Gå til innhold

Maksmål i Rena!!!!


BjørnarF

Anbefalte innlegg

  • Svar 390
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Har nå fulgt denne debatten en stund.

Det som forundrer meg mest, er 90% av forumes holdninger til de som mener noe annet enn de selv! Og ikke minst holdningene mot de som fisker med annet enn fluestang!! Jeg har merket en moderering på holdninger i siste halvdel på tråden, men dette tror jeg har med taktiske grunner å gjøre...Dere skal liksom virke mere dannet utad.

Tror virkelig de som er for de nye reglene, at de er i flertall?

De mener selvsagt at disse reglene er det beste for elva, men da lurer jeg på hvordan de kan hevde dette...

Jeg har fisket i Renaelva i MANGE år (ca 35 år), og jeg har ikke merket nevneverdig tilbakegang på ørretstammen de siste 15 årene! Det ser jeg på hvor mye/og størrelse fisk jeg får, fordi jeg loggfører alt!

Jeg kan merke en liten tilbakegang på harren, og en økende sikstamme. Sistnevnte kan ses i Storsjøen også..

 

Det var Bag-limit på 3 fisk i fjor. Har det blitt så mye dårligere fra i fjor liksom, så det skal være grunn til såpass store kutt i år? Finnes det i heltatt noe tallmaterialer på harr/ørret/sikbestanden i Renaelva??? Neppe!!

 

Vil også spørre Terje og Jostein om følgende;

Dere som går for å være de som har malet fram disse reglene, hvordan har dere klart å fått til maxmål på gjedde?

Dere skylder sikkert på Tore Q og Olav B, men dere skal vel kanskje ha maxmål/bag-limit reglene på pelskappa deres!!

Om det ikke er dere, som dere kanskje vil hevde, hvem er det da? Jo, helt sikkert Elvelaget, med press fra grunneierene. De har sikkert hørt om at det går ann å tjene gode penger på utlendinger, som vil ha gjeddepurker på kroken! De vil ha i pose og sekk mao!! Ser dere ikke sammenhengen her...Grunneierene vil ha maxmål på øretten og harren også, for å få større fisk! Og hva skjer da, jo da skal de tjene fete penger på dette også. Elva kommer til å bli besøkt av ENDA FLER, og da kommer prisene GARANTERT til og dobble seg,flere ganger!!!

Jeg sier ikke at 500 for sesongen nå er mye, men er redd prisene kommer til å flerdobble seg...

 

Han der må være en superegoist tenker dere..en skikkelig mataukfisker.

Men da må jeg spørre, hvem er egoist her? Hvem er det som eksluderer den vanlige fiskeren i gata? Som kanskje har lyst til å ta med seg en fiskemiddag hjem... Og ikke kom med den settefisken deres! Den er lys i kjøttet og smaker pellets!!! Æsj !!

 

Så til slutt....Åmot kommune kommer til å tape MYE penger på disse nye reglene. Den som virkelig tror at kortsalget vil øke i år, og neste år tar styggelig feil. Et realistisk tipp fra meg, vil være ca 40% nedgang på kortsalget i år, kanskje mer!! Det har ikke næringa råd til! Den vil kanskje øke igjen om noen år når fisken blir større,, men det burde de ikke ta sjansen på!! Og det tror jeg ikke de tar sjansen på heller. Jeg gleder meg til å høre kommende uke at "De nye reglene i Renaelva ble nedstemt i kommunestyre". " Folket jubler"  ;D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bruker! Velkommen skal du være :).

 

De som er positive til de nye regelene er nok i mindretall, og de forsvarer seg så godt de kan. Men en ting kan de ikke nekte for; med de nye regelene trenger de ikke forandre måten de fisker på i det hele tatt! De setter tilbake all fisk de får, og bruker kajakk for å jage etter fisken. Tenk deg hvor høyt de hadde skreket hvis elva hadde blitt totalfredet et par sesonger :o. Hvor hadde de da dratt på fisketur? Men elva blir aldri totalfredet, for vi ser jo hvem som "eier" den :rolleyes:

 

Kan vi se, i slutten av sesongen iår, hvor mange fiskekort som har blitt solgt? Det har vært en gradvis reduksjon de siste par årene etter det gradvis har kommet strengere regeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg ønsker Åddvard og fettfinnejeger en god sommer.

