Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Gjest Anders80

synd med antall bomturer joma,det ordner seg når du finner den rette plassen ,tips om dette har nok toggi beskrevet bra før i denne tråden men det gjelder og finne ut hva som fungerer der du fisker mest av alt men det er jo litt av utfordringen og skitt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par egne eksempler. Bildene er bare tatt i vanlig innelys og er derfor ikke allverden, men det får dere bære over med.

 

Mvh

Rolf jF

 

Er det rosa UV-dubbing eller spectra som er brukt i de rosa kreasjonene?

Bruker mye rosa etter både SØ og sjørøye i sjøen her i nord, antageligvis de beste allroundfluene for mitt vedkommende. Ellers har Fulling Mill ei lita loppe kalt "shrimp orange" som funker som fy, også i elv på nygått fisk!

 

Fine fluer!

 

 

Bruker ofte en miks av ulike dubbingtyper, men ofte SLF sin saltwater dubbing, og så har jeg  funnet mye fine farger i Staffan Lindstrøm sine dubbingpakker. Du vet den med alle fargene i en langsmal pose med huller i. Husker ikke i farten hva de heter. Dersom jeg er ute etter å øke attraktorelementet blander jeg inn litt UV-dubbing, ice-dubbing eller lignende. Ingen fast metode her og det er sjelden to fluer blir helt like :)

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk chatruese når du ikke vet hva fisken jager etter ( på stille dager uten overflateaktivitet)

Hvis fisken jakter på brisling bruker du oliven og hvis det er sild velger du blå/lilla.

 

Som "underkropp" bruker runar kabbe selv fargen pearl green mener jeg. Den fargen har en meget fin perlemorsfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Runars deciever i chartruse er en av attraktor fluene mine, den svikter sjelden.

Ellers har noen påpekt den blå til sild osv..

 

Jeg bruker mye Runars og den er knall god, lite holdbar men uansett så er fluer forbruksvare.

 

Pellus, synd at det sjelden er bra hos deg. Aldri gi opp ;) En dag så snur det!

Sjøørret fiske er noe tregt for tiden siden mye av fisken går opp for å gyte, og de som er på vei opp oppfører seg merkelig. Alt annet enn på hugget, bare følger stort sett etter. De jeg får nå er ofte av mindre størrelse, gleder meg til tidlig vår og børstemark-fiske gitt. Det er jamman gøy!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Oliven eller brun(lys og mørk) børstemark fungerer bra for meg, og gjerne sort bustete på natta.

Det gir en fin siluett.

 

En blålilla fungerer også bra, tidligere i år så jeg mest lyse brune og lilla/blå i sjøen. Det finnes jo ekstremt mange forskjellige arter av børstemark i norge. Prøve frem farger, bruke fantasien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Er det noen som har vært ute å jakta på sø i dag eller??

 

Har just kommet hjem etter noen timer etter SØ, men alt jeg fikk var to småtorsk.  >:(

Har ikke fått SØ på ei uke, om ikke mer.....håper det snur snart.

Vannet var veldig klar idag, og ingen vind. Er det vanlig at det ikke biter i sånne forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vann er en ulempe ja og kombinert med vindstille og lavvann blir det enda verre, men ikke umulig.

 

Hei !

 

Vet mange klager over vinden når de bedriver fluefiske, men jeg vil hevde at vinden er sjøørretfiskerens beste venn. Det kan neste ikke blåse for mye for sjøørreten. Når bølgene ruller inn over land jager sjøørretene rundt i kavet og fanger oppvirvlede smådyr og fisk. Det er uregjerlige bølger som kan stoppe sjøørretfiskeren, ikke vinden i seg selv. Som jeg nevnte i starten her gir lavt, klart og stille vann de dårligste fiskeforholdene etter sjøørret. Tilsvarende er de beste forhold ofte forbundet med litt høyt vann med mye "fart". Når pålandsstormen har lagt seg og bølgene fremdeles ruller tunge mot land, samtidig som vannet har klarnet en anelse da har man drømmeforhold.

 

Så for å gjenta det viktigste her, vinden er vår beste venn. Bare lær deg å mestre den ;)

 

Mvh

Rolf jF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Helt enig med Osprey her. Idag var jeg ute med en kompis og fisket, det ble noen SØ ja. Ingen giganter, men dog fisk. Grå zonker er en killer i Telemark for tiden, vi var i et stort brakkvannsområde.

 

Største var ca 750-800 gram, tatt på grå zonker.

 

Bølger og vind er ofte bra, gjerne pålandsvind. Næringa "driver" inn mot land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Mine 2 største sjøørreter har jeg tatt ved vindstille lavvann sol og sinnsykt klart vann så det er ingen fasit at slike forhold = dårlige forhold.

