Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var ute idag også gitt, "bor" nesten isjøen nå. Våkner vel snart opp med gjeller ;D

Samme plass som igår, skal egentlig ikke være et bra sted nå. Det gjør jo SØ fiske bare enda mer spennende, en tilfeldig sms fra en fiskekompis har løst gåten på et elendig SØ fiske. Her er det jammen mye fisk innom for tiden og til stor glede stort sett kun sjøørret.

 

Det begynte med at min fiskekompis Micke tjuvstartet litt idag, hadde allerede fått to når jeg kom.

 

Jeg dro fram min vanligste attraktor juletreet, BANG på første kast en flott SØ på ca 800 gram. Hadde noen slag på en muddler variant før jeg ga meg i natten, Micke fikk flere SØ idag.De store kom ikke inn på natta noe jeg trodde ville skje som igår, så jeg gav meg.

 

Det er med andre ord kritisk viktig å finne SØ når den er vanskelig å få. Lete etter brakkvannsområder og strømkanter, Micke tok forøvrig flere på knall oransj reke. Så det er ikke bare sild og brisling på menyen til sjøørreten for tiden, eller kanskje den tar det meste. Noen er jo på gytevandring allerede. Legger ved dagens fangst, en flott feit fisk.

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som du sier Toggi. Jeg var akkurat ute og fiska ca. 3 timer, og fra jeg kom til brygga i 11 tiden til ca. kl 12 vaka det hele tiden og jeg hadde to slag. Men de to siste timene var helt uten slag og det var ingen vake-aktivitet. >:( Virker som om ørretten liker seg best med en mellomting mellom lyst og kullsvart. ??? ???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok som du sier Toggi. Jeg var akkurat ute og fiska ca. 3 timer, og fra jeg kom til brygga i 11 tiden til ca. kl 12 vaka det hele tiden og jeg hadde to slag. Men de to siste timene var helt uten slag og det var ingen vake-aktivitet. >:( Virker som om ørretten liker seg best med en mellomting mellom lyst og kullsvart. ??? ???

 

 

 

 

Halla Cortland kongen ;)

 

Interessant, var det SØ eller småsei? På "Croft" er det nemlig mye småsei i mørket. Man kan bli lurt, men hvis det er SØ du oppdaget så er jeg der rimelig kjapt ;D he he

 

 

Mvh

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går, starta fiske kl 21, mye vak, blant anna stor fisk, (skal ikke garantere att det var sø) men ingen hogg eller fisk, ca kl 23 bom stilt, kasta til klokka 24 men da var kropstemp under normalen grunna lekasje i vadebuksa.  :(. prøvde med juletred, og ca tusen andre fluer. men ikke en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sjøørret ja! :o Og ikke bare en, men det var hvertfall fem til seks sjøørret som vaka. Hvis det ikke var så mange så må det ha vært tre sjøørreter på speed ;D

 

Og når vi satt på brygga for to dager siden på kvelden, rundt kl 10.30, så var det en STOR sjøørret som hoppa ca. 1,5 - 2m :o :o :o (Tror ikke makrell klarer det ;D) Jeg fikk helt sjokk, og sprang alt eg kunne for å hente fiskestanga. Men det eneste jeg fikk etter en times fiske var en bitteliten torsk :( :( Så den store lurer nok ute der ennå 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i går, starta fiske kl 21, mye vak, blant anna stor fisk, (skal ikke garantere att det var sø) men ingen hogg eller fisk, ca kl 23 bom stilt, kasta til klokka 24 men da var kropstemp under normalen grunna lekasje i vadebuksa.  :(. prøvde med juletred, og ca tusen andre fluer. men ikke en fisk.

 

Hei

 

I verste fall tar SØ småreker/kreps. Prøvde du noe smått på enden av fortommen???

Kjenner meg godt igjen fradine beskrivelser ;) De siste dagene har SØ fiske vært bra for meg.