Jeg har svart mer enn nok på hva jeg mener og orker ikke lenger å diskutere lenger i den konteksten dere legger opp til.

Alle har rett til å ha sin mening så får andre vurdere hva som er riktig å galt.

 

Vil bare vise til Erik Eikre sitt siste innlegg, det sier det meste.

 

God sommer!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åddvard

Ja de er i mindretall så det holder....men de tror de er "store" på dette noget lukkede forum. Det er faktisk ikke mange forskjellige som skriver i denne tråden. 3 av de står vel for 70-80 % av skrivingen! Men pågansmot har de  ;D

Jeg tror at om de prøver seg på reglene i år, vil næringslivet skrike høyt, og i noen bransjer vil kanskje gå konk. F.eks sportsbutikkene.

Jeg har forøvrig ingen problemer med å forstå at en del "turister" på forumet her, vil ha disse reglene. <men hadde disse reglene blitt innført i deres moderelv, hadde det nok blitt bråk der også!!!

 

Det er desverre slik her i verden at ting dreier seg om en eneste ting, og det er penger!!!

 

Har du forresten tenkt på en ting...Tenk om fisken kunne gi fra seg lyd! I form av smerte...Sånn som en hare, rev eller rådyr gjør når de blir utsatt for smerte!!

Da hadde det vært følelser inne i bilde da, og helt sikkert blitt forbudt med C&R. Tenk på hvor mange som bruker alt for lett utstyr. Klasse 3 og slik...."er jo kult og kjøre fisk på lett utstyr da" Sikkert kult for fisken etterpå også  ???  Og det er jo det de oppfordrer til også...C&R !! Ikke bra!! Nei jeg er tilhenger av Catch & kill og catch & relax  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket i rena, men har fått intrykk av at mange (de fleste ?) fisker fra kajakk, belly-boat osv her ?

Om det er så at man er så bekymret for ørretens ve og vel her, hvorfor ikke, i tillegg til de nye restriksjonene, også forby fiske fra disse fartøyene ?  :o

Med slike fremkomstmidler kommer man jo til over alt, og fisken har ikke et eneste sted i elva hvor den får være i fred !

Innbiller meg at dette var et særdeles velkomment forslag  ;D  ;D  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størsteparten av de som fisker i Rena gjør det fra land. Elva er litt spesiell i og med at det er høy og ganske tett vegetasjon veldig mange steder og vading kommer man ikke så langt med siden elva enten er litt for dyp eller litt for stri :rolleyes:. Den øverste delen av elva, som fra ifjor ble en eksluderende fluesone, ble også båtforbud innført. Allikevel så jeg en som jumpen oppi fiskekajakken sin og satte utfor fra området ved hengebrua. Jeg kjefta litt, men han hørte ikke/ville ikke høre/ignorerte meg.

 

Som fisketurist er man nok mest opptatt av opplevelsene og kanskje ikke så ivrig på å ta med seg fangsten hjem. Tipper dette i stor grad gjelder i Hemsila selv om jeg aldri har vært der selv. Hva er egentlig regelene der borte? Og ikke minst; hvor mye koster sesongkort og er det soneinndeling?

 

Erik, jeg vet at regelene er vedtatt. Men siden jeg boikotter elva (og dermed hele Åmot kommune) pga de så trenger jeg et annet sted å diskutere/krangle om regelene. Hvordan ellers kan man nå en så stor brukergruppe? Og hvis man ikke setter foten ned, gjerne tramper hardt iblant, får man ikke til noe som helst av endringer. Se bare på Hostil`n ;D

 

Terje, god sommer til deg også. Ikke fall ut av kajakken din mens du setter 52cm ørreten tilbake i elva. Da blir du våt og kald ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste delen av elva, som fra ifjor ble en eksluderende fluesone, ble også båtforbud innført. Allikevel så jeg en som jumpen oppi fiskekajakken sin og satte utfor fra området ved hengebrua. Jeg kjefta litt, men han hørte ikke/ville ikke høre/ignorerte meg.

 

Hvis han ikke fisket fra kajakken, så har han lov til å bruke båt/kajakk på strekningen ifølge lov om vassdrag.

