Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

På tide med noen konstruktivt igjen ;)

 

Var ute natt til igår, ofret hele natta for å observere etter havabboren. Det ble tatt to stykker tidligere på dagen her i Telemark. Og det er gøy! :)

 

Jeg så ikke antydning til HA, men jeg så myye sjøørret som jaga inne på grunnene.

Den ville ikke ha vanlig streamere, hadde mange lugg.

 

Jeg måtte teste ut mange metoder og fluer før jeg skjønte hva som funket.

 

Jeg leita etter str på byttedyr, etter å ha funnet ut at sjøørreten tok konsekvent mini yngel så løsnet det.

Fant den minste flua i skrinet som liknet på yngel og da fikk jeg tre sjøørret på rad, ingen var spesielt store. Den største bikka havkiloen. ALLE BLE SATT TILBAKE I HAVET OG SVØMMER ENDA.

 

Flua var en mini wolly med kulehode, litt gøy å se at sjøørreten til og med kan bli selektiv på små yngel.

Lysningen fra 0330 ga best fiske, de fleste andre lugga kom i skumring og en time ut i mørket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute i natt med vekt for en gangs skyld ;)

Dro ut rett etter flo, og det begynte lovende. 5 kast og fire slag.....

Så ble det dødt! Mulig litt sent ute.

Dette var på en spot det ble tatt en 3 kilos sjøørret i forrige uke, sjansen for stor sjøørret her er absolutt

tilstede. Men mye hytte-eiere og en fornuftig fisker ble enig med eierne om å ikke være fullt så lenge som vanlig ;)

 

Så fisket jeg av områder, først fikk jeg en sjøørret som akkurat var rett over 600 gram på Runars deceiver.

 

Deretter dro jeg videre, til laaange sand grunner hvor det ofte vaker.

Der var det bra med aktivitet, jeg prøvde sort wolly. Bare lugging.

Deretter satt jeg på Rune Stokkebekks sandreke(bilde ligger i inspirasjonstråden).

Kastet i et rolig vak, handtwistet reka med litt stopper. Da satt det en sjøørret kontant som veide 829 gram. Den dro ganske så godt. Reka til Rune S kan trygt anbefales! :) Den har levert veldig bra etter jeg begynte å bruke den aktivt. Det er den største varianten han bandt opp. Takk Rune for reka, den er rå!

 

I lysningen fikk jeg en mindre SØ, tre torsk og en sei. Disse tok en en brun wolly bugger med kulehode.

Brukte denne nok engang pga at sjøørret og tydeligvis andre arter går bananas på grunnene etter yngel for tiden. Ikke har jeg sett stort til de typiske silde stimene.

 

Nok en flott natt i sjøen altså! ;)

 

Noen som kan gi rapport fra Oslofjorden? Jeg lurer litt på fisket der siden flere fiskekompiser bor der inne.

 

 

Nå er det natta for min del, nattfiske er hardt. Man blir fullstendig døgnvill ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forskjell på hvor man kan finne sjø-ørret nå om "sommern" i forhold til om våren? Bare lurer om den kanskje finner andre områder å oppholde seg når det er varmt?

 

Eirik

 

 

Hei

 

Prøv ut nattfiske eller veldig tidlig morrafiske, det har fungert best hvertfall her i Telemark.

Ellers er strømkanter giftige, og brakkvannsområder. I fjor reddet det hele sommerfiske mitt.

 

Har du ikke tilgang til slike steder kan ofte grunner nær dype kanter være fine. Skal du fiske midt på dagen så er kanskje synkeline tingen siden sjøørreten kan trekke litt dypere pga varmt vann. For min del har flo gitt best fiske i den senere tid. Ifjor var det pri 1 å finne sildestimer etc. Men i år har ikke jeg sett stort av det. merkelig!

 

Prøv ut, det finnes heldigvis ingen eksakte fasitsvar ;)

 

Skitt fiske!! Og legg gjerne ut rapport. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Var en tur ut på berget her ein kveld. mye liv her inn i fjorden. lurte ein  fin SØ på kroken (fiska med sluk) trur ikke eg har sett så mye liv på mange år. kan jo og vere att eg ikke har fylgt så mye med dei tidligere åra, men men.

men nå rekker ikke tida til, blir lite fiske. :-[ har ett nytt kjøken som må på plass, frua brummer ekstra høgt nor ei snakker om fiske. hehe, men slik er livet gutta :P

 

per m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyr ja, morro det her SØ fisket :D kan nesten bli en sånn mani å samle arter til slutt og da har man det gående hehe skal vi  se neste på lista.. sypike? hihi

 

Når fisket du, ved flo?