 

Sjøørreten kan blir veldig selektiv om sommeren, tar gjerne bare smått. Men dette varierer veldig, noen ganger virker det veldig lett andre ganger helt motsatt.

 

Takker for rapport Pellus :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått bekreftelse på sjørret på min kant av landet også (oslofjorden). Holdt på å pakke sammen da jeg hørte et vanvittig plask ca 2 m. fra land. (10-20cm dyp). Skal ut i kveld og fiske på de med ny stang og snelle....det skal bli godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått bekreftelse på sjørret på min kant av landet også (oslofjorden). Holdt på å pakke sammen da jeg hørte et vanvittig plask ca 2 m. fra land. (10-20cm dyp). Skal ut i kveld og fiske på de med ny stang og snelle....det skal bli godt:)

 

Hallo

 

Kult! Litt lettere å motivere seg da :) Send rapport fra turen, sikkert noen som blir lei av bare mine rapporter.

Ikke umulig jeg tar turen innover til Oslofjorden snart, håper du blir med for jeg er lite kjent der.

 

Lykke til, drar ut selv jeg nå.

 

Skitt fiske heter det ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var ute en tur i kveld også jeg. Tror fiskefeberen din Toggi smitter over på meg jeg ;) I kveld begynte jeg å fiske kl. 22. Så bare små "nippevak" den første halvtimen, og fikk ingen ting på "vanlige fluer" :( Siden det ikke var no vakeaktivitet tenkte jeg at jeg skulle prøve noen fluer jeg vanligvis aldri hadde bundet på fortommen ;D Første kast - napp! Så, like fort som det nappet var det ingen ting i enden av snøret. >:( Men jeg tenkte å prøve igjen. Samme gjentar seg, nå begynner pulsen å slå litt fortere; du vet åssen det er ;D

 

Når det samme skjer en tredje gang, skjønner jeg at jeg må finne en strategi for å få den til å sitte. Men på det fjerde så napper det plutselig ikke :o Og ikke på femte ell skjette :o Fisken må ha mista interessen for flua når den skjønner at det ikke ligner på noe og den er vanskelig å fange. Så løsningen ble å bytte flue. Valget falt på en sort zonker. Plutselig nappet det på et par kast igjen på rad, nå måtte jeg bruke taktikken som jeg fant på ved forrige flue.

 

Jeg måtte gi et senere tilslag en vanlig. Endelig satt den! :D Det ble en kort fight for det viste seg VELDIG fort at det var en TORSK :-[ :-[ Men jeg må si det, det er den torsken jeg har hatt mest glede av å fått til å ta ;D

 

Men etter alt dette begynner jeg å fundere på hvor søen ble av i dag, når den viste seg så mye i går ??? ???

 

Søen er uberegnelig gitt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei var ute en tur i kveld også jeg. Tror fiskefeberen din Toggi smitter over på meg jeg ;) I kveld begynte jeg å fiske kl. 22. Så bare små "nippevak" den første halvtimen, og fikk ingen ting på "vanlige fluer" :( Siden det ikke var no vakeaktivitet tenkte jeg at jeg skulle prøve noen fluer jeg vanligvis aldri hadde bundet på fortommen ;D Første kast - napp! Så, like fort som det nappet var det ingen ting i enden av snøret. >:( Men jeg tenkte å prøve igjen. Samme gjentar seg, nå begynner pulsen å slå litt fortere; du vet åssen det er ;D

 

Når det samme skjer en tredje gang, skjønner jeg at jeg må finne en strategi for å få den til å sitte. Men på det fjerde så napper det plutselig ikke :o Og ikke på femte ell skjette :o Fisken må ha mista interessen for flua når den skjønner at det ikke ligner på noe og den er vanskelig å fange. Så løsningen ble å bytte flue. Valget falt på en sort zonker. Plutselig nappet det på et par kast igjen på rad, nå måtte jeg bruke taktikken som jeg fant på ved forrige flue.

