Gå til innhold

Anbefalinger for en Gore-Tex jakke


Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en bra Gore-Tex eller lignende membran-jakke?

Jeg er interessert i å høre på erfaring - gjerne fra noen som virkelig har brukt jakka i regnvær og kanskje tilogmed kan sammenligne.

Det skal helst ikke være en kort vade-jakke, siden jeg tenker å bruke jakka også til "vanlige" atkiviteter uten vadere under.

Vekt, "pakkbarhet" og puste-egenskaper i tillegg til vanntetthet er det jeg setter høyest.

 

Har sett på Haglöfs Helium-jakke, prisen er stiv men kanskje verdt det? 4000-4300 kr er mye penger...

 

Noen andre anbefalinger? Bergans, Norrøna, Helly Hansen, Arcteryx, Lowe Alpine - whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har brukt en Arcteryx Beta AR ei stund, er på andre året nå. Besta jakka jeg har hatt! Bruker den til vadejakke, skijakke, på-butikken-jakke. Nesten til alt :)

 

Jakka har utrolig god passform og er dønn tett!

 

Mvh

Bjørnar

 

 

Hallois Bjørnar

 

 

Har du noen link til jakka? Ble nysgjerrig jeg nå ;)

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hvis du ribber Simms Rivertek- jakka for retraktorer og fluetørker, så har du ei minimalistisk jakke som er helt konge i all slags vær - fiske eller ikke fiske. Den tåler ALT av regn og riving i kjerr og busker. I tillegg er den ikke så kort.

Og så har du også ei bra jakke å bruke på "vanlige" aktiviteter. Folk som ikke fisker har heller ikke hørt om merket Simms, så da kan du "gå rundt i verdens beste jakke, uten at verden vet det;D

 

 

 

 

Kan noen anbefale en bra Gore-Tex eller lignende membran-jakke?

Jeg er interessert i å høre på erfaring - gjerne fra noen som virkelig har brukt jakka i regnvær og kanskje tilogmed kan sammenligne.

Det skal helst ikke være en kort vade-jakke, siden jeg tenker å bruke jakka også til "vanlige" atkiviteter uten vadere under.

Vekt, "pakkbarhet" og puste-egenskaper i tillegg til vanntetthet er det jeg setter høyest.

 

Har sett på Haglöfs Helium-jakke, prisen er stiv men kanskje verdt det? 4000-4300 kr er mye penger...

 

Noen andre anbefalinger? Bergans, Norrøna, Helly Hansen, Arcteryx, Lowe Alpine - whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer når det gjelder membran jakker så er det lite som slår Gore Tex  . Å jeg kommer nok til å følge det rådet som André

kom med her å kjøpe ei Simms rivertek jakke . den er ei glimrende fiskejakke å er nøytral nok til å bruke til vanlig også!

Samt at passformen til Simms er fantastisk god!

 

Måtte du glede deg over å lide valets mange kvaler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har vært spesielt heldig. men jeg har ennå tilgode å bli våt i membranjakker, uansett type membran og dette etter flere tiår som jeger og fisker.  Jeg er i tillegg ikke spesielt forsiktig av meg når jeg ferdes i skauen.  Det første jeg gjør ved nyinkjøp, er å fylle jakka med vann og la den ligge som en vannbeholder.  Ved eventuelle drypp hadde jeg bytta jakka sporenstreks.  Dette har aldri skjedd.  Det jeg har merket størst forskjell på er evnen til å puste, men her er ingen spesielt gode...bare forskjell på hvor dårlige de er.  :)  Når det er sagt, så er det nok mindre risiko å kjøpe en GTXjakke av kjent fabrikat, her er det bedre kvalitetskontroll.  Fordelen med å kjøpe rimeligere plagg er at bidragspappaer som meg slipper å kjøpe ei jakke som skal være perfekt til alle formål, de finnes nemlig ikke.  I tillegg råker man ikke helt opp dersom man likevel skulle være så uheldig at man må levere plagget til reparasjon...kjekt med flere i skapet.  :)  Jeg synes at det generelt er lite problemer med jakker, bukser og støvler er mer problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Henning

Er ikke nerdete for 5 ører :)

Smiler som en luring jeg når det begynner å regne som pokker ........Tenker som følgende....tssss...Kom igjen.....Prøv å få meg våt da :D Har testa den jakka jeg hår nå i en sesong snart, og jeg smiler hver gang det regner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

I går fikk jeg endelig Rivertek-jakka mi - den er fin den!

 

Så er spørsmålet:

HVOR nerdete er man når man gleder seg til neste regnbyge for å teste den nye vadejakka si?  ;D

 

Ekstremt nerdete ;D ;D

I stedet for å vente på mere møkkavær, så ta på deg jakka og still deg under dusjen en stund så får du testa jakka mens vi

andre nyter at vi endelig har fått godvær og håper regnet ikke kommer igjen før til neste år ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nerdete for 5 ører :)

Smiler som en luring jeg når det begynner å regne som pokker ........Tenker som følgende....tssss...Kom igjen.....Prøv å få meg våt da :D Har testa den jakka jeg hår nå i en sesong snart, og jeg smiler hver gang det regner :)

 

Godt å se at det ikke bare er undertegnede som får sånne skrudde tanker....kjenner meg litt igjen i den der.  ;D  Regnet har faktisk aldri plaga meg noe særlig, da er jo vinden mye verre...  Men nå driter jeg i hele været, blir ikke noe fisking på meg før Rena-turen i månedskiftet uansett.  Nå er det litt jakt og deretter en uke på Kreta.  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...