Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

Var en liten tur i frier på kveld/ natt. Hadde fått rapporter om labert fiske de fleste plasser.

Rigget opp clear med Tony`s chartruse angel. Rekord lavt vann, nesten latterlig.

Men det steg da hvertfall litt med flo runt tolv på natta. På tredje kastet smeller det til en liten gris på 750 gram. Tok så hardt at snøret smalt ut av hånden min.

Som vanlig blåste det grise kald vind. Hadde noen røsk til, men det tok sin tid før det skjedde noe.

Mørten: På med hoover og sort wolly fra Nils, ufortynget off course :P

Nesten flo og markert strøm kommer inn mot mine føtter: 9 av 10 kast med fisk på :o :o

Skylder på den pokkers sirkel kroken ;D Den tok fisk sammen med Tonys sorte børstis.

Fikk tilsammen 3 SØ og 5 torsk. Massse tunge hugg, men ble disse istedenfor 20 fisk.

Etter flo ble det 0 grader og dødt, knall tur dette! Og kaldt :rolleyes:

Edit: Kanon fin ørret Grunde 8)

post-1259-13949878072789_thumb.jpg

post-1259-13949878073195_thumb.jpg

post-1259-13949878073454_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hornjævler å se og få idag på meg..... :(kompis Lars tok 2 sø +-kiloen,rolig inntrekk med lita orange reke på hyperliten vannstand tok sø på...Tony og undertegnede kom over noe grasat horngj.aktivitet i vannflaten rundt en strømodde,men tilogmed hornisen var vrien å få til å ta,kun ved hvert fluebytte var det en viss respons...nattfiske eller vente på HA er tingen i sjøen,eller prøve første på tørt i skauen... ;) Pistus          Var en tur på Resø(yttersiden)for noen dg siden,bra aktivitet i en periode,hadde 6-7 stk i håven,samt så endel kubber på mellom 3-5kg...rene lakseplaskene!!De ville seff ikke ha noen av fluene som ble servert,men utrolig liten vannstand og dagtid,kan ha vært med på det".Vurderer tur idag med pontongen nedover,for å komme meg litt ut i strømsundene der ute mot havet ;)frisk vind fra øst i dag kan gi noen fine lesoner i havgapet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse horniser på Vestfoldkysten også, faktisk plagsomt. Anders M fikk noen små lyr og torsk.

Jeg tok en liten ørret langt ute i mørten på sort Alive børstis fra Tony.

Hva jeg hadde etter på dypet bare vet jeg sånn halveis.... Det liknet virkelig på en..... Jo, bass!! :o :o

Ikke hundre prosent, men du verden hvor det liknet. Kan nesten ikke ha vært no anna :rolleyes:

Par horniser som dro godt, men ble fort lei! Turen var helt topp!

Takker Per og Anders :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Masse horniser på Vestfoldkysten også, faktisk plagsomt. Anders M fikk noen små lyr og torsk.

Jeg tok en liten ørret langt ute i mørten på sort Alive børstis fra Tony.

Hva jeg hadde etter på dypet bare vet jeg sånn halveis.... Det liknet virkelig på en..... Jo, bass!! :o :o

Ikke hundre prosent, men du verden hvor det liknet. Kan nesten ikke ha vært no anna :rolleyes:

Par horniser som dro godt, men ble fort lei! Turen var helt topp!

Takker Per og Anders :)

jeg forstår ikke hvorfor dere kaller dem hornjævlær og etc. stygge navn? Den eneste som ikke har noe med å være der ved vannet er jo dere fiskere. Sist sommer var jeg ved en av havstrømmene, håpet at jeg skulle få se noen sjøørreter stå å svinge i strømmen! Men det gjorde jeg ikke, hele sundet var fylt opp av titusner av makrell.........men ten hvor skjedelig det ville vært om man bare hadde sjøørret i havet..........særlig når man slik monotont fiske som sjøørret representerer for meg.........kast ut trekk inn ;) ;) Please ikke gå i forsvar nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gå i forsvar nå!!

Hm, interessant måte å avslutte et innlegg der du skriver at vi fiskere ikke hører hjemme ved vannet og at det SØ-fisket vi driver med er kjedelig.

Godt vi har en fasit å forholde oss til.

Selv har jeg ikke rukket å bli lei av horngjelen enda, de gir fremdeles etterlengtet motstand i snøret etter litt for mange bomturer hittil.

Men jeg kan også melde om bøtter og spann med sild langs Fornebu for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår ikke hvorfor dere kaller dem hornjævlær og etc. stygge navn? Den eneste som ikke har noe med å være der ved vannet er jo dere fiskere. Sist sommer var jeg ved en av havstrømmene, håpet at jeg skulle få se noen sjøørreter stå å svinge i strømmen! Men det gjorde jeg ikke, hele sundet var fylt opp av titusner av makrell.........men ten hvor skjedelig det ville vært om man bare hadde sjøørret i havet..........særlig når man slik monotont fiske som sjøørret representerer for meg.........kast ut trekk inn ;) ;) Please ikke gå i forsvar nå!!

hehe  ;D

Du legger ikke mye papp i mellom enkelte ganger Staffan, men man har for all del full rett til å ytre sine meninger.

