Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Torgeir det er aldeles ikke vanskelig å binde fluer til sjø fiske. Jeg begynte i sommer Helt av meg selv og med et par instruksjons videoer og det går ganske bra. serlig juletreet som du liker så godt er såre enkelt. men jeg trodde at det skulle bli så billig å binde fluer, men det er det ikke til nå vertfall. men fordelen er jo at du kan få mange fluer som ikke er til salgs i butikken, og så blir det vel billigere etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torgeir det er aldeles ikke vanskelig å binde fluer til sjø fiske. Jeg begynte i sommer Helt av meg selv og med et par instruksjons videoer og det går ganske bra. serlig juletreet som du liker så godt er såre enkelt. men jeg trodde at det skulle bli så billig å binde fluer, men det er det ikke til nå vertfall. men fordelen er jo at du kan få mange fluer som ikke er til salgs i butikken, og så blir det vel billigere etter hvert :)

 

Hei

 

Får billige fluer, null problem sånn sett. Det er som du skriver, kan også binde etter fantasi og det må være utrolig gøy.

Lærer jeg å binde fluer så skal hvertfall juletreet og Runars deceivere bindes opp. Da skal jeg binde opp runars med sort farge. Har en som er rimelig lik som jeg bestilte fra en dansk eller svensk side og den funker som fy :)

 

Takk for oppmuntrende svar ;) Tenker ikke øknomisk her, men tenker på å lære meg en ny del av denne flotte hobbyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Skal ikke mye til får å bli rimelig bra på fluebinding Toggi. Problemet som oftest er jo at en som starter tilig i karieren med binding er at han ikke vet hvordan fluene ser ut, fordi han begynner med binding på samme til som fisking. Nå har jo du fisket mye, og har sett en drøss av fluer, så da blir det ENDA mindre problem for deh i startfasen på bindinga. Det er bare å hoppe i det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluebinding er en aktivitet mange mener mye om:

 

1. Den enkle varianten: Det er morsommer å fange fisk med fluer en har bundet selv.

 

2. Den seriøse varianten: Binding av fluer fører meg seg masse kunnskap om klekkinger, sykluser, attraktorer og fisketeknikk. Fluebinding er følgelig en forutsetning for et utbytterikt fluefiske - både hva gjelder fisk og opplevelser.

 

3. Fluebinding bør utføres av proffer.

 

4. Fluebinding er en hobby i hobbyen, og kan drives helt separat. Akkurat som fluefiske kan drives separat fra fluebinding.

 

 

Jeg startet i kategori 4 (bandt ikke selv), hoppet over til 2, har med alt mitt knot ofte vært innom 3  ;) og er vel nå et sted midt i mellom alt. Binder en god del fluer selv og kjøper noen. Er også på vei fra å være en ren imitasjonsfisker (illuderer viktige særtrekk) til litt mer eksperimentelt attraktorfiske. Jakter på mønster som har spesielle egenskaper, og pønsker ut en stor C&F boks som rommer alt det jeg trenger for godt ørretfiske i elv. Spennende tankearbeid, som jeg tror jeg skal ta i en egen tråd for nå kjenner jeg at jeg drar litt av i denne tråden og at tankene i hvert fall ikke kretser rund Sjøørretfiske i sjøen eller hva det nå var temaet egentlig var. Toggi har imidlertid takhøyde i sine tråder så det går nok bra, ellers er det bare for administrator å slette i vei!

 

 

JB

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det punktet bør være med i hvert fall i forhold til tilgjenglighet. Men jeg har aldri bundet fluer pga dårlig kvalitet i butikken.

 

Det har vel oftere vært slik at noen av mine egne ikke holder mål, og da spesielt i små krokstørrelser. Har derfor begynt å gi meg på str. 17/18, og kjøper de  jeg trenger i str 20 og mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte punkt 5 JB...

 

5. Fluene man ønsker (og str.) finnes ikke i butikken. De fluene som finnes for salg er av alt for dårlig kvalitet.

At de ikke finnes kan så være i en del tilfeller. At alt som er av fluer for salg er av dårlig kvalitet er bare tullprat.

 

Du vet like godt som meg at det har stemt helt fram til de siste par årene. Ja, de nye Umpqua fluene til NO er bra saker, men det var ikke lenge siden de kom. (var det i år?). Om man ser bort fra disse fluene er det jaggu mye rart ute å går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som mørketiden er over oss og det er komplett umulig for ei kontor-rotte å komme

seg ut i dagslys i løpet av uka, tenkte jeg at jeg skulle spørre om det er mange av dere som fisker på kvelden nå for tiden? Er dette like effektivt som kveldsfiske på våren/sommeren?