 

Men det er lettere å komme nært sø ved skitten sjø med bølger, da trenger man ikke denge langt, fisken kan jakte like ved beina dine og følger ofte flua helt inn i stangringene hehe.

 

Jeg liker veldig godt å fiske ved klart vann og vindstille da dette gjør fisket mere visuelt, og man kan av og til spotte fisken før man fisker på den :).

 

En av mine største øyeblikk som sø fisker var på en sånn dag da jeg spottet en stor sø som jaget fra tareklase til tareklase, jeg la ut ett 15-20m kast 5-6 meter til høre for fisken, med en gang flua landet stoppet fisken opp i 2 sekunder og vendte nesa mot ommrådet flua landet og kom som ei kule og tok flua knallhardt. en deilig luftig 2 minutters kamp fulgte og jeg kunne til slutt hove en feit deilig sø på 2,5 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vann er en ulempe ja og kombinert med vindstille og lavvann blir det enda verre, men ikke umulig.

 

Hei !

 

Vet mange klager over vinden når de bedriver fluefiske, men jeg vil hevde at vinden er sjøørretfiskerens beste venn. Det kan neste ikke blåse for mye for sjøørreten. Når bølgene ruller inn over land jager sjøørretene rundt i kavet og fanger oppvirvlede smådyr og fisk. Det er uregjerlige bølger som kan stoppe sjøørretfiskeren, ikke vinden i seg selv. Som jeg nevnte i starten her gir lavt, klart og stille vann de dårligste fiskeforholdene etter sjøørret. Tilsvarende er de beste forhold ofte forbundet med litt høyt vann med mye "fart". Når pålandsstormen har lagt seg og bølgene fremdeles ruller tunge mot land, samtidig som vannet har klarnet en anelse da har man drømmeforhold.

 

Så for å gjenta det viktigste her, vinden er vår beste venn. Bare lær deg å mestre den ;)

 

Mvh

Rolf jF

 

Var ute og testa en ny plass i dag.

Det var lavvann,vindstille og helt klart vann....

 

...og knallfiske!!!

 

2 på land og mista 3 som tok dårlig(for tregt tilslag :'().

Masse aktivitet og vaking stort sett over alt.

 

Mye smått men par store innimellom, så alt i alt en fin plass som jeg skal besøke ofte i fremtiden ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Rolf her, i tillegg vil jeg også nevne det som jeg mener er den største årsaken til at vinden er din venn. Det det er det faktum, som mange glemmer, når de er ved sjøen og står og kaster ut i det uendelige havet. SØ er et vesen med veldig følsomme sanser, og mange av disse sansene til sjøørreten blir blokkert ute av støy fra bølgeskvulp, og krusningen på overflaten under vindfulle forhold.

 

Så for å gjenta det viktigste her, vinden er vår beste venn. Men auren er der hele tiden, ikke skrem den når det ikke blåser!  ;)

 

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du Gisle.

Du må ikke snu tingene på hodet Øystein :) jeg sier ikke at det er ubrukelige forhold når det er vindstille og klart. Har også fått mange fisk under slike forhold. Jeg prøvde bare å fortelle når jeg mener forholdene er best. Det er ikke bare fordi fisken kommer nærmere når det blåser og vannet er uklart, men den er generellt mer ukritisk der den jager rundt i bølgevaset (som du er inne på Gisle). Jeg har en bestemt følelse av at sjøørreten synes det er gøy (:)) å svømme rundt i bølgene, omtrent som fuglene leiker seg på vindfulle dager. Mener på ingen måte at folk skal holde seg hjemme på dager med "dårlige" forhold. Det viktigste er tross alt at man er ute og fisker...hjemme får man ihvertfall ingen sjøørret ;) Litt typisk er det kanskje, som med fiskene til Øystein, at man får de fineste/største når man minst venter det ;)

 

Mvh

r.Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Ooops mente ikke å snu opp ned på ting, jeg prøvde egentlig bare å si at at fiske ved vindstille og klart vann også kan være kanonbra.

 

Elers er jeg veldig enig med begge dere som er enige med hverandre.

 

Enig med du Gisle.

