Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Endre s

Anbefalte innlegg

Ja' date=' også mener mener jeg at gjellene er typisk for Siphlo; store, bladformede og overlappende. Husker du hvordan bunnforhold det var der du fanget nr 5?[/quote']

 

Joda, det husker jeg godt. Dette var en dam som lå like ved elva.

Selve dammen hadde steinbunn med mudder i mellom, og det var høy temperatur på vannet da den er grunn. Det var også en del vegitasjon i kantene rundt dammen.

 

Elva renner like ved, og denne har steinbunn og rasktflytende vann.

Om våren flommer det inn vann til denne dammen ifra elva, så det er sannsynlig at en del av insektlivet i dammen stammer derifra.

 

Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :D Da skjønner jeg litt mer. Takk for info!

 

Hadde vært knall om du kunne lage en identifiseringstabell for nymfer også, Rune :D Hvis ikke, kan noen anbefale noe litteratur? Dette er noe jeg ønsker å vite mer om. Men kanskje det blir en komplett guide m. bilder her på www.runesfluefiske.com? Det hadde vært toppers :D

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer tabeller for identifisering av både nymfer og duns i den nye

døgnflueguiden. Men dere må være tålmodige, begynner med dette til høsten/vinteren.

Når det gjelder nymfer og haletråder så har de 3 stk. alle sammen.

Det er kun som dun/spinner at man kan bruke ant. haler som kjennetegn.

Fasongen på halene sier riktignok mye om nymfa.

 

På bildet nymfe 4 er det nok leptonymfe som er på toppen.

Gjellene er ganske karakteristiske med sin spisse, dråpeformede fasong.

Legg merke til plasseringen av øynene på bilde 1,2,3 og 4. De sitter oppå hodet

og hodet er meget bredt samt at nymfa har kraftige bein. Det er typiske trekk hos heptagenia nymfene. Nymfe 5 er ikke en vulgatanymfe, jeg er faktisk litt usikker selv hvike art det er. Hvor lang var den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke kan vente på Rune, har mikroskop og nerdete tendenser :-) kan dere jo begynne her:

 

Arnekleiv, J.V. 1995. Døgnfluelarver (Ephemeroptera) kr. 40,- på www.entomologi.no

 

Aquatic Insects of North Europe:

http://www.apollobooks.com/pub2003-04.htm#Aquatic%20Insects

 

Rune, jeg holder fortsatt på Siphlonurus på nymfe nr. 5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset bånngjedda!

Døgnfluelarver av Arnekleiv er bestilt.

Jeg har en del stoff om dette, skal se om jeg kan lage en slik

light versjon som den for duns som jeg har lagt ut.

 

Jeg er slett ikke uenig i at nymfe 5 er Siphlonurus.

Det stemmer sikkert det, men for sikkerhets skyld skal jeg se på

dette i kveld når jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har en fin liten

sak hvor slike kjennetegn er beskrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er self. ikke 100% sikker selv, Rune. Har ikke sjekket annet enn veldig overfladisk vha "husk & tipp". Ser ut som nymfa har fått hard medfart og mistet noen av gjellene på bakkroppen? Ser nå at alle Siphloer har doble gjellepar på de to første leddene, men klarer ikke å se dette av bildet. Siphlo har også et par ganske markerte spisser på siste ledd på bakkroppen, og de finner jeg heller ikke igjen på bildet. Annet som taler mot siphlo er at haletrådene ikke er "hårete" på bildet, eller kommer ikke dette godt nok fram, kanskje?

 

Et annet alternativ er Metretopus Borealis, men synes gjellene på siden ser for store ut til at dette stemmer, og den er heller ikke særlig vanlig i Hedmark. M. Borealis er visstnok den raskeste svømmeren av alle nymfene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bånngjedda,

Et annet alternativ er Metretopus Borealis, men synes gjellene på siden ser for store ut til at dette stemmer, og den er heller ikke særlig vanlig i Hedmark. M. Borealis er visstnok den raskeste svømmeren av alle nymfene.

 

Metretopus Borealis har jeg også tenkt på, synes det var et interessant forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som nymfa har fått hard medfart og mistet noen av gjellene på bakkroppen?

 

Det er korrekt, virka som den hadde fått en liten skade der.

Takk for alle innspill, forresten. Interessant og lærerrikt for meg dette.

Skal en tur inn til femundsmarka igjen i helga, og finner jeg noe ukjent da så legger jeg det ut hvis det er interesse for det!

 

MVH

Endre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en tur inn til femundsmarka igjen i helga' date=' og finner jeg noe ukjent da så legger jeg det ut hvis det er interesse for det!

 

MVH

Endre[/quote']

 

Heldiggris :D Æ å vil fiske i Femundsmarka, må støve ned på jobb istedenfor :cry:

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen!

 

Kunne ha laget ny tråd av denne, men jeg tenkte kanskje at dette bildet var et interessant innspill i Sipho/Metretopus diskusjonen!

 

Denne ble funnet i et vann med fin sandbunn, 780 mho, er 16-18 mm og en dyktig svømmer.

Også denne er funnet i femundsmarka.

 

MVH Endre

post-60-13949845102333_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...