Gå til innhold

Hurra for treer'n.


yardbird

Anbefalte innlegg

Har i mange år fisket primært med en Loomis GLX klasse 6, som forsåvidt er en bra allround-stang, og supplert med en slarkete firer (Talon) som ikke var noe særlig.  I fjor kjøpte jeg en firdelt femmer Sage, som raskt ble favoritten, men ettersom jeg primært fisker brunørret - gjerne til fjells - ble nysgjerrigheten på enda lettere kvalitets-stenger for stor, og jeg kjøpte for en måned siden en Guideline LPX treer.

 

En ny fluefiskeverden har åpnet seg.  Nå er fluefiske enda morsommere, jeg har nærmest gått i rus i et par uker - så lett og så fantastisk - har så langt fisket maaaaange ørreter fra 3  til 7 hg i elv, til dels stripartier, og det er en helt annen følelse enn både femmernn og seksern. Etter hvert kommer nok kilosfiskene også, men det haster ikke.

 

Dessuten kaster jeg nesten like langt med den nye treern som med femmern - selv om den selvsagt er noe mer vindømfintlig. Så hvis noen skulle telle på knappene - slå til og kjøp en treer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hvor mange stenger det er normalt å ha - det beror vel egentlig på hvilke arter du fisker på - men for meg holder det med treer for normalt ørretfiske, femmer brukes hvis det blåser for mye for treern og/eller når det er behov for tyngre fluer, og så har jeg en sekser - som opprinnelig var allroundstanga mi, men som nå er detronisert til fiske i kuling og etter laks(små, eller ganske små) og sjø-ørret.

 

 

Men etter å ha fisket noen dager med treern, føles det son å fiske med en telefonstolpe når jeg skifter til femmer eller sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Jeg fisker KUN etter ørret, og jeg har tre stenger. 3-4 og 5.

Bruker 4er stanga 99,9 % av tiden, men bruker 3eren litt når jeg VET at jeg kun får pittesmåfisker bra for å øve meg med denne stangen. Så i teorien, vist du fisker kun etter ørret, trenger du kun en stang. Etter min mening er 4er den beste allroundstanga. Føler at 5 og 6 blir for gråvt.  Så kan det jo self være morro med en lettere stang en gang når du er litt mer dreven, og da kan du kjøpe en 1er eller2er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Enig med Henning her.

#4 er nok kanskje det mest allrounde du kan bruke når du tenker feeling, men samtidig praktisk bruk. #5 blir litt stivt mange ganger. Men til mindre fluer og stille vindforhold går jeg gjerne ned til #2 uten at det går utover fisken/utsettingen. Det er jo tross alt kanskje det viktigste at det funker. Bare man våger å legge max press på stanga, så er det utrolig hvor godt ei #2- stang tretter ut fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

 

Jeg fisker også kun etter brunørret og evt harr, og har to femmere med ulik aksjon og en sekser, men vurderer å kjøpe en lettere stang. Det som har telt i mot er faren for å trette ut fisken for mye, slik at den ikke klarer seg etter release. Liker å lande fisken relativt raskt, og er skeptisk til å kjøre 500 grammere på mindre enn en firerstang i hvert fall. Synspunkter?

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

 

Jeg fisker også kun etter brunørret og evt harr, og har to femmere med ulik aksjon og en sekser, men vurderer å kjøpe en lettere stang. Det som har telt i mot er faren for å trette ut fisken for mye, slik at den ikke klarer seg etter release. Liker å lande fisken relativt raskt, og er skeptisk til å kjøre 500 grammere på mindre enn en firerstang i hvert fall. Synspunkter?

 

mvh

Jørn

 

Går helt fint å kjøre 500- grammere på #2-3 stenger....kiloen går også helt fint. tror det står mer på fortomtykkelsen, fremfor stangklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjellet nettopp med min nye firer-stang med et SA AirCell-snøre og det var rett og slett moro å fiske etter småørret i klassen 2/300 gram.

