Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette har jeg opplevd mange ganger og det er vrient.

Spørsmålet, så du hva fisken tok?

 

Brisling, krepsdyr, reker?

Alt fra inntrekk, fluer o.s.v kan være avgjørende.

Når dette skjer så bruker jeg ofte to fluer samtidig.

En attraktor(f.eks juletreet i bunn) med en f.eks liten reke eller Marflo i opphengeren

 

Noen ganger oppfører fisken seg bare slik, kan være så frustrerende.

Det hender den er selektiv på svært små yngel.

Og noen ganger har min redning vært en hare/øre nymfe.(litt stor)

 

Bare mine erfaringer, men du kan jo teste ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja må si det var skikkelig frustrerende, men tar det også som en utfording :)

 

Positivt med dagen var at kastelengdene kommer seg :P

 

Er forresten en del nede i Porsgrunn og besøker venner, har du noen tips til hvor jeg skal ta turen hvis jeg har en time til overs der nede og har flustanga med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link med bindebeskrivelser på den samt flere andre snasne godbiter...

http://kystfluer.lystfiskernet.dk/showfly2.asp?Navn=Juletr%E6et&Type=Provokation

 

Til informasjon

 

Det er denne som er mest vanlig hvertfall her på Østlandet/Sørlandet og den har vist seg å være særdeles effektiv.

Takker dere for linkene folkens :) Enda mer å lære ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute noen timer igår her på sørlandet og spottet flere SØ, to av de var nærmere 2 kg. Utrolig frustrerende at ingen ville ta, selv om de gikk etter flua. Hva gjør jeg feil, eller hva bør gjøres i det tilfelle? Prøvde flere forskjellige fluer, varierte hastigheten på inntrekket, dybden.......ingenting hjalp. Er det noen fluer som er anbefalt nå på høsten? Blir min 1. høst som SØ fisker.

Jeg klarer som oftest å finne fram til hvor SØ er, men ikke å få den til å bite. Noen bra tips?

 

Hilsen frustrert sørlending :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har klart å finne sjøørreten som du sier - det er absolutt det viktigste. Og du har klart å fange oppmerksomheten til fisken. Neste steg for min egen del i samme situvasjon ville være å bytte til mindre flue, og smånappe den inn for så å la den dø i et sekund eller to, og starter over igjen. Fungerer ikke dette så prøv å trekk fortere inn.

 

Si ifra når du drar opp to kilosen da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute noen timer igår her på sørlandet og spottet flere SØ, to av de var nærmere 2 kg. Utrolig frustrerende at ingen ville ta, selv om de gikk etter flua. Hva gjør jeg feil, eller hva bør gjøres i det tilfelle? Prøvde flere forskjellige fluer, varierte hastigheten på inntrekket, dybden.......ingenting hjalp. Er det noen fluer som er anbefalt nå på høsten? Blir min 1. høst som SØ fisker.

Jeg klarer som oftest å finne fram til hvor SØ er, men ikke å få den til å bite. Noen bra tips?

 

Hilsen frustrert sørlending :-\

 

SØ fiske på sommer og høst kan som alle med noen turer bak seg, være veldig frustrerende. Har vært i din situasjon mang en gang. Felles for de gangene jeg har "funnet svaret" har det vært små fluer og relativt lange fortommer som har vært greia.  Etterlignininger av Gammarus,strandreker,mysis osv ,osv har vært det som har gjort susen. Har brukt mye forskjellige fargekombinasjoner, men fluer som den på bildet har vært medisin. Har også god tro på forsiktig fremferd langs sjøen. Kan du se auren kan den se deg. :rolleyes: ::)

 

Stå på!!!

 

Gisle

post-2382-13949851655178_thumb.jpg

post-2382-1394985165565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Var ute noen timer igår her på sørlandet og spottet flere SØ, to av de var nærmere 2 kg. Utrolig frustrerende at ingen ville ta, selv om de gikk etter flua. Hva gjør jeg feil, eller hva bør gjøres i det tilfelle? Prøvde flere forskjellige fluer, varierte hastigheten på inntrekket, dybden.......ingenting hjalp. Er det noen fluer som er anbefalt nå på høsten? Blir min 1. høst som SØ fisker.

Jeg klarer som oftest å finne fram til hvor SØ er, men ikke å få den til å bite. Noen bra tips?

 

Hilsen frustrert sørlending :-\

 

Du har gjort alt rett :) det er rett og slett fisken som ikke har lyst på flue hehe.

