Gå til innhold

Hvor langt kaster du?


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Hei Terje

 

Ja, det gikk bra takket være rask reaksjon, kjørte i mørket på en bekmørk vei.

Hadde liksom på følelsen at dette var et  farlig sted. Lå i  ca 70 km(fin  vei).

 

Dermed kom det et monster rett foran bilen. Jeg skjønte at det MÅTTE gå galt, de sekundene der.

Alt går virkelig i slow motion, i rein "lucky luke" stil så var beinet mitt på bremsen.

 

Dette var faktisk ubevisst.  Det her skjedde jo så fort, gode ABS bremser og et "raskt tilslag" bidro fra en grise smell til en sånn PANG inn elgen med fronten. Det  smalt godt ja.....

 

Håper elgen har det bra  også igrunn, den må ha  fått veldig  vondt.

To av tallene  mine på skiltet er nesten vekk.

 

Så skiltene mine tok ironisk nok "smellen"

 

Traff den i  45-50 km tenker  jeg. Uten raskt tilslag ;D så tørr jeg ikke tenke  på hva  som kunne skjedd.

Dette satt en skikkelig "støkk" i meg..

 

Da blir diskusjonen nymfer vs tørrflue helt uvesentlig etterpå ;)

 

Takk for at du bryr deg Terje :) :)

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Det skjedde i natt, og jeg skal gjøre det med en gang. Den virket ikke skadet etter hendelsen, men der kan jeg ta veldig feil.

 

Tar en tlf nå jeg, første jeg tenkte på etter den kjipe hendelsen i natt.

Takk for råd :)

 

Er uerfaren på slike ting jeg.

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toggi, godt å høre at det gikk bra med deg, det er det viktigste!  :)

 

Når det gjelder elgefanten, så kan den godt ha fått indre skader, selv om den løp tilsynelatende uskadd. Tenk på at den kraften som klinket inn i bilen din, også virket andre vei. Elgen tok i mot en like stor smell som bilen.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig, ja... hva skal jeg si. Et sjokk av dimensjoner både for elgen og meg.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg så for meg et stygt scenario i det jeg  skjønte at det måtte gå galt.

 

Klart jeg skulle ringt med en gang, jeg har ordnet opp idag og dra og ser etter elgen nå.

Sitter med en  vond følelse i kroppen.

 

Har med fluestanga, så sjelens beste terapi fluefiske redder nok dagen min :)

 

Skal oppdatere i kveld hvis dyret blir funnet.

 

Dette er seriøst den største elgen jeg har sett. Jeg er glad i dyr, synes elgen er fascinerende.

Så jeg håper virkelig den klarte seg!

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for support :)

Skjønner at jeg skulle meldt fra med en gang, og det er derfor jeg ikke har det så kult nå.

Jeg gjorde en feil vurdering der :(

Men jeg fikk sjokk og var mer opptatt av å tenke på hvor galt det kunne godt.

 

Hadde elgen kommet ut et sekund før så hadde jeg  fått den mellom ruta fra passasjer-siden.

Man tenker ikke helt klart når sånt skjer, og som sagt jeg var helt uerfaren med situasjonen.

 

Til nå, nå tviler jeg ikke et sekund på hva jeg skal gjøre hvis det skjer igjen.

 

Flott med forslag fra dere som vet mye mer om dette enn meg.

 

Igjen, takk folkens!!!

 

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad det er mulig å finne noe positivt i hendelser som dette (forutsetter at det ikke er personskade) så er det at man vil huske det så lenge man lever, og er mer obs på muligheten for at dette kan skje også DEG !

Har selv opplevd å kjøre på elg i 80 km/t, og de eneste som kom godt ifra det var oss i bilen ! Både elg og bil døde på stedet !

Dette er 10 år siden nå, men gjett om jeg fremdeles er obs på elg og andre dyr langs veien når jeg er ute å kjører på natta og tidlig om morgenen !

