Gå til innhold

Havabbor, min første


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei Robban

 

Du som digger action gjedde fiske blir nok "gira" når du får noe HA også ;D

Jeg vet om et par gode Havabbor-steder, og når jeg får prøvd dette litt mer så kan jo dere "filmskapere" etterhvert få til noe her også? ;D

 

Den jeg tok var på 6er, og den DRO avgårde. Skal si deg en havabbor på "bare" 1150 gram får adrenalinet til å bruse. Da tenker jeg, hva med en havabbor på 2,4 kg på samme ustyr??? ;D

 

Så jeg skal prøve etter`n mer aktivt fremover nå, flott fisk forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i går kveld. Mye vind og lite liv. (som ventet) men jeg måtte ta noen kast for å riste av meg sofaen.  Etter en times fiske i medvind på, Tofteskjære ytterst i Oslofjorden, beit det en Havbrax på, ikke av den store typen, ca 1 kilo falt desverre av inne i tanga. Flua var en hvit Zonker.Kan forøvrig skrive under på at Jiggy er ei godflua for Havbrax. Få ting som slår en oransje jiggy i grålysningen. 50% av Braxene jeg har fått er på den flua.

 

Gud bevare meg vel hvor lang jeg kaster i kreftig medvind ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å variere litt etter forholdene, men 90% SA stillwater. Har også bruk kraftigere synkeliner ned til synk 3. Spesielt på høsten. Var ute i kveld også. Ingen Brax å se, men en del SØ som ikke ville bite, de ville kun ploge etter flua og hoppe.

I tilegg var det en hel gjeng med makerell som var ute for ploga i overflaten. Etter litt teksting med R.Kabbe kunne han fortelle at de mest sansynelig var ute og spiste rødåte. dyreplankton av typen hoppekreps. De ble bare lei seg når jeg presenterte jiggy i hjernen på dem. Rødåte er 3-4 mm store, så det var kanskje ikke så rart....http://no.wikipedia.org/wiki/Hoppekreps

 

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange og hvit. fant et dårlig bilde på sidene til nfordisk fiskeutstyr. http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=6_172&products_id=1608

 

Har prøvd en rekke andre kombinasjoner også. Bortsett fra denne er det hvit og blå, og hvit og brun som har funka best for meg.

 

 

Gisle

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Hei Gisle (og dere andre)

 

ettersom du bor i krokarna av der jag bor så spør jag deg. Jag bor i Asker og har nylig begynnt jakten på HA (første turen idag - uten fremgang). Jag leide meg en pontongbåt før å komme meg runt litt "raskere", i alle fall gjøre det mulig å fiske langst hele strandlinjen. Jag fisket i områdene rundt Konglungen. I morgon blir det rundt Hvalstrand.

 

Har du noen tips?

Fisker du fra land eller har du båt?

 

Jag fant ett sted med fantastisk bunn og bra vanndyp. Precis samme førhold som vi leter etter i Sverige når vi fisker sjøørret.

 

Det var en fantastisk flott morgen. Solen hade akkurat kommet seg opp når jeg fått ned pontongen i vannet å begynte oskuldsturen. Helt vindstille og ingen mennesker rundt fjorden - så ner som på ett par polacker som sin vana trogen fisket etter makrell. Det må oppleves. Pontongbåt er grymt. Vi får se hva morgondagen byr på.

 

 

Mvh

 

elvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gisle (og dere andre)

 

ettersom du bor i krokarna av der jag bor så spør jag deg. Jag bor i Asker og har nylig begynnt jakten på HA (første turen idag - uten fremgang). Jag leide meg en pontongbåt før å komme meg runt litt "raskere", i alle fall gjøre det mulig å fiske langst hele strandlinjen. Jag fisket i områdene rundt Konglungen. I morgon blir det rundt Hvalstrand.

 

Har du noen tips?

Fisker du fra land eller har du båt?

 

Jag fant ett sted med fantastisk bunn og bra vanndyp. Precis samme førhold som vi leter etter i Sverige når vi fisker sjøørret.

 

Det var en fantastisk flott morgen. Solen hade akkurat kommet seg opp når jeg fått ned pontongen i vannet å begynte oskuldsturen. Helt vindstille og ingen mennesker rundt fjorden - så ner som på ett par polacker som sin vana trogen fisket etter makrell. Det må oppleves. Pontongbåt er grymt. Vi får se hva morgondagen byr på.

 

 

Mvh

 

elvis

 

 

Fisker i hele Oslofjorden. I dag har jeg vært på motsatt siden av Holmenfjorden fra Hvalstrand. Hele området ved Holmen er bra. Du får se om du kjenner deg igjen på filmsnuten som ligger på lenken under. Kluet er å finne brislingen. I dag var brukte jeg båt for å komme meg ut. Fiska fra land. Hadde ikke styrken til å rigge pontongbåten...

 

 

http://gallery.mac.com/gislehelgesen#100033

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som er interessert i HA bør kontakte Runar Kabbe på Nordisk. Få, om noen i Norge vet like mye om denne fisken  som ham.

Anbefaler forøvrig alle fluefiskere å ta turen innom den butikken med jevne og ujevne mellomrom, uansett årsak. Meget hyggelige og dyktige karer som mer enn gjerne gir tips om det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

jag snakket med ham idag nor jag levnet tilbake pontongbåten. trevlig fyr. dokk så snakket vi ikke så mye om spesifike plasser... kanskje får presse ham neste gang. Han avslørte att han drev på å spilte in en film om HA-fiske i Oslofjorden. Kjennes som ett spennende tema. De hade hatt bra fiske i helgen med HA som simmade intill leggen deres - litt avundsjuk.

 

Helgen gikk uten en fisk. Var ute lørdag og søndag og jaktet etter SØ og HA. Fant to nydelige plasser i Asker som jag håper å få anledning å besøke fremover. Det var plasser som man trenger vannfarkost for å nå - om man ikke er tuff og har en helikopter førstås.

 

Noen annen som har hatt lyckan med sig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Gisle... fantastisk HA... eller havbrax då...;) Jet kjenner ikke igjen meg i området. Har ikke bott i Oslo så lenge. Dette er mitt første år. Hva er det før båt dere kjører? En liten rib tyckte jeg meg se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange og hvit. fant et dårlig bilde på sidene til nfordisk fiskeutstyr. http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=6_172&products_id=1608

 

Har prøvd en rekke andre kombinasjoner også. Bortsett fra denne er det hvit og blå, og hvit og brun som har funka best for meg.

 

 

Gisle

 

 

 

Mønster eller farger har nok mindre betydning.Det som gjelder er å finne bassen og ha flua uti.

Har tidligere prøvd å bruke kun 2 stk fluer en hel sesong,den ene rød(clouser) og den andre grønn(Jiggy) og begge fanget like godt.

Ja,det var godt fiske i helga Gisle!Er nok båten min du ser i bakgrunnen ;D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange og hvit. fant et dårlig bilde på sidene til nfordisk fiskeutstyr. http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=product_info&cPath=6_172&products_id=1608

 

Har prøvd en rekke andre kombinasjoner også. Bortsett fra denne er det hvit og blå, og hvit og brun som har funka best for meg.

 

Gisle

 

 

Mønster eller farger har nok mindre betydning.Det som gjelder er å finne bassen og ha flua uti.

Har tidligere prøvd å bruke kun 2 stk fluer en hel sesong,den ene rød(clouser) og den andre grønn(Jiggy) og begge fanget like godt.

Ja,det var godt fiske i helga Gisle!Er nok båten min du ser i bakgrunnen ;D

 

Det vel ikke han Knut som jobbet for DF vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...