 

Nå tidelig på høsten opplever jeg dette fenomenet ofte og det er vel dette fenomenet som gjør sø fisket spennende :).

 

Det er mange faktorer som teller for om fisken skal ta flua di eller ei, de vi med sikkerhet kan nevne er : Er fisken i beite modus/fisker du med det fisken spiser/har du for tykk fortom/kan fisken se eller høre deg(vading)/blir fisken skremt av snøret ditt.

 

Sjøørreten har beite perioder det vil si tider på døgnet da den jakter mer aktivt enn ellers på dagen dette styres mest sansynelig av tidevann/værforrhold og mattilgang og til tider vanntemperatur, koden er nok umulig å knekke og den eneste måten å garrantere at vi treffer dissse periodene er å fiske mye ;).

 

Jeg mener at fluevalger ikke har noen betydning for om du får fisk eller ei, har sjøørreten lyst på mat så spiser den stort sett det som kommer foran nesen på den, selvfølgelig gir det å fiske med en immitasjon som ser ut som og beveger seg som den maten den har lettest tilgang på for øyeblikket en litt større fangstprosent men jeg tror vi ville blitt overrasket over hvor liten denne prosenten egentlig er.( en av mine fiske kompiser gjorde en gang et forsøk hvor han skulle får 5 fisk på hver flue i boksen og han begynte øverst i venstre hjørne, selv om han fisket med mye rart fikk han så å si like mye fisk som alle oss andre).

 

Det jeg tror er den faktoren som spiller mest inn er: har vi skremt fisken, kan fisken se fortommen din og kan fisken se deg, skremt fisk er alltid mer skeptisk enn fisk som aner fred og ingen fare, det å holde en lav profil og vade forsiktig og presentere fint kan gi fantastiske resultater.

 

Det finnes mange teorier, feks om at høytrykk/lavtrykk har noe å si og at lukta på flua di har noe å si (man får mer fisk på fluer som andre fisk har spist på før så det er nok noe i denne teorien) og jeg tror at alle teoriene har litt sanhet i seg men at en fasit er umulig å finne før fisken begynner å snakke med oss.

 

Min fasit er fisk mye og tro på det du holder på med, din mentale innstilling (hvor forkusert du er)har mer å si for hvor mye fisk du tar en stenger/snører/fluer og alt annet som er morro ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute noen timer igår her på sørlandet og spottet flere SØ, to av de var nærmere 2 kg. Utrolig frustrerende at ingen ville ta, selv om de gikk etter flua. Hva gjør jeg feil, eller hva bør gjøres i det tilfelle? Prøvde flere forskjellige fluer, varierte hastigheten på inntrekket, dybden.......ingenting hjalp. Er det noen fluer som er anbefalt nå på høsten? Blir min 1. høst som SØ fisker.

Jeg klarer som oftest å finne fram til hvor SØ er, men ikke å få den til å bite. Noen bra tips?

 

Hilsen frustrert sørlending :-\

 

Du har gjort alt rett :) det er rett og slett fisken som ikke har lyst på flue hehe.

 

Nå tidelig på høsten opplever jeg dette fenomenet ofte og det er vel dette fenomenet som gjør sø fisket spennende :).

 

 

 

Det er mange faktorer som teller for om fisken skal ta flua di eller ei, de vi med sikkerhet kan nevne er : Er fisken i beite modus/fisker du med det fisken spiser/har du for tykk fortom/kan fisken se eller høre deg(vading)/blir fisken skremt av snøret ditt.

 

Sjøørreten har beite perioder det vil si tider på døgnet da den jakter mer aktivt enn ellers på dagen dette styres mest sansynelig av tidevann/værforrhold og mattilgang og til tider vanntemperatur, koden er nok umulig å knekke og den eneste måten å garrantere at vi treffer dissse periodene er å fiske mye ;).

 

Jeg mener at fluevalger ikke har noen betydning for om du får fisk eller ei, har sjøørreten lyst på mat så spiser den stort sett det som kommer foran nesen på den, selvfølgelig gir det å fiske med en immitasjon som ser ut som og beveger seg som den maten den har lettest tilgang på for øyeblikket en litt større fangstprosent men jeg tror vi ville blitt overrasket over hvor liten denne prosenten egentlig er.( en av mine fiske kompiser gjorde en gang et forsøk hvor han skulle får 5 fisk på hver flue i boksen og han begynte øverst i venstre hjørne, selv om han fisket med mye rart fikk han så å si like mye fisk som alle oss andre).

