Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Liten oppdatering igjen:

 

Brukt mye tid på tørrfluefiske, men lurt meg ut i sjøen nå p.g.a stangtesting.

Noen andre som har prøvd lykken etter SØ?

 

Igår var jeg ute med båt, igrunn dårlig med aktivitet. Fikk en liten SØ på den knall orange reka jeg har lagt ut en link til.

"Glorete" vann gjør at jeg bruker farger, og denne reka er topp.

 

 

Idag var jeg også ute, fisken ville ikke ta et par attraktorer. Bare "lugging" i flua. Gikk over til orange reke. Det resulterete i 3 stk(300-400gram)

 

Ikke så store, men spreke var de gitt. Mistet en mye finere, fisket reke som man fisker med nymfe. Med stopp, og i stoppen sa det BANG.. Og den dro godt, men jeg fikk ikke gjort tilslag tidlig nok.

 

Her i Grenland meldes det om mye brennmaneter, så  jeg dro til Frierfjorden. Der er det rikelig med ferskvann så  null brennmaneter.

 

Igrunn en ok tur, slenger med bilde av stedet. Kom gjerne med innspill hvis noen har fisket etter havets dronninger ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i båt i går, var helt stille, klart vann og ca ein mill med makrell. hadde med gutfanten så vi fant ut att vi skulle stikke noen flyndre til agn. gjekk fram og tilbake over sanden, og gjekk rett over ein SØ på 1 - 1,5 kilo. den stod på ca fem meter dyp, hadde ikke med flue eller noe å lokke den med.

så den får ligge der å vente til nestegang, da er flue stanga med ;) så vi reiste ut på dype og landa to brosmer på ca 10 kilo. så nå er gutten frelst på havfiske :D.

det var litt avsporing, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for innlegget Pellus, der skulle du hatt med fluestanga..he he

 

 

Var ute en tur idag på SØ jakt igjen.

Vannet i frier er for tiden brunt, og en tlf fra en fiskekompis fortalte meg at slik er det lenger  ut i selve sjøen også.

Begynte idag med den knall orange reka.

Og jammen tok det ikke lange tida før jeg kjente lugging i flua 3 ganger på rad.

Da byttet jeg flue tvert, lugg i flua 2-3 kast på rad bør tilsi fluebytte. Hvertfall etter å ha prøvd div inntrekk endringer.

 

Satt på min gode gamle juletreet og da "smalt" det på første kast. En ok, blank SØ ble dratt opp.

Den neste timen hadde jeg to på og en av mitt livs største SØ etter. Å se den velte seg etter flua fikk adrenalinet til å pumpe  "big time"

 

Prøvde div Toggi triks på denne etterpå, 4 forskjellige fluevalg, endring i tempo ganger hundre men den var vekk der..  Ja ja, får`n sikkert snart igjen tenkern alltid.

 

Det er det vi alle tenker, og det at sjansen faktisk er der får meg alltid til å beholde motivasjon og trua.

 

 

SØ fiske=tålmodighet. Slenger med et bilde eller to.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere SØ fans

 

Dro en ganske feit SØ idag. Ikke noen kjempe, men ultra-sprek. Kanskje ikke så rart når man kroker den i buken.

Fiskekompisen min Mikael fikk dagens største, en ca 800 grammer pluss to fine til.

En "ringrev" av en SØ fisker han Micke.

Fosse på forumet her var også med, blir god SØ "hunter" du gitt Fosse. Tålmodighet har du, og det er hovednøkkelen til suksess innen SØ fiske. Jeg hadde også på en brukbar, det blåste helt vilt.

