Gå til innhold

Maksmål i Rena!!!!


BjørnarF

Anbefalte innlegg

Jo det är klart att det är onödigt att vara barnslig, vilken sida man än är på. Dock är det ändå rätt enkelt för mig att förstå hur man kan bli overväldigad och frustrerad av vad som kan ske. Någon kämpar för något som troligtvis för de flesta ter sig vettigt och sunt, och någon annan säger bara "Nej det vill inte jag!" Det leder till frustration som sedan lätt läggs på någon enskild stackare som det inte alls var tänkt. Men som sagt, man ska försöka hålla sig så vuxen man kan i en debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 390
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest verre en minken

Hei !

Nå synes jeg at denne debatten begynner og bli vel useriøs . Og det ifra de som burde være fornøyd nå.Det var en som var redd for at debatten om de nye regla kunne føre til en konflikt mellom sportsfiskere og lokale fiskere ! HALLO ,mener den person at det er bare utenbygds fiskere som er sportsfiskere.Det er jo netopp slike ytringer som bygger opp under heftige diskusjoner. Det oppfordres til og pøse på med e.post til div mottagere og jeg vet ikke hva.Tilogmed utlendiger som sikkert ikke har hørt om rena en gang oppfordres til og sende slike.Nå har jo begge sider av denne diskusjonen kommet til orde i avisa,så nå synes jeg også noen på denne nettsiden burde roe seg litt.Hørte tilogmed i dag at selgeren fra sølvkroken blir trakasert på det værste av en del,da mener jeg at det begynner og bli litt useriøst dette her.Det og navngi personer og drite ner andre som ikke er enige det fører jo bare til at det blir mere konflikter.Slik jeg ser det nå så er det jo de som burde være mest fornøyd med de nye regla som opprettholder diskusjonen og gir mest lyd ifra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg vil også ta vare på den produktive villfisken. La det ikke herske noen tvil om det. Og jeg synes det er sundt at det finnes folk med forskjellige meninger... Jeg aksepterer også at ikke alle er enig med meg.

 

Jeg er altså en av de som er uenig i den baglimiten som nå innføres. Jeg synes det er tull å sette maksmål på gjedde og jeg synes å høre at settefiskprosjektet i elva er en skandale... Jeg mener det er alle de andre faktorene rundt, som gjør at fiskestammen kanskje er mindere nå enn før..

 

Men at det går an for enkelte å "ta av" i diskusjonen rundt dette emnet, så til de grader det blir gjort her, hadde jeg ikke trodd.

At det ikke skal være mulig å ytre sine meninger i en avis uten å bli harselert med på den måten det blir gjort... Du snakker om å akseptere andre for sine meninger og akseptere det andre står for. Spør du meg minner det om personalangrep og offentlig uthenging. Ikke bare er det ubehaglig for den som blir uthengt, det er også straffbart å holde på slik enkelte gjør...

 

Jeg kan nevne flere eksempler. På side 3: Terje: "Patetisk å¨bruke egene unger for å dekke egene holdninger og meninger"

Terje fortsetter på side 4: "Dette er den klareste formen for egoisme jeg noen sinne har sett" -For deretter å sakse b.la mye av det jeg har skrevet inn på en annen forumside for å understreke dette. Hvorfor unlater du Terje, å nevne noe av det jeg og de andre egoistene har skrevet før?

 

Videre på side 6 skriver Jostein at Paulsen er en superegoist og at alle som ikke er enige med Jostein sitt syn er noen pussige figurer... For så å toppe det hele med at Paulsen bør ta med seg dynamitt å sprenge hele driten i lufta.

 

Så til "Fluefiskern". Han skriver: " Og Hostilen, vi skulle ikke tatt med den dynamitten et annet sted?" Hvor vil du ta med deg den dynamitten, "Fluefiskern"?? Er dette ment som en trussel? Jeg synes det ligner på det..

 

Jeg oppfordrer de jeg har nevnt i eksemplene over til å lese "Cyclops" sitt innlegg på side 4. Jeg mener han har mye vettugt i sitt innlegg.

 

Jeg har lyst til å avslutte dette innlegget med noe Tore Slettengen har skrevet. Fordi jeg synes det er utrolig godt skrevet og fordi jeg synes Tore er en super kar.

 

"Tenk om vi nå kunne brukt all denna energien vi bruker på å krangle oss immellom på alt det andre som rir Renaelva som en virkelig stor og stygg trussel mens fiskestammene fikk lov å vokse seg større og sterkere slik at døm en vakker dag lot seg høste mere av uten at det noengang ble mindre enn det som skal til for å holde den så sterk hele tia!

Dess fortere vi får bugt med regulantens hensynsløse jo-jo vannføring, elendige fisketrapper og forsvarstrusler mot elva vil detta gå enda fortere..........det er det vi burde mobelisere mot, og ikke detta som garantert blir bra en dag bare vi har litt tålmodighet!"

 

 

 

Først vil jeg si at jeg snakker for meg selv så får de andre du henviser til svare på sitt.

Du mener at man tar av, jeg mener at man viser engasjement. To måter å se verden på.

 

Når en person går offentlig ut å mener noe så må vedkommende også regne med at han får svar på tiltale. Når man i tillegg går ut i avisen med tallmateriale fra eget hode så skulle det bare mangle at man ikke reagerer. Skulle likt å sett reaksjonene i forskningsmiljøer hvis statistikk og tall ble presentert på denne måten. Hadde Vegard Paulsen derimot kunne vise til en nøytral undersøkelse som viste disse tallene så hadde saken vært helt annerledes.

 

Jeg kan bare ikke skjønne at jeg har gått til personangrep på noen når jeg viser til det de faktisk selv har skrevet og sagt i debatten. Jeg har aldri kallt personer for idioter, tullinger og andre skjeldsord direkte myntet på en spesifikk person i denne debatten. Derimot har jeg fått skjellsord rett i trynet selv både her og på det forumet du viser til, men det tar jeg faktisk ikke så veldig tungt.

 

Ja jeg reagerer sterkt når man går ut i en avis og bruker ungene sine som et argument i saken. Barna synes jeg man skal styre unna i argumentasjonen når man står frem i avisen.

Ja jeg mener at måten noen av motstanderene har fremstillt saken på er egoistisk og ikke gangner elvas fremtid overhode, er det personagrep å mene det??????

