Gå til innhold

Havabbor, min første


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

I dag skjedde det: Dro til Vestfold i håp om å treffe på abboren som harlurt meg før.

 

Det begynte jo usedvanlig bra, en ok SØ på andre kast og tre slag di neste 5. Da våkner instinktet, man krummer ryggen litt som en pensjonist og pulsen øker gradvis.

 

Hva skjer???

 

Jo, det blir helt stille. Kaster,kaster og kaster.Slik er det ofte isjøen. Tålmodighet er og blir nøkkelen til suksess ofte.

 

Fiskekompisen roper: "Kaffe og kaker, du gir deg jo aldri"

 

Og nå takker jeg høyere makter for at jeg trener kasteteknikk 4 ganger uka. Et laaangt kast bare for å teste ut om fisken sto litt lenger ute.

 

Resultat: PANG PANG. Et hardt og meget kontant hugg i min deceiver. 15 sekunder med rå muskler utfordret bremsen min. (brukte 6ern) Frem og tilbake i 3-4 utras, jeg bestemte meg for å kjøre fisken hardt, det var noen skumle skjær og steiner i nærheten.

 

Resultat var en knallfeit havabbor på 1,1 kilo pluss :) Utrolig morsomt, en vanvittig fighter fisk....

 

 

Livet smiler i sånne øyeblikk, kicket jeg fikk i sekundene etter den hadde slått kan ikke beskrives med ord.

 

 

Dette er det råeste fiske jeg har opplevd, denne 1100 grameren ga mer fight enn en SØ på 2,6kilo.

 

 

 

Men husk da folkens, det er sjøørretfisker jeg er ;) hehe. Og tørrfluefiske er fortsatt like gøy, men dette kicket kan ikke sammenlignes med noe annet fiske til nå.

 

 

Født for fluefiske jeg, og har ingentig imot det.....

 

 

 

Torgeir(legger inn bilde av herligheten så fort som mulig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tok min andre i natt, ikke så stor. Satt den ut igjen etter en liten "foto session" 

 

Det morsomme er at denne ble tatt I Telemark. Fiskekompisen min fikk forøvrig en pen sjøørret på over kiloen på streakin caddis.

 

Så nattfiske etter havabbor og SØ er giftig for tiden ;)

 

Jeg tok havabboren på Runars deceiver midt på natta.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulere da!

 

Men hvorfor heter det egenlit havabbor og sjøørret.. hvorfor ikke sjøabbor og havørret?  ???

det heter vel sjøørret på grunn av at sjøørreten ikke går ut i havet sånn som laksen :), den holder seg jo for det meste inni oslo fjorden 8). altså det passer ikke og kalle det havørret da.

et eller annet må de da kalle abboren når  den er i sjøen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ville bare slenge med et bilde til av mitt livs første Havabbor selv om det ble en til 2 dager etter.

Dette er jammen ikke noe "skrytebilde" heller en bekreftelse på hvor vakker denne fisken er :)

 

I`m lovin it....

 

post-1259-13949850128169_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Toggi, har litt lyst til å ta opp denne tråden din selv om den er gammel... Er litt nyskjerrig på fiske etter havabbor, og siden jeg oppfatter deg som langt over middels ekstrem innen sjøfiske så kan du nok svare.  :) Skal etter sigende være bra med havabbor i områdene her jeg bor og fisker etter SØ ( Fredrikstad - Hvaler - Moss ) og lurer på om du vil fortelle litt om dette fisket? Når på året, døgnet, adferd på den kontra SØ osv?  :) Valgte å skrive her istedenfor PM, da det sikkert er flere på forumet som har nytte av kunnskapen din om fiske i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har ikke så mye erfaring med havabbor-fiske, men kan fortelle om det lille jeg vet.

 

Den er stim-fisk når den er mindre, når den er større så jager den mer alene eller i små grupper. Fiske på denne er mest vanlig fra sen sommer og frem mot vinter.

 

Sjøørret-fluer(gjerne store) fungerer ok, jeg har selv tatt to på Runars deceiver.

Den liker jo å jakte i stor fart, så intrekket blir igrunn aldri kjapt nok.

 

Dra inn med begge hender med stanga er ofte giftig, selv har jeg fått mine to med å trekke raskt inn med en hånd. Fungerte det også ;)

 

På dagen jager ofte havabboren brisling, Tobis, sild o.s.v i dypere vannlag.

