Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Flotte bilder Igor ;)

Var ute idag med Sandro, vi vasset i snø til nesten livet.

Fint klart vann, forferdelig vind og ikke antydning til liv.

Høydepunktet idag var praten om åssen en fisk tenker og div strategier.

Det løsner snart, kanskje man har godt av å bomme.

Ikke kan jeg trylle, og ikke virker det som om en eneste fisk så flua.

Tror faktisk ikke det var noen fisk innom stedet vårt. Det får være den magre trøsten ;)

Takk for turen Sandro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt fantastisk vær i dag. Isen begynner å gå opp nu, helt stille og sol. Vet ikke hvor jeg skal begynne, så mange muligheter for fiske nå.

Kan hende jeg må ta sjøørreten i kveld. Den vil garantert samle litt krefter til matsøk i solvarmen, det interessante er allikevel hvor tregt fisket er i sola på dagen.

Typisk er klart vann og ingen fisk å se, jeg pleier å være svært kresen på plassene på denne tiden, før det skikkelig begynner. Nå på dagtid er det viktig å finne sonen de hugger i, og er det en muddervik som plutselig blir isfri er det en god plass.

Strendene nedenfor huset er badet i sol nå, men de er ikke de beste sjøørretstrendene ennå. For mye "dødt" brakkvann pga fjordsystem og elvemunning kombinert med lite mudder. De trekker utenfor kastehold, men noen siger inn. Stort sett støinger, mindre gjeldfisker. Fra april av er disse strendene fulle av liv og tobisen trekker fisken helt inn i vannkanten. Da er det moro her.

Ellers på denne tida liker jeg å komme meg unna brakkvannet(unntak er strømsund og mudderviker, samt overganger fra fjorder til saltere vann) Jeg foretrekker beskytta skjærgård med varierte bunnforhold og generelt mye liv, her finner fisken allikevel nok brakkvann i overflaten fra avrenning fra land, vannet skiftes ikke så fort ut og den klarer godt å være her. Konsentrasjonen av fisk kan være stor om enn finner plasser som samler på brakkvann. Årsaken til at denne biotopen er bedre etter min mening nær vannet er kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken er størremangfold av byttedyr, og det virker som særlig den litt større sjøørreten er å finne på relativt til veldig grunt vann på slike biotoper så fort det er levelig der.

I brakkvannsbasseng med mye ferskvannstilsig er det noen ganger for mye kaldt ferskvann som ikke inneholder mat.

Dette kan skifte fort og stimer av brisling og sild kan trekke inn jagende stor sjøørret, men disse må gjerne finnes og de står ikke i bukter og vaser!

Men de absolutt råeste stedene er allikevel gjerne brakkvannsbiotoper, tidevannsrenner med mudder og blåskjellbanker. Finner man slike steder er man heldig. Antallet ørret man kan ta på slike steder er langt høyere enn det man får søkende langs kyststrekninger.

Her er det store ansamlinger reker og kutlinger er også vanlig å finne i magen til fisken. Disse ørretene er underlige i det at de som regel ikke blir helt blanke heller. De trekker heller ikke alltid ut i åpent hav, men holder seg der hele året. Selv midtsommers dukker de opp i ly av mørket. Da er denne varaianten av sjøørret fetere og sterkere enn noengang. De er brune også på denne tida.

Helt forskjellig er sjøørreten jeg får i Mandalselvas nedre deler fluefiskende i sommernetter, den er nesten uten prikker og er langt større. Disse er ikke så ofte man får på sjøen og det beviser hvor mye sjøørret som jakter ute i dypet og langs båene ytterst i skjærgården. Derfor er det spesielt viktig å ta vare på allle gytevassdrag da hver eneste bekk har sin egen genetiske tilpassa stamme. Etter tidevannsfisket setter jeg strandfisket etter tobisjagende sjøørret veldig høyt. Nesten bonefishfiske, og midt på dagen er fisket ofte bra i motsetning til andre steder. Og nå er det like før det begynner. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra med all infoen du gir oss her Marbakken. Her er det bare å ta fram penn og papir og begynne å notere. Gleder meg noe sykt å å få fisket litt med flue igjen. Vinterferie denne uken er bra, så nå er det bare å finne noen isfrie plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte innlegg marbakken.  Her lyser det timer av fiske bak vurderinger. Meget givende å samenligne med egne erfaringer.  Bestandig noe å ta til seg, vurdere, går opp et lys om hvorfor, bekreftelser er jo så mangt. Takk for inspirasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere også!

Det som er fasinerende med naturen er hvordan den blir mer og mer spennende for hver dag. Fiske er vel egentlig det eneste jeg virkelig blir lykkelig av lenge av gangen.

Forrige sjøørretur var helt nydelig, jeg kom til fiskeplassen litt for tidlig egentlig og hadde ikke napp i det hele tatt.

En sangsvane samt en toppandhunn og en fastfrosset død knoppsvane akkompagnerte meg der jeg bestemte meg for å bli til mørket kom.

