Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Var ein tur ut i går, fekk ordna meg parkering på ein lovende plass. reiste etter kl 20, så mørke var et faktum.

sette på meg hodelykt og vasa meg ned til berge. etter ca ein halv time kom ein anna kar og ville fiske. (kjekt med selskap på berga i mørke). men tok ikke lang tid før naboene fatta stor interesse for oss. følte att vi ikke var så velkomne i fjøra der. og så sant så sant, etter kort tid såg eg politibilen krusa forbi , og lyst etter oss ned i fjøra. :-\, men dei kom aldri ned.

 

 

men fiske var som de bruker, bare reva.  :P:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pellus

 

Dette burde du lage en tråd om, jeg har vært gjennom samme problemene. Alt fra hyggelige mennesker til de som avskyr fiskere. Det er noe som heter allemannsretten, flere historier vil muligens gi oss svar på hvilket regler vi fiskere må forholde oss til.

 

Opplevd endel "små" situasjoner i det siste.

 

I fjor stod det et stort stykke i alt om fiske mye på grunnlag av en konflikt jeg hadde med en eier i Telemark. Han mente han eide en stor del av sjøen og mente jeg ikke kunne vade 100 meter fra hans hus.

 

Utrolig kjipe sånne situasjoner :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pellus

 

Dette burde du lage en tråd om, jeg har vært gjennom samme problemene. Alt fra hyggelige mennesker til de som avskyr fiskere. Det er noe som heter allemannsretten, flere historier vil muligens gi oss svar på hvilket regler vi fiskere må forholde oss til.

 

Opplevd endel "små" situasjoner i det siste.

 

I fjor stod det et stort stykke i alt om fiske mye på grunnlag av en konflikt jeg hadde med en eier i Telemark. Han mente han eide en stor del av sjøen og mente jeg ikke kunne vade 100 meter fra hans hus.

 

Utrolig kjipe sånne situasjoner :(

 

Sant så sant.

men dette blir litt for mye avsporing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm

 

Jeg forslo at du kunne lage en egen tråd, men det fikk du ikke med deg eller Pellus??? ???

 

Får stort sett brukbart med sjøørret, men merker at høst ørreten er enten virkelig på hugget eller følger kun etter uansett inntrekk og fluer.

 

Dæven, der holdt jeg meg til tema gitt. herregud sier jeg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Står veldig mye lærerik og spennende her!

Tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer på hvordan SØ fisket er her nord om polarsirkelen :)

 

Sessongen er noe kortere enn i SørNorge. November, Desember, Januar og Februar er fisket vanskelig, pga mye dålig vær og mørketid.

 

Sessongen starter i Mars, og enda da er is i stangringene et stort problem, April og Mai er fine måneder.. Sjangser på å treffe på børstemark. Fluene som gjelder tidlig på sessongen er Rosa reke, juletre, Børstemarkimitasjoner. Sildeimitrasjoner funker også bra!

 

Juni, Juli og August er fisket bra! På sommeren er Sildeimitasjoner en slager. Runar's Deciver, Jiggy og Clouser er gode fluer. Også Tanglopper og Rekeimitasjoner fungerer spessiellt bra på sommeren, kombinert med korte og kjappe inntrekk. De virkelig store bamsene slipper seg lenger ut i fjorden og vekk fra elvemunningene. Odder, skjær, kanter og egentlig alt som kan skape litt strøm i vannet er gode plasser.

 

September, Oktober og November er høstmånedene. Det begynner og bli mørkt på ettermiddagen og da er det giftig og fiske med store mørke fluer som går i overflaten og lager mye støy! Dette fisket er veldig morsomt, utrolig kult når fisken tar på en stripende flue i mørket ;)

 

Legger ved noen bilder på hvordan Sjøørretfisket ser ut der jeg kommer fra:)

 

MVH

Anders Johnsen

 

 

 

Vil bare slutte meg til tmags her, og tillegge at jeg flyr en del over Nord-Norge, og forsåvidt er der en del - men da uten fiskestang. På godværsdagene så er det en fantastisk kyststripe å se ned på. Med klart fint vann, lyse banker, mørke områder, strømodder og masse annet snadder. En sommer langs kysten i Nord er faktisk noe man kan drømme om. Selv har jeg ofte tenkt at der nede må det være fint, og der, og der, og der, og der også....  ;)

 

Jørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa toggi fekk an med meg ;);D men har våre så mye skriving om avsporing i det siste.