 

Det jeg tror er den faktoren som spiller mest inn er: har vi skremt fisken, kan fisken se fortommen din og kan fisken se deg, skremt fisk er alltid mer skeptisk enn fisk som aner fred og ingen fare, det å holde en lav profil og vade forsiktig og presentere fint kan gi fantastiske resultater.

 

Det finnes mange teorier, feks om at høytrykk/lavtrykk har noe å si og at lukta på flua di har noe å si (man får mer fisk på fluer som andre fisk har spist på før så det er nok noe i denne teorien) og jeg tror at alle teoriene har litt sanhet i seg men at en fasit er umulig å finne før fisken begynner å snakke med oss.

 

Min fasit er fisk mye og tro på det du holder på med, din mentale innstilling (hvor forkusert du er)har mer å si for hvor mye fisk du tar en stenger/snører/fluer og alt annet som er morro ;)

 

 

AMEN!

 

 

 

Gisle

post-2382-13949851656603_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Øystein.

Gisle: det var flua si det! :) Greit jeg binder meg opp et par like? hehe.

 

Jakter sjøørreten, så jakter den antakeligvis de fleste fluer i boksen man tar med seg, er ikke av den oppfatning at sjøørreten er veldig selektiv. Og skulle sjøørreten finne på å være selektiv så er det pga. større mengder med lette tilgjengelige bytter, som under en børstemarksverming. En viktig ting å tenke på med sjøørreten er at den i de fleste tilfeller må få like mye energi ut av byttet sitt som den energien den bruker på å fange byttet sitt. Et skadet bytte er et lett bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretfiske om høsten kan være kilent. Jeg pleide å fiske et par populære områder hvor jeg sjeldent var alene. Det kunne være opp til 6-8 fiskere innen synsvidde. Enkelte ganger var det mye fisk rundt oss, men ingen som fikk noe. Slik kunne det være i timesvis. Og når det endelig rykket i enden på lina var det nesten garantert at minst én av de andre også kjørte fisk.

 

Sjøørreten er en forvirret sjel om høsten. Flere drifter som kjemper om oppmerksomhet til enhver tid.

 

Boka "Sjøørret, sjøørret" av Kurt Malmbak-Kjeldsen er obligatorisk for alle som har lyst til å forstå denne fisken.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Boka "Sjøørret, sjøørret" av Kurt Malmbak-Kjeldsen er obligatorisk for alle som har lyst til å forstå denne fisken.

 

 

 

Det er skrevet mye om SØ, men ingen bøker slår denne etter min mening. Spesielt biten som omhandler Osmotisk trykk er meget spennende lesning som har gitt meg en del aha opplevelser.

 

Ikke glem denne klassikeren.

 

Gisle

 

post-2382-13949851659172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flott med aktivitet på tråden, nice!!

Mye flotte fluer her :)

 

Små fluer til vrien fisk er ofte tingen som påpekt, siste løsning er den individuelle fiskers attraktorer.

 

For min egen del er auraræken i div farger ofte løsningen eller som tidligere sagt hare/øre nymfe.

Den kan imitere både yngel/ og marflo/tanglopper samt krepsdyr.

 

Intrekket kan gjøres på så mange måter, varier(prøv dere frem).

 

Keep up the good work!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket etter SØ med fluestang for første gang i går.  Stod 2 timer - fra 18-20:00.  Fikk 2 på ca. 200 gram.  Ikke spesielt mye å skryte av. I tillegg fikk jeg sei på drøye kiloen. Litt kjipt å se at det bare var sei. Det som var litt morsomt var at jeg stod i blazer og finbukse, på vei hjem fra jobb.  Må nok få en SØ-rugg som duger før jeg blir bitt av saltvannsbasillen.  (Buksa må til rens - blazeren er like fin!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

 

2 sjøørreter på den første turen etter sø er absolutt ingen bomtur, og med tanke på at han var ute i 2 timer og fisket i finstasen så vil jeg nesten kalle det en god prestasjon :)

 

Jeg tror nok jeg brukte lenger tid på å få mine første sø hehe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at 2 på 200 gram er en flott start, det handler om å bli kjent.

Å leite etter gode steder, større fisk komme ofte inn litt senere på kvelden.

 

Har de siste dager oppplevd mye smått på de "vanlige" stedene jeg er, men et par timer før flo kom betydelig større SØ sporadisk inn.

