Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

i dag vill han ikke ha juletred, men nor eg husker hva du skrev her inne, og bytta til ei reke, smalt det på andre kaste ;D

har lert mye av deg toggi.

stå på med ditt gode arbeid :D

 

Utrolig hyggelig å høre :) Tusen takk!

Det finnes ingen fasitsvar men gode tips gjennom erfaringer er alfa og omega. Jeg smiler når du lykkes pellus :)

 

Det skal du vite!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja disse sidene er gull verdt for meg og,finner utrolig mye kunnskap som jeg ikke viste før og som sikkert vil bidra til og finne og få mer fisk,det er nå blitt sånn at med en gang jeg setter på dataen er fluefiskesiden det første jeg går igjennom..så en stor takk til dere alle som kommer med tips til oss amatører,,,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det er ikke noe problem å lage snørekurv selv, det er ikk nødvendig å kjøpe en 700kr balje.

 

Slenger inn noen bilder av min, den funker like godt som alt man kan kjøpe på butiken.

 

baljen kostet 30kr, beltet er lagd av stroppa på en gammel bag, og klessnora som er stukket gjennom balja for å skille snøret koster stort sett ingenting.

 

Slenger med et bilde av klessnora også, jeg har smelta den litt i den ene enden, borret hull i baljen stukke igjennom og limt med superlim,tar 20 min å lage eneste problemet er å finne en passe stor balje ;)

post-0-13949852153741_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er det ikke litt negativt at reima rundt livet er festa midt på balja? Hadde det ikke vert bedre vist den var festet i de to hjørnene som er mot mage?

Sikkert ikke viktig, men måtte bare spørre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Er det ikke litt negativt at reima rundt livet er festa midt på balja? Hadde det ikke vert bedre vist den var festet i de to hjørnene som er mot mage?

Sikkert ikke viktig, men måtte bare spørre. :D

 

Jeg fester reima i vadebeltet og har korga hengende løst langs låret/snørekorga flyter ved beina mine, ved å feste korga på mitten så henger korga rett selv om jeg ikke vader, har koga hengede lavt fordi jeg da har større frihet i snøreinntrekket.

 

skal se om jeg finner et bilde av korga i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er det ikke litt negativt at reima rundt livet er festa midt på balja? Hadde det ikke vert bedre vist den var festet i de to hjørnene som er mot mage?

Sikkert ikke viktig, men måtte bare spørre. :D

 

Jeg fester reima i vadebeltet og har korga hengende løst langs låret/snørekorga flyter ved beina mine, ved å feste korga på mitten så henger korga rett selv om jeg ikke vader, har koga hengede lavt fordi jeg da har større frihet i snøreinntrekket.

 

skal se om jeg finner et bilde av korga i bruk.

Ahaa...Da er jeg enig :)....Trodde du hadde den rundt livet jeg :D

Beklager at jeg tvilte på patenten din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var på en tur idag. Tok et par kast med Lefty's Deceiver og ser det følger sjøørret etter. Hjertet pumper som bare f! Den tok ikke på første så jeg kaster en gang til (selvsagt!) ,og jeg ser det er en stim med sjøørret opp mot kiloen! :o Hjertet i halsen og jeg kaster som en gal, men de bare fulgte etter. Jeg bytta flue til en tobis-imitasjon og da fulgte det en skikkelig  sværing etter! men den tok heller ikke >:( Den høst-sjøørreten er ikke til å stole på!

Det var skikkelig action i 5 min så ga det seg og jeg så ikke noe mer til sjøørreten, men det ble en liten torsk.

Alt i alt en fin tur :D Nå har jeg bestilt et lass med fluer fra Fiskefluer.com, så NÅ blir det sjøørret ;D

 

joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk to blanke sjøørret i Vestfold idag på Runars deceiver(chartruse).

Dette er min favoritt farge, hadde flere etter.(mye smått) Den ene var brukbar i lengde, men synes den var litt tynn. Satt fiskene pent og pyntelig tilbake til sitt rette element.

 

Var med Anders 80 på forumet her, takk for grillings og pølser ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for att all SØ eg får her i fjorden skal settes fint tilbake.

Har tatt ein sø for smakens skyld, og kan godt kjøpe laks i frysaren på spar ;)

 

Har sett att det blir bedre for hvert år i elvene her, så den skal få vekse på sitt egent vis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var i en bekk som renner ut i Viksfjord i kveld sammen med Mriks. Der telte vi over 40 ørret på 60-70 meter.Den største var rundt 2 kg. og var helt konge i den kulpen den sto. Ganske sprøtt hvor lite vann en så stor fisk trenger for å gå opp en bekk. Lover  godt for kommende år når enn ser så mye pen fisk. får håpe på mer regn så de største gutta setter fart oppover mot gyteplassene.

 

Har mange fine turer på Mølen. er der mest om sommeren å fisker på kvelden\natta. Der er det jo gode muligheter for å treffe en annen blank enn med rakketmotor.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var i en bekk som renner ut i Viksfjord i kveld sammen med Mriks. Der telte vi over 40 ørret på 60-70 meter.Den største var rundt 2 kg. og var helt konge i den kulpen den sto. Ganske sprøtt hvor lite vann en så stor fisk trenger for å gå opp en bekk. Lover  godt for kommende år når enn ser så mye pen fisk. får håpe på mer regn så de største gutta setter fart oppover mot gyteplassene.

 

Har mange fine turer på Mølen. er der mest om sommeren å fisker på kvelden\natta. Der er det jo gode muligheter for å treffe en annen blank enn med rakketmotor.

