Gå til innhold

Maksmål i Rena!!!!


BjørnarF

Anbefalte innlegg

  • Svar 390
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Men hva er det som er det største problemet i elva? Er det virkelig vi som fisker/fisket der? Eller er det forsvaret? Eller regulanten? Eller selve fisketrappene? Eller gjedde og sik bestanden? Det er nok slik at det er en kombinasjon av alle ting, men hvorfor er det da bare satt igang tiltak og restriksjoner kun mot fiskerne ???? Jo, fordi vi er det enkleste leddet. I Norge har vi dessverre blitt mer og mer vant til bare å føye oss etter alle regeler uten å blunke eller tenke. Vi aksepterer forandringer selv om de ikke gagner noen andre enn de høye herrer som lager de - til sitt eget velbefinnende :o. Og, når det gjelder fiske i Renaelva, så koster det ikke noen en krone å gi fiskerne restriksjoner. Koster atskillig mer å rette opp det som allerede er gjort i form av demninger, fisketrapp osv. CnR er fortsatt omstridt selv om det begynner å bli stadig mer populært. Tanken er i utgangspunktet god; slipp tilbake fisken slik at den kan vokse seg enda større og bestanden ikke tynnes ut. Hadde det bare vært så enkelt... En altfor stor del av fisken som settes tilbake (uansett maks/minstemål) kommer til å dø av håndteringen/skadene(kjøringen den blir utsatt for. Jeg vet at de aller fleste oppegående sportsfiskere prøver sitt beste å være så skånsom som mulig, men det blir svinn av det allikevel.  :'( Og bestanden minker. Og det ønsker vel ingen så lenge det ikke er snakk om å tynne ut bestanden. Derfor er jeg så skeptisk til det nye regelverket; ja man får ta med seg fisk hjem, men man kan fortsette å fiske så lenge man setter tilbake resten. Ett eksempel jeg har erfart fra utlandet; ett område i Nord-Amerika er så hardt presset i sesongen at man har innført både baglimit og regeler om å slutte å fiske når man har tatt limiten sin. Dette er snakk om laks som kommer i store horder for å gyte. Fiskerne kommer fra hele verden for å fiske denne laksen, og hvis alle kunne fått lov til å bare holde på uten å måtte stoppe så hadde bestanden vært svært så laber idag. Disse regelene blir da også oppfulgt av statlige fiskeoppsyn som kun har dette som jobb. Og det er mange av dem.

 

Terje, jeg ønsker ikke en elv fullt av tusenbrødre. Men ei heller ei elv kun med storfisk. Rena er utrolig produktiv og det er masse fisk i elva. Dette ser vi best når de fantastiske (og veldig lokale) klekkingene er i gang. Elva bruser av vak! Og om ikke det er et vakkert syn for en sportsfisker så vet ikke jeg.

 

Magne, veldig bra bilder, og du setter fokus på ett av de viktigste tiltakene man må få igjennom i nærmeste framtid. Veldig bra  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Men hva er det som er det største problemet i elva? Er det virkelig vi som fisker/fisket der? Eller er det forsvaret? Eller regulanten? Eller selve fisketrappene? Eller gjedde og sik bestanden? Det er nok slik at det er en kombinasjon av alle ting, men hvorfor er det da bare satt igang tiltak og restriksjoner kun mot fiskerne ???? Jo, fordi vi er det enkleste leddet. I Norge har vi dessverre blitt mer og mer vant til bare å føye oss etter alle regeler uten å blunke eller tenke. Vi aksepterer forandringer selv om de ikke gagner noen andre enn de høye herrer som lager de - til sitt eget velbefinnende :o. Og, når det gjelder fiske i Renaelva, så koster det ikke noen en krone å gi fiskerne restriksjoner. Koster atskillig mer å rette opp det som allerede er gjort i form av demninger, fisketrapp osv. CnR er fortsatt omstridt selv om det begynner å bli stadig mer populært. Tanken er i utgangspunktet god; slipp tilbake fisken slik at den kan vokse seg enda større og bestanden ikke tynnes ut. Hadde det bare vært så enkelt... En altfor stor del av fisken som settes tilbake (uansett maks/minstemål) kommer til å dø av håndteringen/skadene(kjøringen den blir utsatt for. Jeg vet at de aller fleste oppegående sportsfiskere prøver sitt beste å være så skånsom som mulig, men det blir svinn av det allikevel.  :'( Og bestanden minker. Og det ønsker vel ingen så lenge det ikke er snakk om å tynne ut bestanden. Derfor er jeg så skeptisk til det nye regelverket; ja man får ta med seg fisk hjem, men man kan fortsette å fiske så lenge man setter tilbake resten. Ett eksempel jeg har erfart fra utlandet; ett område i Nord-Amerika er så hardt presset i sesongen at man har innført både baglimit og regeler om å slutte å fiske når man har tatt limiten sin. Dette er snakk om laks som kommer i store horder for å gyte. Fiskerne kommer fra hele verden for å fiske denne laksen, og hvis alle kunne fått lov til å bare holde på uten å måtte stoppe så hadde bestanden vært svært så laber idag. Disse regelene blir da også oppfulgt av statlige fiskeoppsyn som kun har dette som jobb. Og det er mange av dem.