 

Hvis Vegard Paulsen og andre leser dette, så sier jeg her rett ut at jeg er totalt uenig i deres måte å tenke forvaltning på og synes den er direkte feil, men jeg har overhode ingen ting i mot noen av dere som personer. Det har jeg overhode ikke noe grunnlag for å ha.

 

Hva er det jeg unnlater å fortelle hva du har skrevet før??? jeg ser gjerne på det igjen.

Jeg har også hele tiden åpent og tydelig sakt at jeg er totalt imot maksmål på Gjedde, bare så det er helt klinkende klart.

 

Jeg må også stille følgende spørsmål, har vi som er for saken noensinne brukt argumenter som snobber, utstyrsfreaks og annet i debatten???? og kan du vær så snill å fortelle meg hva slags argumentasjon dette egentlig er i en forvaltninssak??????? Hva enkeltpersoner bruker av utstyr er da totalt irrellevant for saken.

Jeg synes rett og slett at dere skader debatten Øyvind med å gå ut med slike argumenter og påstander.

Du kritiserer meg også for å ha sakset ut diverse uttalelser fra dere. Kanskje du og andre burde ha tenkt igjennom det når dere går ut på et offentlig tilgjengelig forum og argumenterer slik. Her har Jostein, Tore S, Tore LR, meg selv og andre skrevet side opp og side ned med tallmateriale, utklipp, egne analyser, telefoner rundt til både den ene og den andre og så møtes vi med det her: (det var vel disse uttalelsene du refererte til ovenfor?)

 

Sitat

Ser for meg at hele elva blir delt inn i soner. cdc-sone, nymfesone, no-hackle sone, streamersone( nei, måtte gud forby streamer) klekkersone, med og uten hackle med eller uten cdc, osv, osv.

 

Sitat

Jeg kan nå ikke lenger komme hjem med en fiskemiddag til familien min. Jeg er ingen mataukfisker, men jeg synes litt av sjarmen er å komme hjem med en middag som metter 3 mager!

 

Sitat

C&R entusiastene går en fin sommer i møte. Tipper det blir god plass i elva.

 

Sitat

Det vil vel kanskje være nok om en av de som har skreket høyest her på GG, kommer over en markfisker eller lignende som har fått en vill-ørret på 41 cm.Da går vel alarmen tenker jeg...Jeg setter det litt på spissen nå, men er nok ikke langt fra realiteten!!

 

Sitat

må vel si det blir trivelig ved Renaelva da de største "fanatikerne" skal leke fiskeoppsyn, og helst skal se i fiskeveska til alle dem tror har tatt en ørret for mye. Det er vel litt slik det er i andre elver som har slike restriksjoner på fangst. Da blir det utrivelig å reise på fisketur da.

 

Sitat

Fluefiskerne i renaelva har de siste årene bare skummet fløten, det er nesten ingen av dem som har gjort noen ting for Renaelva. Bare så det er sagt, så fisker jeg med fluestang 95 % av tiden min i elva

 

Må jeg også få minne om at snobberi, utstyrsfreak osv. startet hele avisdebatten. Mener du at det er sånn man skal starte debatter om forvaltning av Rena??????

Jeg har nå gått igjennom mine innlegg under denne tråden, og har vanskelig med å se at jeg har gjort noe straffbart, ved å kritisere andres uttalelser.

 

Jeg stopper her, for jeg tror heller ikke at vi kommer til å noengang bli enige i hvordan en ørretelv skal forvaltes.

 

Jeg ønsker deg uansett en god fiskesommer, Øyvind og det gjelder alle andre som ikke er enig med meg i denne saken også.

 

Terje!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei !

Nå synes jeg at denne debatten begynner og bli vel useriøs . Og det ifra de som burde være fornøyd nå.Det var en som var redd for at debatten om de nye regla kunne føre til en konflikt mellom sportsfiskere og lokale fiskere ! HALLO ,mener den person at det er bare utenbygds fiskere som er sportsfiskere.Det er jo netopp slike ytringer som bygger opp under heftige diskusjoner. Det oppfordres til og pøse på med e.post til div mottagere og jeg vet ikke hva.Tilogmed utlendiger som sikkert ikke har hørt om rena en gang oppfordres til og sende slike.Nå har jo begge sider av denne diskusjonen kommet til orde i avisa,så nå synes jeg også noen på denne nettsiden burde roe seg litt.Hørte tilogmed i dag at selgeren fra sølvkroken blir trakasert på det værste av en del,da mener jeg at det begynner og bli litt useriøst dette her.Det og navngi personer og drite ner andre som ikke er enige det fører jo bare til at det blir mere konflikter.Slik jeg ser det nå så er det jo de som burde være mest fornøyd med de nye regla som opprettholder diskusjonen og gir mest lyd ifra seg.

 

Tror du har totalt misforstått den personen du refererer til. Det han var redd for var at debatten skulle fremstilles som en konflikt mellom sportsfiskere og lokale fiskere. Det han ønsket derimot var å fokusere på at både lokale fiskere og utenbygds fiskere burde stå side ved side i kampen om en bedre Renaelv og dermed ikke bli satt opp mot hverandre.

 

Forøvrig mener jeg det er bra at du viser meninga di, selv om jeg er uenig i det meste.

Borstett fra at hvis det stemmer at Kvithyll (Sølvkroken mannen) blir trakasert på grunn av det han sier så er det uakseptabelt.

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Til verre en minken, Øyvind og flere.

Jeg er helt enig. Dette har gått alt for langt. Det er slitsomt, bortkasta og lite givende tatt i betraktning hva som virkelig er viktig, nemlig å gi villfisken i Renaelva en sjanse til å bli gammel nok til å formere seg i stort nok antall.

Hvem som har løyet til pressen, hvem som har kommet med nedsettende personkarakteristikker og lignende spiller derfor liten rolle. Jeg selv har stått for det siste, og for saken var det særdeles idiotisk gjort av meg. Ikke bestandig det beste å kalle en spade for en spade. Hvis ingen i "avisligaen" eller kretsen rundt bringer dette på bane igjen, så skal ikke jeg gjøre det heller. Nå konsentrerer vi oss om å støtte den nye maksmålsregelen på vill harr og ørret i Renaelva. Og selvfølgelig skal vi alle følge de nye baglimit-reglene. Alt annet vil være lovbrudd som skal slås hardt ned på. Enige?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre på side 6 skriver Jostein at Paulsen er en superegoist og at alle som ikke er enige med Jostein sitt syn er noen pussige figurer... For så å toppe det hele med at Paulsen bør ta med seg dynamitt å sprenge hele driten i lufta.