Jeg fisker litt forsiktig og gjør det mest for å ikke "kjede" meg, det er kaldt og den snikende erkjennelsen av å være en avviker er med ett over meg.

Litt deprimert sitter jeg der på en stein og trekker i flua, så vaker det. Et meget oent vak, omtrent som på film he he. hode kropp og hale.

6-7 minus eller noe sånn og etter som mørket siger på tiltar det, fem vak ser jeg. Det blir mørkere og da begynner de å bite. Det vaker mye nå, men de er vonde å få. Får bare opp tre og mister noen. Det er så forbannet vakkert og herlig å kunne oppleve slik.

Jeg sykler hjem og spiser fisken. Har spist mye fisk i det siste og det gir fisket enda mer mening. Stekt abbor er kanskje det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute to timer før jobb idag, fjorden var blikk og i solen var det 8 plussgrader.

Første fiskedag med et snev av vårfølelse. Dro til frierfjorden som er for det meste isfri nå og meget klar.

Brukte en hvit wollybugger med kulehode fra Ruffen?

Uansett en rå flue som ga et skikkelig hugg i en våtfluesving i strømmen. Akkurat i den settinga var det umulig å gjøre noe tilslag. Den tok på det dypeste partiet i en slags trappetrinn formasjon av noen bunnforhold. Her er det mudder.

Rett etter ser jeg noe som likner yngel bli jaget opp fra dypet. Fisken sto dypt idag også selv om sola varmet veldig. Nå er det ikke lenge til det skjer noe mer enn det lille som skjedde idag.

Utrolig digg å stå med svetten oppunder armhulen i neporen :o :o

Brukte glassline og fisket dypt.

post-1259-13949875146717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Toggi...svett å ja...merkelig følelse vil jeg tro.  Lenge siden en har vært ute i vadebukse å hatt den feelingen.  Stort sett kun hatt den nå med snøflytting.  Begynte nsten å bli engstelig her i dag, om noen ikke hadde vært ute å prøvd "vann i sol".  Mye is i fjordarmene i vestfold ennå, men det har løsnet noe i ytre strøk. Men mer må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må mer til ja, en dag eller to med sol forvandler ikke fisket som har vært stort sett helt dødt.

Får vi noen få uker med så varm sol må det skje noe. Nå er jeg igang så det blir mange turer fremover.

Og snart kommer man inn i tider hvor man drar jevnlig med sjøørret. Vanntempen er latterlig lav i overflatevannet og det blir det en stund fremover. Jeg vil fiske dypt jeg, okke som om det kan varme ei grunne eller to. Det jeg gjorde idag var å fiske av områder så det holdt. Fiske av hver eneste meter ;)

På sikt vil det gi fine fangster! Det bare vet jeg :P

Idag letet jeg etter byttedyr, så null og niks. Men på dypet, langt utenfor kastehold er det nok litt mer liv. Is i magen og trua på seg sjæl er viktig på kalde vintere. Og evnen til å variere dybder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse ventetider,er det vel en flink fisker som kan sette seg ned å analysere alle fangstrapporter/innlegg.

Det er jo lagt inn både tid,sted,temp,sesong,flue,og om det var mørkt eller lyst.kan jo hende at det dukker opp

en nr:1 flue eller beste tid for sø fiske.Som dere skjønner er min jobb nå gjort,så sett i gang og lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var skuldrene mine på plass  ;D Første turen i år ble det fisk gitt, ikke verdensrekord men f.. så deilig :)

Testet først et sted der jeg sjelden drar hjem uten fisk, men i dag blåste det sur noravind der. Så tok turen litt lengre nordover, der fant jeg en stille vik. Satt på en hvit reke, pang der satt den :) Utrolig deilig med motstand i andre enden igjen... Testet forresten mine nye SØ vadersko med pigger, de kan anbefales på det sterkeste. http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37937

Så da er vi i gang ;D

post-1962-1394987520556_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Skal ut å fiske på lørdag selv. Blir enten Snarøya eller Jeløya tenker jeg. Tok du`n i Oslofjorden eller?

Takk Knut.. Tok den i Oslofjorden ja.. Det var ikke is på mils avstand der jeg var...

I følge en kompis som bor på Kambo, er det masse is ved Jeløya..Stemmer det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

Endelig kom jeg meg ut etter snart 2md uten fisking. Dro sammen med 2 kompiser til karlsvika. Vi fiska hardt og det var sol og litt mye vind. Så et vak og kasta på det med en jiggy og hadde lugg med en gang men ikke noe mer. Fiska så av et stort område uten å kjenne noe og håpe svant. Kom tilbake til basen og spiste litt og de andre takka for seg. Så fikk jeg 2 småsei og hadde tenkt å gi meg bare et par kast til, PANG der satt det noe stort og det kom ut av vannet som en rakett. Den var skikkelig sprek men ga seg forholdsvis fort. Fisken var 67 cm lang og veide 2 pluss. En veldig god start på vårsessongen vil jeg påstå ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...