 

Terje, jeg ønsker ikke en elv fullt av tusenbrødre. Men ei heller ei elv kun med storfisk. Rena er utrolig produktiv og det er masse fisk i elva. Dette ser vi best når de fantastiske (og veldig lokale) klekkingene er i gang. Elva bruser av vak! Og om ikke det er et vakkert syn for en sportsfisker så vet ikke jeg.

 

Magne, veldig bra bilder, og du setter fokus på ett av de viktigste tiltakene man må få igjennom i nærmeste framtid. Veldig bra  :)

 

 

 

Jeg ønsker heller ikke ei elv kun med storfisk, sånn funker ikke elva. Jeg ønsker meg ei elv med en større storfisk stamme. Det har noe med spredning av gener og produktivitet å gjøre. Du sier at Renaelva er utrolig produktiv og det er masse fisk i elva. Det hjelper ikke at det er ei produktiv elv, når ørret og harr fra 40 cm og oppover er på nedadgående. Det vaker til tider veldig bra i Rena, det er det ingen tvil om. Det er ikke poenget. Poenget er at det har blitt lengre og lengre mellom de fra kiloen og oppover og da hjelper det ikke å kun glede seg over masse vak når fisken som vaker blir mindre og mindre på sikt.

Det virker på meg som om du bare ikke vil godta at ørreten på 40 cm og oppover er i faresonen, så vi får vel snart bare innse at vi aldri blir enige her.

 

Når det gjelder C&R så tror jeg de fleste fluefiskere praktiserer dette med omhu og kunnskap. Man skal allikevel ha fokus på dette, og vite hvordan det skal gjøres.

Det har kommet undersøkelser som viser at gjør man dette korrekt så er dødligheten svært lav.

Men å tro at C&R er en grunn til at bestanden minker i Rena vel vel..................................

 

Derfor er jeg så skeptisk til det nye regelverket; ja man får ta med seg fisk hjem, men man kan fortsette å fiske så lenge man setter tilbake resten.

Det er klart vi skal fortsette å fiske selv om man har fått den fisken man skal ha. Du fremstiller fiske som kun noe som handler om mat, fiske er da mye mer enn det. En som synes fiske er gøy men ikke liker fisk skal da ikke ha muligheten til å bedrive denne glimmrende hobbyen/livsstilen, eller?????? jo jo......han kan jo selvfølgelig bare ta med seg fisken å gi den bort til naboen...................

Når skal vi i detta landet her få lov til å si at vi fisker fordi det er utrolig gøy og ren rekreasjon, masse spenning, osv osv. Det er på en måte å banne i kirka.

Når jeg reiser på fisketur så sitrer det i kroppen fra jeg setter meg i bilen til jeg er fremme. Jeg sniker i busker og kratt og leter etter den store vakende ørreten. Når jeg endelig finner den går blodpumpa som bare f..... og jeg dirrer av forventning og spenning. Som oftest vinner den store ørreten, men av og til klarer jeg å lure den til å ta og det er et utrolig adrenalin kick å se fisken stiger å tar flua. Når fisken ligger i håven og flua er løsna gir det meg stor glede å kunne sette ut igjen en slik ørret å vite at den står i elva fortsatt og bidrar til å spre genene sine. Deretter rusler jeg kanskje lenger oppover i elva får en på ca 8 hekto og vet at nå vil jeg ha meg en ørret middag og derfor kakker jeg den i hue.

Jeg er ikke en rendyrka C&R fluefisker, jeg tar fisk innimellom men svært sjelden. For meg er det mye mer ved fluefiske mitt som teller enn antall død fisk.