 

Fisken tok en sildeimitasjon, fisket med opphenger idag. En Sildeimitasjon i bunn og rekeimitasjon som opphenger. Meget effektiv med "tandem"

 

Slenger med bilde "as usual"

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har var det mange nyttige tips, flott initiativ. Har også inntrykk av at det biter best på ettermiddagen. Fisker i sjøen i Oslofjorden. Fikk et par stykker i stykker i går kveld, men dessverre under minstemål, så de får et par år til på seg for å feite seg opp. Fisket med juletrezonker og rosa rekeimitasjon som oppheng, fikk fisk på begge. Det er fortsatt en del horngjel i fjorden. Har hørt at ørreten skyr områder med horngjel, er det andre som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har var det mange nyttige tips, flott initiativ. Har også inntrykk av at det biter best på ettermiddagen. Fisker i sjøen i Oslofjorden. Fikk et par stykker i stykker i går kveld, men dessverre under minstemål, så de får et par år til på seg for å feite seg opp. Fisket med juletrezonker og rosa rekeimitasjon som oppheng, fikk fisk på begge. Det er fortsatt en del horngjel i fjorden. Har hørt at ørreten skyr områder med horngjel, er det andre som har erfaring med det?

 

Nei det stemmer ihvertfall ikke med mine erfaringer, og jeg mistenker at det er en myte. Jeg har mange ganger fått sjøørret og horngjel om hverandre. Årsaken til denne myten kan antagelig være at når horngjelen opptrer i store mengder vil den ofte komme sjøørreten forkjøpet, dermed vil man sjeldnere få sjøørret under slike forhold. Altså fordi horngjelen er en utrolig rask fisk som dominerer stort i antall. Akkurat som når store seistimer går innunder land.

 

Mvh

R. Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Stemmer det, horngjellen er jo en stimfisk "deluxe". Og den er faktisk utrolig kjapp, sjøørreten kan også svømme i flere grupper og JA faktisk i stim.... Men i den settingen er horngjellen overlegen.

 

Som Osprey skriver så er det vel mer en myte. Fått både SØ, horngjell og makrell som går i samme stimen.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har var det mange nyttige tips, flott initiativ. Har også inntrykk av at det biter best på ettermiddagen. Fisker i sjøen i Oslofjorden. Fikk et par stykker i stykker i går kveld, men dessverre under minstemål, så de får et par år til på seg for å feite seg opp. Fisket med juletrezonker og rosa rekeimitasjon som oppheng, fikk fisk på begge. Det er fortsatt en del horngjel i fjorden. Har hørt at ørreten skyr områder med horngjel, er det andre som har erfaring med det?

 

Det er ihvertfall mitt inntrykk om våren, når horngjelen gyter. Den er ekstremt aggressiv. Jeg pleide alltid å ta en pause til gytinga var over den verste kneika. For så å komme sterkt tilbake i juni, som jeg mener er den beste sjøørret måneden.

Utover sommeren spiller det ikke noen rolle om det finnes horngjel i farvannet. Noe av sjarmen med sommerfisket er nettopp mangfoldet av arter.

 

Toggi, det er ikke sikkert fiskene var feilkroket opprinnelig. Det som ofte skjer når du fisker med to fluer er at den tar den ene flua og huker seg fast i den andre mens du kjører'n. Så prøv å forlenge avstanden mellom fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tmags

 

Takker for ditt tips, skal ha større avstand idag. Men det skjer heldigvis sjeldent, jeg er ganske sikker på at du har helt rett.

 

Beste måneden de 3 siste år er for meg den milde desember måneden, da er sjøørret fiske "magisk" bra.

Utrolig nok ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall mitt inntrykk om våren, når horngjelen gyter. Den er ekstremt aggressiv. Jeg pleide alltid å ta en pause til gytinga var over den verste kneika. For så å komme sterkt tilbake i juni, som jeg mener er den beste sjøørret måneden.

Utover sommeren spiller det ikke noen rolle om det finnes horngjel i farvannet. Noe av sjarmen med sommerfisket er nettopp mangfoldet av arter.

 

Ja det er jo om våren man opplever de tetteste konsentrasjonene av dem og jeg har antatt at det forklarer det labre sjøørretfisket akkurat på de stedene stimene er som tettest. Men aggressive ? Mener du at de angriper sjøørreten ?

 

Når det gjelder å fiske med to fluer kan det sikkert være effektivt, men øker faren for feilkroking samtidig som du får enda et element å ta hensyn til i landingsfasen av din livs sjøørret :) Når jeg allikevel av og til har benyttet to fluer opplevde jeg ganske gjennomgående at ørreten velger den minste flua.