 

Hilsen Anders

 

Hei

 

Ja, jeg har vært så heldig å få oppleve havabbor eventyret iår og det ga virkelig mersmak ;D

Makan til kult fiske! Neste år blir det mer fokus på dette, en 6 luftkammers belly er allerede kjøpt inn.

 

Vet om et par gromplasser i porsgrunn også, så neste år er jeg der ute i havet et sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å lage snørekurv selv, det er ikk nødvendig å kjøpe en 700kr balje.

 

 

Godt tips, og man kan gjøre som noen svensker jeg vet om..

Spørre butikken om de kan få en handlekurv av den gamle typen ;

 

handlekurv_artikkel_0.jpg

 

Lett å bruke et vanlig (langt) belte, så lenge det er sprekker i veggene man kan tre igjennom..

En stor fordel å lage noen "pigger" i bunnen, slik Øystein viser i innlegget sitt..  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ein tur i fjøra i dag. pålandsvind, regn`sludd`hagl. brunt vann.

nor ei stod med vann til knena, såg eg ikke bunnen.

Null bitt på fisken, men ganske heftig naglebitt på tærne nå. får vel igjen følelsen i fingrene og føtter utover dagen vil eg tru ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart eit varmt bad, og ein god kopp kaffe,

så fant eg ut att ei skulle bytte fluesen. og da må ein jo ut å prøve,

ned i fjøra, same leksa med vind og slud. men ein fin SØ på ca 5 hekto. ;)

 

Toggi, har funnet plassen nå. men er best på full flo. rart att godplassen ligger 300 meter fra der eg bruker å fiske,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart eit varmt bad, og ein god kopp kaffe,

så fant eg ut att ei skulle bytte fluesen. og da må ein jo ut å prøve,

ned i fjøra, same leksa med vind og slud. men ein fin SØ på ca 5 hekto. ;)

 

Toggi, har funnet plassen nå. men er best på full flo. rart att godplassen ligger 300 meter fra der eg bruker å fiske,

 

Det er gull :) det gjelder å fiske av områder. Det er ofte nøkkelen til suksess. For SØ fiske så ofrer man det meste, fælt lite som stopper meg hvertfall. Du er en tøffing Pellus ;) Det er bare å stå på videre, test ut å fiske høyt i vannet vs dypere. Noen ganger må man treffe fisken på rett dybde, hvertfall når den sparer på energien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Enig med deg Rune, vi må få JB på sjøørret kjøret. Jeg vet han er ikke sååå langt unna. Vet at han ved en tidligere anledning i år var skikkelig på hugget.

 

Vi skal dra han med, ta noen felles turer muligens så skal jeg vise han et par fine steder.

Bare naturen på et par av stedene gjør at JB ikke klarer å holde seg vekk, engangs grill er obligatorisk! ;D

 

 

PS! Ta med nok klær til fredan Rune(det snør i Skien nå :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Morsom tur idag! Idag var det grå zonker som funka... Funka og funka, sjøørreten fulgte flua, og smånappa litt.

Et lite plaster på såret var at jeg fikk en torsk på 4.2 kg :D Torsken er meget sprek om dagen, og det var utrolig gøy å få den inn med en #5 ;D Virker som sjøørreten er litt kresen om dagen ??? Har fiska utrolig mye sjøørret i høst, men den virker litt "pinglete". Følger flua eller bare napper. Men,men den sitter nok snart :D

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Morsom tur idag! Idag var det grå zonker som funka... Funka og funka, sjøørreten fulgte flua, og smånappa litt.

Et lite plaster på såret var at jeg fikk en torsk på 4.2 kg :D Torsken er meget sprek om dagen, og det var utrolig gøy å få den inn med en #5 ;D Virker som sjøørreten er litt kresen om dagen ??? Har fiska utrolig mye sjøørret i høst, men den virker litt "pinglete". Følger flua eller bare napper. Men,men den sitter nok snart :D

 

Joma

 

 

Lager du grå zonker selv?

 

og vist. hva bruker du av matrial?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Morsom tur idag! Idag var det grå zonker som funka... Funka og funka, sjøørreten fulgte flua, og smånappa litt.

Et lite plaster på såret var at jeg fikk en torsk på 4.2 kg :D Torsken er meget sprek om dagen, og det var utrolig gøy å få den inn med en #5 ;D Virker som sjøørreten er litt kresen om dagen ??? Har fiska utrolig mye sjøørret i høst, men den virker litt "pinglete". Følger flua eller bare napper. Men,men den sitter nok snart :D

 

Joma

 

 

Hei

 

Grå zonker er jo ei mega flue, kan jo imitere bådet kutlingers og annen fisk. Mange har også suksess med zonker under børstemark sverminger. Anbefales virkelig fremover spesielt i grått vær eller regn.

 

Jeg har flere typer zonkers, men føler en med glinsende kropp og litt lang kanin strips hale funker best.(kjøpt på intersport) ;D På tide at jeg vurderer å lære fluebinding nå.

 

Artig historie joma :) Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har et par ting,var en tur hos toggi på fredag og han viste oss litt om kaste teknikk,du verden det hjalp,har kastet siden i sommer og nå slapp det meste taket,,så en stor takk til deg toggi,,og i dag var jeg en tur og fisket,fikk en liten torsk og en bitteliten sø,men utrolig liv det var i sjøen der,så flere hopp og masse vak,synd det blir så tidlig mørkt nå,

 

ja den lille sø svømmer pent ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...