Hva gjelder målrettet SØ fiske i sjøen så er det klart at man fra tid til annen får bifisk som torsk, sei, lyr, horngjel m.fl. Det morsomme med horngjelen er at den gir en god, men kort fight. Ulempene er mange: Mengden HG gjør at man stort sett drar dem på hvert kast, de lukter infernalsk dårlig og det sitter i korken og på henda i lange tider. Plenty av tenner i det spisse nebbet som ødelegger fluer raskere enn Rune Rudberg nedlegger damer... Morsomt med litt variasjon, men er litt som å sitte i Femundsmarka og kun drar gjedde. Blir ikke mange lovord da...  ;) Artig første turen HG biter, men når det blir enorme mengder så går det både utover fluene og gir ferre SØ.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg mente med dette: er det ikke flott at fjorden deres funker i år også..........og at livet fungerer etter en hard vinter?? dette er vel så naturlig som det kan være.........er ikke det flott da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

men det er en fisk som hører hjemme i systemet og er vanskelig å forbanne, jeg ville vært veldig deppa om den ikke fantes i fjordsystemene i sørnorge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har en kompis som driver fiskebutikk i Lofoten.........han sier at det er vanskelig med kunnskapsløsheten blandt folk....til dagli om sommeren kommer fruene fra oslofjordbotn trippende inn og skal ha fersk skrei! veldig off, men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så  ;)

Vi behøver vel ikke dra diskusjonen ned på et nivå hvor man kaller hverandre kunnskapsløse her  :-\

Hverken jeg eller andre (som jeg kan se) fremstår overrasket over at HG er på plass, ei heller blir jeg overrasket når den første HA blir tatt utenfor Huk innen et par uker. Tror du skjønner hva jeg mente i innlegget uten at vi skal dra denne diskusjonen enda lenger ;)  Og jo, selvsagt er det positivt at alt er som det skal være  ;D Nå er det fredag og solen skinner (i alle fall her jeg er) så nå er det siste innspurt før det vanker en kald håndbaier bak bindestikka  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

har jeg sagt at noen av forumbrukerene er kunnskapsløse.......jeg la bare merke til at dere syntes at hvisse arter er noe dritt! Og skulle helst vært foruten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg sagt at noen av forumbrukerene er kunnskapsløse.......jeg la bare merke til at dere syntes at hvisse arter er noe dritt! Og skulle helst vært foruten......

Spørs om man leser ordrett eller mellom linjene det Staffan  ;) Uansett ikke noe å fylle tråden for. Nå får vi gi litt plass til fiskerapporter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,flott med brennmaneter-fjesing-algeoppblomstring-russerkrabber-kråkeboller-slimål-badende feriegjester etc,etc også,men jeg trenger ikke like det for det at de er en del av økosystemet,man kan rett og slett ikke like alt! Skal holde den slimbefengte synåla fra sydligere farvann for meg selv heretter..... :rolleyes: ::)elsker alt....på denne jord,tilogmed Stoltenberg og co!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur på formiddagen idag til Oven og Hvaler,ultralite vann :o :o med god trekk"fra nordøst ga ikke de største forhåpninger...hadde ett lugg på orange Kabbe-reke,liker ikke akvariumklart vann 100-vis av meter utover,,,dro til Hvalersystemet på jakt etter litt farget Glommavann,fant noe,satt uti en 6-700 grammer noe farget,spiste nydelige hvitløksmarinerte reker på Hvaler,dro ut på Storsand i havgapet og knakk stanga...dett var dett ??? Retur...nedtur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistet to helt ok SØ igår på Runars deceiver i grønn, griseklart vann og 10 sek meter fra Nordøst :rolleyes:

Sola varmet såpass godt ellers at jeg tilslutt fant sjøørret :P

Etter jeg mistet disse to kom det inn mengder med den VAKRE horngjell. Bitevillig som den var så smalt den på to ganger. Hadde den nydelige slanke åleliknende fisken etter ca 30 ganger før jeg ga meg og måtte på jobb. Endelig viste det seg ørret i sola på dagtid igjen i Eidangerfjorden.

Drar utaskjærs idag, der er man sikret å finne en og annen ørret ;) Enig med pistus, krystall flere hundre meter utover er ikke min favoritt.

Grattis PISTUS, det har blitt endel ørret på deg i år 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur igår tre mann og ei venninne. Var på en av de nye hot spots hvor det er sinnsyk strøm til tider... Marit stilte med hjemmebakt fyrstekake og primusen sørget for gode pølser. Vanntemp begynner å lomme opp, og antall byttedyr likeså.. Jeg tror det går mer og mer mot tidlig morgen- og kveldsfiske. Fikk SØ midt på dagen igår, men det er de typiske som på høylys dag står i marbakken mot grunna. Altså ikke de som med kløkt har mestret en tilvekst over kg`en .

Erling fikk sin første Sø på flue ( har endelig lagt bort Jernia - maskinen).. Horngjel liker seg ikke såå godt i strømmen ( nice)

Etter 75 kast over skuldra for å få CdC reken over et magisk område på 5-6 m2 , så banket det på en fin og helt blank ørret , godt over 1 kg, kanskje 1,5 +... Ordentlig fleks i TCX `en ... Like før håving så sier den takk for seg og stikker. Moro lell !!

Takk til Marit som stod utvadet på en av steinene sine med kamera parat... :)

post-2607-13949878138502_thumb.jpg

post-2607-13949878139568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært i kontakt med hornj i skjebergkilen ennå heldigvis, men vi får se i morgen. Håper jo helst å slippe og heller treffe på sjøørretten.

Forrige helg var det i allefall brukbart med sjøørrett selvom det var liten snittstørrelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...