Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Når jeg tenker etter har jeg en svigersøster i Horten..Kanskje jeg skulle ta med stang neste gang å "dra ut en tur" ;)

De stedene du nevner her...finner man de på kart, eller er dette lokale navn?

mvh

Steve

http://kart.gulesider.no/m/pgwNq

http://kart.gulesider.no/m/pgwki

http://kart.gulesider.no/m/pgw3R

http://kart.gulesider.no/m/pgwyQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. garn:

Nå må man ikke bli totalt perspektivløs så fort det er snakk om garn.  Misforstå ikke - jeg er ikke for ulovlige garn.  På den annen side bør det være hevet over en hver tvil at selv den ivrigste hobby-garnfisker nok blir en smågutt når det gjelder belastning av SØ-bestanden sammenlignet med de ivrigste fluefiskere her på forumet.  I tillegg er det en ikke ubetydelig dobbeltmoral ute og går når de samme fluefiskere tar mye av sin høst-fangst i brakkvannsområder farlig nær elvemunninger innerst i fjordene.  Mange av de garn som står ute på denne tiden er satt av folk som er totalt harmløse, av den enkle grunn at de setter kun ett eller to garn i løpet av året og er fornøyd med det.

Så finnes det de som driver mer "industrielt", og det er ikke bra.  Før man trekker et garn bør man imidlertid ha en viss formening om hvorvidt dette er et bevisst feilsatt garn, eller et uskyldig forsøk på å få en SØ av en som ikke vet bedre.  For sistnevnte tilfeller er det mer hensiktsmessig å slå av en hyggelig og informerende prat fremfor å velge den militante tilnærmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garn satt i trange sund,sperring av bukter samt de som starter'i fjæresteinene og i tillegg er umerkede,er som regel satt av folk som er klar over forbudet...var endel av det tidligere,men etter at garna ble dratt opp av fiskere,har det blitt betraktelig bedre! Mange av garna ble satt i ukedager,dvs ikke hyttefolk...fastboende er som regel klar over reglene) mvh Pistus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Trålet byene Skien/Porsgrunn igår for fluer. Hører at Runars deceiver i chartruse er tatt ut av sortimentet. Sorry, men det er jo kanskje den beste her jeg bor. Trist å høre!

Igår kom KILLER loppa/reka tilbake i hyller i skien. Rosa glimmerreke i Vangen serien.

Dette er den DESIDERT beste flua jeg har brukt på trege blikk forhold når fisken går og sip vaker.

Noen få ganger må man ha "riktig" flue for å få fisk. Dette regner jeg som en ren attraktor.

Den har en syk rosa farge med litt ice pearl i kroppen. Når ingen andre får fisk så redder denne meg.

Anbefales på det sterkeste :) :) Legger ved bilder. Fiskes i korte raske rykk med laaaaaange pauser.

Her er det utrolig viktig å være forberedt på at fisk kan ta i stoppen.

Funker ikke det så bruker jeg de tregeste trekk jeg klarer før flua synker til bunns.

Flua kaller jeg "loppekillern". :P

post-1259-13949877694085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likner veldig, blir fort "utfisket"/herpa og fisker skjorta av de fleste andre fluer. Er vel samme flua som "homseflua" i nord bare den er tynnere dresset.

Til loppefiske så er rosa en utrolig farge. Noen få lopper jeg har sett i magen til fisk er orange/rosa.

Den har reddet meg på blikk i de senere uker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmoder moderator om å opprette egen "tråd" om garn for / imot . Når garnfiskere blir sammenliknet med fluefiskere her faller jeg av.

Det suverene med denne diskusjonstråden selv om den har vokst seg stor, er at den blir som en stor database for interresserte som ønsker å følge med på det som skjer i fjorden. Likeledes er det masse gode råd og tips om sjøørret-fiske som vi kan høste av, hva enten du er nybegynner eller lidenskapelig kystfluefisker med svømmehud mellom tærne og truende gjellebuer...

Garnfiske er catch & freese !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Liten tur ut i en forferdelig vind. Sikkert 6-7 kalde fra Sør. Helt dødt frem til jeg satte på rosa glimmerreken igjen.

Fikk 3 minutter med le inne i en mini bukt. Smakk sa det i 3 sekund. :P Farget vann og alt annet enn bra, hadde ett eneste lugg tidligere på dagen på oliven teppesild.

Løyer det i kveld kan det bli bra. Sted: Eidangerfjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får liksom litt frysninger når jeg åpner den ene flueboksen jeg har i sekken.  Glimrer så fælt i den, sjokkrosa greier der.  Rosa som loppefarge er knallbra.  Har noe hønehackel, i den fargen, fra 1980-tallet her som jaggu endelig kan brukes til noe.  Utrolig at det er brukelig ennå, og gav god utelling i fjor høst denne fargen.

Nils- du har pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmoder moderator om å opprette egen "tråd" om garn for / imot . Når garnfiskere blir sammenliknet med fluefiskere her faller jeg av.

Det er ganske vanlig at fluefiskere faller av så fort det fremsettes påstander som ikke underbygger oppfatningen av fluefiskere som ufeilbarlige ideallister som kun vil bestandens vel - som de eneste blant alle fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i Tony  8)

Men nå får du slutte å tafse på de smårekene dine og sette i gang angel-produksjonen. I dag ble det tatt horngjel på Snarøya så jeg tipper havaborren havner i håven før min datter kommer til verden. Angelfluene dine er uten sidestykke, så jeg tar gjerne en håndfull av deg om du har tid  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nattfiske: Lasse 19 land. Sip vak, lav vannstand. Begynte med to tunge drag i sort wolly.

Tok et kvarter før jeg ser sip vak, ante loppe-men brukte flyt og sort wolly. Kaste 6 meter mens man sitter på kne. Første drag så satt den. Deretter torsk og to SØ til.

Ingen skryte str idag. Fisket kun i halvannen time. Meget lavt vann, fine forhold på blikk.

Fra 0100 kom nordadraget og det ble helt tyst med liv.

Hadde lyr og hornis etter. Digg å sitte på kne med sort wolly fra fiskeren(ufortynget). Vente på vak, for deretter å se bølga etter flua. Det er nesten det råeste synes jeg.

Takker Tony Pedersen for flue skrin jeg fikk når jeg kom hjem. Maken til fluer skal man lete lenge etter 8)

Du er en fluebinder kunster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flueskrin etter mitt hjerte, fortjener nesten et bilde :P :P

Har mer snører liggende ;D ;D

Fin byttehandel, fluene skal prøves utover kveldinga i Bamble, gleder meg enormt.

Tar med kokk Per Suveren. Mannen med grillen som skulle skylle den sist, men den glapp til havets bunn i framsleng på et vis. Per er mann for naturen og vurderer dykker sertifikat for å få den opp igjen.

Litt off, men poeng: Per Suveren er en UNIK mann. Ler så jeg griner på hver tur.

Ikke tvil Tony: Mitt nye favoritt skrin. :)

post-1259-13949877754955_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...