SØ fiske kan være vrient i disse dager, teste ut masse ulike steder. Fiske rundt flo, i skumring og utover natten er ofte "medisin".

 

Synes lyren din var fin jeg, veldig flotte farger a gitt ;)

 

 

Skitt fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute på SØ jakt i hele natt, det er livet!

 

Det begynte med en tekstmelding jeg fikk fra Sandro her på forumet, jeg fikk den mens jeg full rigget var på vei til et bra fiskested. Et av mine favoritt steder uten tvil. Ja, det ligger ut før Bamble-land et sted ;)

 

Han godeste Sandro lurte på om jeg hadde fått noe i det siste, tenkte å svare han i det jeg stoppet bilen.

Veeeldig ironisk var det at Sandro kjørte foran meg, med et ord i panna: "SØ JAKT". Vi tenkte likt, tror vi begge er "klarsynte". Litt mystisk sjøørret telepati :D

 

Den gutten har skjønt det, dermed tok jeg med han til et par flotte steder.

 

Sted en var merkelig: 5 kast og lugg, helt dødt! 10 min, så masse lugg. Men den ville ikke sitte!!!

Plutselig fikk jeg en liten en, på orange reke, brukte dubbel rigg med deceiver i bunnen.

 

Sandro snek seg laangt vekk fra meg, og sa han hadde fått fisk. Da skjønte jeg det: Fisk, han sa ordet fisk... Da er det sjeldent sjøørret. Han fikk en tryte, på jiggy. La oss kalle det hav-tryte Sandro ;D

 

Like før vi skulle over til plass to, kastet jeg..... ja "bare et kast til".

Da SMALT det til så jævlig, det dro som pokker. Den dro ut faktisk 20 meter, Sandro og undertegnende sto som spørsmålstegn ??? "Hva i alle dager er det her da?", spurte jeg Sandro. Han bevitnet aggressive utras. Havabbor kom det kontant fra Sandro. Tanken slo meg selv, jeg brukte meget langt tid på å få den inn..... Det var en sjøørret ja, huket i buken. Kanskje ikke så rart den dro godt, når vi begge så at den var stor. Sjøørret på 1,2 kilo huket i buken. Kroken ble løsnet, og en vakker, feit og knallblank sjøørret svømte elegant ut igjen i havet. NYDELIG!! :)

 

 

Så dro vi til spiss 2, første vi så var vak. Sandro hadde lugg og jeg kjente null. Vi fisket av områder, så fant jeg et fint sted. Der dro jeg 3 sjøørret, to av de lå på 7-8 hg. Den minste var "bare" 400 gram.

Så lugga det for Sandro, jeg vadet ut til en liten øy. Sandro gjorde det samme. Det lysnet, klokka var 0240. Begge opplever til tider masse lugg, det vaker og fisket "tar litt av".

 

Sandro drar 2 SØ på turen, en "tryte". Undertegnende får 10 sjøørret på turen, med største på 1,2 kilo og mange rundt 700 gram+. Jeg tok de fleste på sort og hvit tubeflue med aggressive rykk.

 

Sandro dro ørret på muddler minnow og misunte meg sjøørreten på 1,2 kilo ;D

Han fikk kjenne på`n. Det er sånn det skal være!

 

Så mista Sandro noen digre bamser, hvorfor vil jeg ikke fortelle mer om, for det å "ryke" rekord fisker er nemlig ikke stort gøy ;D ;D

 

Fisket var best i lysningen 0240-0400. På lav vannstand!

 

Det er sjeldent jeg opplever sommer-fiske så bra som jeg har just opplevd de 3 siste ukene.

Livet ved havets bredder er IKKE OPPSKRYTT.

Å fiske gjennom en hel natt anbefales virkelig! Nå er jeg glad! :) :)

 

Over og ut fra SØ "jegerne" Sandro/Toggi

 

11 av 12 sjøørret ble satt ut igjen idag!

NB! Bilde av fisk og jeg er ræva, denne er knallblank og feit. (ja, skal få meg bedre kamera) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig rapport Toggi :) Bra skrevet!

Må innrømme jeg blir litt småmissunnelig av at dere der borte drar nydelig, feite og blanke sjøørret ;D Nyttig informasjon også! Virker som du og vennene dine alltid koser seg på tur :)

 

Joachim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Joma

 

Vi koser oss på tur ja ;) En fin gjeng her borte som "bryr" seg veldig om sjøørretfiske, at fisken har det bra, bestander osv. At disse gutta er alle lidenskapelig sjøørret fiskere gjør ikke saken noe bedre :D

 

Det du kan gjøre en gang, er å bli med Rune 1967 for han besøker meg i ny og ne og er en topp fiske-kompis. Han er ivrig, og har allerede blitt en ihuga fluefisker.