Følelsen var noe helt annet enn 6/7-stangen min for å si det mildt! ;D Sistnevnte stang går i skapet til snøen begynner å dale og sjø-ørreten skal taes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at treere - og stenger generelt, men kanskje spesielt lettere stenger (???) - er bedre i dag enn for noen år siden?  Den Guideline LPXen jeg nylig kjøpte - og som er utgangspunkt for denne tråden - overrasket iallefall meg mht kastelengde og "rygg" - siste treerfangst var en feit ørret på 41 cm= ca 7hg  i ei lita tjønn i Jotunheimen som det gikk greit å få inn uten at det tok alt for lang tid - som antydet betyr nok fortom og snellebremsinnstilling mer enn at du fisker med treer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommen, og hvordan du kjører fisken, teller som regel mer enn stangklassen når det gjelder å kjøre fisk under normalt ørretfiske, ja...

 

Jeg velger som regel stangklasse etter hvilke fluer jeg skal bruke, og hvor langt jeg kan få behov for å kaste. Bruker klart #4 mest, og tar frem #3 eller #5 dersom forholdene tilsier at dette er bedre.

 

Når det gjelder kjøring av fisk, så er det mange "myter" ute og går. Dersom man fisker med 0,12 spiss, så kan man f.eks sette mye større press på fisken med en stang i #3 enn man kan med en i #6 uten å risikere brudd, og mange er ikke klar over at buttdelen på en #3 kan være vel så god å kjøre fisk på som ytterste tuppen på en #6'er - MEN, man må tørre å presse hardt nok! Det er DET som kan forsvare å bruke lettere stenger på stor fisk, ellers blir det seigpining med for lang kjøring...

 

Sett fast flua di i en stokk og legg på så mye jevnt press du klarer. Først da skjønner man at fortommen tåler mer enn det mange er klar over. Det er nemlig alt for mange fluefiskere som kjører fisk for lenge dessverre... :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du mener med å kjøre fisken hardt Flemming :):):)

 

 

Hehe..  :)

 

For å balansere det forrige innlegget mitt litt, så kan jeg si at jeg egentlig ikke er noen stor tilhenger av ultra-ultralett utstyr på stor ørret, og lavere enn en dyp #3 går jeg ikke dersom det finnes stor ørret i elva. Det er jo de store vi vil ha...

 

For en god del år siden måtte en ørret på ca.3 kg kakkes i Hemsila pga én times kjøring på #2 stang og 0,10 spiss. Personen som fikk den var en dyktig ørretfisker, men hadde ikke nubbesjanse til å presse fisken ut av dyphølen den stod i. Til slutt kastet de stein for å få den til å flytte seg, men det var for seint..

 

Jeg sier ikke at stenger i #1 og #2 (til og med #0 og #00) IKKE kan ha sin misjon (noen fisker jo mort  ;D). Dette må det være opp til hver og ens erfaring og behov å avgjøre. Dersom vannet er kaldt og fiskeren er erfaren, kan det sikkert gå helt greit på større ørret også. Jeg håper allikevel jeg ikke ser for mange #00 stenger i elver som Rena og Hemsila i fremtiden.. ;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser liten grunn til at det skulle ta lenger tid å trette ut fisk på en ultralett fluestang kontra dem i mere konvensjonelle aftmklasser. I en periode brukte jeg ganske ofte stenger i #1-2 og opplevde ikke at dette medførte at det tok lengere tid å trette ut fisken. Det er jo, som flere har vært inne på, først og fremst fortommen  bestemmer hvor hardt man kan presse. Jeg antar at 0,10 fortommen på fisken i Hemsila var den viktigste årsaken til at det tok så lang tid. Kjenner folk som har tatt vesentlig større fisk enn det på #1 stang uten å bruke i nærheten av så lang tid på å få fisken i land, men da sto også fortommen mer i forhold til fisken. Når det er sagt så gir man nok seg selv en unødvendig ulempe ved å fiske med en ultralett stang i elver/vann med stor fisk. Korte myke stenger gir begrenset mulighet til å løfte snøret klar av vannet og også til å styre fisken. I tillegg begrenser ultralett utstyr kastelengden gir dårlige muligheter for mending og snøret er mer utsatt for vind. Utrolig artig likevel til sitt bruk.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Det er en del her som skriver at ei lett stang ikke nødvendigvis bruker lenger tid på å trette ut en fisk enn ei litt tyngre gjør. Javel? Skjønner ikke helt problemstillinga jeg.