 

Sitter med store depresjoner på vei til jobb om dagen da toget går forbi fine SØ-plasser :'(

 

Ikke fått vært ute i helgen heller da det var hyttetur som stod på agendaen så nå begynner desperasjonen å komme.

 

Åge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fisket i mørket på høsten er ikke allverden må jeg dessverre si. Absolutt ikke som på sommeren, det er dagen som gjelder med få unntak. Jeg har testet mye dette i det siste, og det viser seg at faste opplyste brygger og strandsoner KAN være bra.

 

Ellers svært dødt etter "mørten" :(

 

Jeg vet om kjøpefluer som er meget bra, et eksempel er fluene til ydflies.com

Disse er knall fine og har en god kvalitet, så det er vel ikke bare NO(Umpqua)

 

Finnes sikkert flere eksempler enn dette også. Tråden er ikke min JB, uansett så liker jeg tråder som har "takhøyde" ;D Synes det er knall slik det er nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Jeg pleier og gi meg etter skumringen på høst og vinter,jeg synes det 'dør ut' når det blir mørkt på denne tiden.Jeg vet ikke men virker som om kveld/nattfiske etter sø på høst/tidlig vinter er ganske uutforsket?

Det er kanskje mest meg som synes det blir for kaldt,eller mister ''trua'' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok har et par ting,var en tur hos toggi på fredag og han viste oss litt om kaste teknikk,du verden det hjalp,har kastet siden i sommer og nå slapp det meste taket,,så en stor takk til deg toggi,,og i dag var jeg en tur og fisket,fikk en liten torsk og en bitteliten sø,men utrolig liv det var i sjøen der,så flere hopp og masse vak,synd det blir så tidlig mørkt nå,

 

ja den lille sø svømmer pent ennå

 

He-he!! Jeg var ute sammen med Rune den kvelden. Masse liv ja!! Jeg fikk en stooor SØ, men skjønte at nå kom Rune til å bli litt skuffa, så jeg satte den tilbake og sa det bare var en liten torsk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er synd vi fluefiskere må jobbe,skulle vel egentlig gjort seg med litt fri nå.mørkt når du drar på jobb og mørtk når du kommer hjem.uff for en stusslig tid vi er i,menn vi har da helgene,iverfall kansje 1 DAG hvis dama slepper taket hehe

 

He he

 

Hør med JB, han har mange "dametriks" på lager.

Apropos mørket, temperatur i vannet synker gradvis(8 grader i Frier igår) så må man tenke mer på fluer som fungerer i kaldere vann. Husker ifjor at det var aktivt med sild/brisling til langt uti Desember. Nå ser jeg den mer og mer sporadisk.

 

Var med Anders 80 her igår et stykke uti sjøen. Så ikke snurten av sild eller aktivitet.

Hvis ikke klima plutselig vender til sommer temp igjen så tror jeg fisken går mer på "sparebluss" etterhvert.

 

Fluer som grå frede, grå og brun zonker, reker, brune matukas osv bør prøves samt hvite fluer. Synes hvite fluer til SØ er undervurdert. Test ut hvite wolly buggers, ice buggers, reker etc... Har hatt mye suksess med hvite fluer selv og vet at Mads her på forumet bruker mye hvitt og drar mye fisk med det nær sagt året rundt ;D

 

Men hva med marflo/tanglopper? Ser ofte fisk som beiter i vannskorpa i strøm kanter, det kan se ut som den tar "tørt", her kan man bli lurt. Den tar småkreps som lever i tang klyser, gjerne drivende.

 

Selv har jeg mest trua på tangloppa som opphenger fordi den er jo ikke akkurat stor. Fisker jeg kun med en slik imitasjon så ser jeg ikke flua engangs selv på 1 meters avstand i klart vann. Her kan jo kanskje knalle farger være bra!

 

Bruker forøvrig mye rød/brune tanglopper som imitasjon, en fra Scierra sortimentet har fungert best for meg. En litt stor hare øre nymfe har også gjort susen. Men jeg skal vel ikke akkurat skryte på meg noen store fangster med marflo og tanglopper som imitasjon.

 

Hvordan fisker vi med slike, hvem fungerer bra osv?

 

Svar tas imot med stor takk! Jeg selv bruker en del dead drift i strøm partier, litt nymfe teknikker osv. Men her trenger vi innspill folkens :) Det er ofte i denne perioden og fremover fisken spiser dette pga energi sparing. At jeg ser såpass lite brisling og sild er dårlig tegn. Da har SØ en tendens til å jakte på kutlingers, reker, marflo/tanglopper og fjær mark. Intrekket kan også testes ut litt, bruker gjerne litt tregere inntrekk når også fisken blir tregere. Bare min erfaring, men føler at det funker.