 

Så til "Fluefiskern". Han skriver: " Og Hostilen, vi skulle ikke tatt med den dynamitten et annet sted?" Hvor vil du ta med deg den dynamitten, "Fluefiskern"?? Er dette ment som en trussel? Jeg synes det ligner på det..

 

Dynamitt kan brukes til så mangt ;) foreksempel fyrverkeri ;D Ikke ment som noen trussel selv om det kan se sånn ut. Må jo feire de nye reglene. :D :D :D

 

Men i kampens hete, så er det fort gjort å fyre av en kraftsalve i frustrasjon over at noen ikke kan skjønne at reglene er for elvas beste ;)

 

Men men.....igjen beklager hvis noen følte seg truet.

 

Lenge leve Renaelva og de nye reglene!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.absc.usgs.gov/research/Fisheries/Alagnak/catch_and_release.htm

 

Mange måter å praktisere fiske på, og her er en gjeng som jeg mener har gjort gode og grundige undersøkelse fra ei elv med betydelig fiskepress og som man praktiserer CnR.

 

Det er mange ting I Rena som kunne ha blitt gjort mye bedre, bl.a. nevnes det forsvarets kryssing og dårlig lagd fisketrapper og at elva i det hele tatt er regulert i begge ender. En annen ting som det ikke finnes tall på, såvidt jeg vet, er hvor mange fisk somblir skadd eller dør etter CnR fiske. Artikkelen over gir iallefall meg en pekepinn på dette, og samtidig gir den tall på hva slags skade® de forskjellige fiskemetodene gjør på fisken. Skal man innføre baglimit på 1 fisk så sier det seg selv at man også må gi info/opplæring om hva som er minst skadelig for fisken (dette er tidligere nevnt i tråden).

 

Nå er vel regelene vedtatt og vi får se om et par år om det har gitt de ønskede resultater. Ett resultat er nok, som Vegard sier, at det blir endel færre som drar til elva for å fiske. Kanskje dette er det beste? Mindre fiskepress og færre fisk som får muligheten til skader av (dårlig) CnR? En annen ting, som jeg mener er viktig, er at når det blir færre fiskere så er det også kanskje færre som gidder å engasjere som i kampen mot regulanten og kongens grønnkledde.

 

En ting er sikkert, og det er at jeg er såpass uenig i de nye regelene at jeg ikke kommer til å løse fiskekort der iår. Drar heller til Gudbrandsdalen hvor jeg kan få sesongkort for hele dalen for 400, og kjøretiden er gjerne mindre (til de søndre delene av elva iallefall). Hvorfor? Hvor mange fisk og fisketurer tok jeg i Rena ifjor? Jeg var der 7 kvelder. 2 fisk tok jeg med meg, og det var 2 ørretter på henholdsvis 41 og 43 cm. 4 av turene var det ikke bett, og den siste ble det 1 liten harr som fikk svømme videre. Så hvorfor er jeg så imot de nye regelene? For det første så mener jeg at hvis man skal ha maksmål så burde man også ha minstemål. Den beste matfisken er de på 25-35 cm. Resten regulerer seg selv. (Jeg vet det nye er maksmål på 40cm og at dette havner innenfor, men jeg har mine prinsipper). For det andre misliker jeg å bli fratatt muligheten til å kunne ta med meg mer enn 1 fisk hjem. Ikke at jeg tar så mange, men muligheten er fratatt. Ekskludering av en stor gruppe fiskere i øverste del er direkte tragisk. Gjeddemålet er på trynet. Og at folk i det hele tatt får lov til å bruke flytende redskap (båt, kano, kayakk etc) for å finne fisk er meg ei gåte ???.

 

De nye regelene er vedtatt, og da skal man selvfølgelig respektere disse. Selv om man er uenig. Alternativet er å ikke fiske der, og det alternativet passer meg bedre. Håper dere får det som dere vil. Gid bedring og skitt fiske  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Åddvard!

Synes det du skriver i begynnelsen av innlegget har en god del fornuft i seg. Du tar opp relevante problemstillinger, men disse problemstillingene var vel like relevante ved minstemålsforvaltning? Alle snakker kun om hvor grusomt ødeleggende det blir å sette tilbake fisk over førti centimeter. Gjelder ikke samme krav til kunnskap og sunn fornuft når vi skal sette tilbake fisk under tjuefem centimeter?

 

Og så, nå kommer det selvfølgelig. Jeg er ikke en stor drittsekk for ingenting. Hvorfor skriver du hele tiden "1 fisk"? Det er lov å ta med seg en ørret, en harr og så mange settefisk man er heldig/uheldig å få. Hvis du først skal klage, så bør du jo vite hva du klager over, synes du ikke? Dette blir totalt håpløst for fler enn meg. Det er forbanna irriterende å skulle forholde seg til klagere som ikke en gang har giddi å setta seg inn i reglene.

Hva gjelder færre fiskere. Hvor har du det fra? Tror ikke det blir færre fiskere i Renaelva på grunn av de nye reglene. Heller det motsatte vil jeg tro. Men hvis du har rett, det blir færre fiskere. Med hånden på hjertet Åddvard, tror du det er disse hadde stått i fronten for kampen mot regulant og forsvar? Jeg skal fortelle deg en ting, jeg har ikke sett et sekund av arbeidslyst fra den siden fram til nå. Men jøje meg, det er bare å bevise at jeg tar feil. Sett i gang og jobb mot regulantens og forsvarets herjinger.