 

Ett eksempel jeg har erfart fra utlandet; ett område i Nord-Amerika er så hardt presset i sesongen at man har innført både baglimit og regeler om å slutte å fiske når man har tatt limiten sin. Dette er snakk om laks som kommer i store horder for å gyte. Fiskerne kommer fra hele verden for å fiske denne laksen, og hvis alle kunne fått lov til å bare holde på uten å måtte stoppe så hadde bestanden vært svært så laber idag. Disse regelene blir da også oppfulgt av statlige fiskeoppsyn som kun har dette som jobb. Og det er mange av dem.

Du verden så spennende å dra på fisketur hvis du har fått to fisker etter en halvtime og så er det slutt på fiske for i dag. Skulle dette være et bedre alternativ enn maksmål og 1 ørret og 1 harr pr dag??????? Tror du dette er måten å få folk til å reise på fisketur??? Er det et bidrag til rekrutering?

Du sier noe her om at hvis alle kunne fått lov til å holde på uten å måtte stoppe så hadde bestanden vært laber i dag. Ser du ikke Åddvard at det er nettopp derfor vi har fått nye regler i Rena??? Men i stedet for å måtte stoppe så ønsker vi at folk skal få lov til å kose seg med å fiske en hel dag i elva selv om man allerde har fått det antall fisk man har lov til å ta opp.

Nei nå stopper jeg her, det blir bare "the neverending story" av dette.......

 

Ha en riktig god sesong Åddvard :)

 

Terje!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er mange tanker som svirrer rundt i hodet mitt etter min tur til campingvogna nå i forbindelse med pinsen. Så det å få det ned på papir uten at alt blir surr er ikke så lett. Det med fisketrappene skal jeg la ligge i denne omgang, men jeg har lyst til å spørre dere som sutrer som noen småunger for at dere ikke får det akkurat slik der vil ha det.

Først og fremst:  HVA HAR DERE GJORT AV FISKEFREMMENDE TILTAK FOR Å FÅ ELVA AKKURAT SLIK DERE VIL HA DEN ??? ??? Svært lite vil jeg tenke meg. Og til ELVEEIERLAGET vil jeg stille det samme spørsmålet. I og med at en del av dere er bønder så er dere jo klar over at for å kunne høste av markens grøde, så må dere forberede høsten allerede på våren med å få såkorn, poteter og annet i jorda, for så utover sommeren holde det i hevd ved rensking og gjødsling. Jeg tror dere er enig med meg der. HVORFOR IKKE DA GJØRE DET SAMME MED FISKEn. Det trengs gjødsel, men ikke i form av settefisk. Det blir faktisk det samme som å la ugresset gro. Og angående la ugresset gro: De gjeddene som dere vil frede er jo nettopp de største predatorene både på den gjedda dere vil fiske på og enda mer på den ville edelfisken. Og bare for å si det: GJEDDE ER MEGET GOD MAT, BÅDE SOM GJEDDEKAKER, (gjerne sammen med en del spekk), eller stekt eller grillet. Også kokt med smør og gressløk over. Eller hvit saus. Mulighetene er mange her, likeens som det er med vill edelfisk. Som smågutt gikk jeg og flere jevnaldrende og fanget gjedde opp til et par kilo med messingsnare så jeg vil anta at jeg har noe erfaring også med gjedde. :)

Så derfor til dere alle sammen. NÅ TAR VI ET KRAFTTAK FOR Å FÅ OPP ØRRET OG HARRSTAMMEN TIL EN BEDRE FRAMTID FOR OSS ALLE. Selv om det kan virke hardt.

Ha en forsatt god dag.

 

Magne Fjellstad

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne artikkelen sto å lese i papirutgaven av Hamar Arbeiderblad Fredag 25.05.07.

Artikkelen legges ut med tilatelse fra Hamar Arbeiderblad`s redaktør og Jon Museth og Øystein Aas(artikkelforfattere)

Jon Museth og Øystein Aas jobber ved NINA (norsk institutt for naturforskning)

 

 

 

26810.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det er det jeg alltid har sagt. Biologer, dem skal man høre på! :o;D