 

Lov om vassdragene av 15. mars 1940 gir i kapittel 7 regler om ferdselen i vassdrag. Av lovens § 65 framgår det at ferdsel med båt er fri på vassdrag som er farbare fra naturens side.

 

Men dette er vel streng tatt et tema som hører hjemme i en annen tråd enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vilket sätt förstör flytringspaddling älven?

Vad är det som är så dårligt med de nya reglerna egentligen?

Ni måste väl ha fisk i affären även i norge, där kan ni handla er matfisk när ni känner behov av att bjuda folk på middag. Det fungerar iaf bra här hos mig.

Jag personligen skulle bli glad om någon införde såna här regler i de vatten jag fiskar i, ohc speciellt om det på något vis utbildades i korrekt hantering av fiske vid återutsättning. Jag är inte helt 100 på vad som är bäst vad gäller maxmått, minimått eller fönsteruttag, men ja gär då övertygad om att så få fiskar som möjligt bör tas upp och dödas, om man vill öka en stam. 2 matfiskar är ganska lagom, och speciellt om man nu kan ta sättfisk till det.

Jag hoppas att ni som känner er så förolämpade av att ni inte kan fiska upp er middag lär er vägen till affären med fiskdisken så ni slipper fiska upp maten med den ovissheten det innebär. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Heisann!

Jeg vil bare rose de ildsjelene som har arbeidet hardt for å innføre nye regler i Rena. Jeg kjenner ikke til elva i det hele tatt, men dette er strengt tatt en regel som skulle vært gjennomført mange steder -Selv i Finnmark!! Sett fra naturens side er det unormalt at store, sterke individer må bøte med livet ("survival of the fittest"). Slikt skaper ubalanse på sikt.

Hvis hensikten med de nye reglene er å styrke den stedegne bestanden av storvokst ørret/ harr samt minske behovet for utsettinger vil jeg tro tiltaket gagner alle.

Det finnes nok av andre vann/vassdrag som har godt av litt matauk fra tid til annen.

Vi må bare erkjenne at tiden forandrer seg. Man må se fremoverer! Vi må ikke lengere fiske for å overleve. Kombinasjonen av mere effetive teknikker/ utstyr samt et økende antall sportsfiskere må nødvendigvis gi slike begrensninger...

Om endel år vil kansje barn og barnebarn takke oss  :)

 

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg "Fettfinne".

Du kommer med ganske harde angrep på visse personer i ditt innlegg, men det får nå stå for ditt ståsted. Jeg har aldri fisket i Rena, dels på grunn av det harde fisketrykket som er der, og likeså alt det rekordjaget som har vært både der og alle andre steder.

 

Som skrevet tidligere på et annet forum, så er min tankegang som følger: Som såkalt mataukefisker fisker jeg for å få meg en middag eller tre. Men jag her en regel som jeg følger slavisk: JEG VIL IKKE HA MINDRE FISK ENN AT EN FISK HOLDER TIL MIDDAG FOR MEG. MEN JEG VIL HELLER IKKE HA FISK SOM ER STØRRE ENN AT EN FISK ER NOK TIL KONA OG MEG.

 

Dette har ikke noe å gjøre med at jeg fisker med flue, jeg har også vært en ihuga markfisker, og jeg leser elva om hvor det kan stå matfisk hen mye bedre når det gjelder markfiske enn fluefiske. Men siden jeg har fisket i Glomma i Rendalen og Alvdal kommuner siden 1988, har jeg sett at det også her har blitt et dårligere fiske. Derfor gikk jeg over til fluefiske i 1993, først og fremst fordi jeg måtte begynne å kjøpe mark. Som pensjonist flyttet jeg fra Hedmark til Akershus uten noen mulighet for å finne mark.

 

Jeg la også merke til at det var mye lettere og få småfisken løs fra kroken når jeg fisket med flue, kroken sitter som regel ytters i fiskekjeften i forhold til mark, der sitter kroken som regel i gjellene eller nede i magen. Ergo, så var det mye mindre dødelighet av fisk som ble satt ut igjen. For også med markfiske ble den fisken som ikke passet inn i min filosofi satt ut igjen.