 

så får sette den på rett spor igjen ;)

 

Har snakka med (petra) ho som ga meg parkeringsrett der, så nå slipper eg politi og redde naboer. ;D

for plassen der så ganske bra ut. og gamlekarane skryter av laksefiske i gamledager på denne plassen. mange fine holmer og odder. fint plass og kaste med flue (ingen busker og kratt i bakrunn, som snapper fluene mine :P) god strømm i vanne. så det blir ikke siste gang eg skal prøve der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute noen timer å fisket i dag/kveld. Det ble med en liten sø (500) og så mistet jeg ett par stk.Dette skjedde før mørket slo inn.Når mørket kommer så sliter jeg med å få noe. Er det noen som har noen tips?? Fluevalg,inntrekk, hva som helst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og kasta noen timer idag. Så masse fisk, men fikk landa kun 2 stk. Hadde mange fisk etter, men ingen var borte i flua. Bytta fluer hele tiden, men uten hell. De jeg fikk i land fikk jeg på morgenen, ca kl 10 tenker jeg. Senere på dagen stoppa det helt. Var ganske irriterende å ha så mange fisk etter, og se en stim på 6-8 ørreter som nærmer seg flua, for å så bare snu og svømme rolig videre. >:(

Har prøvd å fiske med reke, men aldri fått noe på det...... har prøvd diverse rekeimtiasjoner, men uten hell. Tipper inntrekket mitt er på trynet. Prøver å trekke rykkvis med noen pauser, ca 20 cm inntrekk, er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....

Jeg bandt noen slike fluer våren 1989 for å bruke i Dynekilen. Vannet var grumsete, så jeg tenkte jeg måtte bruke noe som glitret (i dag hadde jeg antagelig brukt sorte fluer...). Så jeg brukte orange chenille på kroppen og surret inn en perlemors mylarslange slik som på bildet. Jeg hadde aldri sett noe lignende før.

Flua var en såpass stor suksess at ryktet om den fort spredte seg (min beste tur var 47 sjøørret). Året etter var det mange som hadde samme flue, til og med svensker.

 

Jeg skal ikke hevde å være opphavsmannen til denne flua, eller noen flue for den saks skyld, men dette er antagelig så nærme jeg har kommet  ;D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å trekke rykkvis med noen pauser, ca 20 cm inntrekk, er det riktig?

 

Det er ikke noe som er riktig eller galt når det gjelder inntrekk ved fiske etter sjøørret (eller annen fisk for den saks skyld). Noen ganger funker det ene og andre ganger det andre. Forsøk deg derfor med varierende inntrekk. Både i forhold til lengden av inntrekket og farten på inntrekket. Og ikke glem pausene inn i mellom. Korte pauser, og av og til litt lengre. Fisken tar gjerne akkurat i det du begynner pausen eller starter opp igjen. Så vær obs...!

 

Noen ganger kan et veldig hurtig inntrekk være avgjørende om du får fisk eller ei. Hold stanga mellom beine med knærne. Bruk begge hendene til inntrekket. Og trekk inn raskt. Dette gjelder først og fremst ved bruk av streamer.

 

Om du fisker i grumset vann, forsøk en liten, brun eller svart rekeimitasjon, krokstørrelse 12. Trekk inn sakte, gjerne med handtvist.

 

Ved nattfiske er det først og fremst viktig å skape en godt synlig siluett. Altså: mørke, store og bevegelige streamere. Glem juletrefargene etter at det er blitt mørkt. Da har de INGEN hensikt..!

 

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt inn Mylarslange med mer og bundet opp noen Juletrær. Den ble ikke helt lik den på bildet ditt Toggi, men jeg tror den gjør nytten som et første forsøk.