 

Gjeddemålet er som du skriver helt på trynet. I en artikkel i Hamar Arbeiderblad i dag blir dette også nevnt av to biologer fra NINA. Håper denne lovlig kan kopieres over hit, den finnes nemlig kun i papirutgaven. Og nå holder det med enighet, må vel ikke ta helt av her heller? :D

 

Hvem er det vi ekskluderer fra Renaelva, Åddvard? De eneste som har grunn til å føle seg ekskludert derfra er de som ikke har lært seg å mestre kunsten måtehold. Alle de som nå er livredde for at "folk skal kikke ned i fiskeveska mi". Jeg er helt sikker på at du skjønner årsaken bak slike uttalelser.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verre en minken

Hei

Det er en ting som ofte nevnes når det snakkes om fiske i rena og det er at det er blitt et økt fiskepress der. Dette blir stadig nevnt når det snakkes om begrensninger osv. Enkelte som sier at økt fiskepress medfører at det blir tatt opp for mye fisk er jo nettopp disse som reklamerer for elva hele tiden. Jo mer det reklameres for enkelte områder jo flere folk kommer det dit.Vi så jo hvordan programmene til lars monsen ifra femundsmarka førte til en stor økning av folk dit etter hans program.Dett ble jo også bekreftet fra en oppsynsmann der.Enkelte vil kanskje også huske det levenet det ble i finnmark for noen år siden da den utmerkede fiskejournalisten Torbjørn Tufte navnga et spesielt sted der oppe i et blad. Det førte til "folkevandring" til vannet og dermed økt fiskepress.Vi ser det samme når det gjelder jakt,vær høst før jakta så er det notiser i aviser og blad om de stedene som ser mest lovende ut foran jakta.Disse områdene blir da naturlig mest populære og søke seg til.Dermed økt jaktpress der.Mens de stedene som det ikke skrives så mye om der er det god plass.

Jeg vil med dette ikke være noen egoist som vil ha mine områder for meg selv det er ikke slik ment.Men er ikke litt av sjarmen med jakt og fiske det og finne og lete opp sine "godplasser" selv,og ikke bare lese om et sted og dra dit.Jeg personlig synes det er halve moroa og prøve seg fram til ukjente fiskeplasser selv og ikke bare dra dit som det stadig reklameres og skrives om.Nå vil sikkert mange si at jeg er en typisk "innenbygds" som vil ha steder for meg selv men jeg mener at det og la noen områder være litt reklamefrie det tror jeg våre etterkommere vil sette pris på.Det er jo ingen tvil om at den reklamen som har vært for rena i de siste årene har ført til økt fiskepress der.Håper på sakelige svar og ikke denne evinnelige diskusjonen om lokale og andre fiskere !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Människor idag tenderar att vara allt för stressade, så de nser sig nog inte ha tid att testa ett vatten några dagar för att sen inse att det inte gav något och åka vidare. En trist trend som går igenom i allt tycker jag. Själv tycker jag att det är ganska charmigt att leta själv, men jag är dåig på att leta s jag tar gärna emot tips från folk som kan ställena, men sällan bokar jag en resa på grund av reklamen om det i fiskepressen. Problemet blir ju dock att jag som svensk känner ju inte till några vatten mer än de som det skrivs om i svensk fiskepress, och således åker väl många svenskar till de omskrivna, och jag antar det är så överallt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg hardere enn noen gang hvor egoistiske enkelte mennesker er... MAT-MAT-MAT TA-TA-TA... Griske grobianer uten like. Og bryr vi oss om det står dårlig til med ressursene? Nei, ikke faen, vi SKAL HA. Og vi finner oss ivartfall ikke i at noen setter begrensninger for hva vi kan ta oss til. "Det er MINE behov som kommer først, og hvis noe skjer som går på bekostning av den gleden jeg får av det jeg driver med så ikke F". (:o)

 

Reglene er blandt annet et tiltak for å bedre kåra for villfisken i Renaelva. Er det så vanskelig å finne seg i det? Går det ann å tenke på annet enn seg sjøl, sine egne behov, og andre menneskers en gang iblandt? (da tenker jeg på empati også ovenfor andre dyrearter, hvis det er dugelig uklart for noen der utte).

 

Jeg finner ikke noe mer fornuftig å skrive akkurat nå... kanskje fordi det så sent.. nei tidlig.. Blir mildt sagt litt døgnvill når`n har vert et par turer etter Mjøs-ørreten :)

Om jeg skulle lagt til noe mer så hadde jeg vel mest sannsynlig bare gjentatt endel av det som allerede er skrevet.

 

Bare se å hold reglene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår meg hardere enn noen gang hvor egoistiske enkelte mennesker er... MAT-MAT-MAT TA-TA-TA... Griske grobianer uten like. Og bryr vi oss om det står dårlig til med ressursene? Nei, ikke faen, vi SKAL HA. Og vi finner oss ivartfall ikke i at noen setter begrensninger for hva vi kan ta oss til. Det er MINE behov som kommer først, og hvis noe skjer som går på bekostning av den gleden jeg får av det jeg driver med så ikke F.

 

Reglene er blandt annet et tiltak for å bedre kåra for villfisken i Renaelva. Er det så vanskelig å finne seg i det? Går det ann å tenke på annet enn seg sjøl, sine egne behov, og andre menneskers en gang iblandt? (da tenker jeg på empati også ovenfor andre dyrearter, hvis det er dugelig uklart for noen der utte).

 

Jeg finner ikke noe mer fornuftig å skrive akkurat nå... kanskje fordi det så sent.. nei tidlig.. Blir mildt sagt litt døgnvill når`n har vert et par turer etter Mjøs-ørreten :)

Om jeg skulle lagt til noe mer så hadde jeg vel mest sannsynlig bare gjentatt endel av det som allerede er skrevet.

 

Bare se å hold reglene i år.

 

Synes det var et rimelig bra poengtert innlegg.

Jeg er ingen erfaren fluefisker, har forresten ikke tatt fisk på flue enda. MEN er ikke fornøyelsen med fisket selve fisket? Å kjøre fisken og få det lille adrenalinkicket..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.amotutmarksrad.no/Glomma_S%F8ndre%20Renapage.htm

 

Her er statistikken over antall solgte kort i Åmot kommune gjennom "alle" år. Tar man for seg de siste årene ser man at fra rundt 2000 så er det en betydelig økning i salg av fiskekort. Da har flere og flere blitt kjent med mulighetene til å kunne fange stor fisk i Rena. Men fra 2003, da det ble innført litt mer restriktive regeler, og t.o.m. ifjor, ser man at antall fiskekort har gått ned litt (200-300 hvis jeg ser rett). Dette er nok i hovedsak de som er på tur med barna tror jeg. Altså mister man rekrutteringsgrunnlag. Jeg sier ikke at alle ikke gidder, men det er alltids noen. Man kan også lese av statistikken hva som skjer når folk blir klar over mulighetene i elva. Man strømmer til i håp om bra fangst. Dessverre er vår verden slik at vi har stadig flere forpliktelser, og fritida blir gjerne begrenset. Man har ikke like mye tid til å oppdage nye steder på egenhånd, og dermed er det lett å ty til de stedene som blir omtalt og skrytt opp i fiskeblekkene. Sånn er det bare, og det viser hvor stor påvirkning fiskeindustrien (les sportsfiske) egentlig har.