 

Jeg måtte gi et senere tilslag en vanlig. Endelig satt den! :D Det ble en kort fight for det viste seg VELDIG fort at det var en TORSK :-[ :-[ Men jeg må si det, det er den torsken jeg har hatt mest glede av å fått til å ta ;D

 

Men etter alt dette begynner jeg å fundere på hvor søen ble av i dag, når den viste seg så mye i går ??? ???

 

Søen er uberegnelig gitt :rolleyes:

 

 

Hei

 

SØ er utrolig uberegnelig, det gjør jo SØ fiske like gøy som å knekke koder i ferskvann. Hvilken døgnflue, str, dun vs klekker o.s.v.. Det kan faktisk sammenliknes når det gjelder SØ når den er treg, selektiv og som du opplevde gårsdagen vs idag. Flo, fjære, strømkanter som du bor ved ;) og ikke minst vær og vind. Alt dette bidrar til et puslespill.

Som jeg skrev tidligere, noen ganger kan SØ fiske virke forbløffende enkelt andre ganger utrolig vanskelig.

Den siste tiden har jeg stort sett opplevd sporadisk vaking og interesse. De tre siste dagene har gitt meg 9 sjøørret, idag ble det null. To slag,  vi var flere idag. Endel bråk og mye kasting på ganske stille forhold kan skremme fisk.

Stå på videre med fisket ditt, jeg kommer ut og besøker skjæret deres snart ;)

 

 

Mvh

Torgeir

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at sø fiske er vanskelig, men er utrolig lett av og til. Jeg er enig med det første utsagnet, men jeg har aldri følt at sø-fiske har vært utrolig lett :P;)

 

Hei

 

Det kan virke lett når den tar "alt" av fluer, du får plutselig 13 på en tur og mistet 6. Det går igrunn på å bli kjent med stedene du fisker og hvilken årstider det er bra. Da kan det faktisk være lett, et eksempel på dette "T" er Eidangerfjorden på høsten. Og du vet jo allerede om noen de av bedre plassene. Siden jeg har trasket noen hundre timer her.. eh.. Tusen er nok det rette ordet så har jeg blitt godt kjent. Og på sen høst evt den første varmetiden etter en kald vinter, ja da kan du bli veldig overrasket.

 

MEN, det er heldigivs få ganger det er lett ;)

 

 

Mvh

Torgeir(som ikke liker Cortland clear) ;) Sorry for avsporing..he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er mitt inntrykk av indre Oslofjord at det er alt annet enn lett ihvertfall :)

 

Hadde napp på flua i går 20-40 cm! (sprutvak) fra land... jeg skvatt noe vanvittig. Endte med at jeg pisket vannet med stanga, trodde jeg kunne ta tilslag og satte flua i capsen  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil er mitt inntrykk av indre Oslofjord at det er alt annet enn lett ihvertfall :)

 

Hadde napp på flua i går 20-40 cm! (sprutvak) fra land... jeg skvatt noe vanvittig. Endte med at jeg pisket vannet med stanga, trodde jeg kunne ta tilslag og satte flua i capsen  :-\

 

 

Hei

 

Vi er jo inne i en vanskelig tid når det gjelder SØ fiske, du opplever det nok litt annerledes etterhvert.Nå kan sjøørreten være  sær og går ofterer i dypere vannlag pga temperatur i vannet.

Din tålmodighet vil belønne deg etterhvert, ikke gi opp :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg gir aldri opp :)

 

Apropos Cortland snørene, er det bare meg eller er det så mye minne i de at det ikke nytter å strekke de ut? Jeg bruker 444 WF #7 clear, og uansett hvor m ye jeg strekker snøret så krøller det seg og kastet stopper i antydninger til floker :( Jeg har smurt og strukket snøret om igjen og om igjen, og ikke står/tråkker jeg på det når jeg fisker. Mulig jeg har litt lite backing?? 90m. 20 punds backing skulle da holde? Jeg vurdere å bytte ut dette snøret faktisk og legge på 30 punds backing for å fylle spolen helt opp i håp om at det reduserer minnet i snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg gir aldri opp :)