Håper du kommer på besøk en dag.

 

Ganske ok sted vi er på nå, vi har sett noen sinnsyke fisker. Men liksom ikke fått de største selv om Sandro røyk 024mm og 033mm i natt :o skulle likt og sett de fiskene.

 

Er man der natta gjennom så er man sikret å se eller kjenne sjøørret.

Du er hvertfall hjertelig velkommen Joma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innbydelsen Toggi :) Får vel sitte på med Rune en dag :) Har i alle fall sinnsykt lyst til å ta meg en tur, etter de rapportene du har lagt ut ;D Håper inderlig dere greier å ta de svære som står på den plassen :) å ryke 0.33 er ikke bare, bare :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er drøyt å ryke 0,33 fortom. Men sånn går det når man velger å fiske fremfor sårt tiltrengt søvn.

Det var også maks uflaks, fisket muddler med raske rykk. I det siste"rykket", helt inntil land, kom det et beist som tok flua med et smell. Stor fisk som rykker en vei, en forskremt fisker som rykker den andre veien og nesten bare fortommen utenfor stangringene. Da kan det fort gå galt, og det gjorde det.

Det er greit å vite at det er slike sværinger der ute, det er grunnen til at man fisker istedet for å sove. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute i natt, det var blikk stille.... Og da er ofte fiske vrient synes jeg.

Man kan ikke bomkaste mye før fisken er skremt, vading er det verste som finnes da.

Hvertfall idag.

 

Det begynte jo bra da, sjøørret etter 3 minutters fiske. Tok nummer to ikke lenge etter, på Runars deceiver. Så bestemte fisken seg for å kun lugge i deceiveren. Skjedde 5 ganger. Og  det vaka bra!

Bestemte meg for å prøve grå frede i mørk variant. Mørk bunn, mørk flue. Det pleier å funke!

Da satt de vriene fiskene kontant! Det er gøy å tenke litt ulikt noen ganger.

 

Så ble det virkelig mørkt, så lite. Men hørte vak. Fortsatt blikk stille.

Skiftet til sink tip og en tube i hvit/sort med markerte øyne.

Etter ca 30 minutter får jeg nesten årets feiteste fisk, den dro veldig bra og hadde flott k-faktor.

 

Så lysnet det, da tok det av gitt. Stimer med sjøørret vaket seg forbi plassen min.

Den hadde tydeligvis nok å velge mellom, for flua mi virket ikke interessant en stund.

Så fikk jeg en mindre sjøørret, da var det digg å kjenne motstand igjen. Det hjelper liksom på moralen og

på konsentrasjon.

 

I dette øyeblikket var jeg oppi i 9 fisk, 8 sjøørret og 1 torsk. Tatt på tube og grå frede, en på orange reke også.

 

I det jeg skulle hjem så jeg enorme vak. Altså sånne bamser som går i grupper og jager sild/yngel.

Noe av det heftigste jeg har opplevd! Jeg måtte bare fiske mer......

 

Jeg kastet på en enorm fisk, jeg så at den var stor. Den glefset etter yngel....

Ettter 4 kast så jeg en syk skygge etter flua, en 3 kilos av en jævel hoppa etter flua mi.

Men den bomma, for pokker! :( Der og da følte jeg turen var ødelagt, mislykket.... Ja, jeg ble tom.

Så nære, så forbanna nære storfisken. Jeg så den, ved en fjell-hylle to meter ifra meg.

Den var totalt innstilt på min grå frede, bomma også vekk.

Så flere slike grupper og fikk rett og slett SJOKK :o

Ikke hver dag man ser 2 og 3 kiloser oppføre seg som 300 grammere ;D

 

Plasteret på såret var at jeg fikk dagens største rett etter på ca 800 gram, men det føltes LITT tomt det også. Alle fiskene jeg fikk var feite og blanke. Og jeg fikk mange på rundt 6 og 7 hg.

 

Alle sjøørretene ble satt tilbake, og jeg har vel knapt sett maken til store fisker som går bananas før.

Den som bomma flua mi var helt klart større enn "persen" min på 2,7 kilo.

 

Men kosa jeg meg på tur? Absolutt, jeg valgte rett i dag også. Drite i fotball EM og kose seg med "nesten" bamsefar på kroken ;)

 

 

NB! Fiske idag var helt klart best fra 0400-0600.

post-1259-13949856634606_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...