 

Hostil-Jostein, jo problemstillingen er den samme uansett størrelse fisk. Helt enig med deg. Jeg var en tur ute i cyberspacets villmarker og fant den linken der (selvfølgelig er det mye annet der ute også - mye bra lesing, og noe må man ta med flere klyper salt). Det jeg vil fram til er at her i landet er det ingen tradisjoner når det gjelder kunnskap ved å sette tilbake fisk. Dette er rett og slett for dårlig. Her burde man få NJFF til å kjøre en langsiktig kampanje for å bedre folks forståelse, og kanskje da ville CnR bli mer spiselig for den gemene hop.

 

"1 fisk" ja... Hvor mange er det som tar med seg harr hjem for å spise? Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har tatt med meg harr hjem fra Renaelva. Jeg har fisket der i 14 år og har heller aldri sett snurten av en settefisk. Hvor mange settefisk er det i elva? Og hvor holder den til? Jeg kommer gjerne for å fiske på den Jostein, da jeg mener at 2 ulike ørretstammer ikke gagner elvas opprinnelige stamme. Så der var "1 fisk" fra min side  ;)

 

Nei, jeg tror ikke at de som forsvinner fra elva iår (fiskere altså) er de som står foran i skyttergravene mot forsvaret og regulanten. Men jeg mener at om det er snakk om nummer/antall som fisker i elva som er med på å iallefall holde "fienden" i sjakk så er det synd å miste folk. Man kan alltids argumentere med at "vi har 4500 som har kjøpt kort ifjor, og vi ønsker å få en konstruktiv dialog rundt forvaltning av elva". Mye kan bli gjort med statistikk  ;D

 

"Slår meg hardere enn noen gang hvor egoistiske enkelte mennesker er..."

Jepp, jeg er egoist. Jeg fisker ikke for han som står ved siden av meg eller tvers over elva. Jeg fisker for meg selv.

"TA-TA-TA..."

Nettopp hva CnR går ut på.

"Bare se å hold reglene i år."

Enig. Jeg vet om flere som ikke har gjort dette de siste årene....

Og hvis man ikke klarer det så burde man ikke vært der i det hele tatt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei Åddvard!

Jeg er enig i stadig mer av det du skriver. (Nei, jeg går ikke på dop i dag.)

Men jeg er ikke enig i at fiskereglene er mer barnefiendtlige. Jeg skjønner i det hele tatt ikke hvor noen tar det fra at Renaelva er den "store folke- famileelva i distriktet". Som du selv skriver så er det da vanskelig nok for mer drevne sportsfiskere, om man ikke skal drepe all entusiasme i en unge. Jeg sverger så sant jeg heter Jostein, at den siste gangen jeg så noen med unga med på fisketur i Renaelva var på Deset for tre-fire år siden. Da skulle far og sønn fra Hamar ut på tur. Pappa med fluestang og gutten med haspel og rapala. Faren fikk prøve min ferdigrigga gamle Sage påknytt en ignita-dun på en ørret som sto nære land. Jeg ble så glad for at han hadde med seg guttungen, at jeg vel kunne skrivi ei bok om det. SÅ SJELDEN er en slin opplevelse.

Jeg sier ikke at det ikke skjer, men mitt inntrykk er at enkelte nå bruker barna sine som alibi for å klage på de nye fiskereglene.

Settefisk, ja. Du har selvfølgelig helt rett. Som du helt korrekt påpeker finnes den nesten ikke i fangsten til oss sportsfiskere. Og gjør den det, er det i nitti prosent av tilfellene nysatt fisk på i underkant av tjuefem cm. Jeg må innrømme at jeg bruker settefisk som argument angående muligheten til å skaffe seg matfisk ene og alene på grunn av at en av de sterkeste motstanderne mot de nye fiskereglene MANGE ganger har fremhevet hvor vellykket settefiskforvaltninga har vært. Han påstår sågar at settefisken utgjør 25-30 prosent av hans totale ørretfangst. Og da er det ikke snakk om småfisk heller... Derfor har det jo vært umulig for meg å forstå hans motstand mot de nye reglene med tanke på muligheten til å skaffe seg matfisk. Snakk om å gå i egen felle! Enig?

Og nettopp fordi fiskereglene tidligere har tillatt fritt uttak av gytefisk/produksjonsfisk, der hunnørreten er førstegangs kjønnsmoden ved ca. 40 centimeters lengde, er det vi har arbeidet for et bedre vern. Settefiskprosjektet har jo ikke virket, og dermed har det kun stått en mulighet tilbake, nemlig å verne gytefisken for å få opp produksjonen i elva. Jeg synes det er både smålig og dårlig gjort å skrike sånn opp som enkelte har gjort. Hvis man ikke frivillig er i stand til å vise såpass moderasjon til bestanden tåler hardere beskatning, da har man ingen ting i Renaelva å gjøre. Jeg sier ikke det for å provosere eller være slem, jeg sier det fordi det er min helt ærlige og oppriktige mening. Jeg blir faktisk trist av hele greia.

Jeg synes også det er trist hvis gode mennesker og sportsfiskere med kjærlighet til Renaelva blir borte. Jævlig trist, og etter mitt syn helt unødvendig. Du selv virker som en reflektert og oppegående mann. Leit at du ikke vil fiske i Renaelva mer. Tror vi trenger deg.

 

Josten Hostile Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Hei verre enn minken!

Skal prøve meg på funderte svar jeg. Om de blir velfunderte er en annen sak. Skal heller ikke sette innenbygdsfiskere opp mot turistfiskere/utenbygds. I hvertfall ikke med vilje.

Jeg er enig med deg i at masse omtale kan skape blest om ei elv eller et vann for den saks skyld. Men nå er jo ikke akkurat Renaelva ukjent fra før av heller, og samme hvor lite som blir skrevet om elva på internett eller aviser/magasiner, så vil nok jungeltromma finne seg sine egne veier inn i fiskekåte nordmenns ører. Eller utenlandske for den saks skyld.