 

Mvh

Rolf j.F

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Osprey

 

Det er absolutt det jeg har erfart også, den tar nesten alltid den minste flua. Enig med det du sier, ser et problem hvis min livs sjøørret slår til på opphenger flua og flua i enden setter seg fast i bunn.

 

Men sjansen for mer hugg og aktivitet er større med to, så det er både fordeler og ulemper med dette systemet.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo om våren man opplever de tetteste konsentrasjonene av dem og jeg har antatt at det forklarer det labre sjøørretfisket akkurat på de stedene stimene er som tettest. Men aggressive ? Mener du at de angriper sjøørreten ?

Mvh

Rolf j.F

 

Kan ikke si sikkert, men for noen år siden hadde jeg en kombinert torsk/sjøørret tur. Da opplevde jeg at stimer med horngjel angrep en 28 grams slukhals veldig aggresivt. Det var ikke bitt men "dytting" med nebbet. Jeg satte på en mindre sluk, men fikk ingen, selv om det måtte være flere hundre fisk.

Jeg sto høyt og hadde et meget godt vindu. Så jeg har en sterk mistanke om at de er aggressive overfor andre arter. Det er ren gjetting fra min side, men den er LITT kvalifisert. Og i så fall er den ikke den eneste arten som har kort lunte under gyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo om våren man opplever de tetteste konsentrasjonene av dem og jeg har antatt at det forklarer det labre sjøørretfisket akkurat på de stedene stimene er som tettest. Men aggressive ? Mener du at de angriper sjøørreten ?

Mvh

Rolf j.F

 

Kan ikke si sikkert, men for noen år siden hadde jeg en kombinert torsk/sjøørret tur. Da opplevde jeg at stimer med horngjel angrep en 28 grams slukhals veldig aggresivt. Det var ikke bitt men "dytting" med nebbet. Jeg satte på en mindre sluk, men fikk ingen, selv om det måtte være flere hundre fisk.

Jeg sto høyt og hadde et meget godt vindu. Så jeg har en sterk mistanke om at de er aggressive overfor andre arter. Det er ren gjetting fra min side, men den er LITT kvalifisert. Og i så fall er den ikke den eneste arten som har kort lunte under gyting.

 

Hei tmags

 

Slettes ikke umulig det du sier, har opplevd svært agressiv "hornis" selv jeg. hmmm.. mer skeptisk til det slukfiske ditt ;D

Havna på sluk-kjøret tmags??? ha ha

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er inne på horngjel og andre "skadedyr" hva med all storskarven. Inne i Oslofjorden har bestanden av den økt ganske så mye de siste 3 til 5 åra. Etter som den lever bare av fisk, kan jeg ikke tenke meg annet enn at den også tar en og annen sjøørett. I Danmark ser jeg at den holder på å utvikle seg til et virkelig problem. Da den er jaktbar, burde alle SØ-entusiaster oppfordre alle jaktvenner til å dra ut å skyte noen skarver. Ikke slik å forså at vi skal skyte alt og alle vi ikke liker, men. Hva er forresten passe avstand mellom fluene når man fisker med oppheng - 40 cm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er inne på horngjel og andre "skadedyr" hva med all storskarven. Inne i Oslofjorden har bestanden av den økt ganske så mye de siste 3 til 5 åra. Etter som den lever bare av fisk, kan jeg ikke tenke meg annet enn at den også tar en og annen sjøørett. I Danmark ser jeg at den holder på å utvikle seg til et virkelig problem. Da den er jaktbar, burde alle SØ-entusiaster oppfordre alle jaktvenner til å dra ut å skyte noen skarver. Ikke slik å forså at vi skal skyte alt og alle vi ikke liker, men. Hva er forresten passe avstand mellom fluene når man fisker med oppheng - 40 cm?

 

Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke teorien om aggressive horngjel, men endel av horngjelens jaktteknikk går jo nettopp ut på å (svime-)slå med nebbet. Spissen på nebbet er jo imidlertid helt myk og ufarlig. Har aldri sett sjøørret bli angrepet av horngjel, men jeg har sett sjøørret som i fred og fordraglighet har svømt rundt i samme område som massevis av horngjel. Dette kommer vi antagelig ikke til bunns i og med deres sjøørretfiskeerfaring veier deres synspunkter og teorier minst like tungt som mine, men jeg mistenker at den aggressive horngjelen er et alibi for å ta en tur med slukhalsen ;)  ;D

 

Litt om storskarven.

