Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Endre s

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg lurer litt på hvem denne tassen er jeg?

Observert inne ved femunden 08.06.04, ca 650 moh i ei elv med både stille loner og stryk. Så bare denne flua i 13 tida på dagen.

Flua er 8-9 mm lang.

Beklager den litt uheldige bakgrunnen, men den satte seg der og da måtte jeg bare knipse :)

 

Hilsen Endre

post-60-13949845070311_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med jeg også. Dette er gøy :D

 

Vil kanskje si at fargen er gråoliven. De andre Baetis-artene som er gråoliven, er for små til å passe denne (super døgflueidentifiseringstabell du har laga, Rune :D). Tar man med tidspunktet på sesongen også, mener jeg derfor at dette er en Baetis Rhodani.

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kunne tenkt meg identifiseringstabellen som en liten, hendig felttabell/-bok. Kan jo printe sida i farger og putte den i en plastfolder, men ei lita bok som passer i brystlomma hadde vært knall :D Any tips til å lage noe slikt?

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodani ja? Den er grei.

Var noen fine klekkinger av noe jeg trodde var Rhodani lengre nede i elven. Desverre har jeg ikke noen bilder av disse, men de hadde tydelig gråere kropp og vinge. Størrelsen var den samme.

Disse klekkingene skjedde i stille evjer, og vi målte 14 grader i vannet her.

Tok dessuten en rekke bilder av forskjellige nymfer som vi fant. Hvis det er interesse for at jeg legger ut disse kan jeg også gjøre det?

 

Hilsen Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer flere!

Nymfene ble funnet i en dam med jevnt men ytterst lite tilsig ifra elva.

Klekket jevnt med begge typer leptophlebia. Det var ganske varmt i dammen.

 

Den øverste er ca 8 mm stor.

Det andre bildet er ikke så vellykket, men det viser størrelsen på den øverste nymfa i forhold til en leptonymfe på ca 12-13 mm.

Det tredje bildet er av den samme nymfa som på bilde 1.

Bilde 4 er av en klekkende lepto og en leptonymfe kanskje? Nymfa er i alle fall noe mindre enn den helt sorte nymfa på bilde 2.

Bilde nr 5 er en svømmende sak på ca 14-15 mm, og den nederste er en lepto dun (marginata?)

 

Jeg er ikke så stø på disse nymfene, så kommentarer mottas med takk!

 

Hilsen Endre

post-60-13949845070794_thumb.jpg

post-60-13949845071513_thumb.jpg

post-60-13949845072264_thumb.jpg

post-60-13949845072876_thumb.jpg

post-60-13949845073377_thumb.jpg

post-60-13949845073924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nymfe 1,2(t.v), 3 og den i bunn av 4 er L. Marginata.

nymfe 4 på toppen er L. Vespertina. (tror også 5 er denne arten, problemet er at det ikke er lett å se på bilde og at størrelsen på den er ukjent for meg)

nymfe 2 (t.h) klarer jeg ikke å bestemme utifra bilde, men ser ut til å ligge under Leptophlebia den og. Spissgjelle døgnfluene våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Jeg er ikke riktig mann til å argumentere så kraftig her, men nymfe5 (bruker navn i stedet for rekkefølge da jeg klarte å rote til den :? ) svømte som en rakett i forhold til de andre.

Den var også mye tynnere og en del lengre.

Vil det si at alle nymfene på de tre nederste bildene er samme art?

Nymfa til høyre på det nest nederste bildet (den minste) er den samme som på bildet over og under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er måten og identifisere lepto-nymfene på at de har tre haletråder (men som flere har) og markante gjeller? Pluss størrelse da...

 

Nymfe 5: Er ikke den for stor til å være marginata? Og er ikke lepto-ene tregtsvømmende? Kan det være en vulgata-nymfe? Litt for kort til det igjen, kanskje...?

 

Vanskelig å si om det er marginata eller vespertina dun du har tatt bilde av, da størrelsen er vanskelig å bedømme, men tipper det er en marginata.

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Nå skal jeg ikke ta fra folket all moroa men kan ikke dy meg.

Du har tatt mange fine bilder av flatdøgnfluer. Alle nymfebildene minus nr. 5.

For meg så ser det ut som om du har fått tak i Heptagenia Sulphurea og Heptagenia Fuscogrisea. Så var oppgaven til de andre: Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Nå skal jeg ikke ta fra folket all moroa men kan ikke dy meg.

Du har tatt mange fine bilder av flatdøgnfluer. Alle nymfebildene minus nr. 5.

For meg så ser det ut som om du har fått tak i Heptagenia Sulphurea og Heptagenia Fuscogrisea. Så var oppgaven til de andre: Stemmer det?

 

Tror du må lage en nymfetabell også :D

 

Men, har ikke disse to haletråder...? De som er avbilda har jo tre :?:

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den boken jeg har så er klamrende nymfer beskrevet med tre haler, og de klekkede insektene utstyrt med to.

Jeg gikk også for heptagenia en stund, men kameraten min mente at han så en av de store mørke (til venstre på "nymfe2" bildet) klekke ut til en lepto.

Spennende dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er de borte' date=' har prøvd både Opera og IE :cry:

 

Skjønner ikke dette...

 

Fluefiskerhilsen fra SRS[/quote']

 

Nå er de tilbake :D:D:D Jeg måtte bare logge meg på igjen...

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var pussig. Er det flere som sliter med dette?

Jeg kan legge dem ut igjen hvis det er tilfellet.

 

Kjører på med et spørsmål til jeg. Som jeg nevnte tidligere i tråden så klekka det noe som jeg trodde var baetis lengre nede i elva, og nå fant jeg et litt uklart bilde av denne.

Er de to fluene nedenfor begge rhodani, men forskjellig kjønn?

Den øverste var litt større og noe mørkere, og øynene er jo tydelig forskjellig. Det nederste bildet er det samme som er lagt ut tidligere i tråden.

 

Ble mange spørsmål og bilder i denne tråden, men dere har jo så god peiling at jeg klarer ikke å la vær :)

post-60-13949845074255_thumb.jpg

post-60-13949845100952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jaggu spennende :D

 

Endre s: Bildene dine er kjempefine! Jeg må bare være logga på for å se dem.

 

Jeg har ikke noe svar på det du spør om, øyepartiet var svært forskjellig, ja. Men, vil ikke fargen på en døgnflueart variere litt fra habitat til habitat? Noe som jeg har hørt er tilfelle for vulgata, for eksempel...

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det SRS! Digitalkamera er genialt på den måten at man bare kan knipse til det blir brukbart :)

 

Bånngjedda: Jeg har tro på at du har rett. Nymfa var en skikkelig rask svømmer, og ut i fra det jeg kan finne om de rasktsvømmende så er det bare S. aestivalis og S. alternus som tilfredsstiller størrelsen.

 

Hilsen Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bånngjedda: Jeg har tro på at du har rett. Nymfa var en skikkelig rask svømmer' date=' og ut i fra det jeg kan finne om de rasktsvømmende så er det bare S. aestivalis og S. alternus som tilfredsstiller størrelsen.[/quote']

 

Ja, også mener mener jeg at gjellene er typisk for Siphlo; store, bladformede og overlappende. Husker du hvordan bunnforhold det var der du fanget nr 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...