Jeg har jo hele tiden poengtert viktigheten av å ha så mange som mulig som er glad i Renaelva og gjerne bruker fritia si til å fiske der. Jeg mener altså at vi må stå samlet for å kunne demme opp for overgrep utført av i første rekke regulanten, men også forsvaret. Som eksempel kan jeg jo prøve meg med denne: Renaelva brukes av seksten stykker. Dette er selvsagt satt helt på spissen, men hvilke hensyn tror du regulanten ville vist fisk og insekter da? Eller forsvaret? Det hadde nok allerede vært millitær aktivitet over mesteparten av elva. Dette er lett å skjønne bare man tar seg tid til å tenke over det.

Så min mening om overbefolkningsfaren er altså at vi må få en bedre forvaltning av flest mulig elver og vann i dette landet. Hvis alle elvene vi har i dette landet hadde blitt forvalta fram for å vise verden vilket potensial som ligger og venter, ville vi alle hatt vesentlig større valgfrihet, og fiskepresset ville spredt seg utover det ganske land. Og dette er ikke et argument man kan bruke MOT en god forvaltning av villfisken i Renaelva. Noen her i distriktet må være de første, dette kan du umulig være uenig i. Og hvorfor ikke være glad og lykkelig over å få være med på dette? Endelig kan den fisken du og andre påberoper seg å være så glad i få muligheten til å bli voksen nok til å formere seg i stort nok antall. For en ørret- og harrfisker, hva i all verdens dager kan være bedre enn det?

Og så kommer det en dag, hvis vi bare klarer å stå i samlet flokk mot regulant/forsvar. Renaelvas ville ørret- og harrbestand er så solid i alle årsklasser, at vi kan begynne å ta ut mer av det egenproduserte overskuddet. Er ikke det deilig å tenke på da? Og det er jo kun det produserte overskuddet vi skal høste av i naturen. Det virker som om mange glemmer dette. Vi skal ikke tære hardt på pressede ressurser, vi skal rett og slett ikke tære på kapitalen der bestandene er på grensen små, eller faktisk så presset at det er tydelige faresignaler. Vi skal høste av rentene. Hvis kapitalen er stor nok, kan vi faktisk høste alt som finnes av renter. Hvorfor ikke glede seg til det, i stedet for å synes så synd på seg selv nå? Klarer alle å holde seg til de nye fiskereglene og respektere disse fullt ut, kan vi faktisk høste litt av den store, gamle kapitalen også. Det høres ikke så usannsynlig ut at den om relativt kort tid med fordel kan byttes ut med den yngre ressursen som ligger i rentene, gjør det? Gamle ørreter ut, yngre ørreter opp som produksjonsfisk.

Jeg finner også stor glede i å finne fram til mine "egne" hemmelige plasser. De stedene jeg kan ha for meg selv. Jeg er helt enig med deg her. Men Renaelva er ikke et slikt sted. Har aldri vært det heller, i hvertfall ikke i min til nå tildelte tid på jorden med fisketang i neven. Allikevel er det en stor fordel å være lokalkjent i Renaelva. Jeg har en anelse om at du er meget godt kjent i Renaelva. Selv om mange vet at du tilbringer mye tid der, så er det ikke sikkert det er så mange som vet om gromplassene dine og vet hvor fisken står der. Men mer "vill" enn dette kommer Renaelva aldri til å bli. Den er lett tilgjengelig og åpen som ei bok der ho ligger.

Prøv å tenk på de ressursene villfisken i Renaelva utgjør på en ny måte. Prøv å gled deg over at vi endelig gir villfisken en sjanse til å nå opp til sitt potensiale. Når enkelte klager over hvor dårlig det enten står til med ørreten, harren eller begge deler, og i samme åndedrag klager over at de ikke kan ta livet av så mange gytefisker de vil, da fører dette kun til oppgitthet. Jeg har ikke kjempet for bedre vern av villfisk i Renaelva for å plage vettet av verken deg eller andre. Jeg har gjort det for at både dere og barna og barnebarna deres kan få muligheten til å oppleve elva på samme måten som dere. Eller har jeg? Jeg tror jeg har gjort det for at de skal få muligheten til å oppleve Renaelva i bedre

forfatning enn dere har gjort. Kan dere ikke være så snille å hjelpe til med dette?

 

Jostein Berg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag.

 

"Slår meg hardere enn noen gang hvor egoistiske enkelte mennesker er..."

Jepp, jeg er egoist. Jeg fisker ikke for han som står ved siden av meg eller tvers over elva. Jeg fisker for meg selv.

 

Går utifra at du gjør det ja... ..

 

Er ikke det det er snakk om Åddvar, er ikke egosime i forhold til andre mennesker jeg tenker på. Det er i forhold til naturen og andre arter.

 

"TA-TA-TA..."

Nettopp hva CnR går ut på.

 

TATATA i den forstand å ta opp mye fisk på tross av at ei viss elv sliter. C&R som det så stygt heter -går vel forøvrig mer ut på å ta og gi litt tilbake etter min mening.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere alle sammen. Jeg er helt fersk på denne siden, men Jostein forklarte meg hvordan en logget seg inn, og her er jeg. Jeg er i litt i mot det å ikke fortelle hvem en er, og derfor bruker jeg mitt rette navn. (Med unntak av mitt andre fornavn da det svært sjelden blir brukt.) Derfor, men det er ingen kritikk mot dere som bruker alias.

Han nevnte at han tok meg med opp til Storsjødemningen på fredag i et tidligere innlegg, og det var en ting som slo meg. Fisketrappa der var jo tørrlagt. Jeg trodde i all min enfoldighet at en fisketrapp trengte vann for at fisk ville benytte seg av den. Men det er nok ikke tilfelle, for ved et besøk ved Høyegga var det akkurat det samme der. For meg så det ut som det ikke hadde rent vann der i det hele tatt i 2007. Og tilogmed fiskefella som skulle ha stått slik at den fanget fisk ??? (behøves det????) lå veltet nede i en tørr kum av betong.Det eneste vannet som var i den nedre del av trappa kom fra den ville fossen fra dammluka ved siden av trappa. Og den er så sterk at en fisk ikke klarer å komme inn i den. Og den luka er åpen hele året. Jeg har nemlig vært innom der flere ganger hvert år siden 1988.