Du må ikke snu tingene på hodet Øystein :) jeg sier ikke at det er ubrukelige forhold når det er vindstille og klart. Har også fått mange fisk under slike forhold. Jeg prøvde bare å fortelle når jeg mener forholdene er best. Det er ikke bare fordi fisken kommer nærmere når det blåser og vannet er uklart, men den er generellt mer ukritisk der den jager rundt i bølgevaset (som du er inne på Gisle). Jeg har en bestemt følelse av at sjøørreten synes det er gøy (:)) å svømme rundt i bølgene, omtrent som fuglene leiker seg på vindfulle dager. Mener på ingen måte at folk skal holde seg hjemme på dager med "dårlige" forhold. Det viktigste er tross alt at man er ute og fisker...hjemme får man ihvertfall ingen sjøørret ;) Litt typisk er det kanskje, som med fiskene til Øystein, at man får de fineste/største når man minst venter det ;)

 

Mvh

r.Jørn F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle fiske venner,,,har prøvd og få sø en stund nå men det har vært stille her på nesodden,men i dag fant jeg et nytt sted,satt og kikket 15 min så det var fisk oppe og vaket da var kl ca 1530 sol og vind stille,typisk fint sted med kulesteiner som går ut i vannet og flere grunner rund det stedet,ca kl 1700 smalt det på en på orange liten reke,den sa den skulle komme tilbake om noen år så den svømmer der ennå, like får det ble mørkt tok det helt av,så tre fisker som hoppet, og et digert plask bare 0,5 meter fra land,det var masse liv der,da begynte kaoset,fikk krøll på sena,stod på fluesnøret,flua på land bak meg mange ganger,for og si det sånn litt ivrig hehe,,men sånn er det og være nybegynner,lærte litt av dette,men sinnsykt gøy var det,,og du joma jeg skal fortelle deg hvor det er,så for dere som ikke har fått noe på en stund,bare vent den dukker opp fra intet og hogger til,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle fiske venner,,,har prøvd og få sø en stund nå men det har vært stille her på nesodden,men i dag fant jeg et nytt sted,satt og kikket 15 min så det var fisk oppe og vaket da var kl ca 1530 sol og vind stille,typisk fint sted med kulesteiner som går ut i vannet og flere grunner rund det stedet,ca kl 1700 smalt det på en på orange liten reke,den sa den skulle komme tilbake om noen år så den svømmer der ennå, like får det ble mørkt tok det helt av,så tre fisker som hoppet, og et digert plask bare 0,5 meter fra land,det var masse liv der,da begynte kaoset,fikk krøll på sena,stod på fluesnøret,flua på land bak meg mange ganger,for og si det sånn litt ivrig hehe,,men sånn er det og være nybegynner,lærte litt av dette,men sinnsykt gøy var det,,og du joma jeg skal fortelle deg hvor det er,så for dere som ikke har fått noe på en stund,bare vent den dukker opp fra intet og hogger til,

 

Det hørtes ut som en spennende start på helga ;D Morsomt å lese at mange er så glad i SØ fiske, stå på videre!

Tror ikke du trenger å være ganske fersk for å være klønete. Ofte når fisket er som best så skjer alle "tabbene" på rekke og rad. Sånt skjer i takt med stressnivået ;)

 

Grattis med fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

tenkte og prøve mer ut mot havbrynet i disse høstdager p.g.a.tidvis frustrerende fiske inne i fjordene der jeg har vært,noen som har erfaringer med dette på denne tiden?håper på og treffe på mer gjeldfisk der ute men har lite erfaring fra sø fiske på denne tiden unntatt inne i fjordene.mvh anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei var på det samme stedet i dag så kom det en båt mot det stedet og jeg hørte han sa,æsj det er det en flue fisker hehe,og så sa han da får vi sette garn litt senere,regner med at det er ørretgarn han skulle sette,det er ganske lytt på fjorden og han sa det er der vi tar den,,men det er vel ikke lov og sette garn fra land er det vel,, :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei var på det samme stedet i dag så kom det en båt mot det stedet og jeg hørte han sa,æsj det er det en flue fisker hehe,og så sa han da får vi sette garn litt senere,regner med at det er ørretgarn han skulle sette,det er ganske lytt på fjorden og han sa det er der vi tar den,,men det er vel ikke lov og sette garn fra land er det vel,, :rolleyes:

 

Det er ikke lov å feste garn i land. Garnet skal være merket i begge ender. Det skal merkes med eiers navn.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei!

Til Rune1967

Et tips er å kjøpe en Orvis snørekurv. Jeg vet at det er den dyreste plastikkbiten du kan kjøpe, men når du er vant til å bruke den er den helt konge. Har hatt snørekurv i litt over et år og drar ikke på tur uten. Da slipper du å stå på snøret og du får ikke tang som fester seg i snøret. 

 

Til vake

Er ikke veldig kjent i Lillesand men vet at det er bra i hele fjorden. Når man kommer nord fra og har kjørt gjennom bommene dukker fjorden opp på venstre side. Denne fjorden går hele veien til Lillesand. Sving ned ved den første avkjøring til Lillesand så kommer dere ned til en meget fin strand. Pass på at dere ikke fisker fornerme elveutløpet inerst i bukta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...