 

Hei Juvis

 

Denne funker sikkert, juletreet skal visst være ganske enkel å binde opp. Jeg har dessverre ikke peiling på binding, da mister jeg jo timer med fiske eller hur? ;D he he

 

Prøv den Juvis, tror flere varianter av juletreet funker. Fikk en tilsendt av Pellus her og den dro jeg fisk på.

Juletreet bildet er hentet fra www.fiskefluer.com

 

Glemte å si det, beklager!

 

Få inn juletreet Nicco Brekke, de får du solgt. Bare et hint fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute noen timer å fisket i dag/kveld. Det ble med en liten sø (500) og så mistet jeg ett par stk.Dette skjedde før mørket slo inn.Når mørket kommer så sliter jeg med å få noe. Er det noen som har noen tips?? Fluevalg,inntrekk, hva som helst.

 

 

 

 

Hei

 

Det er dagfiske som gjelder nå siden nattefrost. Da er det størst sjanse for å få fisk, etter mørket kommer noen få store sporadisk inn. Man kan være heldig her, men har erfart de siste uker at dagfisk er det som "ruler".

 

Skal du fiske på natta så anbefaler jeg sorte fluer, alt fra en stor wolly bugger til en mindre utgave av flua "dynamitten".

Fiskes ofte tregt.

 

Jeg begynner alltid tregt, også varierer jeg etterhvert hvis fisken ikke tar. Tar den null forskjellig streamere så går jeg over til streakin caddies, JA fortsatt.

 

Og noen ganger er f.eks sunray shadows tingen, den gir jo utrolig siluett.

Opplever sjelden at SØ er selektiv på natta, handler mer om rett sted til rett tid.

 

Ang intrekk: Det som funker best for meg er litt agressive rykk, har skjønt at fart er greia. Men fisker man f.eks med reke, så mener jeg litt tregere gange rykkvis er tingen. Marflo/tanglopper fisker jeg enda tregere, gjerne med endel stopper. Det er bare å prøve seg frem, noen ganger funker svært raske intrekk og andre ganger rykkvis med stopp, eller meget tregt.(Variere)

 

Juletreet funker ikke på natta, hmmm. Dro 5 fisk på juletreet jeg i virkelig "mørten" i sommer.

Det finnes INGEN FASITSVAR, men mange gode tips!

 

NB! Ser jeg en SØ vake forsiktig så drar jeg inn roolig, er den aggressiv så er også mine inntrekk agressive.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Juvis, det ser ut som om du bruker en mylarslange som er for stiv. Hvis det er den slangen jeg tror du bruker så kjøpte jeg akkurat samme slangen første gang jeg skulle binde juletreet. Den består av stive tynne monofilament-biter i tilegg til det greiene som blinker. Siden denne slangen er så stiv har jeg erfart at den gir veldig lite liv i vannet. Derfor byttet jeg til Flashabou Minnow Body. Dette er en mye mykere mylarslange, og gir mye mer liv i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Står veldig mye lærerik og spennende her!

Tenkte at jeg skulle dele noen erfaringer på hvordan SØ fisket er her nord om polarsirkelen :)

 

Sessongen er noe kortere enn i SørNorge. November, Desember, Januar og Februar er fisket vanskelig, pga mye dålig vær og mørketid.

 

Sessongen starter i Mars, og enda da er is i stangringene et stort problem, April og Mai er fine måneder.. Sjangser på å treffe på børstemark. Fluene som gjelder tidlig på sessongen er Rosa reke, juletre, Børstemarkimitasjoner. Sildeimitrasjoner funker også bra!

 

Juni, Juli og August er fisket bra! På sommeren er Sildeimitasjoner en slager. Runar's Deciver, Jiggy og Clouser er gode fluer. Også Tanglopper og Rekeimitasjoner fungerer spessiellt bra på sommeren, kombinert med korte og kjappe inntrekk. De virkelig store bamsene slipper seg lenger ut i fjorden og vekk fra elvemunningene. Odder, skjær, kanter og egentlig alt som kan skape litt strøm i vannet er gode plasser.