 

Jeg vil også si at når jeg sammenligner hjelpsomheten blandt markfiskere og fluefiskere, så har jeg fått mye mer hjelp av fluefiskere enn av de som driver markfiske.Og for å komme tilbake til Rena-elva, så kan det vel tenkes at de som er brukere av Rena mesteparten av den tid de fisker, eller er fastboende er noe mer kompetente til å vurdere elva enn de som bare fisker der en eller to uker i løpet av året. Når de da samtidig er seg bevisst hva elva tåler av fiskeuttak, er det ikke noe rart at de kjemper for å bevare det som er.

 

Selv om jeg har gått på skole med malte vinduer, så lærte jeg i hvert fall såpass som å legge sammen to og to. Slik som reglene nå er: 1000 fiskere tar med seg tusen ørret og 1000 harr, la oss si tre ganger i løpet av sesongen. Det blir 6000 fisker. Med en bag limit på tre fisker; er vi straks oppe 9000 fisk. Og kanskje dette da er bare ørret. Hvor mange år vil det da være mulig å opprettholde den gamle ordningen, spesielt i og med at storgjedda skal fredes???? Ja, jeg bare spør, selv om en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare.

Ha en god dag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gutten sin som vet hva moderasjoner er! Veldig bra formulert Magne 8).

 

Når man snakker om begrensninger av hvor mange fisk man kan ta med seg, uansett hvilken sesong man snakker om hvis man følger regelene, så dreier det seg om hvilke muligheter man har. Iår kan jeg bare ta med meg 1 villørret mot fjorårets 3. Om jeg i det hele tatt klarer å lure opp en ørret den gitte dag er en helt annen sak. Normen i Renaelva, iallefall for meg, er at jeg ender opp som fiskemunk. Dvs jeg drar hjem tomhendt. Har ikke satt ut en fisk engang, kanskje bare sett noen vak. Dette er realiteten for de som er tilreisende, som ikke har elva som "sin" elv eller de som bare kan få til en og annen kveldstur i løpet av en hel sesong. De som kan være i elva 50-60 døgn tror jeg tar med mye mere fisk, iallefall har de muligheten til det - uansett hvilken sesong vi snaker om :o. De får rett og slett mye mere eksponeringstid i elva. Selv med CnR, og t.o.m. en god CnR policy, så mener jeg bestemt at de dreper mere fisk enn den jevne tilreisende og kveldsfisker gjør. Ikke med vilje, for de setter den tilbake, men hvis 15% av fisken de setter tilbake dør, så er det mye mer enn de 5 vi andre kanskje klarer å få med oss hjem. Syns faktisk det da blir snakk om dobbeltmoral ovenfor de som ikke er der mer enn sine få kveldsturer eller 1 uke fiskeferie jeg. Og høyt skal de skrike for å heve, og forsøke å håndheve ved å leke fiskepoliti ovenfor andre fiskere, de nye regelene.

 

Jeg fikk et spørsmål non sider tilbake om hvor spennende jeg tror det hadde vært hvis man hadde måttet stoppe all fiske etter å ha tatt baglimiten sin (1 eller 3). Har visst ikke svart på den ennå... :rolleyes: Jeg tror rett og slett at Rena er fortsatt såpass vanskelig at dette ikke hadde vært noe problem. Har selv tråkket der flere kvelder uten å se et eneste vak! Og dette gjennom flere års fisking, og jeg fisker da primært fra Storsjødammen ned til Rødsbrua. Hva er det som er spennende med dette da? Jo, det kan være fisk rundt neste busk! Igjen, det vi snakker om er muligheten. Man vet ikke hva som venter, men man vet hva som muligens kan vente.

 

En annen vinkling på CnR (here we go again); la oss si at du har en god kompis som er en løper. Han løper konkurranser rett som det er og gjør det ganske bra. Har trent seg opp igjennom flere år og blitt en robust plugg. Du følger irvig med når han er ute og konkurrerer og er ofte med som tilskuer. Og når du ser han er i ferd med å vinne et løp så går du ned til målstreken for å ta imot din gode venn. Han kommer først over streken. Så kaster du et nett over ham og stikker hodet hans nedi ei tønne med vann (nei ikke fordi han kanskje kunne være tørst) mens han gisper for å få tilbake pusten etter løpet. Samtidig leker du tannlege med ham. Du er ikke tannlege, men men... Og så, når han er virkelig i ferd med å ta kvelden tar du fram ditt feite speilreflekskamera (og gjerne monterer det på en tripod - som du glemte å gjøre tidligere) og poserer for flere skrytebilder til dine andre kompiser med vinneren. Så holder du ham helst fast til han blir lettere irritert og klarer å vri seg unna. Skamme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