I tillegg sto også en av de andre to lukene åpen, så det kunne i hvertfall ikke være sparing av vann som var årsaken til at fisketrappa var tørrlagt. Det er faktisk så jeg begynner å lure på om trappene bare er der for syns skyld, ikke for at de eventuelt skal komme vandrelysten fisk til gode. Og dersom noen skulle være i tvil, Jostein har fått de bildene jeg tok; og derfor håper jeg at han legger inn noen av de på denne siden, jeg har ikke lært fremgangsmåten enda. Det tar litt lenger tid å lære en pensjonist noe enn en skoleelev.

Håper at mine sure oppgulp ikke sårer noen, men jeg må jo spørre om ting jeg lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trevligt att ha dig här iaf, och alla finesser och krumelurer lär du dig tids nog, om du nu vill, du kan ju annars alltid utnyttja din vän till att göra allt det pyssliga  ;D

 

Angående det viktiga du skrev så låter det ju helt syk att ha trappan torrlagd. Jag hoppas ni kan få fatt på den som kan ändra detta så att fisken kan utnyttja trapporna till det de är där för! Det är så otroligt dårligt beteende när folk totalt skiter i sina förpliktelser sådär!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein, det er ikke at jeg ikke ønsker å fiske i Renaelva, det gjør jeg, og har vært på utallige turer dit i snart 15 år - kan hende vi har hilst på et par ganger også - men jeg er såpass uenig i de nye regelene at jeg ikke er komfortabel med å støtte de i form av kjøp av fiskekort. Enkelt og greit. Kall det gjerne egoisme, en liten protest eller t.o.m. en streik. Uansett synes jeg den essensen av fisking som jeg vokste opp med er stadig forsvinnende. Da mener jeg ikke at man skal ta så mye man bare kan, men at man tar det man trenger og gir seg med det. Det kalles å vise måtehold, noe som endel ikke har lært seg. Vi fisker av forskjellige grunner alle sammen, og det er helt greit.

 

OleM, CnR debatten tar jeg mer enn gjerne med deg, men ikke i denne tråden. Og jeg presiserer igjen; jeg fisker for meg selv - ikke for andre - og dermed er jeg egoist. I jobbsammenheng er det det samme prinsippet - jeg overlater ikke jobben min til noen andre da det kan ha svært så uheldige følger.

 

Sånn som jeg ser det er problemet at folk generelt ikke klarer å vise måtehold, og dermed blir vi tvunget til å fiske med stadig flere restriksjoner dessverre  :-[ :'( og i min verden skal naturen være fri. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jostein, det er ikke at jeg ikke ønsker å fiske i Renaelva, det gjør jeg, og har vært på utallige turer dit i snart 15 år - kan hende vi har hilst på et par ganger også - men jeg er såpass uenig i de nye regelene at jeg ikke er komfortabel med å støtte de i form av kjøp av fiskekort. Enkelt og greit. Kall det gjerne egoisme, en liten protest eller t.o.m. en streik. Uansett synes jeg den essensen av fisking som jeg vokste opp med er stadig forsvinnende. Da mener jeg ikke at man skal ta så mye man bare kan, men at man tar det man trenger og gir seg med det. Det kalles å vise måtehold, noe som endel ikke har lært seg. Vi fisker av forskjellige grunner alle sammen, og det er helt greit.

 

OleM, CnR debatten tar jeg mer enn gjerne med deg, men ikke i denne tråden. Og jeg presiserer igjen; jeg fisker for meg selv - ikke for andre - og dermed er jeg egoist. I jobbsammenheng er det det samme prinsippet - jeg overlater ikke jobben min til noen andre da det kan ha svært så uheldige følger.

 

Sånn som jeg ser det er problemet at folk generelt ikke klarer å vise måtehold, og dermed blir vi tvunget til å fiske med stadig flere restriksjoner dessverre  :-[ :'( og i min verden skal naturen være fri. Punktum.

 

Essensen av fiskingen du vokste opp med er stadig forsvinnende fordi vi har blitt stadig flere som bruker mer og mer tid på å fiske, og noen steder som blant annet Rena har fått lide på grunn av det. Du snakker om måtehold Åddvard, er det ikke nettopp det vi prøver på å få til i Rena nå????? Hvorfor i all verden skulle ikke 1 ørret og 1 harr pr dag under 40 cm være nok i denne elva. Er ikke dette et klart bevis på måtehold??????

Du sier følgende:

Sånn som jeg ser det er problemet at folk generelt ikke klarer å vise måtehold, og dermed blir vi tvunget til å fiske med stadig flere restriksjoner dessverre

Helt enig, og nettopp derfor har vi nå blitt nødt til å innføre maksmål og fangstbegrensninger i Rena. Hadde folk som fisker i Rena vist det måteholde du snakker om opp gjennom årene i stedet for å ta opp alt for mye fisk så hadde vi ikke trengt å innføre nye regler i Rena nå.

Det er jo nettopp mennesket syn på naturen som et uttømmelig spiskammer som har gjort at vi må sette grenser, hvordan tror du bestanden av fisk og dyr hadde vært hvis mennesket fikk frie tøyler?????? Historien er da full av eksempler på hva mennesket grådighet har gjort med bestanden av ville dyr og fisk verden over.

 

Du sier at i din verden skal naturen være fri. Fri til hva da??? Fri for oss mennesker til høste uhemma??? Fri for oss mennesker til å gjøre hva vi vil?????

Fri til hva da Åddvard?? Ser gjerne at du viser hva du legger i at naturen skal være fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du Terje. Trodde du hadde gjemt deg under en stein eller noe jeg  ;);D

 

Her er den lille forskjellen; måtehold er noe som har med holdninger å gjøre. Baglimit er en restriksjon. Forstått?

Jeg tror du og jeg aldri kommer til å bli enige om dette allikevel da vi tydeligvis har lært å fiske i forskjellige skoler.

At det er flere og flere som fisker og liker dette er i utgangspunktet positivt. Alle burde være ute i naturen en gang iblant, og dte tror jeg alle hadde hatt godt av, spesielt i dagens stadig mer stressende hverdag. At Rena har blitt utsatt for et stort fiskepress, spesielt de siste årene, har man gjerne seg selv å takke for. Jungeltelegrafen er den raskeste form for informasjonsspredning blant fiskere, så kommer internett... Og så alle blekkene som skryter steder opp i skyene og nevner navn på "godplassene". Jeg liker seg å lese bladene og følger med på tv-programmene og debattforumene, men jeg synes samtidig at det har blitt for mye av det gode. Det hele blir som å spille kort; man høyner den andre helt til det blir stopp eller noen smeller i vei en trumf.