Det det bør være snakk om for fisk som skal settes tilbake igjen må jo være å kjøre den så hardt at den landes/løsnes før den er helt utkjørt/trettet ut.

Enda så lite jeg har fiska i sommer i forhold til det normale har jeg flere ganger hørt utbrudd som: "Jostein! Hvor hard brems har du? DU HAR FOR HARD BREMS!"

For hard brems? Hva er det verste som kan skje? At jeg mister den? Artig unnskyldning for å komme med et lite banneord det. ;D

Harren kan være vrien enkelte ganger, men ørreten kan du ofte få opp i plan veldig raskt, slik at den sklir rett inn i håven. I slike situasjoner er det bedre med ei firer- eller femmerstang enn en 00, 0 eller enerstang.

Bare så det er sagt. Jeg har vel nærmest kjørt en harr til de evige jaktmarker i år, så at det enkelte ganger kan være vrient skal jeg gladelig skrive under på. Imidlertid bør vi gjøre det beste vi kan, og det gjør vi bedre med ei firerstang enn ei enerstang. I hvertfall i elver som Hemsila og Rena, som Flemming er inne på.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel kansje litt sjangs for vekt og "minnebrikkekjøring" også......fisken skal liksom avfotograferes eller veies før den er skikkelig "tatt"....?

Ikke alltid og av alle selvsagt, og mange er utrulig kjappe og flinke til det også, men det er kansje noe å tenke på ivertfall!

Skal fisken i panna, og du får den opp, er det jo ikkeno problem......hvis den ikke detter av i siste liten da! :)

Forsjellen på harr og ørett er for min del lik den Jostein nevner.........fugla veit hvor mange ganger harren har belønna meg med fortsatte utras i hånda etterat jeg har kjørt den knallhardt, vanskelig å få ut flua da.......løsningen synes å være mothakeløst og ikke minst få tak i flua på første forsøk! :D

Harren i Rena synes forresten å være værre enn i Glomma, bygd med ei brøstkasse som en jakthund og seig som fanden i litt strøm!

Øretten er veldig mye snillere slik ja!

En fortom på feks 0,14 er dessuten fryktelig sterk noen ganger, og ikke alle stenger tåler en slik u-form som på bildet av Flemming.....spesielt hvis fisken da plutselig får ekstra godt spenntak!

Skal IKKE slå meg sjøl på brøstet å si at jeg liksom alltid får det til slik jeg helst vil, og det er vel derfor jeg stort sett satser på #5'er og 0,14, som jeg med knuter og alt trur jeg klarer å ryke ganske greit, i Rena.

Unntaka finnes, og det går ann å ha det kjempetrivelig med #3'ern og enda tynnere fortom i Rena også.......ivertfall mine #3'ere, hvis jeg bare velger rett tid og sted......for ikke å snakke om hvor mye mer fiskeglede det blir med døm i litt mindre elver på alle vis.

Utover det kan jo ikke jeg vite hvordan andre gjør, går bare utifra at døm gjør sitt beste.

Vi vil jo liksom ha tak i fisken, og den tåler vel kansje litt mer enn vi tror noen ganger også.

 

Mye å ta tak i å tenke igjennom både for fluefiskere, markfiskere og slukfiskere i elver med fangstbegrensning, skjeldent følger det med gode råd til valg av den ytterste og skarpeste delen av det respektive utstyret heller.

Og her går det vel litt uttafor topic, men....

Mange som kansje bare fisker litt har vel et forhold til redskap og gjenbruk av fisk innlært av sånne store personligheter som feks Rex Hunt, og det skulle vært arti og vist hvor mye de værste eksempla der drar ned statestikken...?

Får vel kjeft nå, men da ikke engang minstemålet av fisk er mulig å overholde på grunn av fullstendig utgått på dato-kroker og småfisk kroka både i hue, ræva og kjeften av samma bruket.........ja da må det jo væra lov å si noe sjøl om'n er bare en forbanna fluefisker, når ikke regelstiftera er konsekvenstenkende i det hele tatt!

Eksempel; traff en kar som liker markfisket like godt som jeg liker flua i Rena nå om lørdagen.

