Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

he he

 

Ja, bra den. Tørrfluelandet er favoritten for det. Eneste jeg savner er en film kun fra sjøen.

Teknikker, taktikker, fluer, teori vs praksis.

Står forøvrig mye bra i bøker, men variabelen er stor.

 

Savner en 100% sjøørret fra sjøen film.

 

Og kjenner jeg meg rett så kommer min interesse aldri til å dale så jeg skal "mane" noen til å få til noe.

På laaang sikt. All honnør til de som lager slike filmer, det er big time jobb. Ekstremt krevende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prata med Runar i går. Han skulle ut i dag tidlig å filme. Opptakene til fimenen var vist i boks. så det dreide seg om "krydder" til helheten. Slet vist med hva de skulle ta med på filmen, hadde vist mye lekre opptak ;D ;D Blir spennende å se hva som kommer. Kjenner ingen andre som er så mye ute, eller som har så mye kunnskap om arten i norge så dette blir spennende.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det kommer først en om havabbor

 

Det kommer en sjøørret film fra samme mann om en stund, vet ikke når, har sett et lite glimt av den og den ser lovende ut :D

Tøfft, men la oss nå inderlig håpe at de finner en annen musikk. Nå sitter jeg her med influensa, men jeg ikke akkurat mindre vondt i hodet av dette... Hehe. Uansett fett å se noen annet enn opplæringsfilmer i praktisk ørretfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens fisketur over. Det ble fisk i dag også. Totalt 6 stk. 3 små + 1 på 500g, 1 på 600g og en på 800g. Det var to gytefisk men den på 800g var blank og fin. Tok de på juletreet og glimmer reka. Det blir nok fisk til middag en av dagene. Er det noen som har fisket bre leppa multe, fikk et tips av en jeg møtte om et par plasser der det var tatt en del fisk. Er det for seint å treffe den nå, og hva fisker en de med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)

 

Nok en tålmodig dag i fjorden ga resultater, fikk 5 SØ og en flyndre.

Helt utrolig, men tvinn på skytelina bidro til "flyndre" fiske. Fisket helt i bunn tydeligvis ;D

 

Dårlig med aktivitet idag, så lite til brisling og sild. Var litt uklart vann idag så da gjorde knall orange reke og juletreet "susen"

 

Ny personlig rek på antall i år. Alle ble satt tilbake, slenger med et bilde eller to hvis ikke de ble elendige.

Kjappe bilder av fisk og skånsom behandling betyr stress og dårlige bilder.

 

Livet er herlig dere :) :)

post-1259-13949851487377_thumb.jpg

post-1259-13949851487739_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha skjønner ikke hvor dere fisker. blir frustrert. har vært ute kanskje tio turer og harvet - uten å skørde.

 

jag anser meg før å være en god fluefisker, oppdratt i en elv med harrfiske, mens sjøfiske med flue er mitt første halvår(sen jag flyttet till Norge)... men alikevel. men men de kommer vel. fan! hahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kasta også en del i sjøen før, uten at det noen gang egentlig løsna. Sjøfiske er gøy når man har gromplasser og får fisk. For i sjøfiske må i hvertfall jeg få noe med ganske jevne mellomrom for ikke å miste trua. I elver kan man kose seg en hel dag med å kaste på vak, og bare ikke få fisken til å ta, men da har det likevel vært en veldig spennende og givende dag - ispedd en litt irriterende følelse. En dag med 250 kast i sjøen uten et napp eller visuell observasjon av fisk er bare demotiverende.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB

 

Skjønner den, bruker mitt gode humør og energi til noe fornuftig ;D

Det gjelder å bli kjent med plasser rett og slett. Bruke tid på samme steder x antall ganger og lete etter de områdene SØ trives best.

 

Skjønner at dette tærer tålmodigheten til de fleste, at man rett og slett ikke har tid til det.

 

SØ fiske er merkelig, den ene dagen er det ganske så vilt. Dag nummer 2, samme forhold og null kontakt.

Gi aldri opp, TÅLMODIGHET er nøkkel-ordet.

 

Noe må man jo gjøre frem til neste års klekkinger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må man jo gjøre frem til neste års klekkinger ;D

 

Klarer meg fint foreløpig, men er det isfritt i slutten av februar (meget sannsynlig) så må man liksom prøve igjen da. Man må nok være en dedikert SØ-fisker for å få fulle effekt, det er nok der forklaringen ligger på min utålmodighet og av/på ift sø-fiske.

 

Før fylt 20 var jeg skikkelig gira og var ute på noen øyer ved Fredrikstad/Hvaler og fiska sjøørret hele natta på sommeren, mens de andre gutta var på byen og sjekka damer. Så jeg var rimelig nerd jeg også, og en del av det henger på en måte igjen i denne fluefiskemanien. (Fiska mest med sluk og bobledupp med flue på den tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine "sjøørretdager" (som det naturlig nok blir få av i disse dager), så var det sjeldent at jeg ikke fikk fisk. Når man fisker mye blir man ikke bare bedre til å fiske, du lærer også hvor det er bra når. Og også når det er bedre å bli hjemme. Dermed er sjansen for bomturer forsvinnende liten.