 

En annen vinkling på CnR (here we go again); la oss si at du har en god kompis som er en løper. Han løper konkurranser rett som det er og gjør det ganske bra. Har trent seg opp igjennom flere år og blitt en robust plugg. Du følger irvig med når han er ute og konkurrerer og er ofte med som tilskuer. Og når du ser han er i ferd med å vinne et løp så går du ned til målstreken for å ta imot din gode venn. Han kommer først over streken. Så kaster du et nett over ham og stikker hodet hans nedi ei tønne med vann (nei ikke fordi han kanskje kunne være tørst) mens han gisper for å få tilbake pusten etter løpet. Samtidig leker du tannlege med ham. Du er ikke tannlege, men men... Og så, når han er virkelig i ferd med å ta kvelden tar du fram ditt feite speilreflekskamera (og gjerne monterer det på en tripod - som du glemte å gjøre tidligere) og poserer for flere skrytebilder til dine andre kompiser med vinneren. Så holder du ham helst fast til han blir lettere irritert og klarer å vri seg unna. Skamme seg!

 

Hmmmm...Ville det vert bedre å knekke nakken på han rett etter målpasering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Der var du litt kjappere en meg Henning:)

 

 

Jeg blir skremt over holdningene til noen av motstanderne her.(De er i fåtall).

 

 

fettfinnejeger : Du burde lese igjennom innleggene her både 2 og 3 ganger til. Du har tydeligvis ikke fått med deg hva de skriver. Ikke rart det står dårlig til med mange elver og vann her i Norge når man har sånne konservative holdninger.. Fysj!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å ta med i mitt forrige inlegg.

Sommerstid kunne det stå optil 20 stykker og kaste med flue i den hundreogfemti lange kulpen jeg hadde rett ut for den vokterboligen jeg hadde  oppe ved Hanestad. Med liten vannføring var det ikke verd å gå ut i elva i det hele tatt. Det ble bare småfisk som bet på kroken, og som sagt, den lot jeg gå i fred. Så jeg har tross alt sett litt av fiskepresset som kan være på visse strekninger.

 

Så det at noen ildsjeler som har sett utviklingen i Rena ser på strengere regler med en viss optimisme kan jeg godt forstå. Men så prøver jeg også å se saken i fra motpartens side når jeg diskuterer forskjellige emner. Når det er et slikt trykk på Rena-elva, hvorfor da ikke ta en tur i Glomma, eller noenav de andre vann og elver. Skal dere absolutt ha med flere middager, så er det et alternativ. Da slipper dere også å se at fisken blir stresset også. Og angående markfiske. Også marken har følelser.

Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. Har fulgt denne debatten en stund nå, jeg trodde ikke det var mulig anno 2007 å oppføre seg på denne måten. Her kvesser folk sablene og går til personangrep og folk har ikke grenser for hva de klarer å lire ut av seg. Folk henges ut med navn, hvor senere pga strategiske valg det blir trukket tilbake? Stå for det dere mener, eller hold munn! Det må da bli mange lite hyggelige møter i elva i løpet av sommeren.

 

Husk det gutter at dere har den samme lidenskapen, dere brenner for de samme tingene, men dere er uenige i et forvaltningsspørsmål. Prøv heller å komme med fornuftig argumentasjon og ikke fremstill alle som ikke er enige med dere som dumme.......Hvem vil vel skifte synspunkt da?

 

Som det sikkert kommer frem her er jeg ikke en som praktiserer C&R, jeg liker å fiske, for så å ta med meg fisken hjem, og desto større den er desto artigere er det.

 

Jeg skjønner ikke problemet, hvis det står så dårlig til med ørreten i Renaelva, så begrens kortsalget, fisketiden og opretthold de gamle reglene, dette gjøres jo ved de fleste lakseelver i dette landet. Da tar det ikke lang tid før prisene på kortene stiger, grunneierne oppnår det de vil og uttaket av fisk blir redusert. De eneste som ikke blir fornøyd med dette er dere som fronter de nye reglene her, for dere bruker elva flere ganger i uka gjennom hele sesongen.

