Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var på en tur idag. Fisket fra rudt fire og ut i mørten, fikk to pene torsk på 3-4 kg, spreke som F! Morsomt å få så sprek torsk på #5 ;D De tok på en wolly-bugger variant... Men det ble ikke sjøørret i dag heller :( Men har funnet en godplass tror jeg ;D Så sjøørret sitter snart :D

 

Joma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute en liten tur idag, fikk to sjøørret på et kast.. Samme har skjedd to ganger i løpet av en mnd, nå er det Lotto kupong noen uker fremover. For det er flaks!! ;D

 

Brukte grå zonker og orange reke, så mye stor fisk velte seg. Venter bare på å komme opp å gyte.

Etter mørten ble det dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i går med firer-stanga å prøvde lykken langs kysten her jeg bor, uten hell though..

 

Jeg lurer på om jeg bruker feile fluer eller trekker inn snøret feil.. ???

Fikk tips av en kar på forumet som har fisket en del på disse traktene, så det skal være bra fiske her..

 

Det har slått meg at jeg ikke kan regne med å fisk på første turen, så jeg får prøve litt mer fremover tror jeg.

 

 

Hvilke fluefarger burde jeg satse på i denne årstiden tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft! Har klart samme kunststykket et par ganger tidligere jeg også, da med dobbel gamarus/rekerigg. Blir interessant kjøring av  fiskene;D Lotto følelsen kommer krypende, ingen tvil om det ;D

 

Gisle

 

Hei

 

Mitt inntrykk igår er at den ene tok reka, "broren" fulgte etter "tassen"(3-4 hg) og hang seg opp i zonkeren.

Fisken hadde maks uflaks og jeg grise flaks ;D

 

To ganger på under en mnd skjer nok aldri igjen, dobbelt gamarus/rekerigg hørtes svært spennende ut. Prøves på turen jeg pakker til nå. Flott med tips Gisle, tenkt den tanken før.... Aldri blitt noe, smart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

fikk en aha opplevelse i dag,trodde det var langt mellom de blanke fiskene på denne tiden,stod og kastet og kastet i en grunn bukt i eidangerfjorden,plutselig så jeg et stim med fisk som jaget seg nærmere og nærmere.Småsei eller makrell helt sikkert tenkte jeg de så nemlig helt blanke ut på avstand,men når de kom nærme (nok) så viste det seg og være et stim med sjøørret som fulgte et stim med brisling(eller sild) fikk med meg 3 fisk til noen gode middager fremover vekt fra ca en kilo til 1,2 jeg tipper det var ca 20 fisk i det stimet på samme size,noen som vet mer om dette 'fenomenet'? bilder kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en aha opplevelse i dag,trodde det var langt mellom de blanke fiskene på denne tiden,stod og kastet og kastet i en grunn bukt i eidangerfjorden,plutselig så jeg et stim med fisk som jaget seg nærmere og nærmere.Småsei eller makrell helt sikkert tenkte jeg de så nemlig helt blanke ut på avstand,men når de kom nærme (nok) så viste det seg og være et stim med sjøørret som fulgte et stim med brisling(eller sild) fikk med meg 3 fisk til noen gode middager fremover vekt fra ca en kilo til 1,2 jeg tipper det var ca 20 fisk i det stimet på samme size,noen som vet mer om dette 'fenomenet'? bilder kommer...

 

Hei

 

har ikke opplevd det selv, men hørt historier :D høres helt sykt ut!

Grattis med fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

takk for det joma,forventet ikke slikt kanonfiske,de forsvant dessverre like fort som de kom,så den mye omtalte lottofølelsen meldte seg,kanskje toggi vet noe mer om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk en aha opplevelse i dag,trodde det var langt mellom de blanke fiskene på denne tiden,stod og kastet og kastet i en grunn bukt i eidangerfjorden,plutselig så jeg et stim med fisk som jaget seg nærmere og nærmere.Småsei eller makrell helt sikkert tenkte jeg de så nemlig helt blanke ut på avstand,men når de kom nærme (nok) så viste det seg og være et stim med sjøørret som fulgte et stim med brisling(eller sild) fikk med meg 3 fisk til noen gode middager fremover vekt fra ca en kilo til 1,2 jeg tipper det var ca 20 fisk i det stimet på samme size,noen som vet mer om dette 'fenomenet'? bilder kommer...

 

Det du har opplevd er forsåvidt vanlig det. SØ spiser sild/brisling og jager ofte i stim. Det som gjør opplevelsen din unikt er at du fikk oppleve dette inne på grunna, slik at du så hva som foregikk. Utrolig tøft. Når du da i tillegg får flere fine fisker er det hele fullendt. Grattis med fisken, og kul opplevelse. :D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

takk for det gisle,det var en travel time når det stod på med bilder,filming og landing av fisk alene,det var overraskende for meg på denne tiden av året,har opplevd liknende tidligere på året men det understreker vel bare regelen om og være ^på rett plass til rett tid^ :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått Anders ;)

 

Rett plass til rett tid, håper du opplever LOTTO følelsen mange ganger i fremtiden.

Opplevd liknende jeg, men ikke med så mange store fisk samtidig.

 

Håper du fikk filmet dettte, hvis ikke adrenalinet tok overhånd en times tid ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pellus

 

Jeg kan sikkert svare på dette,  men håper flere deler litt tips om farger også.