 

Og langt uti mørket vaket en fisk 2 meter fra meg. En gigant, jeg fikk nesten hjerte i halsen.. he he

Opp med stripende caddies, men neida.... Vekk var`n.

 

Utrolig fascinerende for det :)

Handler ofte om å være på rett sted til rett tid, og en god porsjon med flaks.

 

I starten hadde jeg vel 12 bomturer, men du verden hvor mye jeg lærte for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

REGLER FOR FISKE ETTER SJØØRRET

I SJØEN

Ja !

• Fiske med stang og håndsnøre fra land og fra båt er tillatt hele året.

• Som agn er det bare tillatt å bruke sluk, spinner, wobbler, flue, mark og annet naturlig agn.

• Ved fiske fra land er det tillatt å benytte en stang eller ett håndsnøre pr. person. Det er tillatt med inntil to agn pr. stang eller håndsnøre.

• Ved fiske fra båt er det tillatt å benytte to redskaper (stang eller håndsnøre) pr. båt. Det er kun tillatt med ett agn pr. stang eller håndsnøre.

• Minstemålet for sjøørret er 35 cm fra snutespiss til halefinnens ytterste spiss.

 

 

 

 

Nei !

• I fredningstiden for det enkelte vassdrag er det ikke tillatt å fiske nærmere grense elv/sjø (elve-/bekkemunningen) enn 100 meter

(NB ! noen elver/bekker kan ha større fredningssoner).

• Garnfiske og fiske med ”oter” etter sjøørret er forbudt.

• Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk skal i perioden f.o.m. 1. mars t.o.m. 30. sept. senkes slik at hele fangstdelen alltid står minst 3 m under overflaten.

 

 

 

           

 

 

www.fagrad.com

 

Tenkte denne kunne være til hjelp for ferskinger, og kansje også for andre også

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Boka "Sjøørret, sjøørret" av Kurt Malmbak-Kjeldsen er obligatorisk for alle som har lyst til å forstå denne fisken.

 

 

Det er skrevet mye om SØ, men ingen bøker slår denne etter min mening. Spesielt biten som omhandler Osmotisk trykk er meget spennende lesning som har gitt meg en del aha opplevelser.

 

Ikke glem denne klassikeren.

 

Gisle

 

 

Enig med mange her i at sjøørretfiske på høsten kan være vanskelig. På denne tiden vil det være en blanding av gytemoden fisk, "gjeldfisk" som ikke skal gyte før til neste år, samt enkelte større fisker som har seg et hvileår. Min erfaring er at disse fiskene oppfører seg relativt ulikt. Skal man lure gytevandrerene (der forøvrig de fleste hunnfisker nå er i en tilstand der de ikke er spesielt egnet som matfisk og kanskje helst burde fått være i fred) er det ofte små fluer i duse naturfarger som har funket best for meg, kanskje med et rødt triggerpunkt. Fisk flua gjerne høyt i vannet og fisk nøye av de inneste 2-3 meterene. Disse sjøørretene går ofte svært nært land også midt på dagen.

 

De blanke "overspringerene" jager fremdeles for fullt i sommerens produksjon av fiskeyngel osv, og aksepterer ofte større fluer/byttefiskimitasjoner, men de tar også reke-/krepsdyrfluer. Det er jo disse man strengt tatt burde jakte på og mange av dem oppholder seg fremdeles langt ute i fjordene eller på åpne kysten der man fisket dem tidligere i sommer. Skal man unngå fisk i gytemodus er det altså viktig å unngå de brakkeste elve-/bekkenære områdene. Drar man lengere ut får man gjerne færre fisk men kvaliteten på de man får er ofte langt høyere.

 

Understreker at dette ikke er noen fasit, kun noen tips som har virka for meg.

 

Boka Gisle og Tmags anbefaler var også en av mine viktigste innfallsporter til sjøørretfiske i sjøen, sammen med feks boka til Jan Grünwald - Sjøørretfiske i saltvann, og noen til. Av nyere litteratur har jeg lyst til å trekke frem boka til Steen Ulnits - Havørred( http://www.ulnits.dk/bog/frame261.htm). Denne er på mange måter bygget opp etter samme lest som boka til Kurt Malmbak Kjeldsen men er grundigere og mer korrekt på det som Gisle henviser til,  nemlig sjøørretens osmoseregulering og dennes betydning for hvor fisken oppholder seg. Boka til Ulnits er ikke oversatt til norsk enda, men de fleste leser den nok greit på dansk :).

 

Mvh

Rolf J. F.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...