 

Apropos Cortland snørene, er det bare meg eller er det så mye minne i de at det ikke nytter å strekke de ut? Jeg bruker 444 WF #7 clear, og uansett hvor m ye jeg strekker snøret så krøller det seg og kastet stopper i antydninger til floker :( Jeg har smurt og strukket snøret om igjen og om igjen, og ikke står/tråkker jeg på det når jeg fisker. Mulig jeg har litt lite backing?? 90m. 20 punds backing skulle da holde? Jeg vurdere å bytte ut dette snøret faktisk og legge på 30 punds backing for å fylle spolen helt opp i håp om at det reduserer minnet i snøret.

 

 

Hei

 

 

Dette snøret er meget meget bra, men som du sier kan det være tendenser til mye minne. Bruker du storspole-snelle? Snella kan faktisk også han noe å si på minne. Større spole=mindre minne.

Bare noen tips:

 

-Bind snøret til et gjerde og ha full strekk på det ica 5minutter, fungerer bra(har samme snøret)

 

 

Funker ikke det:

 

-Legg det i det varmeste vannet fra springen. NB! iKKE KOK.

 

 

Prøv dette, etter litt tid tipper jeg du har samme inntrykk som meg. "Fantastisk bra snøre"

 

 

Jeg håper det hjelper deg, hvis ikke kjøper jeg snørene dine brukt glatt ;) he he¨

 

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil ei takke Toggi, som har hjelp meg slik att eg klarte å fange min første SØ på flue.

Landet for under ein time sidan, og vist ei fin vekt på 900 gr ;D

 

Den vart tatt på juletred, i brekkvann, i eit he... vær. vind regn og det som verre er.

men hva gjør vel det ;D

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil ei takke Toggi, som har hjelp meg slik att eg klarte å fange min første SØ på flue.

Landet for under ein time sidan, og vist ei fin vekt på 900 gr ;D

 

Den vart tatt på juletred, i brekkvann, i eit he... vær. vind regn og det som verre er.

men hva gjør vel det ;D

 

 

Hei

 

Grattis, 900 gr a gitt :)

Nå tenker jeg du skjønner hva ordet "hekta" innebærer ;)

 

Den var veeeldig fortjent!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker,

Hadde det ikke våre for den muskelstrekken i høgre handa, hadde det blit ein tur i kveld og. men klarer vel å døyve den verste smerten med smertestillende. får se nor kvelden nermer seg

 

Hei

 

Kjipt å høre, har du kastet så mye at du har fått muskel-strekk?

Det er vondt, jeg som fisker 6-7 ganger i uka kjenner meg igjen. Jeg har forøvrig oppdaget en sinnsyk effektiv reke, sjekk denne linken:

 

www.fiskefluer.com så finner du etterhvert denne,  Kustflugor / Auraräkan (orange)

 

Denne har vært en "killer", en attraktor reke som fungerer utmerket.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt med att gjekk på tryne nor eg var på vei heim fra elva forge uke. men blir ikke bedre av fiske, hehe. men som di sier i reklama, "må ha det, bare må ha det"

skal se om ei klarer å lage noen slike reker. takker

 

Man må spøre, åssen fisker du den reka?,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt med att gjekk på tryne nor eg var på vei heim fra elva forge uke. men blir ikke bedre av fiske, hehe. men som di sier i reklama, "må ha det, bare må ha det"

skal se om ei klarer å lage noen slike reker. takker

 

Man må spøre, åssen fisker du den reka?,

 

 

Hei

 

Rykkvis inn gjerne med litt stopper, roer litt på tempoet i forhold til silde-streamere.Reka svømmer tregere, gjerne rykkvis. Prøv deg litt frem, noen ganger fiskes den effektivt med trege inntrekk.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...