For tiden går det mest i brunrød og hvit.

 

De siste dager har jeg hatt bra suksess med en mini streamer i orange(opphenger)

 

Varierer ofte farger utifra vær og temperatur, så bind opp gjerne tre forskjellige farger.

Da er du redda ;) Forhåpentligvis! he he

 

Sjøørret fiske er en gåte for tiden, en i ny og ne. Men de fleste lugger bare i flua eller følger etter.

Prøvd mengder med forskjellige fluer og inntrekk. Frustrerende, men det er endel av hverdagen.

Sikkert mange som kjenner seg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pellus

 

Jeg kan sikkert svare på dette,  men håper flere deler litt tips om farger også.

For tiden går det mest i brunrød og hvit.

 

De siste dager har jeg hatt bra suksess med en mini streamer i orange(opphenger)

 

Varierer ofte farger utifra vær og temperatur, så bind opp gjerne tre forskjellige farger.

Da er du redda ;) Forhåpentligvis! he he

 

 

 

Takker, hadde håpt att flere og kunne svare ja. men du har altid ett svar du toggi  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får henge meg på jeg da ;)

Kjenner ikke Auraræken, men har hatt forskjellige erfaringer med farger på reker og Gammarus imitasjoner. Enkelte dager har jeg hatt best suksess med knallrøde reker. Ved et par anledninger er jeg helt overbevist om at den røde gammarus imitasjonen har vært avgjørende for fangsten. Andre dager har jeg hatt god suksess med grå og brune imitasjoner. Som en konsekvens av disse blandede erfaringene har jeg og en del av fiskekompisene gått for en variant med mikset dubbing av forskjellige farger, Icedubb med blandinger av perlemor, rødt, grått mm.

 

Når det gjelder streamere, så har jeg fått veldig bra på "kvitflua" spesielt på vintern.

"Kvitflua" er en et Zonkermønster med hvit zonkerstrips, og kropp av icedubb type perlemor, og rib av oval sølvtinsel. Rød bindetråd.

 

Ellers så er jeg tilhenger av imitasjonslinja når det gjelder SØ fluer i sjøen også.

 

Se litt på bildet av denne flua som Bjørn akkuratt har fanget en fisk på, så får du en følelse av hva jeg prater om når det gjelder blanding av dubbing.

 

Gisle

 

post-2382-13949851981589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken farge på Auraræken liker du best nå toggi (eller andre)?

 

Aurareka foretrekker jeg i ulike jordfarger. Brunoliven og guloliven funker bra hele året. I kaldere og/eller uklart vann har jeg hatt hell med reker i mer "hotte" farger som feks orange, rosa eller hvit (hvit er kanskje ikke så hot da:)). Generellt er jeg glad i å blande farger, synes det gir fine effekter.

 

Det viktigste tror jeg likevel er å være ute. Sjøørreten er nomalt ikke så nøye på det ;)

 

Edit...se der ja, Gisle også er glad i å blande farger :) Skrev visst samtidig her.

 

Mvh

Rolf j F

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den flua lukter det sjøørret av gisle ;) Bare ser på bildet at den må funke, dette er topp!!

 

Auraræken er den reka som har gitt meg best fiske med reke-imitasjoner. Den finnes vel i fire farger og

siden jeg ikke binder kjøper jeg dem på fiskefluer.com

 

Lærer jeg å binde fluer så skal jeg jaggu meg binde opp denne Gisle.

 

Runars lilla reke er også en killer. Anders inne på forumet her dro en grei SØ på hvit reke her om dagen.

Størrelsen kan han komme med selv. Misunnelig ja ;)

 

Rosa og hvite på vinteren som Osprey skriver fungerer meget bra!

 

Det vet sixpack karlsen alt om ;) (rosa reke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva gammrus eller hva det heter??

 

mvh vake

 

Gammarus / marflo er et lite krepsdyr som finnes både i ferskvann og saltvann. Det er ofte det som gjør at fisken er rød i kjøttet. (Sammen andre krepsdyr )

 

De kommer i forskjellige farger. Har sett lys olivene, grå, grønne og brune. Når det er gyting bærer hunnene på røde eggsekker under buken som nok kan være en trigger for auren. Legger med et bilde av en som jeg fanget i ferskvann.

 

 

 

 

Gisle

post-2382-13949852010489_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

min foreløpig største sø som toggi henviser til tipper jeg var ca 4 kg.Desverre ingen bilder eller film av dette pga fuktighet i kameraet, >:( men min nevø på 3 år  var med og kalte den for en hval  :-\ den tok en hvit reke(vet ikke navnet på den) i et brakkvannsområde,den var desverre litt for gytefarget så den svømmer 'der ute' ennå. Var ute i kveld på samme sted og så noen vanvittig store fisk,mye store vak og konkurrering om plassene der ja fikk filmet noe ''action'' og men det kommer kanskje senere et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det som er gammrus.hvilkene farger fisker best i sjøen???

 

mvh

vake

 

Gamarus blir i sjøen ofte kaldt tanglopper og forekommer i flere farger. Det er nok viktigere å imitere størrelsen enn fargene, men de er ofte brunoliven nyanser.

 

Mvh

Rolf jF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...