Gå til innhold

Hvor langt kaster du?


Jan_Haukaas

Anbefalte innlegg

Gjest Ørreten

Det er jeg helt enig!  Husk imidlertid at jo lengre du skal kaste jo bedre teknikk må du ha, og derfor kan det være lurt å ha lengdemåling som et tegn på utvikling og forbedring av teknikk.  Med god teknikk blir også kastene på 15 meter bedre.  Dessuten er det veldig gøy å sette noen tusjstreker på snøret på makslengdene, og se om du etterhvert klarer å få tusjstreken lenger og lenger ut!

Er veldig enig med deg lillevann. Men samtidig, jo lengre man kaster jo større er fristelsen for å kaste så langt man kan når man er på fiske ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det er jeg helt enig!  Husk imidlertid at jo lengre du skal kaste jo bedre teknikk må du ha, og derfor kan det være lurt å ha lengdemåling som et tegn på utvikling og forbedring av teknikk.  Med god teknikk blir også kastene på 15 meter bedre.  Dessuten er det veldig gøy å sette noen tusjstreker på snøret på makslengdene, og se om du etterhvert klarer å få tusjstreken lenger og lenger ut!

Er veldig enig med deg lillevann. Men samtidig, jo lengre man kaster jo større er fristelsen for å kaste så langt man kan når man er på fiske ;D

Jepp.  Kloke hoder har uttalt at det nok er langt flere fisker vi kaster forbi enn de vi aldri rekker ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Henning

Eg kødder mye med kasting gjennom året. Går fint med kast opp til 20 meter, og treffer som regel veldig bra på de. Men så har du de gangene med busk i baksleng (er ikke god på spay+++), vind, og når fisken vaker 1 meter lenger vekke en det du vil at den skal gjøre. Da tar eg mer i, bruker FOR mye krefter, slipper stanga for langt ner i bak og fremsleng, og kastet kolapser 100% og det ser ut som eg ikke har kastet med fluestang før. Vist eg skal tippe, så er det vel 5-10 % fisker eg ikke får gjennom sesongen pga kasting ( for langt vekke, busker o.l) På land med tørt snøre, vindstille osv, kaster eg vel 25 meter tror eg.

 

Må vist endre på denne litt.

Etter gårsdagens fisketur, tror jeg at jeg skriver 7 meter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaster vell en 15-25 meter men fisken går jo langt innenfor disse meterene, spesielt sjøørreten, så jeg ser ikke vitsen med og skulle kaste jorden rundt på en fisk som står ved beina dine....

 

Det er jeg helt enig!  Husk imidlertid at jo lengre du skal kaste jo bedre teknikk må du ha, og derfor kan det være lurt å ha lengdemåling som et tegn på utvikling og forbedring av teknikk.  Med god teknikk blir også kastene på 15 meter bedre.  Dessuten er det veldig gøy å sette noen tusjstreker på snøret på makslengdene, og se om du etterhvert klarer å få tusjstreken lenger og lenger ut!

 

Dette med å sette tusjstreker, kan det ha noen negativ effekt på snøret? Er det noe dere kun gjør med "treningssnøret" liksom?

Eller gjør dere det like godt på favorittsnøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaster vell en 15-25 meter men fisken går jo langt innenfor disse meterene, spesielt sjøørreten, så jeg ser ikke vitsen med og skulle kaste jorden rundt på en fisk som står ved beina dine....

 

Det er jeg helt enig!  Husk imidlertid at jo lengre du skal kaste jo bedre teknikk må du ha, og derfor kan det være lurt å ha lengdemåling som et tegn på utvikling og forbedring av teknikk.  Med god teknikk blir også kastene på 15 meter bedre.  Dessuten er det veldig gøy å sette noen tusjstreker på snøret på makslengdene, og se om du etterhvert klarer å få tusjstreken lenger og lenger ut!

 

Dette med å sette tusjstreker, kan det ha noen negativ effekt på snøret? Er det noe dere kun gjør med "treningssnøret" liksom?

Eller gjør dere det like godt på favorittsnøret?

 

Tusj går vel greit, det er iallefall bedre enn å slå en knute  ;D

Jeg tar vanligvis utgangspunkt i backing knuten og måler opp de aktuelle metrene videre bakover ved å bruke favner  ;)

Tight lines!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...