Storskarven utgjør etterhvert en ikke ubetydelig trussel mot våre sjøørret- og laksebestander.

I Norge har bestanden av storskarv de senere årene økt kraftig og med et solid innslag av den østersjøiske underarten (mellomskarv) som i langt større grad enn vår opprinnelige storskarv, knytter sine bioptoper til kystnære strøk og også sprer seg i innlandet helt fra fjord til fjell. Nå kan man altså oppleve store flokker med storskarv i mer eller mindre høytliggende ferskvann. I sommer har jeg flere ganger sett skarv langt oppe i sjøørretvassdragene. I Danmark er det konstatert at den i enkelte områder tar så mye som 20 til 40% av utvandrende sjøørret- og laksesmolt. I enkelte ørretvassdrag i nærheten av store skarvekolonier er det konstatert at skarven eter opp mot 80% av ørretene. På den positive siden kan kanskje nevnes at skarven i ferskvann spiser store mengder karpefisk (sørv, mort osv). Karpefiskenes avføring er basisk og bidrar til økt ph og høyerer næringsinnhold og dermed veldig eutrofe og uklare innsjøer. Gjennom å spise disse fiskene bidrar altså skarven til det motsatte.

At de utgjør en trussel på enkelte områder er åpenbart, men totalbildet er uoversiktlig. Likevel synes det relativt klart at det vil være få problemer knyttet til et økt jakttrykk. Dessuten er det utrolig god mat ;)

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som vi er inne på horngjel og andre "skadedyr" hva med all storskarven. Inne i Oslofjorden har bestanden av den økt ganske så mye de siste 3 til 5 åra. Etter som den lever bare av fisk, kan jeg ikke tenke meg annet enn at den også tar en og annen sjøørett. I Danmark ser jeg at den holder på å utvikle seg til et virkelig problem. Da den er jaktbar, burde alle SØ-entusiaster oppfordre alle jaktvenner til å dra ut å skyte noen skarver. Ikke slik å forså at vi skal skyte alt og alle vi ikke liker, men. Hva er forresten passe avstand mellom fluene når man fisker med oppheng - 40 cm?

 

Hei

 

Jeg vil si 40 cm er fint forslag, men ikke mindre... heller mer, i fare for feil kroking av fisk. Kan gå opp til ca 50 cm også, mer enn dette vil være en fare for flua i bunn.... Hvis fisk på opphenger så KAN jo flua i enden sette seg i bunn og ryke større fisk.

 

Må si jeg liker systemet, f.eks en deceiver i bunn med reke som oppheng. Man får faktisk mer trua... Og jeg føler jeg treffer på mer fisk også, men jeg kan forstå at folk KAN være skeptiske til dette systemet også.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Opplevde et meget bra SØ fiske idag. Fisket i brakkvann(frier).Begynte med Runars deceiver med knall orange reke som opphenger. Resultat= 5 fisk, alle på reka.

 

Så var jeg på vei hjem, forbi den siste "lurebukta" så jeg mengder av vårfluer. SØ gikk "bananas"

Snelle bytte fra synk 1 til flyt... På med elk hair caddies, BANG ganger 2.

 

Totalt 7 SØ. Flere i gytedrakt, alle ble pent satt uti igjen. Hadde vel tett opp mot 15 slag ved siden av.

 

Dææven, dette var tøffe greier. Flere mnd siden jeg har opplevd så bra SØ fiske.

Og ja, det blir vel ikke lenge til jeg skal utpå samme plassen.

 

Livet er herlig på sånne dager ;)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos "feilkroking" av sjøørretten, så kan dette lett skje med én flue også - dersom man fisker veldig sakte. Har ofte opplevd at sjøørretten slår og dytter til fluer den er litt "usikker" på, og har fått flere fisk som har vært kroket på utsiden av hodet, i siden, rundt bakkroppen etc..