 

Pga at jeg bor på andre siden av landet får jeg ikke brukt Renaelva så mye, men jeg hadde tenkt meg en langhelg med familien på Rena i sommer...... dette er nå revurdert.

 

PS: En liten ting til slutt, jeg er i utgangspunktet veldig enig i det Magne Fjellstad skriver om å stå frem med fullt navn, men slik denne debatten har utartet seg ser jeg ikke hva godt det kommer ut av dette, såfremt du ikke er enige med de som skriver i dette forumet, som det presiseres tidlig i debatten; ” når du velger å stå frem i media og fronte ditt synspunkt må du også tåle å bli hasselert med her”......... dette blir bare for dumt.

 

Lykke til med de nye reglene og ha en fantastisk fiskesommer. ;)

 

Hilsen

 

Vestlandsfanden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En ting jeg har skjønt i denne debatten er at å prøve noe nytt i detta landet her, det er vanskelig det :rolleyes: ::)

Hvorfor kunne man nå ikke gi de nye reglene en sjans for å se om det har en effekt. Skulle det vise seg at de overhode ikke har noen effekt så kan dere som er imot de nye reglene komme da å si "hva var det vi sa". Da har dere jo en gylden sjans til å vise at vi, som bare praktiserer C&R og kun er opptatt av dyrt utstyr, tok grundig feil.

 

 

 

Jeg begynner nå å bli lei hele greia selv. Vi har nå i flere år skrevet side opp og side ned med argumenter, fakta, tanker, betraktninger, forskningsmateriale osv osv for å belyse situasjonen i Renaelva både når det gjelder forvaltning, fisketrapper, forsvaret osv.

Hele denne prosessen er det stort sett de samme som har stått for. Vi har lagt ned enormt mye tid og krefter for å gjøre Renaelva til en best mulig elv for alle.

I løpet av denne prosessen har vi knapt sett noe som helst fra de som nå bare klager på de nye reglene.

Hvor var dere når debatten gikk for fullt på Glommaguiden og andre fora? hvor var dere når forsvaret begynte å kødde med elva? Hva har dere gjort for å bidra til å gjøre noe med fisketrapper? Hva har dere gjort for å få slutt på settefiskproduksjonen? Hva har dere gjort for å bidra til å sette press på regulanten.

 

Svar: Bortimot ingen ting. Men når vi nå har fått nye regler som forøvrig er helt like for alle da vokner man til liv, for nå går det ut over oss selv og er ikke lenger noe man bare forholder seg passiv til.

Jeg vet ikke hvor dette ender men uansett vil jeg nå be alle de som har argumentert så godt i mot de nye reglene om å ta over kampen mot forsvaret, regulanten, settefiskproduksjonen, Gjeddegalskapen (jeg er imot gjedda selv om noen har pådyttet meg noe annet), for nye fisketrapper osv. For i følge dere så er det disse tingene som ville gjøre elva til en meget god ørret og harr elv.

 

Jeg ser virkelig frem til å lese alt det lidenskapelige engasjementet som jeg nå forventer kommer fra de som nå skal ta over. Det er jo på tide at Jostein, Tore Slettengen, meg selv og andre får avløsning.

 

Jeg ser frem til å se deres engasjement for Renaelvas beste i tiden som kommer, det er mye å ta tak i fortsatt.

Jeg regner med mange innlegg på diverse nettfora, leserinnlegg i aviser, kontakt med forskningsmiljø, kort sagt et glødende engasjement i de neste månedene og årene som kommer.

Siden vi er enige om det meste når det gjelder fisketrapper, forsvaret, settefisk og regulanten så har dere vår fulle støtte i den kampen for å gjøre Renaelva enda bedre for fremtiden.

 

Lykke til med arbeidet.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til suttring da Tørrflua....

Det er ikke nødvendigvis noe vanskelig å finne på noe nytt her i verden. Nye regler i Renaelva har det vært for sesongen de 4 siste årene alikevel! Men når reglene blir så drastiske som dette, er det ikke rart den gjennomsnittlige fisker reagerer  ??? ???