Den spøken var rein, skjær selvironi. Jeg har ikke vært helt snill hele tia. Jeg må benytte anledningen til å takke de to herrer Museth og Aas. Ved å stå fram slik tror jeg dere har lagt første brostein på veien til en bedre forvaltning av alle elver og vann i dette landet. Flott karer! ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så er unge Refsahl på trykk med leserinnlegg i dagens utgave av Østlendingen, bra skrevet, Terje. Ditt innlegg stilles i et svært godt lys når man tar i betraktning at en lett forvirret fisker også har forsøkt seg på et innlegg på den samme siden, med begredelig resultat. Han har fiska med gørsild (ørkyte) i Rena i alle år og skal hyre inn advokat for å hevde allemannsretten. Da kan vi bare ønske ham lykke til, kanskje vi sende noen slangesøkker i posten  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som er det største problemet i elva? Er det virkelig vi som fisker/fisket der? Eller er det forsvaret? Eller regulanten? Eller selve fisketrappene? Eller gjedde og sik bestanden? Det er nok slik at det er en kombinasjon av alle ting, men hvorfor er det da bare satt igang tiltak og restriksjoner kun mot fiskerne ???? Jo, fordi vi er det enkleste leddet.

Legger merke til at ingen svarer på dette, og det er jeg redd er fordi vi fluefiskere har mer tro på å utrette noe ved å heve pekefingeren mot sluk og markfiskerne som tar med seg fisken de får hjem ;)

Jeg støtter så absolutt de nye reglene for renaelva, men når man leser denne tråden får man kanskje inntrykk av at den største trusselen mot villfiskbestanden er de som avliver mer enn 1 fisk pr døgn !

Dette henger vel sammen med at ovenfor regulering, forurensning osv står noen få fluefiskere maktesløse, mens kampen mot mataukfiskerne er noe mer håndgripelig !

Jeg innbiller meg ihvertfall at den største trusselen mot villfiskbestandene våre, både i rena og andre vassdrag, ikke først og fremst er mataukfiskere !

Når det er sagt, når ståa omsider er blitt som den er så er tiltak som bag-limit og gjerne fredning til det gode !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, når ståa omsider er blitt som den er så er tiltak som bag-limit og gjerne fredning til det gode !

 

Nettopp! Hva er lettest å gjenomføre? Å innføre regler som tar vare på fisken litt eller å få revet demmningene?

 

Nå er jo steg en, nye regler, på vei til gjenomført så nok kan alle kjempe mot de store trolla som Regulanten og Forsvaret!

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Knallbra innlegg i Østlendingen i dag Terje :) Du satte fokus på mange bra punkter der.

 

Hvor er detta innlegget å finne, hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tengz; tror ikke det er noe feil med kampviljen jeg. Se bare på Magne Fjellstad som legger ut bilder og dokumenterer tarpper som er tørrlagte.

 

Kanskje de som har vært/er motstandere av de nye reglene kan vise like stort engasjement MOT forsvaret, MOT tørrlagte trapper som de viste MOT nye fiskeregler?

 

Mvh

Bjørnar Fjeldberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe på det vettu! At alle setter inn kampen mot disse, det er faktisk regulantene som har ødelagt mest oppi Renaelva da det gjelder fiskebestanden.

 

For all del så er jeg jævli glad for slike bilder, for å vise hvor vanskelige forhold fisken i elva har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Godsmack

Legger merke til at ingen svarer på dette, og det er jeg redd er fordi vi fluefiskere har mer tro på å utrette noe ved å heve pekefingeren mot sluk og markfiskerne som tar med seg fisken de får hjem ;)

 

Hei.

 

Det er vel ikke slik at fluefiskerne KUN har hevet pekefingeren mot "mataukfiskerne" og ikke tatt for seg problemer med regulanter og forsvaret her.Jeg har da sett dette med regulanter og forsvaret bli nevnt i flere innlegg her, og hvor man har oppfordret til å enes om problemene med regulanter og forsvaret i steden for å gjøre det til en debatt mellom fluefiskere og "mataukfiskere. Dermed kan det kanskje se ut som om fluefiskerne kun har hevet pekefingeren mot "mataukfiskerne".

Hvis denne debatten mellom fluefiskerne og "mataukfiskerne" ble avsluttet snart (helst), så vil det nok se anderledes ut.

 

2m  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Men hva er det som er det største problemet i elva? Er det virkelig vi som fisker/fisket der? Eller er det forsvaret? Eller regulanten? Eller selve fisketrappene? Eller gjedde og sik bestanden? Det er nok slik at det er en kombinasjon av alle ting, men hvorfor er det da bare satt igang tiltak og restriksjoner kun mot fiskerne ???? Jo, fordi vi er det enkleste leddet.

