Gå til innhold

gode fluefiskesteder i hedmark?


FøFormo

Anbefalte innlegg

jeg har ikke peiling på hvor jeg bør fiske eller hva jeg skla fiske med...  (fluer)  jeg har stang og det mest nødvendige utstyret.. 

 

noen osm kan nevne meg noen steder og navn på de fluene jeg bør bruke...

 

på forhånd takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke peiling på hvor jeg bør fiske eller hva jeg skla fiske med...  (fluer)  jeg har stang og det mest nødvendige utstyret.. 

 

noen osm kan nevne meg noen steder og navn på de fluene jeg bør bruke...

 

på forhånd takk:)

hvis det er i hedmark ville jeg prøvd trysilelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

< Limer inn dette her og.... Har nevnt det i en annen link tidligere men kan komme med her og siden spørsmålet er konkret om hedmark. >

 

Gode ørret og ikke minst harr elver finner du flust av på hedemarken og i områdene rundt . Fra Røros og sørover kan du velge å vrake blant mye av kremen på elver i vårt langstrakte land. Du har Glomma, Nøra, Skrukka, Ljøra, Einunna, Trysilelva, Rena med mange fler som alle er bra elver. Har selv fisket i de fleste av dem, også noen som ikke er nevnt her men som er utrolig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest staffan@epost.no

hvis du vil ha stor harr vil jeg anbefale deg og prøve spesielt ljøra, der har jeg fisket en del og lyktes :).

 

Hva er en stor harr? 500 gr, 7oo gr, 1 kg eller 1,5 kg. Synes det er vanskelig å sette noe størrelsesmål. En stor harr et sted veier kanskje 500 gr, et annet sted er det en liten harr iforhold til hva som finnes der. Renaelva er en av norges beste harrbiotoper, tror nok det finnes harr der som er opptil 2,5 kg. Hva er en stor harr i Ljøra? Jeg har fått på 700 gr der, men for meg er det en liten harr da jeg er vant til å fiske i harrbiotoper som det finnes harr på 2 kg +.

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg ikke nevnte det nøyere :-[

700 gramm pluss, kaller jeg stor fisk der. Har fått harr på over kiloen i denne elva(1,2 kilo).

500 gramm er ganske standard :). Eller det er ikke så uvanlig.

Jeg pleier og få de største harrene på No Hackle med oliven kropp(lys oliven), Superpuppa og Elk Hair Caddis :-*.

 

Hilsen Morten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg husker Ljøra tilbake til begynnelsen av -70 tallet, ennå mens den legendariske fluebinderen Magnus Olsen levde, han bodde i Ljørdalen, i sentrum der, tror han bodde i telegrafbygningen........ På trappa hadde han et harrlik liggene på en tallerken ellerhvert som forråtnelsen startet begynte fiske å svette ut fett, dette brukta han for å på fluene til å flyte!!

 

Ljøra er desverre ikke hva den var, men vakker er den uansett der den slynger seg på vei til østersjøen gjennom Sverige!

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har fisket med flue i Ljøra i 20 år i år faktisk, og det var der jeg debuterte som fluefisker. Ingenting annet å si en at det er en nydelig elv som egner seg svært godt til tørrfluefisking. Det er likevel slik at det er mye harr der og at fisket har blitt dårligere de siste årene. To år på rad har jeg opplevd at det kun stod ørret på 10-15cm på plasser der det vanligvis stod ørret fra 3-4hg og oppover. Mye harr på 3-4hg i elva, men veldig mange på 15-20cm.

 

Skal man fiske her, bør man prioritere juni. Da er det en del klekkinger. Senere i sesongen har det lett for å bli lite vann i elva, varmt vann og lite insektsklekkinger. Da gjelder evt. nattfiske.

 

Har aldri tatt harr over 700g i elva men har tatt ørret over kiloen på tørrflue, men de er sjeeeeeeeeeeldne.............

 

Hilsen

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

De som blr store de blir kakka. I forhold til biotopen et en stor harr i Ljøre 700 gram. Jostein sammenlignet Hemsila med sudan, jeg sammenligner Ljøra med 96 % spril, bare litt vann. Ljøra kommer fra myrområder inne i sverige, de er naturig sure områder, derfor gir det lite positivitet til byttedyra via pH. Nei, Ljøra er en surmarkselv enten man sunes om det eller ei. Men det fantes mye større fisk der før, for da var de kke kakka! :)

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska mye i Ljøra og det er riktig som flere skriver her, det er veeldig langt mellom fisk større enn 700g.  Men aldeles nydelig elv og flott natur, bjønn er det også der.  Fant både møkk og spor ved teltplassen for et par år siden.  Bjørnen som ble skutt i Elverum for et par år siden, kom fra et hi ikke langt fra flystripa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Pussi at du sier det for jeg skal faktisk opp til ljøra til helgen :D. Vi har en hytte der som ikke er langt fra Ljørdalen og Ljøra. Selv har jeg litt lyst til og fiske litt i "Flera" :-*. Faren min har fått ørret på nesten kiloen i en kulp der :).

Regner med at jeg kommer til og fiske ved flystripa og litt innover der(har en fast godplass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle høre om det ble noe fisk på dere, men ser at det ikke ble det store.

Setter inn noen bilder av elva som jeg tok i juli i sommer. Da var det familietur så fiske ble ikke prioritert, men noen småturer ble det. Fsken var stort sett ikke hjemme.

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

 

[attachimg=3]

 

[attachimg=4]

 

Eldste sønnen debuterte som fluefisker! Far prøver å hjelpe til!

 

[attachimg=5]

 

[attachimg=6]

 

Hilsen

Frode

post-2340-1394985067936_thumb.jpg

post-2340-1394985067967_thumb.jpg

post-2340-1394985068004_thumb.jpg

post-2340-13949850680411_thumb.jpg

post-2340-13949850680651_thumb.jpg

post-2340-13949850680901_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...