 

Alle skjønner det Terje, at når man setter maxmål blir det større fisk. Men da blir det også vanskeligere for den gjennomsnittlige fisker å få fisk. Men det blir selvfølgelig artigere for den gjennomsnittlige fisker å få en stor fisk, når den først biter på... Og siden den gjennomsnittlige fisker liker å ta med seg en middag hjem, blir det desto kjedeligere å slippe uti en sånn fisk.

Reglene blir mer og mer strammet til, og jeg lurer faktisk på hvor de vil ende  >:(???

Jeg ser på meg selv som en gjennomsnittlig fisker, selv om jeg slipper uti mye fisk gjennom en sesong! Men jeg synes også det er kos å komme hjem med en middag i ny og ned...Men IKKE settefisk!

 

Har sagt det før og sier det igjen, jeg mener at ørretstammen i Rena ikke lider noen nød!

Men det største problemet ligger i at trappene ikke fungerer. Tenk så mye stor og fin ørret vi hadde fått oppover elva om trappa ved løpet hadde fungert. Men dette ser det ut til at Tore Q og co, skal se på nå. Og ihvertfall om de store fellene (gjedde) i Løpsjøen hadde blitt "fjærnet"!

 

Du savner engasjement blant flere, men det er lettere når vi er enig i reglene. Tror de fleste vil engasjere seg for bedre trapper, mot forsvaret, regulanten og settefisken.

Stå på fortsatt dere mot disse tingene, så får dere støtte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt med på noe av den dabatten som har vært her, også den om sølvkroken. Jeg må si at jeg tidvis får lyst til å finne meg en annen hobby. Er fiskere fritatt for folkeskikk? Er det ok å håne og gjøre narr av folk som ikke har samme mening som deg selv? Og det må også forventes at man bør holde seg til fakta, ikke sant? Men respekt og folkeskikk bør være et must, uansett hva man mener eller hva den andre mener.

 

Nå det er sagt, så kan vi diskutere reglene.

Bare for å ha det klart, regler og strenge regler er ok der det er en sårbar bestand, men jeg undrer meg over flere ting når det gjelder reglene.

 

Hvor ikke innføre en begrensning på antall fiskere. Eks. at kun halvparten eller kanskje bare 1/4 fikk fiske? Dette ville jo gi mindre fisketrykk.

 

Hvorfor heves automatisk prisene der det blir innført baglimit og rene fluesoner? Uten at det blir gjort noen andre tiltak. Eks. Glomma, Tynset-Tolga.

 

Hvorfor ble det i fjor forsøkt innført en regel i ei viss elv, som sa at alle barn som skulle fiske, så måtte en voksen løse fiskekort?

 

Hvorfor engasjerer ikke alle vannene med tusenbrødre like mye? Hvor er engasjementet her? Noen er flinke, men jeg kan ikke se at jeg ser samme engasjement. Og jeg er sikker på at det er et vann med tusenbrødre nær deg.

 

Hvorfor innføres det egenlig fluesoner? Hva er så galt med spinneren eller sluken, dersom det alikevel kun skal taes en fisk? Kun en krok på flua, sier du. En krok gjør mindre skade enn tre. Jo da, helt riktig det. Men da må vi jo forby alt som heter sluk og spinnerfiske, for det er jo ikke noe problem i å sette ut igjen en fisk tatt på spinner, men hvor fisken er under minstemålet. I tillegg så burde det jo være tillatt med markfiske da, her brukes det jo kun en krok. Hva er argumentet for fluesoner??

 

Og hva er målet?

Penger? Tanken på bestanden? Tanken på egen fortjeneste? Tanken på seg selv?

Dette spørsmålet er ment til alle, også fiskeguiden og grunneieren.

 

Også en ting til, mange er tilhengere av å praktisere kun c&r. Hvorfor? Er det for at man skal kunne komme tilbake senere og kroke samme fisken som vil gi den samme fighten? Ren egoisme? Kun å praktisere C&R er etter min mening det. Da setter man ut igjen all fisk, selv om kanskje det er behov for at den fisken du tok, faktisk bør fjernes. Det er etter min mening et svart/hvit-syn. Man setter tilbake fisken der bestanden er sårbar, mens der den absolutt ikke er det, så tar man ut fisken. Dette har også med kunnskap om vannene å gjøre, og en slik kunnskap bør enhver fisker prøve å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er argumentet for fluesoner??