Inntil dette skjedde meg selv så jeg faren for å oppleve noe sånt som forholdsvis liten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er helt utenom emne, men jeg har lyst til å informere om elg med noen punkter.

 

1. ved lysningskiftningene morgen og kveld vær obs

2. der hvor det er skogholt i kombinasjon med dyrkamark, grass, raps, ryps, eller havre, vær obs

3. skog på ene siden av veien, dyrka mark på andre siden, vær obs

4. vær obs i sept, okt, (nov) da er hormonene der, parringstid, det er som regel da voksne handyr forviller seg inn i byer etc.

5. vær obs under jakttida, det er stor urolighet i skogen, hvilket gjør at du kan finne elg på overaskende unaturlig steder.

6. vær forsiktig om det er mye snø, da bruker dyra veien for å slippe tung vassing.

7. i mai jager kua bort fjorårskalvene, de løper forvirra rundt for å finne nye beiteområder.

 

Dette munna ut i, vær forsiktig!

 

staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elger er lite egnet som påkjørselsobjekt ja. Akkurat passe høye til å komme seilende over panseret og ta sjåførens plass i førersete. Mange stygge personulykker som følge av dette. Ikke meningen å legge ytterligere stein til byrden, men en påkjørsel med bil resulterer ofte i indre skader hos elgen. De blir truffet i siden og det vanligste er beinbrudd og ribbeinsbrudd. Har sett endel slakt av nødslakta elger etterhvert og kan informere om at en elg kan springe tilsynelatende uskadet fra påkjørselsstedet selv om den har brukket samtlige ribbein på den ene siden, ofte med punkterte lunger i tillegg. Elger er robuste dyr som tåler mye og skjuler skade godt. Det er derfor ekstremt viktig å melde fra til politi/viltnemd så snart som mulig selvom man bare såvidt er borti. Gi beskjed om det var flere dyr i følge, og merk påkjørselsstedet med feks en plastpose på en grein eller noe.

 

.......hvor langt jeg kaster ?? En elg ? nei det aner jeg ikke.

 

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest hele tråden, men slenger med noen litt off-topiske betraktninger, siden jeg regner med at emnet er rimelig utdebattert.

 

det logiske er vel jo høyere man er, jo lengre kan man kaste. potensielt! dette fordi man oppnår lengre arbeidsvei (lengre armer) og man ståt høyere (over bakken).

 

finner vel ikke så mange verdensklasse spydkastere under 175 cm ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kaster så langt at jeg får fisk jeg ..... ;D ;D

 

 

Og hva med forsiktighetsregler når det gjelder bjørn  ??? ???

Var ett par ørretfiskere som fikk seg en liten opplevelse da bamsefar slengte seg på elva bare 50 meter unna og passerte forbi .....

Ja , det er i norge  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er sikkert noen her på fora som har erfaringer med både lange kast og bjørn. Det er en aktuell problemstilling for alle de som fisker i rena, Namsen og andre steder. Kan noen starte et bjørnespor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anders80

Vet ikke hvor langt jeg har kastet,kaster som regel for langt pa vak, :-[ kastet ut et cortland intermediate 555 rocket taper i en heldig stund med riktig vind noen ganger 38,1m står det på esken men aldri målt noe,så vanskelig og si selv,er vel derfor et fluekast er penest når en ser det fra siden og når andre kaster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

jeg kaster vell en 15-25 meter men fisken går jo langt innenfor disse meterene, spesielt sjøørreten, så jeg ser ikke vitsen med og skulle kaste jorden rundt på en fisk som står ved beina dine....

 

Det er jeg helt enig!  Husk imidlertid at jo lengre du skal kaste jo bedre teknikk må du ha, og derfor kan det være lurt å ha lengdemåling som et tegn på utvikling og forbedring av teknikk.  Med god teknikk blir også kastene på 15 meter bedre.  Dessuten er det veldig gøy å sette noen tusjstreker på snøret på makslengdene, og se om du etterhvert klarer å få tusjstreken lenger og lenger ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...