 

Husk at på vinteren blir saltinnholdet i sjøen enda høyere, fisken bruker lenger tid på å skille ut dette. Den går gjerne inn på grunna på lavvann.(gjerne i sol lys) Stikk motsatt fra i mer ideelle tider hvor den ofte kommer inn ved flo. Ellers vandrer den mindre og står i dypere vannlag. Så når det går mot 5 grader i vannet så anbefaler jeg å prøve med synk snører på dypere partier. Dette kan f.eks være litt lenger utenfor de "valige" marbakkene.

 

Fikk endel overraskelser ifjor når jeg testet ut dette, alle klaget på elendig fiske. De som klaget brukte konsekvent flyt snører. Etter jeg testet ut synk snører og fisket dypere fikk jeg mer fisk enn vanlig i de kalde månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et lite utvalg tanglopper. Personlig tror jeg her at størrelsen er viktigere enn fargen og derfor må du gjerne benytte rosa eller eller andre farger (whatever makes you happy). Tangloppenes hovedsesong er etter min oppfattning tidlig vår...når sola begynner å få litt tak på grunnene er det nesten bare tangloppene som finnes i noen mengde. I sørsverige feks er dette enda mer fremtredene der de ikke har våre brislingforekomster (viktig vintermat på våre breddegrader). Tangloppene fisker jeg som regel som eneste flue på fortommen. Raskt, seint, korte inntrekk, lange inntrekk. Det er lett å tenke at med slike små fluer må man fiske sakte...dette er ikke alltid tilfellet og man bør absolutt prøve å fiske dem hurtig innimellom. Vil sjøauren se den lille flua der, er det lett å tenke, men sjøauren har spist små krepsdyr og innsekter fra sitt første leveår i elva og det er vel ingen grunn til å tro at synet blir noe dårligere etterhvert. Sjøauren ser tangloppene som beveger seg i de frie vannmassene, og den ser dem nok fabelaktig godt ;)

 

Mvh

Rolf Jørn. F

post-61-13949852250631_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halla gutter,nå trur jeg endelig jeg har fått dama på fiskekjøret,hun har jaggu vært og kjøpt gullfisker og akvarium i dag,kom in i stua og der sto det og skinte i mot meg,første jeg gjorde var og grep tak i fluestanga for og se om den tok flue,men nei da,,tenkte at nå kunne jeg da begynne og fiske hjemme mens dama ser på tv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke bare sø jeg fisker vet du sjekk hva jeg fikk http://www.amta.no/lokale_nyheter/article3110668.ece

 

Det var ikke så rart, for surret fast i bøyen var nemlig et digert elghode!

 

Elgen har nok vært ute og svømt, og så surret seg inn i badebøyen og druknet

 

 

Hvor blei det av kroppen a ???

Eller er det vanlig at kun elghoder er ute å svømmer ???;D

 

 

hehe,ja den hadde ligget en stund,men tung i starten så vi dro vel av huet på elgen,men pussig opplevelse var det,kan si jeg rygget litt når den nærmet deg båten,fra nå av er det kun sø på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hadde en kul fiske dag med Anders 80 her idag. Det begynte med at vi så SØ som vaka, så litt fjærmygg og jeg kasta i området rundt den vakende fisken. Null...

 

Litt senere brukte jeg en liten orange streamer(imiterer reke), da smalt det gitt. SØ på ca 750 gram tipper jeg. Da opplevde jeg virkelig noe overraskende. Ut av kjeften på den tøyt det børstemark.

 

Dette så også han Anders 80, og begge skifta kjapt til børstis(lysebrun). Ikke lenge etter smalt det på hos Anders 80, pen SØ på ca samme vekt som meg, litt feitere med lite prikker(unormalt få).

 

Det skulle vise seg at det å sette på børstemark var lurt, for en stund etter hadde jeg en skikkelig fin en på et par ganger. Denne var grommere, men fikk den ikke nei.

 

To torsk dro jeg også, begge fulle av børstemark. Det er høyst uvanlig med sånne store mengder børstis seint på høsten mot vinter. De jeg så var lyse brune.

 

Det var jammen kult å dra torsk på ca 3,5 kilo gitt, rasa ut endel meter med snøre ja.... Dette har vi på film, men mr "spielberg" sto litt langt borte.

 

Noen andre hørt om fenomenet mye børstemark på denne tiden av året? Vi hadde noen lugg i flua også med børste mark på enden av fortommen. Jeg har aldri opplevd dette før, hvertfall ikke mengder med børstis som idag ;)

 

Gøy var det hvertfall :)

post-1259-13949852287654_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Vil tillegge at dette er et fra et område der både sjøørret og brunørret svømmer side om side,ikke alltid lett og se hva det er.Har også fått kanadisk bekkerøye i samme område tidligere,men gytefisk settes selvfølgelig så varsomt som mulig ut igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...