 

Jeg vil i hvertfall understreke EN ting og det er at hverken Jostein, Terje, Tore eller alle de andre som kjemper hardt bedre forvatning i Renaelva noensinne har argumentert for egen fluesone. Tror du får lese alle innleggene en gang til.

 

Personlig skjønner jeg heller ikke vitsen med den til tross for at jeg er 100% fluefisker.

 

Men jeg skjønner vitsen med å ta vare på villfisken. Og da forskerene sier at bestanden av villørret og harr er på vei ned, ja så hvorfor ikke høre på de da? Eller skal vi vente til alle fisken er som i Osa?

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ivrig fisker, velkommen skal du være :). Vi smeller og kjefter på hverandre her, akkurat som i en barnehage ;D, og er man ikke enig så er alle andre dumme ;D:D;);D. Iallefall i det øyeblikket man leser noe man ikke liker å lese, men det er ikke vondt ment, iallefall ikke fra min side. Brent barn lukter svidd med alle skjegga i postkassa eller oe i den duren ;D.

 

Fettfinna, enig i at hvis brukerne er enige om felles ståsted så er det også enklere å mobilisere flere mot en felles fiende. Man har også mye større slagkraft. Har du tenkt litt på hvorfor regelene kanskje blir vedtatt FØR noe annet blir gjort? Blir garantert færre fiskere i kommunen iår.... Det var den konspirasjonsteorien for idag :o

 

CnR er egentlig rake motsetningen av survival of the fittest. Man gjør en derivasjon av en av naturens "lover". Om jeg skal gå så langt å si at balansen blir forstyrret tror jeg ikke. Fisken er ikke akkurat det smarteste dyret og klarer nok ikke å forandre sin atferd overfor andre byttedyr i elva pga å selv bli gjenutsatt. Tenk dere om den hadde gjort det; hver eneste dun, nymfe, smolt som den hadde gapt over hadde den også spytta rett ut igjen!  :o Fisken hadde til slutt dødd ut og elva hadde hatt et enda rikere insektliv.

 

Tørrfluepuristen; skal dere gi dere midt i kampen mot alle andre aktører i elva nå som dere har fått igjennom de nye regelene og sesongen er igang? Dette sier meg ganske så mye om hva som egentlig har skjedd her. Tror dere har støtte fra alle fiskere når det gjelder fisketrappene spesielt. Lykke til med eksamen(ene). Du får ta med utstyret ditt baki bilenog dra rett oppi elva når du er ferdig. Hadde iallefall jeg gjort for å koble ut  8)

 

Ikke alle tok den metaforen om løperen. Skal utdype litt mere for de som trenger dette; Det er endel (CnR purister) som sier at ørreten er deres beste venn. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje de ikke har så mange venner eller bare vier all sin tid til å jage fisk - det får bli deres sak. Det blir også deres sak hvordan de behandler vennene sine.  ;D

 

Du verden så godt humør jeg er i idag! Kanskje fordi det er ca 1 måned til favorittbandet kommer til landet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at de har argumentert for det, og for øvrig spiller ikke det noen rolle. Poenget er at det stadig blir innført nye fluesoner. Og jeg undrer meg over hvorfor og like mye hvorfor fluefiskerene som her ivrer etter strengere og bedre regler ikke prøver å unngå rene fluesoner. Det innføres en rekke regler samtidlig, som kanskje ikke er så gjennomtenkte, og jeg har ingen problemmer med å forstå at det blir bråk av det. Samtidlig er eks. fluesoner med på å skape en splittelse. Grupper settes opp mot grupper, noe som igjen gir negative signaler til f. eks. barna. Og jeg er sikker, hadde jeg vært unge og lest noen av disse meldingene som har vært i forumet, ja så hadde begynt med en annen hobby.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Samtidlig er eks. fluesoner med på å skape en splittelse. Grupper settes opp mot grupper, noe som igjen gir negative signaler til f. eks. barna. Og jeg er sikker, hadde jeg vært unge og lest noen av disse meldingene som har vært i forumet, ja så hadde begynt med en annen hobby.

Godt ungene våre ikke vokser opp i UK da.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...