Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kom hjem fra tur nå.

Ble 3 stykker idag, største en sjøørret på 950 gram(gytefisk)

 

Litt uvant at jeg drar 3 sjøørret på tre ulike fluer på samme dag.

Første tok jeg på en mini variant av grå frede, neste på Runars deceiver(chartruse) og siste i "mørten" på en sort wolly bugger. ( Og denne var størst)

 

Ganske kult å se SØ jage aktivt på yngel inne på sjokkerende grunt vann. Da valgte jeg den mini freden, med suksess ;)

 

Nok en lærerik dag, og ikke minst treffe på så koselige fluefiskere ute i de vakre omgivelser.

Engasjement, kaffedrikking og "godplass" praten er den sosiale greia som blir prikken over ì`en for en så flott tur.

 

Eidangerfjorden var virkelig vakker idag også den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var og fisket fra båt i dag,dro til mange fine grunner men ikke noe liv,var lavvann så det er vel det som gjør det,dorget med fluesnøre hjemover,kjente et lite røkk,kom inn og skulle sveive opp så datt fluesnøre av backingen,,,,var da jævlig glad jeg ikke hadde fått fisk,da hadde den dratt av gårde med fluesnøre hehe,,nei må skjerpe meg når det gjelder knuter,,kom hjem og lagde flere blodknuter + lyn lim,,,hehe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår (fredag) ble det 2 sjøørret, en på 6-7 hekto på en wollybugger, andre fisken var på rett over kiloen -blank og fin tatt på en liten lys reke på krok 10. Begge tatt på 20 cm vann, var fint være igår og sol, så jeg kastet inn på grunnene - det betalte seg, 2 flotte sjøørret på en times tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørretfiske om høsten kan være kilent. Jeg pleide å fiske et par populære områder hvor jeg sjeldent var alene. Det kunne være opp til 6-8 fiskere innen synsvidde. Enkelte ganger var det mye fisk rundt oss, men ingen som fikk noe. Slik kunne det være i timesvis. Og når det endelig rykket i enden på lina var det nesten garantert at minst én av de andre også kjørte fisk.

 

Sjøørreten er en forvirret sjel om høsten. Flere drifter som kjemper om oppmerksomhet til enhver tid.

 

Boka "Sjøørret, sjøørret" av Kurt Malmbak-Kjeldsen er obligatorisk for alle som har lyst til å forstå denne fisken.

 

 

 

Hvor får jeg kjøpt den boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle

 

Enig med deg at wollybuggers i div farger er meget bra, i div farger så hadde du nok klart deg en hel sesong. Men en ting kan jeg si deg. Jeg har noen fiskedager i året og juletreet skuffer svært sjelden, spesielt i de kalde måneder.

 

Bruker endel wollybuggers selv, spesielt hvite om vinteren, brune/oliven(børstemark, og sorte på natta med ganske bra suksess.

 

Men juletreet får jeg mest på, så enkelt og greit er det.( så det så.... ;D )

 

Sort wollly er suveren på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker konsekvent den på bildet fordi den fungerer så bra, også en grønn variant har jeg hatt suksess med under børstemark svermingen.

 

Elllers har et par av medlemmene sendt juletre til meg som funker. Knall gøy og takk!!

 

Den på bildet er favoritten helt klart, prøvd flere varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kanskje denne kan hjelpe litt, ellers er det jo mange dyktige flubindere her inne. Jeg har ikke peiling på fluebinding, men fant denne. Mulig jeg legger til en linik til, regner med at du får hjelp av en av de mange gode binderne her inne:

 

http://www.fiskeklubben.no/sluk/fly/juletre.asp

 

og

 

http://www.fynfisker.dk//fluemoenstre_beskrivelse.asp?lookupid=22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Står veldig mye lærerik og spennende her!

Tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer på hvordan SØ fisket er her nord om polarsirkelen :)

 

Sessongen er noe kortere enn i SørNorge. November, Desember, Januar og Februar er fisket vanskelig, pga mye dålig vær og mørketid.

 

Sessongen starter i Mars, og enda da er is i stangringene et stort problem, April og Mai er fine måneder.. Sjangser på å treffe på børstemark. Fluene som gjelder tidlig på sessongen er Rosa reke, juletre, Børstemarkimitasjoner. Sildeimitrasjoner funker også bra!

 

Juni, Juli og August er fisket bra! På sommeren er Sildeimitasjoner en slager. Runar's Deciver, Jiggy og Clouser er gode fluer. Også Tanglopper og Rekeimitasjoner fungerer spessiellt bra på sommeren, kombinert med korte og kjappe inntrekk. De virkelig store bamsene slipper seg lenger ut i fjorden og vekk fra elvemunningene. Odder, skjær, kanter og egentlig alt som kan skape litt strøm i vannet er gode plasser.

 

September, Oktober og November er høstmånedene. Det begynner og bli mørkt på ettermiddagen og da er det giftig og fiske med store mørke fluer som går i overflaten og lager mye støy! Dette fisket er veldig morsomt, utrolig kult når fisken tar på en stripende flue i mørket ;)

 

Legger ved noen bilder på hvordan Sjøørretfisket ser ut der jeg kommer fra:)

 

MVH

Anders Johnsen

 

 

 

 

 

post-2427-13949851805058_thumb.jpg

post-2427-13949851806355_thumb.jpg

post-2427-13949851806915_thumb.jpg

post-2427-13949851807864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker konsekvent den på bildet fordi den fungerer så bra, også en grønn variant har jeg hatt suksess med under børstemark svermingen.

 

Elllers har et par av medlemmene sendt juletre til meg som funker. Knall gøy og takk!!

 

Den på bildet er favoritten helt klart, prøvd flere varianter.

 

Heisann Toggi,

når fisker du med juletre flua? Altså tid på døgnet, lyst, mørkt, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I de kalde mnd så fisker jeg gjerne på dagen på plasser med mye sol, bukter, grunner, viker osv.

Da er juletreet suveren, drar inn ofte litt tregere i de kalde mnd. viktig å variere uansett.

 

Også opplevd juletreet som en suveren flue på ettermiddag/kveld frem til mørket. Bruker den igrunn til alle døgnets tider og drar fisk, untatt helt "mørten"

 

Da er det mørke fluer osm gjelder.

 

Og til Juvis: Kjempebra :) Bare hyggelig å hjelpe, denne tråden tar litt av ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...