Legger merke til at ingen svarer på dette, og det er jeg redd er fordi vi fluefiskere har mer tro på å utrette noe ved å heve pekefingeren mot sluk og markfiskerne som tar med seg fisken de får hjem ;)

Jeg støtter så absolutt de nye reglene for renaelva, men når man leser denne tråden får man kanskje inntrykk av at den største trusselen mot villfiskbestanden er de som avliver mer enn 1 fisk pr døgn !

Dette henger vel sammen med at ovenfor regulering, forurensning osv står noen få fluefiskere maktesløse, mens kampen mot mataukfiskerne er noe mer håndgripelig !

Jeg innbiller meg ihvertfall at den største trusselen mot villfiskbestandene våre, både i rena og andre vassdrag, ikke først og fremst er mataukfiskere !

Når det er sagt, når ståa omsider er blitt som den er så er tiltak som bag-limit og gjerne fredning til det gode !

 

Jeg blir her nødt til å understreke at dette er overhode ingen kamp mot mark og slukfiskeren. Dette er en kamp for å få opp bestanden av villfisk (harr og ørret) og jeg og fler med meg har poengtert gang på gang at vi ønsker ei Renaelv for alle.

I denne konteksten så blir den som avliver mer enn 1 ørret og 1 harr pr dag en trussel for bestanden (sett i sammenheng med alle de som fisker der hver sommer), så lenge de nye reglene skal være med på å ivareta og øke bestanden av stor ørret og harr som faktisk har gått ned de siste årene. Dette gjelder både for fluefiskeren, markfiskeren og slukfiskeren. Derfor "heves pekefingeren" mot alle som ikke er villig til innse at elva sliter med reproduksjon av av stor ørret og harr. Dette gjøres kun for elvas beste og ikke noe annet, selv om det finnes krefter som prøver å vri det til en interessekamp mellom fiskere.

Det finnes de som prøver å få oss til å tro at om vi gjør noe med fisketrappene og reguleringen så kan vi fortsette å ta opp fisk som før, et klassisk eksempel på menneskets evne til å legge ansvar over på alt annet enn oss selv. "Andre må ordne opp i sakene før jeg gir mitt bidrag". Dette er etter mitt syn bare tull, nå er det jammen på tide at vi tar ansvar for overfiske og ren og skjær egoisme å ser noen år frem i tid. Dette samfunnet er jo fyllt opp av "meg sjæl, meg sjæl, meg sjæl".

 

Når det gjelder andre tiltak så har både Jostein, Tore S og andre skrevet opp og ned i flere år om regulanten, fisketrapper osv osv.

Hvis noen tror at det ikke jobbes med å endre på andre ting enn det som direkte innvolverer fiskeren så tar de grundig feil. Men kanskje vi for engang skyld kunne ta litt ansvar som mennesker også å begynne med oss selv. De ny reglene blir derfor oss fiskeres bidrag for å få opp bestanden av villfisk.

Hvis noen nå tror at vi med de nye reglene kommer til å gi oss, tro om igjen. Jeg og fler med meg har tenkt til å gjøre det vi kan for å påvirke regulanten og de som er ansvarlig for de begredelige fisketrappene.

Kanskje til og med de som har klaget høyest over de nye regelene blir med i den kampen, for den er like rundt hjørne...........

 

To be continued............

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Det er en ting jeg skulle likt å fått svar på.... skulle ikke være så vanskelig heller siden så mange bruker utrykket.

Hva er en matauk fisker? eller fryseboksfisker for den del

Ser det benyttes i tide og utide.... da er det greit og vite hva definisjonen er.

Det er vel ikke slik at fluefiskerne KUN har hevet pekefingeren mot "mataukfiskerne" og ikke tatt for seg problemer med regulanter og forsvaret her.J

2m  :)

Ut ifra dette utsagnet tolker jeg at det ikke er en fluefisker.

Hva er da en fluefisker som tar med seg en fisk eller to hjem (har truffet en eller to slike) Er han en person som etter dyptgripende vurdering og forskning tar med seg en bestandsmessig forsvarlig del av bestanden hjem?

Fryseboks fisker derimot har jeg ikke peil på i det hele tatt. Har ikke sett store bestander av den arten i noe vassdrag jeg har fisket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vindknuten.

 

Jeg plukket ut et sitat fra "godsmack" hvor han sier at fluefiskerne hevet pekefingeren mot sluk og markfiskerne som tar med seg fisken de får hjem, som også da blir omtalt som "mataukfiskere". Fluefiskere kan selvfølgelig også være "mataukfiskere. Det er det ingen forskjell på.

