy flate hvor moro det er når du du kjenner at knuten mellom fluesnøret og backing napper i stangringene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvis man står dypt utvadet og kjenner knuten mellom snøre og bakline napper i stangringene, bruker man FOR KORT fluesnøre......

 

Forøvrig enig med Staffan: Kaster man like langt (eller nesten) uten baksleng er vel dette mer nyttig enn de lengste kast MED baksleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan du presentere bra og kaste langt. JA, da har du mange mulighter da :)

Bare å klage på lengde det....

Selvfølgelig ikke pri 1, men lærer man å trene på å kaste langt så får du  bedre snørekontroll.

Dette vil bidra til at du i lengden sannsynligvis presenterer bedre også på kortere kast.

 

Vannkast er genialt :)

 

Hvis man ikke er nybegynner og har skjønt litt basisk kastekunnskaper så er det ok å kunne mestre hvertfall noen meter.

 

Fisket blir mer fleksibelt. Bare min tanke!

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

Skjjjjelver enda etter jeg smalt i ELG på vei hjem fra fisketuren igår, kjipt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Kan du presentere bra og kaste langt. JA, da har du mange mulighter da :)

Bare å klage på lengde det....

Selvfølgelig ikke pri 1, men lærer man å trene på å kaste langt så får du  bedre snørekontroll.

Dette vil bidra til at du i lengden sannsynligvis presenterer bedre også på kortere kast.

 

Vannkast er genialt :)

 

Hvis man ikke er nybegynner og har skjønt litt basisk kastekunnskaper så er det ok å kunne mestre hvertfall noen meter.

 

Fisket blir mer fleksibelt. Bare min tanke!

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

Skjjjjelver enda etter jeg smalt i ELG på vei hjem fra fisketuren igår, kjipt:(

 

ohh shit, Toggi.

Gikk det bra med deg?

Måtte bare spørre da jeg har opplevd det samme selv og vet hvor j.....det kan være.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...