Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Flott fisk det der Robin  :o Var ute i dag på Elnestangen etter tips fra forumet det var is fritt :)

Prøvde med rosa reke først fordi den pleier å levere og den skuffa ikke i dag heller fikk en på 700gr

på femte kastet og etter det ble det dødt :(  Så ikke eller kjente noe etterpå og det ble svin kaldt

utover dagen.

Da fant vi ut at det var bedre å sitte å se sport og kose sæ med god mat ;)

Fiske kamerat var en barndoms venn nord fra og han fikk ikke noe med sluk  :rolleyes:

Årets første fiske tur med fisk også kan man ha det bedre. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro og høre om fangst i oslofjorden,lenge siden sist. flott raport finnen. grattis med årets første. får vente på mildere vær så setter jeg selv i gang. ;D

                            fredrik

Isfritt på snarøya nå Fredrik, bare å komme seg ut!  ;) Var en  tur i dag med to kompiser, -10 og litt vind gjorde det temmelig kaldt, men deilig å få kastet litt igjen. Sjøørreten var helt fraværende, men ble nå en 3 kgs torsk. Livsfarlig å bevege seg i starndsonen nå. Islag overalt, holdt på å knekke armer, bein og stenger i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så fort været tillater det så blir det strake veien til Jeløya! Det er bankers ;)

Men det er selvfølgelig kult å høre hvordan fisket er på disse kanter om dagen. Tar nok en tur ut her snart, når tempen stiger litt. Ikke alltid man trenger å dra langt for å få kastet litt :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ute i minus grader i dag og sol, var en nydelig dag gitt. Varmt og fint til sola gikk ned.

Veldig rolig vind for en gangs skyld, problemet var at det nesten var for blikk.

Hadde lugg på en Igor reke, i orange. Tipper det er fra julegava jeg fikk ;)

Deretter ble det dødt.

To timer etter ser jeg en liten bølge i vannet, var nå blitt fin pålandsstrøm.

Kastet ut med en fin hvit streamer jeg også fikk som gave. Noen lengre rykk og stopp. Da forsvant lina i stoppen. Men den glapp.

Rett før det ble mørkt iset det virkelig til og jeg gikk over til mer hoover og sort wolly fortynget.

Julegave det også, med røde øyne. For ei flue :P

Hadde 4 lugg på  5 kast, deretter ble det tyst. Da så jeg to vak lengre ut.

Dro videre til neste sted og her blåste det virkelig nordadrag ??? Hadde to forsiktige "nøkk" i flua.

Så mye innat uten en fisk på land. Absolutt digg å kjenne såpass mye.

Utrolig gøy at jeg kun brukte fluer fra dere idag, rett og slett fordi jeg har virkelig tru på disse fluene.

Bare den forb nordavinden gir seg nå så blir det bra fiske. Fisken virket veldig skeptisk idag. Og vannet var ekstremt lavt.

post-1259-13949871909797_thumb.jpg

post-1259-13949871910289_thumb.jpg

post-1259-13949871910647_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir lite fisking på meg, ser det ut til... har bare hatt null-turer siden kulden satte inn og har mistet trua... tar en tur uten stang i ettermiddag for å sjekke hvor det er is, men må nok til nz (tmags) eller eidanger (toggi) for å få fisk nå  ;)  ;D får binde fluer og vente på våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir lite fisking på meg, ser det ut til... har bare hatt null-turer siden kulden satte inn og har mistet trua... tar en tur uten stang i ettermiddag for å sjekke hvor det er is, men må nok til nz (tmags) eller eidanger (toggi) for å få fisk nå  ;)  ;D får binde fluer og vente på våren...