 

Naturen burde være fri for alle som vil slippe unna all form for overvåkning, restriksjoner og andre ting som holder folk nede. Dette er ideologisk tenkning fra min side, og derfor søker jeg etter det. Tror ikke helt at du har skjønt hva jeg snakker om her, men det får være.

 

Jostein, du skrev meget godt på GG. Som tidligere sagt er jeg ikke 100% enig i alt, men ros skal du ha allikevel. Hadde vært moro å fiske med deg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var mitt første forsøk på å legge inn bilder, så nå er det bare å trene. Men for ikke å trøtte dere alt for mye så kan dere se på de to nederste bildene. Da ser dere hvordan vannpresset er inn mot inngangen til trappa. Jeg tror ikke det er mye fisk som prøver seg mot den strømmen der. Og hvordan fisken skal finne trappa når den kommer mot denne strømnakken på høste, selv om det kanskje er litt mindre vannføring. Strømpresset er fortsatt hardt, og fisken som prøver seg skal da snu 45* til siden for å finne åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Der var du Terje. Trodde du hadde gjemt deg under en stein eller noe jeg  ;);D

 

Her er den lille forskjellen; måtehold er noe som har med holdninger å gjøre. Baglimit er en restriksjon. Forstått?

Jeg tror du og jeg aldri kommer til å bli enige om dette allikevel da vi tydeligvis har lært å fiske i forskjellige skoler.

At det er flere og flere som fisker og liker dette er i utgangspunktet positivt. Alle burde være ute i naturen en gang iblant, og dte tror jeg alle hadde hatt godt av, spesielt i dagens stadig mer stressende hverdag. At Rena har blitt utsatt for et stort fiskepress, spesielt de siste årene, har man gjerne seg selv å takke for. Jungeltelegrafen er den raskeste form for informasjonsspredning blant fiskere, så kommer internett... Og så alle blekkene som skryter steder opp i skyene og nevner navn på "godplassene". Jeg liker seg å lese bladene og følger med på tv-programmene og debattforumene, men jeg synes samtidig at det har blitt for mye av det gode. Det hele blir som å spille kort; man høyner den andre helt til det blir stopp eller noen smeller i vei en trumf.

 

Naturen burde være fri for alle som vil slippe unna all form for overvåkning, restriksjoner og andre ting som holder folk nede. Dette er ideologisk tenkning fra min side, og derfor søker jeg etter det. Tror ikke helt at du har skjønt hva jeg snakker om her, men det får være.

 

Jostein, du skrev meget godt på GG. Som tidligere sagt er jeg ikke 100% enig i alt, men ros skal du ha allikevel. Hadde vært moro å fiske med deg en gang.

 

Neida, har ikke gjemt meg. Leser til eksamen og fisker litt innimellom all lesinga ;D

Måtehold har som du helt riktig sier noe med holdninger å gjøre og min holdning i Rena er at baglimit er nettopp måtehold fordi det er den eneste muligheten akkurat nå til å få opp igjen bestanden av stor ørret og harr. Forstått?

 

Ellers er jeg enig med deg om at jungeltelegrafen sprer seg fort å at det kan bli overfokusert på gode elver og fiskevann.

Men jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Renaelva trenger folk mer enn noensinne etter at forsvaret inntok elva vår. Selv om noen nå mener at fiskekortsalget kommer til å gå ned, så tror ikke jeg at det vil bli så markant som skeptikerne sier. Derimot tror jeg at elva blir enda mer attraktiv når bestanden av stor ørret og harr tar seg opp. Dessuten tror jeg også det er slik at hvis flere elver og vassdrag hadde begynt å ta villfiskstammen på alvor så ville vi hatt langt flere kanon gode elver for ørret og harr i norge og fiskepresset ville spredd seg fra noen få elver og over til langt flere. Det ville etter mitt syn gitt en stor gevinst til både fiskere og fisk.

 

Etter mitt syn burde vi sette igang liknende tiltak i langt flere elver og vassdrag her i landet noe som ville komme oss til gode i løpet av rellativt kort tid. I mellomtiden må vi tåle å ta ut mindre fisk i påvente av bedre tider. Det kalles å tenke langsiktig, og det har vi ikke akkurat stor tradisjon for her i Norge. Det finnes nok av skrekk eksempler på hva overfiske og grådighet har utrettet i dette landet. Elver og vann med stort sett bare småfisk i tusentall er vel ikke det vi ønsker er det vel????

Som jeg har sagt før så skal man etter min oppfatning høste av overskudd og ikke underskudd, at det kan være så vanskelig for noen å forstå det er for meg helt ubegripelig.

 

Ja jeg tror nok du og jeg har gått helt forskjellige skoler Åddvard, uten at jeg skal kommentere det nærmere.

Du skal i allefall ha takk for at du er en av få som har argumentert på en måte jeg synes er ryddig og saklig, og jeg har stor respekt for deg og dine meninger selv om jeg er helt uening i sak.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Dette var mitt første forsøk på å legge inn bilder, så nå er det bare å trene. Men for ikke å trøtte dere alt for mye så kan dere se på de to nederste bildene. Da ser dere hvordan vannpresset er inn mot inngangen til trappa. Jeg tror ikke det er mye fisk som prøver seg mot den strømmen der. Og hvordan fisken skal finne trappa når den kommer mot denne strømnakken på høste, selv om det kanskje er litt mindre vannføring. Strømpresset er fortsatt hardt, og fisken som prøver seg skal da snu 45* til siden for å finne åpningen.

 

Hei Magne.

Takk for gode og forklarende bilder. De som er ansvarlig for dette makkverket av noen fisketrapper burde sitte lett røde i trynet og svært ille til mote nå. Skjønt jeg tviler egentlig på det. Vi trenger jo ikke fisketrapper allikevel når vi har et godt settefiskeanlegg i nærheten :-[ :-[ :-[  :o :o :o

 

Hyggelig å se deg her på forumet Magne. Jeg har lest mange av dine gode innlegg på GG og ser frem til å se flere av dem her på fluefiskesiden. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...