På kveld og ut mot natta kommer den inn på grunnere vann.

Da tar den gjerrne noe stort som gir fin siluett.... Sunray Shadows, div tuber, STORE zonkere/wollybuggers.

 

Den er "hol" og spiser det meste, men noe stort er ofte riktig å bruke på natta.

På dagen frem mot mørket bruker jeg den største Runars deceiver.

 

Det skal sies at Runars deceiver er en god flue, men jeg er sikker på at store deceivere av ulike slag fungerer utmerket.

 

Mange tar havabbor i skikkelig "mørten" og også i de tidligere morgen-stunder.

Jeg har mistet et par også og brukte jeg en svææring av en muddler-zonker. En lang zonker med muddler-hode som gir god siluett.

 

Havabboren liker seg gjerne på områder med mye stein, den står gjerne inntil steiner i vannet.

 

Det finnes en norsk side som forsker på havabbor-fiske. Den burde du søke opp på www.google.no

Den heter "sea bass" også husker jeg ikke resten(de som vet om denne, legg gjerne ut linken her)

 

Håper dette hjalp deg litt, er stadig ute etter å lære enda mer om denne vakre arten selv jeg.

Nydelig matfisk forresten. Får jeg flere så setter jeg nok dem uti igjen, jeg er usikker på hvor store mengder det finnes av denne arten på den store flotte norske kyst.

 

Hvis du lurer på noe mer så finnes det sikkert noen inne på siden som kan legge til noe, hvis ikke anbefaler jeg deg å ringe Runar Kabbe på Nordisk.

 

Det er hvertfall endel av den på kysten Telemark/Vestfold.

 

Bruker intermediate på ettermiddag/kveld og flyt på natta, samme måten som til SØ fiske.

 

 

Skitt havabbor fiske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil synd at antallet er ikke er som småsei. En suveren fighter og nydelig matfisk. Havabboren vokser veldig sent i norske farvann, så uttaket av stor fisk bør begrenses.

 

Tips: Prøv med små reker på mårrakvisten. Fått flere pene i Sandebukta på dette. Den er glad i krabber også

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den er "bånnhol" og tar alt fra smått til stort. Mine tips kommer fra dyktige havabbor fiskere.

Flere sier at fler varianter til SØ funker knall, men har hørt mye om at den også tar overraskende store byttedyr i forhold til egen størrelse.

 

Prøve og feile gir ofte gode resultater, men på dag/ettermiddag så tror jeg stor fart på flua er en fordel.

Bare å komme med info her folkens :)

 

Det setter hvertfall jeg stor pris på, det er ingen tvil om at fisken er en vakker skapning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil synd at antallet er ikke er som småsei. En suveren fighter og nydelig matfisk. Havabboren vokser veldig sent i norske farvann, så uttaket av stor fisk bør begrenses.

 

Tips: Prøv med små reker på mårrakvisten. Fått flere pene i Sandebukta på dette. Den er glad i krabber også

 

Gisle

 

Bare som en kuriositet. Havabboren vokser faktisk raskere og blir tidligere kjønnsmoden i Norge enn noe annet sted i verden  :)

 

Fabelaktig sportsfisk (og matfisk), som etterhvert begynner å få en bra geografisk utbredelse på sørøstlandet.

Havabboren kan etter min erfaring fanges hele døgnet og til en viss grad hele året. På flue har jeg fått dem fra mai til godt ut i november. Lettest å komme i kontakt med dem morgen og kveld fra medio juni til slutten av september når vanntemperaturen er mellom ca 12 og 18 grader med en topp kanskje når det er 15-16 (??), men grensene er ikke absolutte. Ser det anbefales å fiske flua hyperraskt, men prøv også feks kulehodefluer ala Jiggy med rolige inntrekk. Havabborren er jo nærmest altetende om sommeren har jeg til og med fått dem fulle av tangfluemaggot. Disse driver rundt i overflata på høyvann og må derfor ha blitt tatt tørt ;)

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Osprey

 

Takk for god info, kan tenke meg "jiggy" er en bra flue til dette. Forøvrig en meget bra SØ flue.

Virker som du har litt erfaring med havabborfiske så fint hvis du legger til noe jeg ikke fikk med når det gjaldt fiske etter havabboren.

 

Hørte forøvrig om en havabbor som ble merket/registrert etter fangst i Oslo-fjorden, året etter ble samme abboren tatt i Bergens området.

 

Snakk om imponerende vandring a gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...