Kjørte forbi Toggi-land idag, og kjente det dro skikkelig i rattet da jeg passerte avkjørsler der nede.  Det fine været. Men jeg klarte å unngå fisketur idag jeg også Tom.  Mener jeg fikk høre her fra sikker kilde at våren kommer råtidlig i år!!  Vi gleder oss til varme, bålkos og overfyldte fluebokser.  Jippiiiiiii!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Elnestangen i ettermiddag. "Isfritt" er vel å ta i - måte bryte is ut til den store steinen midt på tangen... Var åpent 20-30 m utover, dog med enkelte isflak. Etter at sola gikk ned begynte det å fryse til - flua ble liggende oppå issørpa. Ikke antydning til fisk, men en fin opplevelse allikevel - vakkert med frostrøyk og solnedgang, spesielt å oppleve at fjorden bokstavelig talt fryser til rundt beina dine...

Prøvde ny line, Vision Extreme Distance F/I #7, intermediate glassklump og hvit flytende skyteline, fungerte kanon på Lpxe rs'en, myk som smør selv i minus 10. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nærområdet ditt Tom? Veit du om det er tett med is i Hvalerområdet?

Var ute på Dusa i dag og hele Singlefjorden virket dekket av is (legger ut bilder senere) - tipper Hvaler også er islagt, uten at jeg har vært der... om kulda holder seg som meteorologene sier, er jeg redd vår del av Oslofjorden er "lost" på ubestemt tid for oss fluefiskere... Isfiskerne jubler, hører jeg rykter om, men å anskaffe isbor og pilkestikke er like fjernt for meg som kjønnsskifte... Så det blir fluebinding og fiskevideoer noen måneder er jeg redd, muligens reise til åpent vann en helg i ny og ne...

: :( :'(

Kanskje vi burde opprette en tråd: Åpent vann i Oslofjorden akkurat nå...? Så kan folk rapportere der?

Imago-S: Ser plutselig for meg 300 mann rundt ei enslig råk... hehe  ;D ;D Kan bli gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi Toggi-land idag, og kjente det dro skikkelig i rattet da jeg passerte avkjørsler der nede.  Det fine været. Men jeg klarte å unngå fisketur idag jeg også Tom.  Mener jeg fikk høre her fra sikker kilde at våren kommer råtidlig i år!!  Vi gleder oss til varme, bålkos og overfyldte fluebokser.  Jippiiiiiii!

Håper kilden din har orden på "vær"-sakene sine!!!

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D

Vi får jo være litt optimistiske, selv om gradestokken skremmer rimet av en moden fluefisker, hehe.  Går da mot lysere tider..!  Benytter anledningen her å minne om Monster ørretfiske på kanalen National Geographic i kveld kl 21.00.  50 min med grøssende vellyst er vel greit å få med seg, siden du var inne på filmer m.m. Tom.

Håper da ikke denne tv-filmen "tar" folk så ille, at en ser folk dra svære terror-fluer gjennom sørpe og isflak til helgen.  ISEN ER DÅRLIG I YTRE OSLOFJORD!! Ellers så pleier det være en lang råk på langs i den fjorden Tom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D

Vi får jo være litt optimistiske, selv om gradestokken skremmer rimet av en moden fluefisker, hehe.  Går da mot lysere tider..!  Benytter anledningen her å minne om Monster ørretfiske på kanalen National Geographic i kveld kl 21.00.  50 min med grøssende vellyst er vel greit å få med seg, siden du var inne på filmer m.m. Tom.

Håper da ikke denne tv-filmen "tar" folk så ille, at en ser folk dra svære terror-fluer gjennom sørpe og isflak til helgen.  ISEN ER DÅRLIG I YTRE OSLOFJORD!! Ellers så pleier det være en lang råk på langs i den fjorden Tom??

Du har helt rett, Øyvind :) og jeg er optimistisk... tiden går fort og snart er vinteren blott et svakt minne, der vi står i pustende vadere uten fleece under, og drar flotte og gyldne brunørret på insektsimitasjoner igjen... og før det kommer børstemarksvermingen og de store sjøørrettene... jeg tror det er noe av magien til fluefisket - at vi alltid har noe å glede oss til :)

Her er noen bilder fra dagens tur langs fjorden, uten fluestang:

Sjøørretten har fått tak over hodet nå... den kan spise seg feit, uten å frykte fiskere...