Han var glad som en fiolin fordi han hadde kroka øretten han fikk, og som var over maksmålet, i munnen..........sirkelkroker som alltid kroker i munnen hadde han aldri hørt om, det måtte det en fluebinder med krok som bortimot mani til for å opplyse om!

Og her har vi altså en kar som er samvittighetsfull nok til å bli virkelig glad for å klare å holde regla, og ikke minst føle at det for han hadde blitt så vanskelig å fiske med samma roa i den elva han var glad i........først og fremst på grunn av en liten teknisk svikt som en LITEN bøy i en krok må sies å være!

Det eneste jeg noengang ville kunne klandra, ja unnskyld utrykket, "gammelmeiteren" for, er mangelen på vilja til utviklingslære.......for sirkelkroker finnes og har funtes lenge!

"Nymeiterne" veit jo.......og har veitet lenge!! :)

Fiskeregla er der alt.......,men den helt naturlige følgen av regla med hensyn til denna bittelille og ubetydelige detaljen som virkelig hadde gjort de nye Rena-regla helt like for alle blir ikke opplyst om på fiskekortet engang!

ALLTID stilles fluefiskere, mark og slukfiskere i slike saker som har med minstemål, maksmål og bag-limit opp mot hværandre, og det til tross for at jeg nekter å tru at det prosentsvis er noen forskjell i vett og forstand med hensyn til tanker omkring temaet sunne og selvbærende fiskestammer FØR den respektive fiskeren blir tilknytta et spesielt miljø eller et forum som detta!

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del her som skriver at ei lett stang ikke nødvendigvis bruker lenger tid på å trette ut en fisk enn ei litt tyngre gjør. Javel? Skjønner ikke helt problemstillinga jeg.

Det det bør være snakk om for fisk som skal settes tilbake igjen må jo være å kjøre den så hardt at den landes/løsnes før den er helt utkjørt/trettet ut.

Enda så lite jeg har fiska i sommer i forhold til det normale har jeg flere ganger hørt utbrudd som: "Jostein! Hvor hard brems har du? DU HAR FOR HARD BREMS!"

For hard brems? Hva er det verste som kan skje? At jeg mister den? Artig unnskyldning for å komme med et lite banneord det. ;D

Harren kan være vrien enkelte ganger, men ørreten kan du ofte få opp i plan veldig raskt, slik at den sklir rett inn i håven. I slike situasjoner er det bedre med ei firer- eller femmerstang enn en 00, 0 eller enerstang.

Bare så det er sagt. Jeg har vel nærmest kjørt en harr til de evige jaktmarker i år, så at det enkelte ganger kan være vrient skal jeg gladelig skrive under på. Imidlertid bør vi gjøre det beste vi kan, og det gjør vi bedre med ei firerstang enn ei enerstang. I hvertfall i elver som Hemsila og Rena, som Flemming er inne på.

 

Jostein Berg

 

Vi er jo enige i det, jeg var bare ute etter å problematisere utsagnet at det tar lengere tid med en lettere/lvere klassifisert stang. Fisken gir nok blaffen i om vi bruker #1 eller#4 og presser man fisken orntlig hardt for å få den raskt i land er det nok større sjans for fortommsbrudd på de letteste stengene siden stangryggen der vil være oppbrukt og man i praksis kjører fisken rett på snella.

 

Den testen som noen her beskriver der du fester flua i ett eller annet og prøver å ryke fortommen kan anbefales. Veldig mange som er altfor forsiktige når de kjører fisk og dette er spesielt problematisk dersom fisken skal gjenutsettes.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett moment jeg ikke kan se er berørt er snøreplaskinga - synes det er stor forskjell når jeg på kveldstille vann så forsiktig som mulig legger ut f.eks. femten meter med treern i forhold til hva det er med femmern. Nå er det kanskje bedre kastere enn meg som kan legge lina fjærlett uansett snøreklasse - men for en amatør som meg virker det å være betydelig forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg er enig med deg, Rolf. Det er egentlig litt vanskelig dette her. Vi har jo ikke lyst til å bruke mobilkran heller. ;D

Jeg er enig med deg også yardbird. Mange fisker blir skremt av fluesnøret, og jo lettere det er, jo bedre.

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...