 

2m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kategorisere fiskere etter fiskeredskap er feil. Jeg kjenner fluefiskere som gjerne tauer med seg alt de kan bære hjem til frysboksen, og jeg kjenner meitefiskere som har fisket flere sesonger uten å drepe en fisk. Det å si "fluefiskerens" sti er ren bidrar bare til å bygge opp under myten om fluefiskere tror de er så mye bedre enn andre osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verre en minken

En kommentar til Rydgren`s innlegg : hvor står det at vedkommende har fisket med gørsild? Jeg ser ikke at det står det noen steder i innlegget (enig at det er et merkelig innlegg).Men nå må det bli slutt med og harselere på alle andre enn de som ikke fisker med tørrflue !.

Så en kommentar til Refsahl`s innlegg i østlendingen i dag. Han sier at Rena besøkes av tusenvis av fiskere hvert år .Hvor har han det fra.Kortene som selges gjelder for Rena,Glomma,Osa,Åsta og julussa ,så det er ikke noe spesielt kort for rena .Snakket med en i dag,han kjøpte 5 døgnkort i fjor men han er da bare en fisker (veldig uøkonomisk kjøp da men det er hans sak) Det er ok og si sine meninger,men det og stadig gjøre rena større en den er med og bruke feil tall på antall besøkende blir for dumt.

Så en ting til slutt for ikke og bare være kritisk.Ser ut som det er noe på gang når det gjelder trappene.Har hørt noen rykter på "byn"  om at noe kan skje nå med trappene.For utenforstående kan jeg si at dette med ubrukelige fisketrapper har vert påpekt av lokale fiskere og andre nå i 30 år så det er på tide at noe gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Verre enn minken skrev:

Det er ok og si sine meninger,men det og stadig gjøre rena større en den er med og bruke feil tall på antall besøkende blir for dumt.

Du har selvfølgelig helt rett i at korte gjelder for mer enn bare Rena, når det er sagt så har jeg både sett tallmateriale og hørt fra flere kilder at Renaelva besøkes av et antall tusen fiskere hvert år. Jeg skal se om jeg kan komme opp med noen mer konkrete tall, men jeg tror fortsatt at å si at elva besøkes av tusenvis av fiskere blir riktigere enn å si at elva besøkes av hundrevis av fiskere hvert år når man vet at antall fiskekort ligger rundt 4000. Rena er i særklasse den mest interessante elva når det gjelder kortet for Åmot, så det er vel strengt tatt ikke noe bombe at det er dit den klare majoriteten reiser.

Tror faktisk ikke at jeg bommer så stygt med å påstå det jeg gjør, men hvis så er tilfelle så skal jeg være den første til å innrømme feilen.

En ting til, du heveder kategorisk at jeg bruker feil tall. Da har du kanskje klare tall som sier riktig antall fiskere?

 

Og enda en ting til. Jeg kan ikke huske å ha sett dine forslag til hvordan man bør forvalte elva på en god måte. Det jeg har sett er stort sett kritikk mot oss som prøver å få til noe. Jeg ser frem til å se dine forslag til en bedre forvaltning av Renaelva.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puhhh...!!!!

Ikke lett å komme seg ajour på forumet etter en lengre reise.... :o

 

Har skummet denne tråden fra start nå, og skal si den har tatt mange vendinger. Fra overveldet glede over nye regler, til tvil om de nye reglene får bli (etter at ordføreren har sagt sitt), til ny optimisme igjen...

 

Tusen takk til dere som orker å stå på for villfisken i Rena, og de nye reglene!! Jeg er mektig imponert over innsatsen. At mange ville komme med negative tilbakemeldinger på reglene hadde jeg ventet, men ikke at de ville være så flittige til å bruke media.

 

Uansett, stå på videre!!! Dere har snart støtte fra hele europa....  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt i denne tråden, opp til flere ganger. Et tema relatert til maksmålsforvaltningen jeg ikke har sett blitt nevnt, og som jeg tror er viktig for at flest mulig overholder reglene, er å fastsette og påføre fiskekortet størrelsen på boten man må betale ved regelbrudd. Om boten skal være på 300 eller 500 kroner må andre vurdere, men boten må overstige verdien på riktig stor aure. Det kan jo tenkes at en eller annen tar sjansen på å kakke en 4-kilos aure dersom boten ved å bli tatt er på "bare" 300 kroner. Kanskje også bortvisning fra elva 1 eller 2 sesonger kan være del av en reaksjon på regelbrudd? Dette bør uansett avklares for å gi en preventiv effekt overfor tjuvfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...