[attachimg=1]

ingen steder å legge ut en flue... litt rart å gå der uten å kunne fiske, samtidig føle at dette er naturens gang... fisken får være i fred for oss mennesker ...

[attachimg=2]

Jeg gleder meg til vår og issmelting, og å fiske på feite sjøørretter...for ikke lenge siden vadet jeg her, og fisken vaket rundt meg... nå kan jeg gå på isen...

[attachimg=3]

post-3912-13949871956898_thumb.jpg

post-3912-13949871957257_thumb.jpg

post-3912-13949871957497_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir en sjelero de bildene der ja, Tom.  Noe med "deg og det".  Gir da ettertanke for en sjel å sitte i en snøfonne og tro at sola varmer, når det ikke blåser.  Andre som haster forbi en, nærmest rister på hode og lurer på hva en driver på med, bare for at de må rekke ditt og datt.  Og skulle en i vannvare si at en sitter å venter på at isen skal gå, kan en jo rent av være ille ute???  Hadde en endog bare sagt at en venter på våren...så hadde det kanskje falt i smak.  Så kansje det er godt at en har med et fotoapperat godt synlig noen ganger, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bmathies

flotte bilder, gleder meg til tempen blir såpass her oppe i nord tell att det blir væranes ute med stanga. minus 16 i dag og vind.må nok vente tell i slutten av februar før jeg orker å prøve meg igjen.

bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg hatt min første nattøkt på vintertid fiska med flyt og vollybugger hadde da et napp. Gikk så over til å fiske med popper og da hadde jeg noen bølger etter uten at det tok og det ble med det!! Så en stor fisk som vrengte seg i overflata så dety er fisk der ute i mørten også ;D Tarn på neste tur. Det var -18 grader og jeg frøys ikke  ;D

                Robin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dro ut i mørten etter jobb, kom til ekstremt lavt vann og nordadrag.

Da var det -7. Null problem å fiske i kulde som ikke er for gæli. Verre med vinden.

Ble blikk innimellom vindtaka, og da hadde jeg to forsiktige lugg med en gang.

Deretter kom det en laaang dødperiode. Klokka måtte bli 2350 før det smalt, en vakker blankis tok en sort wolly fra fiskern 35 med masse flash. Julegava leverte idag :) :)

Deretter en torsk, så iset det til etter at vind hadde gitt blikk. Ganske dødt idag også gitt. Men det ble hvertall en par fisk. Sjørreten dro helt vilt til kun å være 532 gram 8)

Brukte forresten Carron i intermediate som er en knallbra line. Virker mer solid enn flyt i forhold til leve tid. Og Micke, lina jeg prøvde idag var sjokkerende bra. Kommer med mer info etterhvert :P

post-1259-13949871964715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dro ut i mørten etter jobb, kom til ekstremt lavt vann og nordadrag.

Da var det -7. Null problem å fiske i kulde som ikke er for gæli. Verre med vinden.

Ble blikk innimellom vindtaka, og da hadde jeg to forsiktige lugg med en gang.

Deretter kom det en laaang dødperiode. Klokka måtte bli 2350 før det smalt, en vakker blankis tok en sort wolly fra fiskern 35 med masse flash. Julegava leverte idag :) :)

Deretter en torsk, så iset det til etter at vind hadde gitt blikk. Ganske dødt idag også gitt. Men det ble hvertall en par fisk. Sjørreten dro helt vilt til kun å være 532 gram 8)

Brukte forresten Carron i intermediate som er en knallbra line. Virker mer solid enn flyt i forhold til leve tid. Og Micke, lina jeg prøvde idag var sjokkerende bra. Kommer med mer info etterhvert :P

Konge Toggi.

Du er en "harding" som får uttelling for staheten din ;D

Ikke overrasket over at du likte linen ;)

Tight lines  Micke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...