 

De gangene jeg er hjemme på besøk så er det enkelte dager hvor forholdene er så perfekte at det river i kroppen  :o. Får jeg ikke fisket da så blir jeg særdeles vanskelig å ha med å gjøre. Sjøørretfiske i sjøen har en helt spesiell plass i hjertet mitt... :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgt denne glimrende tråden ganske tett da jeg er helt sylfersk fluefisker(kjøpte mitt første skikkelige sett forrige fredag) og tenkte jeg kunne dele litt erfaringer.

 

Jeg har aktivt "jakta" på sjø-ørret i snart et år, brukt sluk og kastevobler med varierende hell.

Dvs. jeg dro til plasser jeg visste var brukbare og denga sluk til alle døgnets tider.

Fangstene uteble og jeg fant ut at jeg hadde kommet til et vendepunkt.

Enten måtte jeg gi opp, eller så måtte jeg rett og slett gjøre masse forarbeide og lese mye om fisken jeg var på jakt etter samt å studere kart/sjøkart.

 

For å gjøre historien litt kort har jeg i løpet av de 3-4 siste ukene fått fisk(SØ) på nesten hver tur, og turene mine legger jeg opp etter vindretning/vær/lysforhold etc.etc.

 

Det jeg ikke forventet var å lande 2 fisk på min første tur med flua :D ...så jeg ser ikke bort ifra at det blir færre og færre turer med slukstang fremover, for dette var skikkelig gøy!

 

Det jeg vil fram til er at alle kan få Sjø-ørret, det handler kun om å bruke de små grå litt...lær av "proffene" som f.eks. Toggi, les mye om sjø-ørret, og ikke minst studer plasser/bunnforhold/strøm.

Spesielt dette med strømforhold har vært utslagsgivende for meg.

 

Her er mine verktøy:

 

http://kart.kystverket.no/  velg sjøkart

www.gulesider.no  velg flyfoto

www.norgeibilder.no

 

siste er en referanse til et annet forum hvor det står mye om SØ, så den linke utelater jeg :P

 

 

Håper "tipsene" fra en fersking som meg kommer til nytte for noen :)

 

mvh

Åge

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkomen til forume Åge.

 

her på dette forume har eg lert mye om fluefiske. har vel lest dei fleste innlegga til toggi og har fått stor hjelp av dette (til tros for lite ller ingen fangst), SØ fiske er tolmodighet og kunskap,

men eg trur att stammen av fisk her hos meg er ganske så liten, så eg må nokk lete etter nye plasser i område.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Åge

 

Velkommen og takker så mye for dine nyttige linker :)

Dette setter alle SØ fiskere stor pris på, synes litt synd på deg Pellus.

 

Så ivrig, du skal vite at vinner jeg på LOTTO så skal jeg spandere to ukers tur til Telemark ;)

Tips på side 1 blir stadig oppdatert, input fra dere er alfa og omega.

 

Jeg er absolutt ingen ekspert, vil heller kalle meg ekstremt interessert.

Jaaa da, skal ut senere idag også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Får nesten alltid fisk når jeg fisker etter SØ, men det kan komme av at jeg som regel analyserer litt før jeg drar ut. Det er ikke noe poeng og reise ut vis det er lavt vann eller andre faktorer som ødlegger for fisket. Som Åge nevnte er det lurt pog ta seg tid til og sjekke ut litt før man stikker avgårde. Blir litt på samme måte som lakse fiskern nesten utelukkende sjekker vanstanden i elva før han pakker stanga og setter seg i bilen.

 

For folk som er ferske i gamet anbefaller jeg og bruke litt tid til og sette seg inn i hvordan sjøørreten vandrer og hvordan vaner den har, med tanke på mat, osv... Det finnes masse bra littratur om dette. Dessuten er lende analyse utrolig viktig, har opplevd at dyktige flue fiskere har kastet hele dager uten å få fisk bare fordi de ikke har sjekket hvordan bunn forholdene er (i det aktuelle tilfellet var det en morene som gikk 15 meter utenfor, der fiskerne sto og kastet, ved normal vannstand er det ikke fisk der. Dette kunne vært ungått hadde fiskeren satt seg inn i lendet) Med andre ord kjøp et kart og ha i bilen over de omerådene du ferdes i, sjøsportskart eller last ned fra linken Åge la med ved sitt innlegg...

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arendal er et sjøørret-paradis.

Kompisen min fra Skien observerte store SØ der her om dagen, han fikk en på "juletreet" også.

Jeg fisker mye SØ i Porsgrunn for tiden og fisket er topp. Vurderer en tur med "Ørretvak" her inne til Arendal. Spennende med nye steder. Sørlandet er vakkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål som du kanskje kan hjelpe meg med Toggi.

Var ute i dag og det var masse aktivitet og jaging. fikk en undermåler på juletreet og hadde irriterende mye fisk etter(bl.a.2 skikkelig pene) som bare lå og "passa på" flua men ikke tok...jeg stoppet, nøkket og gjorde stort sett alt hva jeg kunne(med flere forkjellige fluer) uten at det ga noen resultater.

 

Forsøkte med store fluer, små,fargerike..etc. etc. med samme resultat. Fisk etter men kun nysgjerrig "lukting" på flua.

 

Jeg forsøkte raske inntrekk og trege men fortsatt samme resultat.

 

Noen tips?? Var skikkelig artig å se så mye fisk men dertil like frustrerede å ikke få de til å ta.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...