 

September, Oktober og November er høstmånedene. Det begynner og bli mørkt på ettermiddagen og da er det giftig og fiske med store mørke fluer som går i overflaten og lager mye støy! Dette fisket er veldig morsomt, utrolig kult når fisken tar på en stripende flue i mørket ;)

 

Legger ved noen bilder på hvordan Sjøørretfisket ser ut der jeg kommer fra:)

 

MVH

Anders Johnsen

 

 

 

Vil bare slutte meg til tmags her, og tillegge at jeg flyr en del over Nord-Norge, og forsåvidt er der en del - men da uten fiskestang. På godværsdagene så er det en fantastisk kyststripe å se ned på. Med klart fint vann, lyse banker, mørke områder, strømodder og masse annet snadder. En sommer langs kysten i Nord er faktisk noe man kan drømme om. Selv har jeg ofte tenkt at der nede må det være fint, og der, og der, og der, og der også....  ;)

 

Jørn

 

 

 

Hei Jørn!

 

 

Du har så rett, veldig mange fine plasser:) Som du sier er det veldig mange fine odder og skjær, som skaper strøm. Strøm er alltid bra :)

 

Var og fisket SØ idag.. Fikk en liten tass.

Forholdene ble vanskelige med mye vind og snø.

 

MVH

Anders Johnsen

 

post-2427-13949851849972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ikke mindre enn iskaldt ut!

Nei nu vente æ bare tell is'n lægg sæ på fjellvannan.

Mulig det blir litt SØ-fiske på Sørvest-landet i vinter...

 

Forøvrig huser de fleste større Nord-norske elver noen SØ som velger havet vinterstid, så muligheten

er der ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på fjorden idag, virka ganske dødt. fikk en liten på første kastet, men den slapp etter ca. 10sek :(  Litt utpå kvelden, akuratt i blåtimen fulgte det en skikkelig rugg etter, men den bare fulgte og smånappa...

En fin tur :) Fiska med juletreet, nok en gang, på et ganske strømfult område med mye skjær. Blir nok en tur i morra også, så nye muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei joma

 

Prøv grå/brun zonker gjerne med en reke opphenger. Har hatt bra suksess med hvite reker i det siste, bare å prøve seg frem.

 

Fikk tre idag, en SØ stakk av med hele kroken. Bare flua igjen, den var ikke akkurat liten tror jeg ;)

 

Prøvde maange forskjellige varianter idag og hadde absolutt best fiske med polar magnus.

En meget god flue til høst ørret som opppfører seg merkelig fra dag til dag.

 

Jeg drar inn ganske rolig, med noen få rykk og stopper. Prøve og feile, fisken virker treg.

Jeg fisket på et sted det er meget kaldt om natta.

 

Har inntrykk av at fisken sparer energi og er mest aktiv på grunne områder med mye sollys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

høstfiske etter sø virker for meg og som enten/eller,gjelder og treffe på den akkurat i det øyeblikket den vil bite og ikke har hodet fullt av andre instinkter...(forstår den godt jeg da)

stygt redd for at toggi kommer inn her med en kjempefisk snart hehe :rolleyes: om jeg ikke kommer meg ut av influensaen snart...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

Var ute i dag en liten tur i arendals området,fikk en sø på 500gram,en sei,en torsk.

Så det er jo litt liv i sjøen,men det jeg lurte på om noen her inne hadde en beskrivelse på en liten rosa reke som virker godt til sjøørret.

 

mvh

vake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

 

Var ute i dag en liten tur i arendals området,fikk en sø på 500gram,en sei,en torsk.

Så det er jo litt liv i sjøen,men det jeg lurte på om noen her inne hadde en beskrivelse på en liten rosa reke som virker godt til sjøørret.

 

mvh

vake

 

Prøv Runar's reke ;) Tror den funker. Skjekk bindebeskrivelse her: http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=news_manager&pages_id=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...