 

Når man bruker to fluer og fisken tar opphengeren, så opplever jeg aldrig at endeflua henger seg opp i bunnen under kjøring av fisken. Sjøørretten "fighter" jo sjeldent nær bunden, og det virker som endeflua blir hengende bak fisken hele tiden, så lenge fisken er i bevegelse. Men det er klart, er det mye tang og tare langs land, så kan endeflua henge seg opp i håvingsøyeblikket...

 

Når det gjelder horngjel, så hørte jeg bestandig at horgjelen "jaget" vekk sjøørretten når den kom inn for å gyte, og at man kunne glemme sjøørretfiske. Dette er nok en gammel myte med visse sannheter. Jeg har fått horngjel og sjøørret på samme plass (hadde faktisk uofisiell norgesrekord på horgjel i 1993 e.l.), men har også opplevd horngjelen så "vill" (hopping og plasking etc) at det er mulig sjøørretten holder litt avstand når horngjelen er midt i sin værste kamp om damene osv... ;D

Men jeg har aldri sett horngjel angripe sjøørret...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Opplevde et meget bra SØ fiske idag. Fisket i brakkvann(frier).Begynte med Runars deceiver med knall orange reke som opphenger. Resultat= 5 fisk, alle på reka.

 

Så var jeg på vei hjem, forbi den siste "lurebukta" så jeg mengder av vårfluer. SØ gikk "bananas"

Snelle bytte fra synk 1 til flyt... På med elk hair caddies, BANG ganger 2.

 

Totalt 7 SØ. Flere i gytedrakt, alle ble pent satt uti igjen. Hadde vel tett opp mot 15 slag ved siden av.

 

Dææven, dette var tøffe greier. Flere mnd siden jeg har opplevd så bra SØ fiske.

Og ja, det blir vel ikke lenge til jeg skal utpå samme plassen.

 

Livet er herlig på sånne dager ;)

 

 

Mvh

Torgeir

 

Kan du beskrive hvordan du har fiksa opphengeren Torgier? Jeg forsøkte i går med duncan løkker, men ga opp pga at det blåste for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei s0und

 

Jeg bruker blodknuten, sikkert ikke den beste... Men jeg har testet knuten etter bunnfast og den holder forbausende godt ;)

 

Bruker 045mm butt-del, taperer med 030mm i mellom del og 028 som spiss. Opphenger er også i 028mm. Bruker Maxima som butt og Scierra tippet resten. Opphenger er ca 10cm lang ca 40-50 cm før enden.

 

Dette systemet er jo enkelt, men slår over to fluer bra. Meget godt fornøyd.

De fleste jeg kjenner som bruker dette systemet bruker "kirurg" knuten.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ny tur idag, til Frier. Nesten blitt en vane det. Startet med at det kokte små sjøørret når jeg kom.

Etter et par tlf og endelig kommet til enighet med meg selv så skjønte jeg at den tok fjærmygg.

 

Frem med tørrfluene og på med en mini klinkhammer, hadde 3 ordentlig PANG på dette...

Men jeg kjenten aldri, tror ikke klink var helt svaret gitt.

Min fiskekompis prøvde palmer varianter, men uten suksess.

 

Etterhvert fikk jeg en liten en på knall orange Auraræken..

Fiskekompisen min dro en fin etterpå på ca 800 gram.

 

Like før jeg skulle hjem så kastet jeg på en vakende fisk, virket ikke så stor...

Men, man kan bli lurt gitt. Det SMALT skikkelig i enden av fortommen, brukte en helt sort muddler.

 

Etter mye om og men, fisken var veeeldig sprek så fikk jeg tilslutt håvet inn denne pene saken. Nydelig å kjøre SØ med grise rå kondisjonsfaktor.

 

Legger ved bilde, jeg tipper 1,2 kilo. Må skaffe meg vekt ja ;D

 

 

Livet smiler for tiden, SØ fiske i frier er jammen gøy :)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk en brunørret i Sjøen/brakkvann idag, ikke så ofte jeg får det igrunn. Den kan jeg liksom ta i skogsvanna. Men sterk og flott var den. Knall rød i kjøttet og full av maur..

Har nok vandret en liten tur fra sitt stam sted.

 

Tok den på sildeimitasjon, legger med bilde. (625 grams trout)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...